550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Så var det dax igen.......har ju haft nästan fyra veckor då allt fungerat perfekt i Stordiskusarna kar. Så på något sätt var det väl lite för bra för att få fortsätta.

    Igår kväll uptäkte jag flera vita "pormaskar" på min fina leopard hona som just parat ihop sig med Duke, konstigt att det hela tiden är de störrsta och vackraste som drabbats, de som verkar starkast och de som bildat par och lägger rom...... Idag kom jag hem vid lunch för att köra igång med vattenbyten och salt samt medicinering......igen.... Då står tyvärr den sjuka honan i ett hörn under en av pumparn där hon aldrig står annars. Kan ju säga att alla de övriga fiskarna är jätte pigga och har vackra färger, andas normalt. Så det är ju hela tiden en åt gången som drabbas. Jag hade lite is i magen och tog vattenprover innan jag började bytet av vatten, betydligt högre pH än vanligt, även KH ochGK var högre än det brukar vara. Jag tog en tur till Patric som skall kolla vattnet noga, får se om han hittar något.

    Nu är vattenbytet gjort, 50% och salt 3,5 dl samt 22 stycken tabletter Octozin ( lite överdosering efter inrådan) så nu är det bara att vänta.....

    Fortfarande är de övriga fiskarna pigga, även Corydoras så ju kan vara känsliga för salt. Den sjuka honan står kvar i sitt hörn och ser olycklig ut. Suck

    Det lär dröja innan mina nya får flytta hem......

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0024.JPG
Visningar: 132
Storlek: 372,9 KB
ID: 2390781

    Hon ser inte allt för frisk ut.......

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Men, vad tråkigt. Tänk att det aldrig ska få vara bra. Verkar som att man aldrig kan känna sig riktigt lugn som discusägare. Hoppas du får ordning på det. Förlåt om jag blir negativ men jag lider verkligen med dig och tycker samtidigt att det hela verkar så tröstlöst. ( Discus är ingen fisk för mig. Vänligen påminn mig om det om jag någon gång skulle glömma...)

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av Nando
        Men, vad tråkigt. Tänk att det aldrig ska få vara bra. Verkar som att man aldrig kan känna sig riktigt lugn som discusägare. Hoppas du får ordning på det. Förlåt om jag blir negativ men jag lider verkligen med dig och tycker samtidigt att det hela verkar så tröstlöst. ( Discus är ingen fisk för mig. Vänligen påminn mig om det om jag någon gång skulle glömma...)
        Mmmm. Det börjar kännas lite som när jag hade diskus för trettio år sedan.......då jag lovade mig att aldrig börja med diskus igen.
        på något sätt är det grym tur att det funkar så bra med de små. Nu är det iallafall tre dagar av väntan, sedan får vi se hur jag går vidare med medicineringen.

        Men hur positiv jag än vill vara känns det lite motigt just nu....

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Jag lider med dig Thomas och skickar styrkekramar. Känner så väl igen dessa skitprickar, som en av mina fick på hela kroppen när det begav sig.
          Kram,

          //Inger

          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • smajlet
            • January 2018
            • 1374

            Jättetråkigt, nu när det vänt för dig så drabbas du av nytt bakslag. Det går ju inte att beskriva riktigt hur man känner sig när sånt inträffar.

            Håler tummarna för att hon ska klara sig undan det här så hon och Duke kan få det bra tillsammans.

            Mvh.



            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av Inger H
              Jag lider med dig Thomas och skickar styrkekramar. Känner så väl igen dessa skitprickar, som en av mina fick på hela kroppen när det begav sig.
              Kram,

              //Inger
              Tack Inger, kramen behövdes. Som sagt, diskusar ger otroligt mycket men sjutton att det skall vara så svårt. Sist jag hade diskus började jag ju med åtta viltfångade och efter ett år var två kvar som jag då gav bort eftersom jag kände att det inte var min grej, orkade helt enkelt inte mer....

              Nu har jag haft mina stora i sju månader och det känns precis som sist jag hade diskus. Det är tur att jag har de små. Det vänder så fort, i helgen var jag jätteglad att allt såg så bra ut hos Stordiskusarna och att de börjat leka igen........nu hoppas jag bara att inte alla får samma skit..... ser inget tecken på någon annan men gjorde det ju inte på den som har det nu.

              Nåväl nog klagande, väntar på en kulle som skall få lite Malawi till, men det kanske är bäst jag behåller några ifall det visar sig att jag inte klarar annat än Malawi

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                Dem där pormaskarna är väl första stadiet till hål i huvet... Vad jag fattat. Isåfall är väl fisken försvagad och då får man väl ge sig på och granska fodret och säkerställa att det är bra och näringsrikt. Och detdär med vattnet är väl en hel vetanskap men vad har du för filter? Aktivt kol kan det vara bra för att säkerställa att det inte finns skadliga ämnen i vattnet som försvagar/förgiftar dem? Syresättning? Det håller ju igång alla nyttiga processer och stärker fiskens immunförsvar.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av smajlet
                  Jättetråkigt, nu när det vänt för dig så drabbas du av nytt bakslag. Det går ju inte att beskriva riktigt hur man känner sig när sånt inträffar.

                  Håler tummarna för att hon ska klara sig undan det här så hon och Duke kan få det bra tillsammans.

                  Mvh.


                  Tack, jag är tveksam om hon gör det......men hoppas naturligtvis. Men man önskar ju att man kunde begripa vad man gör för fel......

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Måste det vara så att du gör något fel eller kan det finnas en annan förklaring?

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av åheim
                      Dem där pormaskarna är väl första stadiet till hål i huvet... Vad jag fattat. Isåfall är väl fisken försvagad och då får man väl ge sig på och granska fodret och säkerställa att det är bra och näringsrikt. Och detdär med vattnet är väl en hel vetanskap men vad har du för filter? Aktivt kol kan det vara bra för att säkerställa att det inte finns skadliga ämnen i vattnet som försvagar/förgiftar dem? Syresättning? Det håller ju igång alla nyttiga processer och stärker fiskens immunförsvar.
                      Ja, jag har förstått det nu att det är ett förstadie till hål i huvudet. Fodret är det bäst möjliga så där är inte proplemet varierar också mycket. Vattnet är mätbart rätt, så frågan är verkligen vad som går fel. Men helt klart är att något är fel, det underligaste utav allt är att det är de med hög rang som drabbas det brukar ju vara precis tvärt om. Men nu är det de de stora hanarna och de romläggande honorna. Jag funderar på om det är för att de blir svagare efter romläggning eller om de blir stressade när de har rom. Sedan går det väldigt mycket snabbare än det borde göra, det har ju tagit tre dagar från jag sett första tecknet tills de har dött.....trotts stort vattenbyte och medicinering . Jag är glad att jag är så noga med slangar och håvar så att jag har olika till de olika karen, hade varit hemskt om jag fått samma problem hos de små.

                      När detta började var fiskarna i det stora karet där har jag en btn Backlund med filter och pumpar bakom bakgrunden. Mycket stor ytcirkulation alltså bra syresättning. När problemen började hittade vi ju inget annat än att det eventuellt kunde vara det svarta filtermatrialet, därför flyttade jag fiskarna till de kar de nu går i. Där är det två fluval 4 plus innerfilter med mycket god syresättning. Nästa steg är att ta bort sanden men det fåt vänta nu till medicineringen är klar.
                      nu får jag försöka hålla allt ( läses mig) så lungt som möjligt.....och hoppas på att medicinen hjälper.

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Måste det vara så att du gör något fel eller kan det finnas en annan förklaring?
                        Vill ju gärna tro att det finns en annan förklaring..... Men fiskarna är av superkvalitet, vattnet är mätbart rätt, maten den bästa, syresättningen hög, karen är rengjorda med cloramin t innan fisk släpptes i likaså filter hovar och slangar.....så förutsättningarna borde vara bra..... Ännu ingen annan förklaring en min oerfarenhet och min otålighet samt min orolighet.....

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Vet du hur det går för andra discusägare som köper fisk från samma leverantör? Är allt frid och fröjd med deras fiskar? Vissa fisksorter kanske inte riktigt lämpar sig som akvariefiskar oavsett om de är av god kvalitet? Om marginalerna är så små att något gör dem sjuka trots att alla mätbara parametrar är rätt så tycker jag att det känns konstigt att säga att du gör något fel. Då är det ju fisken i sig som är väldigt ömtålig och känslig tänker jag. Om enda möjligheten är att hålla dem i nästan nakna kar och byta vatten typ hela tiden så blir det ju både tråkigt och ohållbart i längden.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av Nando
                            Vet du hur det går för andra discusägare som köper fisk från samma leverantör? Är allt frid och fröjd med deras fiskar? Vissa fisksorter kanske inte riktigt lämpar sig som akvariefiskar oavsett om de är av god kvalitet? Om marginalerna är så små att något gör dem sjuka trots att alla mätbara parametrar är rätt så tycker jag att det känns konstigt att säga att du gör något fel. Då är det ju fisken i sig som är väldigt ömtålig och känslig tänker jag. Om enda möjligheten är att hålla dem i nästan nakna kar och byta vatten typ hela tiden så blir det ju både tråkigt och ohållbart i längden.
                            Mmm. Svårt det där, jag vet att Piwowarski har väntetid på sina diskusar och han säljer mycket. Jag vet att Patric (Stork zoo) har fiskarna i inredda kar och har samma vatten som jag utan problem...... men jag vet ju att flera här på forumet också haft svårt att klara diskus, oberoende av leverantör. Men jag vet också att det finns de som lycka otroligt bra med sina diskus oberoende av leverantör både i inredda kar och i oinredda kar.

                            Nu har jag ju ett gäng nya diskus som är något rent otroligt snygga, ja det vackraste jag sett..... de nya cobalt har börjat putsa konen redan, och även rödturkoshonan.......frågan är ju om de får bo kvar hos Patric nu, suck. Eller om de skall få ett av de nya karen.... ja vi får väl se......

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Jag håller verkligen tummarna för att det blir bra för dig och dina discusar samt att du kan ta hem de nya.

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av Nando
                                Jag håller verkligen tummarna för att det blir bra för dig och dina discusar samt att du kan ta hem de nya.
                                Ja, hoppas jag ser någon förändring imorgon. Sedan tror jag att jag åker till stugan över helgen för att ta en paus från akvarierna, såga ner Syrén bersån
                                ladda lite batteri, för att starta på nytt nästa vecka.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...