550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Jag fortsätter att njuta av dina vackra diskusar

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      Vilka fina firrar! Och kul med rom och välmående fiskar i stora karet!

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        Så skönt att det verkar fungera för dig och dina vackra diskusar igen, det är du värd. Trevligt att läsa att de leker igen. Kanske fiskarnas sätt att tacka för att du inte gav dig när sjukdomar och elände avlöste varandra.
        Simmar fortfarande i "tillfälliga akvariet"? Om ja, någon slutsats varför det inte funka i 550-akvariet. Är det samma inredning i det tillfälliga karen som du hade i 550´n?

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av LindaAlgo
          Wow!
          Kan inte säga det bättre själv

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av Inger H
            Jag fortsätter att njuta av dina vackra diskusar

            //Inger
            Absolut, jag njuter av dina underbara foton...

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av LoGeek
              Vilka fina firrar! Och kul med rom och välmående fiskar i stora karet!
              Kanon fiskar, nu gäller det ju bara att klara att hålla fiskarna i det skicket....

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av ICC
                Så skönt att det verkar fungera för dig och dina vackra diskusar igen, det är du värd. Trevligt att läsa att de leker igen. Kanske fiskarnas sätt att tacka för att du inte gav dig när sjukdomar och elände avlöste varandra.
                Simmar fortfarande i "tillfälliga akvariet"? Om ja, någon slutsats varför det inte funka i 550-akvariet. Är det samma inredning i det tillfälliga karen som du hade i 550´n?
                Det är ju det som känns lite jobbigt....vet ännu inte vad som var, eller är fel i det stora karet. Det går ju med vatten i fortfarande, håller alla mätbara värden perfekt. Men en tanke är att det är filtermatrialet bakom bakgrunden som är boven i dramat. Det är ett svart filtermastrial som ”mjölar” sig. Jag kommer att slänga allt, samt gruset och tvätta ur ordentligt sedan köra med nytt filtermatrialet, det blåa, och ny sand..... hoppas det skall funka.

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ja inte blev det något av romen denna gången heller, men lika glad för det är jag...... Känner mig inte riktigt redo att starta med smått ännu. Det är liksom så mycket annat på g nu. Det som är like roligt med min diskus grupp nu det är att det liksom börjat om på nytt, sedan de tråkiga dödsfallen och flytten till det andra akvariet har mina diskusar blivit en grupp igen, ja det är fortfarande Duke och Snake som är de dominanta hanarna men då ingen riktigt har lyckats att bilda par igen så känns det inte som revir hållandet är lika viktigt. Dukes tidigare hona Lady finns ju kvar, men hon håller sig mest till Snake nu sedan hans hona Lea gick bort. Och Duke fixade ju rom med hona nummer tre av leoparderna i rang, ja eller kanske hon blir etta nu när hon är med Duke. Fast det känns som sagt inte riktigt som de har blivit fasta par utan mer som om de testar lite olika konstalationer..... och ofta simmar allihop runt i karet som en grupp.

                  Gissa om det skall bli spännande när de nya kommer, de är ju åtta nu ( var tolv innan de fyra i snabb följd dog) och det är ju sex nya som skall tillföras i gruppen. Hur och när och i vilket kar vet jag inte än, där får jag be om Patrics hjälp för att göra det på bästa sätt. Men spännande kommer det att bli.
                  Men till dess, ja semestern är slut och hösten känns nästan som den är på gång här i Göteborg , jag har lite tapetsering kvar att göra innan jag får leka snickare. Så det är ju inte så att man inte har att göra. Men en kaffe framför något kar hinner man ju alltid med

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0681.JPG
Visningar: 84
Storlek: 589,7 KB
ID: 2390645

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0679.JPG
Visningar: 85
Storlek: 404,3 KB
ID: 2390646

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0678.JPG
Visningar: 80
Storlek: 588,9 KB
ID: 2390647

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0680.JPG
Visningar: 79
Storlek: 563,1 KB
ID: 2390648

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0682.JPG
Visningar: 86
Storlek: 664,3 KB
ID: 2390649

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0683.JPG
Visningar: 80
Storlek: 608,6 KB
ID: 2390650

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0685.JPG
Visningar: 81
Storlek: 582,0 KB
ID: 2390651

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0686.JPG
Visningar: 82
Storlek: 650,3 KB
ID: 2390652

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0687.JPG
Visningar: 84
Storlek: 590,6 KB
ID: 2390653

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0688.JPG
Visningar: 83
Storlek: 530,5 KB
ID: 2390654

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0684.JPG
Visningar: 77
Storlek: 498,3 KB
ID: 2390655

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0689.JPG
Visningar: 74
Storlek: 654,4 KB
ID: 2390656

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Vad skönt att allt funkar bra nu! Bilderna är fantastiska! Maken till vackra fiskar har jag nog aldrig sett!

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Vad skönt att allt funkar bra nu! Bilderna är fantastiska! Maken till vackra fiskar har jag nog aldrig sett!
                      Roligt att du tycker det, jag gissar att det inte bara har att göra med min fisk utan även belysningen. Jag kör ju lysrör och har gjort genom alla år. Just i detta karet har jag ett lysrör som heter Aqua Relle, som jag tycker är det i särklass bästa lysröret för att få färg att framträda. Tyvärr tror jag ju inte det finns kvar i handeln längre, jag har sökt men inte hittat något och inga av de andra rören känns riktigt lika bra. Även när jag höll Malawi sa de flesta att de sällan såg så vackra färgade Malawi ciklider. Så en del har nog med belysningen att göra. För fotograf är jag inte och använder bara telefon utan någon annan redigering än upplösningen ( gör den ju sämre) så att det funkar att lägga upp bilderna här.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Måhända att lysrören hjälper till men fiskarna är, oavsett det, helt underbart fina!

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Måhända att lysrören hjälper till men fiskarna är, oavsett det, helt underbart fina!
                          De är underbara......kan knappt bärga mig tills de nya skall flytta hem

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Förstår det!

                            Kommentar

                            • LoGeek
                              • September 2008
                              • 1651

                              Hängde inte med riktigt nu... hade du 12 nya hos Patric varav 4 dött his honom eller missförstod jag?

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av LoGeek
                                Hängde inte med riktigt nu... hade du 12 nya hos Patric varav 4 dött his honom eller missförstod jag?
                                Förlåt min otydlighet, fyra diskusar har under sommaren dött här hemma, tre i mitt stora kar innan jag flyttade fiskarna och en några dagar efter flytten. Detta trotts att alla mätbara värden är bra i det stora karet. Nu verkar allt funka, men fortfarande vet jag inte vad som hände. Ingen fisk dog hos Patric . Nu har jag sex nya fiskar gående hos Patric , där jag fortfarande avvaktar på att ta hem dessa.

                                Det blev nog lite snurrigt när jag skrev.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...