550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av LoGeek
    Ok, låter bra!

    Vad är det för Juwelbänk du har?

    Jag har många och den enda jag är missnöjd med är Lido120 som är en total skämtmöbel. Vinglig och inte i massiv trä. Den senaste för mitt Rio400 vägde nästan 100kg och är helt massiv. Märkt med maxlast 1000kg.
    Jag hade rio 400, den gamla modellen, öppen i mitten facket och en dörr på var sida. Då var det tunna spånskivor, folierade och inga förstärkningar. Foliet lossade spånskivorna reste sig och de olika delarna satt ihop med träplugg. Var helatiden lire orolig, men det höll, solde det nyligen med Malawi ciklider för 4000:- var riktigt nöjd när det lämnade mitt hus......

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av LoGeek
      Ok, låter bra!

      Vad är det för Juwelbänk du har?

      Jag har många och den enda jag är missnöjd med är Lido120 som är en total skämtmöbel. Vinglig och inte i massiv trä. Den senaste för mitt Rio400 vägde nästan 100kg och är helt massiv. Märkt med maxlast 1000kg.
      Du, måste bara fråga.....och även andra än LoGeek får svara, Juwelbänk i senaste utförandet för 400-450 liters, är det något ni rekommenderar , tyckte inte om deras tidigare möbler, men kollade lite nu och den blir ju mycket billigare än att bygga själv med köksstommar, visserligen måste jag minska ner akvariumet från 540 till 450.......men som sagt en billig och smidig lösning.....Är det en bra akvriemöbel?

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Håll dig till grundplanen! Jag har haft Rio 400 och ett traditionellt 540 kar samtidigt och det är en enorm skillnad till 540 karets fördel i det verkliga livet.
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av c90368
          Håll dig till grundplanen! Jag har haft Rio 400 och ett traditionellt 540 kar samtidigt och det är en enorm skillnad till 540 karets fördel i det verkliga livet.
          Så är det säkert.....som du märker har jag svårt att hålla en plan utan skenar alltid iväg åt olika håll.....

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Jag har ett 576L med måtten 160x60x60, alltså väldigt likt de du tänker dig. Tycker måtten är utmärkta och karet känns rejält stort. Går att göra mycket på djupet också. Jag skulle ha hållit fast vid ursprungsplanerna om jag var du, alternativt bytt plan till två Akvastabil Fusion 576L inklusive möbel

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av Nando
              Jag har ett 576L med måtten 160x60x60, alltså väldigt likt de du tänker dig. Tycker måtten är utmärkta och karet känns rejält stort. Går att göra mycket på djupet också. Jag skulle ha hållit fast vid ursprungsplanerna om jag var du, alternativt bytt plan till två Akvastabil Fusion 576L inklusive möbel
              Mitt favorit kar..... men det ligger långt över min budget tyvärr. Jag räknar med att mina två 540 med möbel blir billigare än ett 576 akvastabil fusion med möbel

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                Ursprungligen postat av Ekenberg

                Du, måste bara fråga.....och även andra än LoGeek får svara, Juwelbänk i senaste utförandet för 400-450 liters, är det något ni rekommenderar , tyckte inte om deras tidigare möbler, men kollade lite nu och den blir ju mycket billigare än att bygga själv med köksstommar, visserligen måste jag minska ner akvariumet från 540 till 450.......men som sagt en billig och smidig lösning.....Är det en bra akvriemöbel?
                Det viktigaste är ju att karet har de dimensioner man önskar. För mitt vardagsrum var Rio400 perfekt och jag är väldigt nöjd med nya möbeln med tre luckor. Inte vinglig eller klen på något vis.

                Jag har de gamla möblerna med öppen hylla mellan två luckor också. De har varit helt ok tycker jag. Ingenting som släppt av lite vatten eller repats. Men den nya möbeln är absolut ett snäpp bättre.
                Senast redigerad av LoGeek; 08 August 2018, 17:57.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Ursprungligen postat av Ekenberg

                  Mitt favorit kar..... men det ligger långt över min budget tyvärr. Jag räknar med att mina två 540 med möbel blir billigare än ett 576 akvastabil fusion med möbel
                  Okej, jag förstår. Då tycker jag du ska köra på dem!

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av LoGeek

                    Det viktigaste är ju att karet har de dimensioner man önskar. För mitt vardagsrum var Rio400 perfekt och jag är väldigt nöjd med nya möbeln med tre luckor. Inte vinglig eller klen på något vis.

                    Jag har de gamla möblerna med öppen hylla mellan två luckor också. De har varit helt ok tycker jag. Ingenting som släppt av lite vatten eller repats. Men den nya möbeln är absolut ett snäpp bättre.
                    Låter bra.....men jag håller nog i min ide ett tag till...

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av Nando

                      Okej, jag förstår. Då tycker jag du ska köra på dem!
                      så får det bli

                      Kommentar

                      • LoGeek
                        • September 2008
                        • 1651

                        Ursprungligen postat av Ekenberg

                        Låter bra.....men jag håller nog i min ide ett tag till...
                        Blir nog bra!

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Hjälp vad tiden går.....enligt tidsplanen skulle ju väggen vara nytapetserad och bänken påbörjad.......men jag sitter ju fortfarande i min älsklingsfotöljen och tiden bara går..... Helgen som gick var det flytthjälp då äldste sonen flyttat till Linköping för nytt jobb där, och helgen som kommer är det bröllop för son nummer två i Växjö ......veckan emellan skulle ju jobbas på med renovering av vardagsrum..... men energin tog liksom slut.

                          Stordiskusarna mår bra, de är liksom inte riktigt inkörda i det nya karet så gränser och revir är inte klara, snakeskin nummer tre i storlek passar liksom på, både att hävda sig för de andra två och att uppvakta leopard honorna. De större snakeskin hanarna verkar liksom inte riktigt veta vad de skall göra nu, de håller sina kanter av akvariumet, medans övriga diskusar håller till i mitten.....

                          Jag har inte riktigt bestämt mig hur framtiden ser ut, vilka fiskar som skall vara i vilka kar. Nu tänker jag iallafall hålla koll på Stordiskusarna så att de är firiska och inte visar tecken på några mer konstigheter, ännu så länge funkar det ju fint. Nästa vecka på onsdag anländer mina nya diskus från Piwowarski en ny kobolt blue hane XL samt ett par rödturkos XL och redan nu går mina nya blue Diamond hos storken och bara väntar på att få flytta hem.... men när det blir, ja det får Patric bestämma.....

                          Önsketänkandet är ju att de alla skall tillbaka till mitt 550 kar. Men vet ju inte riktigt när det blir lämpligt att tas i bruk igen. Jag glädjer mig iallafall för att det verkar som det nu fungerar med Stordiskusarna .

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Vad skönt att höra att det verkar stabilt med stordiscusarna nu! Har tänkt mycket på dig och hur jobbigt det är när ens djur inte mår bra. Hoppas du snart hittar energin och tiden att ta tag i renoveringen.

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av Nando
                              Vad skönt att höra att det verkar stabilt med stordiscusarna nu! Har tänkt mycket på dig och hur jobbigt det är när ens djur inte mår bra. Hoppas du snart hittar energin och tiden att ta tag i renoveringen.
                              Allt har sin tid.....har ändå haft sex veckor ledigt men väldigt få av mina projekt har blivit gjorda....skyller på värmen. Men en fantastisk sommar har det varit. Nästan lite skönt att den är mer normal svensk nu.

                              det känns jätteskönt att det funkar bra igen....men jag vågar inte riktigt ropa hej än....

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Japp, solen har gått ner och det är mörkt ute... var tog de ljusa sommarnätterna vägen. Jag har satt mig tillrätta framför de stora diskusarnas kar. Och hade jag inte vetat bättre så får jag för mig att fiskarna nästan ber om att få bli fotograferade.....så här kommer en hög foton igen. Inget mästerligt, men inget helkast heller så ni får se allihop...

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 188C4A76-F62B-4AAF-9D57-7AA7765F6F18.jpeg
Visningar: 156
Storlek: 527,8 KB
ID: 2390051

                                Klicka på bilden för större version

Namn: F543D9FA-61E5-4498-8A36-CC157994EE37.jpeg
Visningar: 105
Storlek: 463,5 KB
ID: 2390052

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 8CD6E2C1-8982-4CBE-B711-114A690B194C.jpeg
Visningar: 106
Storlek: 555,0 KB
ID: 2390053

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 230EBD93-6810-41DF-8009-69C41264D0CF.jpeg
Visningar: 109
Storlek: 436,5 KB
ID: 2390054

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 7685FF87-FD0A-49C7-8DF6-138F9FB5454D.jpeg
Visningar: 102
Storlek: 441,7 KB
ID: 2390055

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 78F2BDCD-5129-448A-8C09-EDBC06275044.jpeg
Visningar: 108
Storlek: 430,4 KB
ID: 2390056

                                Klicka på bilden för större version

Namn: FC1C63C2-C19A-459B-AAD7-0F8B5E10B4F3.jpeg
Visningar: 113
Storlek: 449,7 KB
ID: 2390057

                                Klicka på bilden för större version

Namn: A8037A11-EC05-462F-8D33-F62F252939E8.jpeg
Visningar: 105
Storlek: 480,4 KB
ID: 2390058

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 8788872B-5468-40CC-9E1D-0DCB300A2404.jpeg
Visningar: 103
Storlek: 593,5 KB
ID: 2390059

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 77EEE3BD-3647-4DF7-B72D-CA1E62485ADC.jpeg
Visningar: 96
Storlek: 477,8 KB
ID: 2390060

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 7F503F48-9F8B-4E89-B2D7-0CF6007CA952.jpeg
Visningar: 122
Storlek: 417,6 KB
ID: 2390061

                                Klicka på bilden för större version

Namn: E4FA3BB6-92DD-4D55-9BB7-293C181C053E.jpeg
Visningar: 101
Storlek: 535,2 KB
ID: 2390062

                                Kommentar

                                Arbetssätt...