550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    Tråkigt att höra Thomas. Jag hoppas du kommer till rätta med problemen.

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Jättetråkigt att en till Discus dött. Hoppas det vänder nu.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Så där.....nu har jag haft mina stora diskusar i ett halvt år.... så en summering är väl på tiden.

        Inser ju att det inte varit helt bekymmers fritt, en hel del oro, mycket vånda men trotts detta en otrolig glädje....Och att jag gjort många av de felen jag bestämt mig för att inte göra. Men man lär sig ju hela tiden. Så nu är det väl dax att resa mig ur spillrorna och lära mig av felen, framförallt tålamodet jag måste jobba med. Nåväl, det är ju skönt att man aldrig blir för gamal för att lära.

        summeringen då...

        det jag gjorde rätt, var att jag läste på massor innan jag satte igång, både på nätet, i forum och i böcker. Jag tog mig också tid att leta fisk, är fortfarande otroligt nöjd med mina fiskar, några av det vackraste jag sett. Samt dessutom en uppfödare som har engagerat sig mer i mig och mina problem än vad jag någonsin väntat mig. Så lite rätt gjorde jag allt.....

        men sedan kom felen då....trots att både Mats här på forumet och Patric på Stork zoo försökte få mig att gå långsamt fram rusade jag på som om jag hade eld i baken. Jag hade endast igång mitt akvarium i en vecka innan fiskarna flyttade hem, visserligen var alla mätbara värden bra och de har de ju varit hela tiden, men förstår ju idag att jag aldrig gav akvariumet tiden att mogna.

        Fiskarna så, ja det har ju faktiskt inhandlats 16 stycken totalt, även om snoken kom med på köpet och Doris fick jag för Kate som dog en vecka efter jag fick hem fiskarna. Så är sanningen den att av 16 fiskar finns bara tio kvar och då bara åtta hos mig. Två , Doris och Leopold , bor hos bekanta och funkar bra, de är fortfarande rätt små men verkar helt friska har sitt revir med en rot som de putsar, men ännu ingen rom. Men som sagt hos mig bor bara 8 kvar av 16 vilket man nog får säga är ett dåligt resultat på ett halv år. Jag vet ju inte vad som gjort att fiskarna dött, första fisken kan ju vara transport skada, Indiana sedan, ja där tror jag ju det var olycklig kärlek...efter att Bridget jagat iväg honom ställde han sig ju bakom en rot och vägrade äta, sedan dog ju de övriga fyra med några dagars mellanrum efter det att jag inte bytt vatten på fem dagar, trots att alla värden var bra.....Det var ju då det blev panikflytt, nu har det ju varit i det nya karet i två veckor, och det är nästan en vecka sedan senaste dödsfallet, jag inbillar mig att allt ser bra ut nu men vågar ju inte ropa hej än.... Snake och Bridget är fortfarande lite hängiga och har inte lika bra matlust som tidigare.

        Ja framtiden så......om nu de åtta som är kvar repar sig, ja då är det ju något i gamla akvariumet som är fel, Detta innebär en ordentlig rengöring av allt och byte av filtermatrial sedan en nystart i lugn och ro. Om tre veckor kommer de två nya akvarierna som jag skall sätta igång i lugn och ro.....denna gång skall jag lyckas. Fyra nya diskusar beställdes ju redan innan semestern, två blue Diamond och två rödturkos.....får prata med Patric hur jag bäst gör med dessa. Sedan är det ju förhoppningen att det skall gå att få tag på ännu en cobalt blue i rätt storlek.... Men först får jag övervaka de kvarvarande i ett par veckor till...

        Ja, det var min summering...var liksom tvungen att få det på print. Men summa sumarum är jag fortfarande mycket nöjd över att diskusen har kommit in i mitt liv igen. En nyförälskelse med både vånda och lycka som jag inte skulle vilja vara utan.

        så här ser stordiskusarna ut nu ikväll, även dessa lite magrare...

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0006.JPG
Visningar: 86
Storlek: 509,1 KB
ID: 2389478

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0004.JPG
Visningar: 95
Storlek: 510,3 KB
ID: 2389479

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0003.JPG
Visningar: 78
Storlek: 597,4 KB
ID: 2389480

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0005.JPG
Visningar: 80
Storlek: 512,8 KB
ID: 2389481

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0002.JPG
Visningar: 85
Storlek: 596,4 KB
ID: 2389482

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0007.JPG
Visningar: 83
Storlek: 563,8 KB
ID: 2389483

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0001.JPG
Visningar: 81
Storlek: 638,7 KB
ID: 2389484


        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          De är så fina!

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av LoGeek
            De är så fina!
            De är de verkligen , hoppas nu att de är över och dessa åtta får leva kvar......

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Intressant att läsa din summering. Glädjande att du känner att det positiva ändå överväger sorgerna. Tror att du ska försöka vara lite snäll mot dig själv och tänka att även om man vet saker i teorin är det ju väldigt svårt att göra allt rätt i praktiken. Speciellt när det nya intresset känns så roligt och givande. Naturligtvis är det jättetråkigt (och dyrt gissar jag) att flera fiskar dött. Men allt du gjort och lärt dig på detta halvår kommer förmodligen att gagna dina nuvarande och framtida diskusar på sikt. Du vill ju dina fiskar väl och har nu möjlighet att med hjälp av dina erfarenheter bygga upp en långsiktig och hållbar discustillvaro. Jag önskar dig allt gott!

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av Nando
                Intressant att läsa din summering. Glädjande att du känner att det positiva ändå överväger sorgerna. Tror att du ska försöka vara lite snäll mot dig själv och tänka att även om man vet saker i teorin är det ju väldigt svårt att göra allt rätt i praktiken. Speciellt när det nya intresset känns så roligt och givande. Naturligtvis är det jättetråkigt (och dyrt gissar jag) att flera fiskar dött. Men allt du gjort och lärt dig på detta halvår kommer förmodligen att gagna dina nuvarande och framtida diskusar på sikt. Du vill ju dina fiskar väl och har nu möjlighet att med hjälp av dina erfarenheter bygga upp en långsiktig och hållbar discustillvaro. Jag önskar dig allt gott!
                Jag är positiv av naturen och tur är väl det.......jag älskar mina diskus och är fast och visst har det varit en kostsam resa men tröstar mig att en vecka på canarie öarna hade kostat det samma och när jag jämför det har jag absolut fått ut mer av mina diskusar.....

                Efter som jag avslutat mitt liv med Malawi , ja nästan har väl fortfarande ett sextiotal yngel och ungfiskar kvar... så är ju den stora fördelen att jag nu har tomma akvarier vilket gör att när de nya kommer kan de få gå igång långsamt medans jag kan fortsätta att njuta av mina diskusar i de gamla karen. Egentligen hade jag väl inte behövt beställa nya men det har liksom aldrig blivit riktigt bra med alla kar av olika storlekar och utseende, har liksom aldrig lyckats få in dem i inredningen på ett naturligt sätt. Hoppas nu att jag skall lyckas att få det mer enhetligt.....och det är första gången i mitt liv som jag köper helt nytt akvarium så jag ser verkligen fram emot detta.

                Ja, annars har jag inte gjort mycket mer än pysslat med fiskarna sedan jag kom hem i fredags. Idag känns det väldigt bra i stordiskusarnas kar, alla är aktiva och gruffar lite med varandra, både flytt till nytt kar och frånfället känns som det brytigt upp både hierarkin och paren som fanns. Så nu är det väldigt spännande att studera nya konstellationer och parbildningen som växer fram. Trotts att Dukes partner Lady finns kvar verkar han ha lämnat henne för att pröva sig på en ny leopard....men vilken är lite svårt att säga ännu, just nu spelar han och gör sig till för båda de andra som verkar mycket intresserade. Lady och Snake håller sig lite för sig själva i andra delen av karet, jag har inte sett några lekbeteende ännu.......men vi får väl se, ja och så har vi Snoken och Bridget, som ständigt uppvaktas av den mindre av snakeskinen som nu är nästan lika stor som de största. (Fortfarande har jag ju tre utan namn av de åtta, måste försöka hitta några passande) såret ser rätt bra ut i karet. Men det är fortfarande en viss oro för Snake och Lady som liksom inte är riktigt lika med som de andra. Ser dock inga tecken på något ännu. Så det är väl fortfarande bara att vänta.

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Kommer ofta på mig själv med att sitta och titta på Corydoras snabba lek, vilka underhållande krabater detta är.......leker fortfarande för jämnan till diskusarnas glädje, för det finns ju inget godare än just Corydoras rom... så fått livet är tillbaka i dess vanliga gängor skall jag försöka mig på att rädda romen och börja odla dessa små rackare, kommer ju behöva massor till alla nya akvarium, så inget skulle väl vara bättre en eget odlat.
                  en Corydoras gick ju bart för mig, och de övriga låg väldigt stilla innan jag bytte kar, nu är det full fart igen....kan räkna till ett tjugotal rom korn bara på framrutan av akvariet. I denna veckan kommer nog mitt lilla juvel akvarium på 120 liter, kanske får det bli Corydoras barnkammare

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Idag var jag och besökte mina fina blue Diamond , underbara men nu får de ju gå hos Patric tills jag får rätsida här hemma..... har ju också lagt en beställning på ett par rödturkos men där får vi se hur det går......Piwowarski är mest känd för sina rödturkar och det är svårt att få tag på dessa lång vänte tid, ja så la jag ju till en cobalt blue XXL i beställningen eftersom det är en av mina favoriter.....tredje gången gillt kan man ju säga. Ja vi får se vad Piwowarski säger, får svar på fredag....

                    Så till min roliga plan med nya kar, jag har ju beställt två helglas på 540 liter, standard mått 150x60x60. Jag funderade länge på om jag skulle beställa ett 1000 liters istället, men till slut bestämde jag mig för två 540 istället, får jag någon skit i ena så klarar sig kanske det andra....ja det är tanken, olika håvar och slangar, tvätta händerna emellan... så som jag kör idag så är det väl bara att hoppas.... Dessa två kar kommer stå på en bänk och på en kortvägg i vardagsrummet. Men nu gäller det ju att sätta igång, ett gammalt ekskåp från farmor fars föräldrahem skall tömmas och flyttas, nästan lika mycket jobb som att flytta ett akvarium....det blir till helgen det, sedan skall väggen tapetseras om. Lär ju dröja innan det blir tillfälle nästa gång, sedan skall en bänk byggas. Som tidigare byggen blir det ikeaköksstommar med ställbara fötter under och köksbänk på. Tanken är att detta skall ske under nästa vecka och sedan kommer karen.

                    I mitt inre öga ( går ju i yoga ett par gånger i veckan och lite smittar det ju av sig Sat Nam) ser jag akvariumen utan bakgrund med sandbotten och väldigt mycket rötter,grenar samt javamossa och anubis. Jag vill inte kalla det Aqua scape men kanske ordnad kaos, iallafall skall karen vara inredda på liknande sätt. Från början hade jag tänkt att ha San Merah i ett kar och Curilenquer i det andra, men nu när de redan parar ut mellan de olika sorterna kör jag nog blandat i båda....fördelen kan vara att jag kan flytta utstötta eller dominanta mellan de olika karen om det skulle behövas. Ja detta är tanken nu. Men som vanligt kan ju allt hända. Belysning skulle jag vilja ha led, gärna al hydra som Tommy har i sina Aqua scape kar, men inser att det lät dröja innan jag har de pengarna så från början får det bli vanliga lysrörs ramper.

                    Mitt stora 550 kommer få en nystart i hallen med mina stora diskus igen. Och ett rum där uppe kommer få två 375 med två sköna fåtöljer och en sterio samt min LP samling...... vad det blir i dessa kar vet jag inte än, möjligtvis delas ett av till tre 120 liters "kuber" 50x50x50 och det andra får blir vad det blir...
                    visst är det skönt att sitta och akvariefilosofera, eller drömplanera...... jag håller ju på med modelljärnväg också och där kallas det fotöljrallare när man sitter och drömmer......och detta är jag bra på, fast jag har alldeles för mycket modelljärnväg också....

                    Fortfarande ser allt bra ut i mina stora diskusars akvarium, de fick oxhjärta idag.....vet att det är omdiskuterat men säga vad man vill, det är alla mina diskusars favorit mat, jag ger det sällan och varierar med allt som finns, men just oxhjärta kastar de sig över som om de vore pirayor.....

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ja, visst ja.....imorgon blir jag av med ännu en mängd Malawi ......kanske kommer jag behålla en del i ett 375..... vi får väl se.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Vad mycket roligt som är på gång för dig nu! Det låter som du har en tydlig plan och det ska bli skoj att följa din höst. Härligt med nya kar också. Jag är för orolig av mig för att köpa begagnat - skulle bara gå och vänta på vattenläckan... Som du skriver går det ju också att få det mer enhetligt med nya kar. Vad kul att dina corysar leker - vore ju toppen med egenuppfödda!

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          Kul med alla planer. Du får gärna beskriva ifall och i så fall hur du brukar stärka upp ikeas köksstommar.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av Nando
                            Vad mycket roligt som är på gång för dig nu! Det låter som du har en tydlig plan och det ska bli skoj att följa din höst. Härligt med nya kar också. Jag är för orolig av mig för att köpa begagnat - skulle bara gå och vänta på vattenläckan... Som du skriver går det ju också att få det mer enhetligt med nya kar. Vad kul att dina corysar leker - vore ju toppen med egenuppfödda!
                            En tydlig plan, men frågan är om jag håller den

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av LoGeek
                              Kul med alla planer. Du får gärna beskriva ifall och i så fall hur du brukar stärka upp ikeas köksstommar.
                              Absolut. Jag gör inga förstärkningar överhuvudtaget. Har jämfört med min juvelmöbel som är så otroligt klen i jämförelse med köks stommar, förstår inte att juwel möbeln håller. Så efter denna jämförelse är jag bergsäker på att köks stommar är minst dubbelt så bra utan några förstärkningar. Har dessutom haft problem med fanerytan på juwel som reser sig så snart det kommer fukt, vilket aldrig skett med Ikea.

                              Bänken kommer bestå av fem 60x60 höjd 40 moduler som skruvas ihop. Under blir det skysterbara ben med höjd på 10 cm. Dessa 12 ben monteras i kanter och under alla skarvar mellan modulerna. I bakkant monteras en bärskena där skåps stommarna hängs upp, det skulle kanske inte behövas men det gör att .inte benen belastas med annat en kraft rakt uppifrån. Ingen risk för svajning eller diagonala krafter. Sedan blir det en enkel bänkskiva på stommarna och därpå liggunderlag och sedan akvarierna. Problemet hos mig är ju att hela huset lutar så det kommer även bli lite reglar under stommen dör att ta upp detta.
                              så är planen....

                              Kommentar

                              • LoGeek
                                • September 2008
                                • 1651

                                Ok, låter bra!

                                Vad är det för Juwelbänk du har?

                                Jag har många och den enda jag är missnöjd med är Lido120 som är en total skämtmöbel. Vinglig och inte i massiv trä. Den senaste för mitt Rio400 vägde nästan 100kg och är helt massiv. Märkt med maxlast 1000kg.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...