550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    De är så otroligt vackra Thomas!

    Kommentar

    • Stahl
      • June 2018
      • 333

      Ja verkligen otroligt fina fiskar! Hoppas allt går bra nu.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Underbara bilder! Lycka till nu, hoppas verkligen att de kommer må bra!

        Kommentar

        • smajlet
          • January 2018
          • 1374

          Dom är så finna dina diskusar hoppas dom ska må bättre nu, Det blev väldigt fint inrett karet åxå

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ja, ännu är inte faran över. Tyvärr äter de dåligt, en inte alls......Lady, den absolut vackraste leoparden av alla står bara i ett hörn på precis samma sätt som de övriga som gått bort. Hon var ju ändå en av de dominant i karet, störst, starkast och vackrast , men sedan en vecka ungefär är hon inte längta aktiv eller intresserad......hade ju hoppats att det skulle vända men det ser ju inte bra ut..... Ja bara och vänta och se, inga direkta sjukdomstecken att medicinera mot.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Ekenberg
              Ja, ännu är inte faran över. Tyvärr äter de dåligt, en inte alls......Lady, den absolut vackraste leoparden av alla står bara i ett hörn på precis samma sätt som de övriga som gått bort. Hon var ju ändå en av de dominant i karet, störst, starkast och vackrast , men sedan en vecka ungefär är hon inte längta aktiv eller intresserad......hade ju hoppats att det skulle vända men det ser ju inte bra ut..... Ja bara och vänta och se, inga direkta sjukdomstecken att medicinera mot.
              F***n. vad är den felande länken tro? Thomas jag hoppas av hela mitt hjärta, att du/ni finner lösningen till slut.
              Så himla jobbigt det måste vara ändå - att inte veta.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av Inger H

                F***n. vad är den felande länken tro? Thomas jag hoppas av hela mitt hjärta, att du/ni finner lösningen till slut.
                Så himla jobbigt det måste vara ändå - att inte veta.

                //Inger
                Ja, man vill ju ha is i magen och ta det lugnt.....men det är svårt. Pratade med Patric idag ( han är på semester i Österrike och kollar ändå upp hur det går, kan man vara mer engagerad? Bad mig hålla honom informerad fortlöpande ) han tycker jag lungt skall ge det två veckor nu om inget drastiskt händer. Så det är vad jag gör nu, försöker att inte oroa mig......

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Ekenberg

                  Ja, man vill ju ha is i magen och ta det lugnt.....men det är svårt. Pratade med Patric idag ( han är på semester i Österrike och kollar ändå upp hur det går, kan man vara mer engagerad? Bad mig hålla honom informerad fortlöpande ) han tycker jag lungt skall ge det två veckor nu om inget drastiskt händer. Så det är vad jag gör nu, försöker att inte oroa mig......
                  Ja, hoppas hoppas att allt löser sig till slut. Jag vet hur det är att oroa sig för sina sina Discusar.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • LindaAlgo
                    • July 2015
                    • 1373

                    Ursprungligen postat av Ekenberg

                    Ja, man vill ju ha is i magen och ta det lugnt.....men det är svårt. Pratade med Patric idag ( han är på semester i Österrike och kollar ändå upp hur det går, kan man vara mer engagerad? Bad mig hålla honom informerad fortlöpande ) han tycker jag lungt skall ge det två veckor nu om inget drastiskt händer. Så det är vad jag gör nu, försöker att inte oroa mig......
                    Förstår att det är svårt. Man vill gärna att allt ska lösa sig direkt och ens djur ska må bra.
                    Med vänlig hälsning Linda

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Lider med dig och håller tummarna.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Hur mår discusarna nu?

                        Kommentar

                        • smajlet
                          • January 2018
                          • 1374

                          Hej

                          Jag tänkte på en sak, nu när det gäller vattenbyten i akvariet.

                          Tänkte visa hur jag gör i mitt kar.

                          Jag kommer nu att köpa diskus till mitt kar, det blir 5-6 st rödturkosa och påfyllning med fler efter tid.

                          Men åter till vattenbyttet.

                          Jag har gjort en dubbelslag som jag kan tömma och fylla vatten med samtidigt, vilket skulle kunna jämföras med ett regnfall i verkligheten.

                          Jag har tömt 50 % av akvarievattnet innan och mätt upp tiden det tar för häverten att tömma i fullt flöde, och det tar ca 30 minuter.

                          Jag gör så att jag har lite lägre temperatur en vad karet har.
                          Någon grad bara, Dock inte idag på bilderna.

                          Jag börjar med att spola fram rätt temperatur på min termometer så det blir stabilt.

                          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        ED2E72F4-0715-4926-AADC-071F79C98117.jpeg Visningar:	1 Storlek:	272.5 kB ID:     	2389044
                          Sen ansluter jag slangen och drar upp den på övervåningen.
                          Lägger en slang som tillför nytt vatten till karet, denna slangen är något längre än den som tömmer så jag lätt kan se skillnad på dom eftersom jag använder den till flera kar och inte vill tillföra några bakterier från de olika karen.

                          Den andra slangen läger jag på golvet och ansluter till häverten.

                          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        34934A1F-8DE9-4DF6-A25D-F74EE2506CC3.jpeg Visningar:	2 Storlek:	356.0 kB ID:     	2389045

                          Efter det så skakar jag häverten för att det ska rinna ner till badkaret på undervåningen.
                          Efter det skruvar jag på lagom med tryck så det blir jämt glödde mellan ut och in.

                          En balans som man får känna sig fram till beroende på tryck i kranarna, man lär sig efter några gånger.

                          Dessa vattenbytten skulle fungera väldigt bra för diskus då vattennivån blir konstant och man behöver inte stänga av filter eller värmaren

                          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        F8A52BE7-3C99-4C6B-8578-EBE0EB6221D1.jpeg Visningar:	2 Storlek:	356.0 kB ID:     	2389046
                          Hoppas det går bra för dig med dina diskusar, jag hämtar min kunskap och erfarenheter mycket här eftersom du ligger steget före mig som blir helt ny på det här med diskusar =).

                          Mvh.
                          Senast redigerad av smajlet; 28 July 2018, 10:32.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Hej på er alla forumsvänner, en vecka nu helt utan diskus eller forumet....helt enkelt bara vila från allt.

                            Idag kom jag hem igen och håller på som bäst på med vattenbyten här.

                            I smådiskusarna kar lever alla och ser inte några direkta problem. Kanske har de magrat något men inte så att de ser sjuka ut, känns lite skygga och vaksamma men det försvinner säkert snart igen.

                            De stora diskusarna är det lite värre med, stor lite gömda och är inte särskilt intresserade av mat. Ser inga fel direkt bara att det liksom inte ser ut att må riktigt bra..... under tiden vi var borta har ju en av sönerna kollat till karen, och två dagar efter vi åkt dog ju ännu en diskus, min stora finna cobolt blue, med namnet blue, som på sista tiden verkligen växt till sig och tagit Indies plats....så fyra döda på ett par veckor....känns ju inte bra. De åtta som är kvar är som sagt fortfarande hängiga . Men inga andra tecken....

                            de kvarvarande Malawi cikliderna har klarat sig helt utan problem.....

                            så nu blir det en vecka hemma, då jag hoppas att allt skall rätta till sig, sedan blir det en sista vecka ute med båten innan vardagen är här igen.

                            hoppas att ni alla njuter av sommaren

                            Kommentar

                            • smajlet
                              • January 2018
                              • 1374

                              Ursprungligen postat av Ekenberg
                              Hej på er alla forumsvänner, en vecka nu helt utan diskus eller forumet....helt enkelt bara vila från allt.

                              Idag kom jag hem igen och håller på som bäst på med vattenbyten här.

                              I smådiskusarna kar lever alla och ser inte några direkta problem. Kanske har de magrat något men inte så att de ser sjuka ut, känns lite skygga och vaksamma men det försvinner säkert snart igen.

                              De stora diskusarna är det lite värre med, stor lite gömda och är inte särskilt intresserade av mat. Ser inga fel direkt bara att det liksom inte ser ut att må riktigt bra..... under tiden vi var borta har ju en av sönerna kollat till karen, och två dagar efter vi åkt dog ju ännu en diskus, min stora finna cobolt blue, med namnet blue, som på sista tiden verkligen växt till sig och tagit Indies plats....så fyra döda på ett par veckor....känns ju inte bra. De åtta som är kvar är som sagt fortfarande hängiga . Men inga andra tecken....

                              de kvarvarande Malawi cikliderna har klarat sig helt utan problem.....

                              så nu blir det en vecka hemma, då jag hoppas att allt skall rätta till sig, sedan blir det en sista vecka ute med båten innan vardagen är här igen.

                              hoppas att ni alla njuter av sommaren
                              Tråkigt att höra att en diskus till dött för dig =(.
                              Hoppas dom andra börjar må fint så dom äter ordentligt.

                              Kul att du är tillbaka på forumet har ju lite saknat dina skrivelser och bilder=).

                              Ha det gött MVH

                              Kommentar

                              • LindaAlgo
                                • July 2015
                                • 1373

                                Vad tråkigt att det inte verkar fungerar med de stora diskusarna.
                                Med vänlig hälsning Linda

                                Kommentar

                                Arbetssätt...