550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av c90368
    Det är skillnad på att "hålla fiskar" så som odlare, uppfödare, grossister och affärer gör. Något helt annat att ha akvarium där man ska ha samma fiskar över flera år i förhoppningsvis någon form av harmoni.

    Var olika akvarister befinner sig på skalan från "lagring av fisk" till extremerna som nästan aldrig byter vatten medför att man har olika åsikter om hur akvarier ska/bör skötas.
    Inget akvarium är det andra likt

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av åheim

      Jag hör till kategorin som tycker att "lagring" (alltå fisk i tomma akvarier med total avsaknad av möjlighet till naturligt beteende) av fisk inte är en trevlig hållning, varken för åskådaren eller fisken. Kan man sen inte hålla fisken i nåt som liknar ett habitat så tycker jag man ska avstå från arten.
      Jag är ju dock övertygad om att man kan hålla discus i inredda kar med hjälp att mycket effektiv filtrering och ett kontrollerat lågt pH.
      (Effektivt filter håller den renhet discus kräver samt ett lågt PH håller bakterienivån låg)
      så sant.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Vad tråkigt att Sotis har dött, beklagar verkligen.

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av ICC
          Där måste jag flika in och hålla med Åheim. Jag har många gånger själv ställt mig frågan om kranvatten verkligen är anpassat/bra för fisk i för stora delvattenbyten. Jag tror att det stressar mer än det gör nytta faktisk. Däremot små byten lite då och då.
          Jag har 5 akvarium igång, från 45-540 liter. Med malar, tetror, minde ciklider och diskus. Matar 2 gånger/dag. Alla inredda med sand, sten, växter, rötter osv. Jag byter 25% vatten 1 gång i veckan som oftast. Men ibland jobbar jag mera eller att livet kräver annat än akvarieskötsel. Då kan det gå 3 veckor mellan V-byten, mat en gång om dagen. Faktiskt märker jag ingen synlig skillnad på fisk eller växter.
          Sedan bekräftar kanske mina funderingar om vattenbytens vara eller icke vara när man kommer hem till folk som har ett akvarium men inte samma intresse som vi som hänger på Zoopet. Dessa folk verkar inte byta vatten särskilt ofta. Verkar som om de bara fyller på avdunstat vatten. Ändå frodas fiskar och yngel i olika storlekar finns, samt att växterna växer likt ogräs i trädgården. Så ja, själv är jag lite kluven angående dessa vattenbyten. Men mina 25% veckovis har hittills fungerat bra...så jag fortsätter så ett tag till tror jag. Trevlig helg på Er alla!
          Jättebra inlägg, jag har testat allt nu, från att byta varannan vecka till varannan dag, vattenkvaliteten, den mätbara var inte ett dugg sämre än efter två veckor än efter två dagar. Men mina diskusar mådde alltid väldigt gåligt efter vattenbyten, de har mått bäst nu när jag bytt lite varannan dag. Fast nu är det som sagt något som är otroligt fel och de har börjat dö och bli hängiga .....därav nu försök med större åtgärder för att häva detta, som vi ännu inte kommit fram till vad det beror på......

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av Nando
            Vad tråkigt att Sotis har dött, beklagar verkligen.
            Tack, ja Sottis var ju han jag har oroat mig för en längre tid....

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Jättekul när det haglar in kommentarer när man är borta en dag. Tack för alla åsikter och hjälp.

              En kort summering av vad som hänt först. Jag är som sagt emot drastiska förändringar och stress av fisk.

              Men:

              detta kar har jag liksom aldrig fått att funka som det skall, vattentester har utförts genom sticka så gått som dagligen och genom dropptest vid vattenbyten och när jag jag misstänkt problem. Alltid toppen vatten så i det mätbara ligger inte problemet. Så då är frågan om mina fiskar är sjuka, gälmask är något Patric har nämt, fiskarna andas kraftigare än normal, eller om det är något skadligt som inte kan mätas i karet, fiskarna andas kraftigare än normalt.....

              under den tid jag haft diskusarna har fem dött, en en vecka efter det att jag fick diskusarna, möjligen transport skada, en efter ett par månader... min kära Indiana Jones, efter det att han blev bortjagad av sin hona ställde han sig i ett hörn och liksom ville inte mer, ja och nu tre på två veckor. De övriga kändes också hängiga och lite loja liksom. Men som sagt vi ser inget på dem, vattnet är bra enligt mätbara parametrar, luktar friskt och somrigt, jag hade kraftig ytrörelse och Patric menade på att syresättningen är tillräcklig, men har ändå kompletterat med ett skumfilter med luft.

              Så nu är fiskarna flyttade till ett kemiskt rent kar, utan bakterier ( förhoppningsvis) alla diskusar står och hänger i ett hörn, så nu är det bara att vänta i ett par dagar och se om de piggnar till.

              Så en drastisk åtgärd helt enkelt för att inte köra igång med någon medicinering innan jag vet om det är karet det är fel på. Nu is i magen och njuta av smådiskusarna där allt funkar perfekt.....

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Halloj Thomas!
                Sitter här och läser på forumet och ser att det händer lite trista saker i ditt kar.
                Jag vill bara säga att jag hoppas, av hela mitt hjärta, att du får bukt med vad det nu kan vara som ställer till det för dina discusar.
                Jag vet inte vad som är galet, och kan inte komma med några vettiga råd eller tips - hur gärna jag än vill.

                Jag följer den diskussion som löper i din tråd på de senaste sidorna. Den diskussionen tänker jag inte medverka i.
                Men, jag ser att du refererar till mig vid några tillfällen, typ; ”köra karet a’ la Mats”. Det är en metod som är kontroversiell, därför att väldigt få faktiskt använder sig av den.

                Man kan se min metod (som inte på något vis är min, utan efterapad) som en ekvation.
                En oerhört viktig faktor i denna ekvation är: TID.
                Vad, i stort sett, alla (det finns dock undantag) missar är just tidsaspekten.

                Kommer du ihåg när du var hos mig och hämtade lite trämaterial till ditt kommande discus-kar?
                Dina discusar var beställda och färdiga att hämta långt innan karet ens var uppstartat.
                Jag minns att jag, lite halvtyst sådär, sade; ”ojdå, fasen - du skulle egentligen vänta något halvår med Discusarna…”
                Vad jag menar med detta (och snälla, goa Thomas, läs det jag skriver nu med min absolut vänligaste och mest välmenande ton) är att du faktiskt inte ens har påbörjat ditt kar med ”min” metod. Det tar månader, upp mot något halvår eller faktiskt ett helt år, innan karet tar över och sköter sig självt.
                (Den som undrar vad metoden går ut på får vara så varsågoda att läsa min tråd; ”Akvariestugan”).

                Jag tänker, som sagt, inte medverka i den diskussion som löper i din tråd just nu - jag har inget vettigt att tillföra.
                Men, jag vill poängtera att det sätt jag håller inredda kar på absolut innefattar regelbundna vattenbyten, ungefär 25-35% någon gång i veckan, kanske var tionde dag, något i den stilen.
                Karet skall absolut inte innehålla någon som helst smuts (skit), gammal mat eller annat som kontaminerar vattnet, men tillåta en hel del organiska änmen som pinnar, blad och liknande som kan samla sig till ”god mulm” på några få ställen i karet - där mikroorganismer kan bildas och hjälpa karet på en god väg (dessutom ypperliga matställen för diverse yngel).
                God filtrering är givetvis nödvändig.

                Det låter nästan hånfullt (men verkligen inte med mening) när jag säger att jag inte har haft någon ”olycka”, sjukdomar eller annat i mina kar de senaste decennierna. Vildfångade Namundha Red Discus, vanliga Stendker Discus och en mängd andra har levt friska i mina kar - så, det har fungerat för min del.
                Jag förstår att det inte alltid går att applicera en ”stil”, ett förhållningssätt - som någon annan använder sig av - till sitt eget kar. Men skall man prova, måste man löpa hela linan ut.

                Upptäcker jag någon, eller några, fiskar i ett kar som verkar hängiga eller sjuka, håller jag noga koll på dessa. Förvärras situationen, ställer jag iordning ett extra kar och tar över de misstänkta fiskarna dit. Därefter kan jag analysera vad som pågår och vidtaga åtgärder i det isolerade karet - inte i huvudkaret. Att panik-åtgärda, medicinera, dra ur inredning, flytta fiskar fram och tillbaka upplever jag som kontraproduktivt. De få gånger jag gjort så vid några tillfällen förr om åren, har det bara blivit värre.

                Thomas, jag håller alla tänkbara tummar jag kan hitta på min kropp för att det skall ordna till sig för dina discusar. Du har god support från killen i Z-shopen och massvis av kunskap i flera forumdeltagare som medverkar i din tråd. Hoppas att det löser sig!

                Kommentar

                • LoGeek
                  • September 2008
                  • 1651

                  Bra inlägg Mats! "Din" metod fungerar fint och det tar som du säger tid att mogna karet. Den kan fungera för diskus också om man är erfaren. Då ser jag det som nödvändigt med bra filtrering och mycket låg biolast, dvs antal fisk och mängd foder, för att få in en bra balans. Hur såg lasten ut för dig när du lyckades med dina discus?

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Vill bara tillägga till Mats inlägg angående god filtrering. Att ha två stora ytterfilter med hyfsad volym där det ena har "makaroner" och grov filtermatta och det andra "makaroner" grov och fin filtermatta är en bra kombination. Filtret med enbart grov filtermatta rengörs ungefär en gång om året, i akvarievatten. Det andra ungefär en gång per kvartal, även det i akvarievatten. Behöver man finare filtrering kan man sätta in ytterligare inner eller ytterfilter med vadd som rengörs regelbundet.

                    Ett akvarium kan nog anses som inkört efter första rengöringen av grovfiltret.
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av LoGeek
                      Bra inlägg Mats! "Din" metod fungerar fint och det tar som du säger tid att mogna karet. Den kan fungera för diskus också om man är erfaren. Då ser jag det som nödvändigt med bra filtrering och mycket låg biolast, dvs antal fisk och mängd foder, för att få in en bra balans. Hur såg lasten ut för dig när du lyckades med dina discus?
                      Jag har alltid kört (och gör fortfarande) de stora EHEIM-tunnorna, ibland flera stycken i kombination. I 960-karet där det gick 16 st. VF NR-discus och några hundra tetror körde jag en stor BTN-bakgrund med blå filtermedia bakom, drivet av ett EHEIM-2260 (makalös filtertunna).
                      En kul grej var när vi skulle flytta till kåken och jag var tvungen att avveckla 960-karet och det filtersystemet gått några år utan stopp (eller rengörning av mig) fanns det nästan ingen skit alls bakom bakgrunden, eller i EHEIM-filtret, endast ett fint "puder"-aktigt, brunt sediment - som dessutom luktade, tro det eller ej; gott - skog och mylla.

                      Jag har en vansinnig respekt för de sätt alla ni andra använder er av, det finns så mycket kunskap och träffsäkerhet att jag inte kan annat än att lyfta på hatten.


                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Om det ni nu diskuterar kan jag inget. Men jag vill bara säga att jag uppskattar er kunskap och olika infallsvinklar. Discus är ingen fisk för mig. Trots det är det oerhört lärorikt att läsa discustrådar, denna i synnerhet.

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Tack alla för intressanta inlägg, jag tar aldrig illa upp.....ja eller väldigt sällan och nu är absolut inget sådant tillfälle.

                          Mats, kommer mycket väl ihåg vad du sa......och vet också att jag aldrig varit känd för att ha tålamod, men tänker lägga på tidsaspekten i ekvationen när mina två nya kar anländer....kanske inte år, men månader istället för veckor..... drömmen är att få det att fungera som dina kar, Patric har samma filosofi och det känns underbart med en uppfödare som jobbar så.

                          Men likväl förstår jag fördelarna med naknare kar, ser ju hur problemfritt det flyter på med smådiskusarna, som färgar otroligt bra nu och växer. Tyvärr lägger just nu mitt unga par rom igen....vill ju att de skall växa till sig lite till innan de kör igång på allvar, men jag tar det ju som ett tecken på att de trivs.

                          Så en fråga nu, känner någon här på forumet till problem med dett svarta filtermatrialet som jag har bakom min bakgrund. Patric hade också hört att det kunde vara vissa kemikalier i detta matrial som kunde vara skadliga för känsliga fiskar.....

                          åter igen tack alla för råd och synpunkter.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Gôtt!

                            Kommentar

                            • LoGeek
                              • September 2008
                              • 1651

                              Intressant med det svarta filtermaterialet Thomas. Har du något produktnamn eller en länk?

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av LoGeek
                                Intressant med det svarta filtermaterialet Thomas. Har du något produktnamn eller en länk?
                                Tyvärr inte ser exakt ut som den blå, men mjölar lite om du förstår vad jag menar....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...