550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    Jag håller tummarna att du kommer till rätta med detta Thomas!

    Och jag hoppas att du inte känner att jag är en av de som skällt ut dig?! Jag har delat med mig av min åsikt, som delas av majoriteten av alla erfarna diskusentusiaster, bland annat att diskus föredrar frekventa vattenbyten med vatten av rätt temp och pH. Det har bara varit av omtanke och jag följer din resa med glädje oavsett vilket spår du väljer.

    Det är intressant att läsa Ingers tankar och jag uppskattar att hon delar dessa. Jag anser dock det sista hon skrivit helt felaktigt och tvärtemot alla de kunskapsvinningar som gjorts kring diskus senaste 20 åren. Likväl så hoppas jag att hon fortsätter dela av sina tankar, som är lika berättigade som mina - det är ju dessa diskussioner som gör Zoopet bra.

    Kommentar

    • Stahl
      • June 2018
      • 333

      Tror nog du va lite väl generaliserande angående Ingers tankar där LoGeek. Det hon säger behöver inte alls gå emot alla kunskapsanvisningar som gjorts.

      Det hon pratade om är att väldigt mycket har gjorts vilket mycket väl kan tänkas störa fiskarna och gjort dom stressade och stress är ju aldrig bra oavsett vilket djur vi pratar om.

      ​​​​​​Att störa fiskarna mindre behöver inte va direkt motställt till regelbundna vattenbyte utan det borde vara möjliga att genomföra vattenbyten på olika sätt där vissa orsaker mer stress än andra sätt.

      På så sätt kan man uppfylla både Ingers tankar om lugn och ro och dina om regelbundna vattenbyten.

      Zooaffärer t.ex. har ofta automatiska system som ständigt byter ut vattnet lite åt gången i sina akvarier. Kanske detta vore bra för diskusakvarium för att säkerställa bra vattenvärden samtidigt som man minimerar störningsmomenten och stressen.

      Det jag vill säga är alltså att allt inte är svart eller vitt utan många kan ha rätt om man bara ser till nyanserna i det de säger.

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        Ursprungligen postat av Stahl
        Tror nog du va lite väl generaliserande angående Ingers tankar där LoGeek. Det hon säger behöver inte alls gå emot alla kunskapsanvisningar som gjorts.

        Det hon pratade om är att väldigt mycket har gjorts vilket mycket väl kan tänkas störa fiskarna och gjort dom stressade och stress är ju aldrig bra oavsett vilket djur vi pratar om.

        ​​​​​​Att störa fiskarna mindre behöver inte va direkt motställt till regelbundna vattenbyte utan det borde vara möjliga att genomföra vattenbyten på olika sätt där vissa orsaker mer stress än andra sätt.

        På så sätt kan man uppfylla både Ingers tankar om lugn och ro och dina om regelbundna vattenbyten.

        Zooaffärer t.ex. har ofta automatiska system som ständigt byter ut vattnet lite åt gången i sina akvarier. Kanske detta vore bra för diskusakvarium för att säkerställa bra vattenvärden samtidigt som man minimerar störningsmomenten och stressen.

        Det jag vill säga är alltså att allt inte är svart eller vitt utan många kan ha rätt om man bara ser till nyanserna i det de säger.
        Att stressa fiskar med förändringar är inte bra nej. Helt sant! Men har du läst inlägget jag refererade till?

        Inger kan ju själv förtydliga, men skriver bland annat: "Sen en hel del vattenbyten tillika, som rubbar det mesta i viket kar som helst.
        Så min tanke då - bara Ingers funderingar. Hur fasiken ska Discusarna - och vilka andra fiskar som helst kunna ställa om sig... till allt som händer?
        Dessutom Ingers funderingar igen om alla dessa vattenbyten.
        Kan Discusar verkligen bygga upp ett helt ok immunförsvar om dom hela tiden har sprillans rent vatten, jag menar bara att lite "skit" är bra "

        Låter i mina öron som en kritisk inställning till frekventa vattenbyten - och det går VISST emot konsensusen av lärdomarna de sista 20 åren. Lite "skit" (tex bakterier?) bra för diskus immunsystem? FEL!!

        Men jag håller med i det du skriver Stahl! Kör själv automatiska små delvattenbyten, så mina diskusar lever tokglada även nu när jag är på nästan 3v semester. Följer dem via streamad kamera

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247


          Jag förstår inte LoGeek, hur kan du läsa att jag är kritisk mot frekventa vattenbyten? Min mening är inte alls att vara kritisk på något sätt - jag brukar faktiskt sällan vara på det humöret om jag inte har riktigt med "kött på benen", men tycker du det, så ber jag hemskt mycket om ursäkt.
          Sen så antar jag att du förstår, att "skit" inte är = fiskbajs, utan små mulmdelar av div. blad, rötter mm, som kanske kan lämna bakterier ifrån sig - vad vet jag. Du har förmodligen rätt, eftersom du verkar vara väldigt påläst, men det är tyvärr inte jag

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13124

            Jag undrar om nån verkligen tror att vårt kranvatten är ett vatten som är anpassat för fisk? Ingen fisk mår ju bra av att leva i nytt kranvatten och överdrivna vattenbyten tror jag inte på. Byta 50% varannan dag tycker jag är mycket överdrivet. Är det ett måste för att hålla liv i fisken så har man ju på tok för mycket fisk till sin vattenvolym och/eller dåliga filter, eller fisk som kanske inte passar för akvarium, tycker jag för det handlar om vårat dricksvatten också.
            Senast redigerad av åheim; 20 July 2018, 14:39.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Det är skillnad på att "hålla fiskar" så som odlare, uppfödare, grossister och affärer gör. Något helt annat att ha akvarium där man ska ha samma fiskar över flera år i förhoppningsvis någon form av harmoni.

              Var olika akvarister befinner sig på skalan från "lagring av fisk" till extremerna som nästan aldrig byter vatten medför att man har olika åsikter om hur akvarier ska/bör skötas.
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13124

                Ursprungligen postat av c90368
                Det är skillnad på att "hålla fiskar" så som odlare, uppfödare, grossister och affärer gör. Något helt annat att ha akvarium där man ska ha samma fiskar över flera år i förhoppningsvis någon form av harmoni.

                Var olika akvarister befinner sig på skalan från "lagring av fisk" till extremerna som nästan aldrig byter vatten medför att man har olika åsikter om hur akvarier ska/bör skötas.
                Jag hör till kategorin som tycker att "lagring" (alltå fisk i tomma akvarier med total avsaknad av möjlighet till naturligt beteende) av fisk inte är en trevlig hållning, varken för åskådaren eller fisken. Kan man sen inte hålla fisken i nåt som liknar ett habitat så tycker jag man ska avstå från arten.
                Jag är ju dock övertygad om att man kan hålla discus i inredda kar med hjälp att mycket effektiv filtrering och ett kontrollerat lågt pH.
                (Effektivt filter håller den renhet discus kräver samt ett lågt PH håller bakterienivån låg)
                Senast redigerad av åheim; 20 July 2018, 15:22.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • ICC
                  • November 2006
                  • 1310

                  Där måste jag flika in och hålla med Åheim. Jag har många gånger själv ställt mig frågan om kranvatten verkligen är anpassat/bra för fisk i för stora delvattenbyten. Jag tror att det stressar mer än det gör nytta faktisk. Däremot små byten lite då och då.
                  Jag har 5 akvarium igång, från 45-540 liter. Med malar, tetror, minde ciklider och diskus. Matar 2 gånger/dag. Alla inredda med sand, sten, växter, rötter osv. Jag byter 25% vatten 1 gång i veckan som oftast. Men ibland jobbar jag mera eller att livet kräver annat än akvarieskötsel. Då kan det gå 3 veckor mellan V-byten, mat en gång om dagen. Faktiskt märker jag ingen synlig skillnad på fisk eller växter.
                  Sedan bekräftar kanske mina funderingar om vattenbytens vara eller icke vara när man kommer hem till folk som har ett akvarium men inte samma intresse som vi som hänger på Zoopet. Dessa folk verkar inte byta vatten särskilt ofta. Verkar som om de bara fyller på avdunstat vatten. Ändå frodas fiskar och yngel i olika storlekar finns, samt att växterna växer likt ogräs i trädgården. Så ja, själv är jag lite kluven angående dessa vattenbyten. Men mina 25% veckovis har hittills fungerat bra...så jag fortsätter så ett tag till tror jag. Trevlig helg på Er alla!

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    Ursprungligen postat av åheim

                    Jag hör till kategorin som tycker att "lagring" (alltå fisk i tomma akvarier med total avsaknad av möjlighet till naturligt beteende) av fisk inte är en trevlig hållning, varken för åskådaren eller fisken. Kan man sen inte hålla fisken i nåt som liknar ett habitat så tycker jag man ska avstå från arten.
                    Jag är ju dock övertygad om att man kan hålla discus i inredda kar med hjälp att mycket effektiv filtrering och ett kontrollerat lågt pH.
                    (Effektivt filter håller den renhet discus kräver samt ett lågt PH håller bakterienivån låg)
                    Det går som du säger. Hur lågt pH har du hållit då och hur har du kunnat kontrollera det utan pH-kraschar? En mycket svår balans!

                    Kommentar

                    • LoGeek
                      • September 2008
                      • 1651

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Jag förstår inte LoGeek, hur kan du läsa att jag är kritisk mot frekventa vattenbyten? Min mening är inte alls att vara kritisk på något sätt - jag brukar faktiskt sällan vara på det humöret om jag inte har riktigt med "kött på benen", men tycker du det, så ber jag hemskt mycket om ursäkt.
                      Sen så antar jag att du förstår, att "skit" inte är = fiskbajs, utan små mulmdelar av div. blad, rötter mm, som kanske kan lämna bakterier ifrån sig - vad vet jag. Du har förmodligen rätt, eftersom du verkar vara väldigt påläst, men det är tyvärr inte jag

                      //Inger
                      Jag har kanske misstolkat dig! Tyckte att citatet från dig sa just det ordagrant... Tex "Sen en hel del vattenbyten tillika, som rubbar det mesta i viket kar som helst.:

                      Men det är oviktigt. Jag har aldrig menat att vo ska bombardera karen med allt dricksvatten vi har råd med. Jag har flera prunkande växtakvarium och lekande ciklider i kar där jag byter extremt sällan! Vi pratar mågra gånger per år.

                      Men jag anser att diskus mår bättre av mer frekventa byten. Inte med "dricksvatten" direkt ur kranen nödvändigtvis, utan vatten som matchar deras krav. Detta är inte onaturligt utan matchar deras naturliga habitat där de har ett konstant genomflöde av vatten där bakterienivån är nära noll (också beroende på mycket lågt pH). Många har provat att hålla diskus i så lågt pH att bakterier inte blir problematiska, men det är mycket svårt att avvärja pH-krashar som kan ta död på fisken hastigt.

                      Jag anser också att man ska ge diskusen möjlighet till sitt naturliga beteende, något som sjuka fiskar inte kan. Gå in på ett diskusforum och kolla vilken kategori som är överlägset störst - sjukdomsavdelningen. Detta har gett diskusen rykte om sig som svår i onödan. Anledningen är inte att folk byter för mycket vatten! Däremot vanligt med för lite vattenbyten samt felaktiga parametrar i det nya vattnet.

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av LoGeek
                        Jag håller tummarna att du kommer till rätta med detta Thomas!

                        Och jag hoppas att du inte känner att jag är en av de som skällt ut dig?! Jag har delat med mig av min åsikt, som delas av majoriteten av alla erfarna diskusentusiaster, bland annat att diskus föredrar frekventa vattenbyten med vatten av rätt temp och pH. Det har bara varit av omtanke och jag följer din resa med glädje oavsett vilket spår du väljer.

                        Det är intressant att läsa Ingers tankar och jag uppskattar att hon delar dessa. Jag anser dock det sista hon skrivit helt felaktigt och tvärtemot alla de kunskapsvinningar som gjorts kring diskus senaste 20 åren. Likväl så hoppas jag att hon fortsätter dela av sina tankar, som är lika berättigade som mina - det är ju dessa diskussioner som gör Zoopet bra.
                        Det här med att skälla ut var lite med ironi menat, du är en av de jag lyssnat mycket på och smådiskusarna är ju helt efter dina erfarenheter och ännu har det ju funkat super bra, så bra att jag nu gör samma försök med de stora.

                        Jag tror inte mina sällan, eller frekventa byten är orsaken i detta kar utan de svarta filtermattorna, har läst på olika forum och i vissa trådar att dessa kan ha något kemiskt som kanske orsakar mina problem.

                        Men trotts att jag kör dessa vattenbyten och relativt sparsamt inredda kar nu ett tag så är min önskan att köra just så som Inger säger, färre vattenbyten och mindre förändringar i karet. Vill gärna lyckas att hålla fiskarna mer enligt bra vatten och balans, än genom ständiga vattenbyten..... men det har funkat bättre för mig med täta vattenbyten och utan bottenmatrial. Så framtiden får utvisa vad det blir......

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av Stahl
                          Tror nog du va lite väl generaliserande angående Ingers tankar där LoGeek. Det hon säger behöver inte alls gå emot alla kunskapsanvisningar som gjorts.

                          Det hon pratade om är att väldigt mycket har gjorts vilket mycket väl kan tänkas störa fiskarna och gjort dom stressade och stress är ju aldrig bra oavsett vilket djur vi pratar om.

                          ​​​​​​Att störa fiskarna mindre behöver inte va direkt motställt till regelbundna vattenbyte utan det borde vara möjliga att genomföra vattenbyten på olika sätt där vissa orsaker mer stress än andra sätt.

                          På så sätt kan man uppfylla både Ingers tankar om lugn och ro och dina om regelbundna vattenbyten.

                          Zooaffärer t.ex. har ofta automatiska system som ständigt byter ut vattnet lite åt gången i sina akvarier. Kanske detta vore bra för diskusakvarium för att säkerställa bra vattenvärden samtidigt som man minimerar störningsmomenten och stressen.

                          Det jag vill säga är alltså att allt inte är svart eller vitt utan många kan ha rätt om man bara ser till nyanserna i det de säger.
                          Håller med om detta, gäller bara att hitta den frekvens som stämmer i mitt kar med mitt antal fiskar.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av LoGeek

                            Att stressa fiskar med förändringar är inte bra nej. Helt sant! Men har du läst inlägget jag refererade till?

                            Inger kan ju själv förtydliga, men skriver bland annat: "Sen en hel del vattenbyten tillika, som rubbar det mesta i viket kar som helst.
                            Så min tanke då - bara Ingers funderingar. Hur fasiken ska Discusarna - och vilka andra fiskar som helst kunna ställa om sig... till allt som händer?
                            Dessutom Ingers funderingar igen om alla dessa vattenbyten.
                            Kan Discusar verkligen bygga upp ett helt ok immunförsvar om dom hela tiden har sprillans rent vatten, jag menar bara att lite "skit" är bra "

                            Låter i mina öron som en kritisk inställning till frekventa vattenbyten - och det går VISST emot konsensusen av lärdomarna de sista 20 åren. Lite "skit" (tex bakterier?) bra för diskus immunsystem? FEL!!

                            Men jag håller med i det du skriver Stahl! Kör själv automatiska små delvattenbyten, så mina diskusar lever tokglada även nu när jag är på nästan 3v semester. Följer dem via streamad kamera
                            som sagt.....alla sätt är bra utom de dåliga.....

                            att byta vatten en gång i veckan är säkert bra att byta varannandag så som jag tvingas göra nu, om inte fisken skall dö känns inte rätt..... tror det är dessa frekventa vattenbyten Ingers funderingar gäller och dessa vill inte jag heller ha, däremot vill jag att mina diskusar skall ha rent vatten men dessutom hög motståndskraft. Jag tror att man kan försämra fiskars motståndskraft genom onödig medicinering och vattenpreparat, samt klinisk ren miljö..... så där har jag lite samma tanke som Inger.....vilket inte innebär att det säkert är lättare att hålla diskusar med preparat och kliniskt rena kar. Säkert därför flera uppfödare har det så. Men min dröm är fortfarande att klara dessa otroliga fiskar i ett inrett kar..... om jag lyckas är ju fortfarande för tidigt att säga...

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av Inger H
                              Jag förstår inte LoGeek, hur kan du läsa att jag är kritisk mot frekventa vattenbyten? Min mening är inte alls att vara kritisk på något sätt - jag brukar faktiskt sällan vara på det humöret om jag inte har riktigt med "kött på benen", men tycker du det, så ber jag hemskt mycket om ursäkt.
                              Sen så antar jag att du förstår, att "skit" inte är = fiskbajs, utan små mulmdelar av div. blad, rötter mm, som kanske kan lämna bakterier ifrån sig - vad vet jag. Du har förmodligen rätt, eftersom du verkar vara väldigt påläst, men det är tyvärr inte jag

                              //Inger
                              Jag förstår precis vad du menar, och du har ju också haft diskus och dessutom fått både lek och frisimmande, så du vet vad du pratar om. Bara två helt olika skolor att hålla diskus. Jag tror absolut logeek vet vad han pratar om och att jag lyckats så bra med det små är mycket tack vare honom. Att jag sedan fortfarande tror att det går utmärkt att få tåliga, lyckliga, lekande diskus i en mer inredd och "skitig" miljö har inte förändras. Men jag tror att det är svårt just för att man då har mycket fler parametrar att ta hänsyn till. Men det är mitt mål, a'la Mats ......lite esay gooing.....och layd back still.....det är drömmen. Men nu gäller det att komma fram till vad som är fel hos mig, därför tar jag till drastiska åtgärder, tredje diskusen dog igår....sottis , så nu har tre dött på två veckor och då måste jag försöka komma till rätta med vad som hänt......

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av åheim
                                Jag undrar om nån verkligen tror att vårt kranvatten är ett vatten som är anpassat för fisk? Ingen fisk mår ju bra av att leva i nytt kranvatten och överdrivna vattenbyten tror jag inte på. Byta 50% varannan dag tycker jag är mycket överdrivet. Är det ett måste för att hålla liv i fisken så har man ju på tok för mycket fisk till sin vattenvolym och/eller dåliga filter, eller fisk som kanske inte passar för akvarium, tycker jag för det handlar om vårat dricksvatten också.
                                Absolut så, men om man har något problem och misstänker att vattnet är problemet kan det vara nödvändigt. Tre döda på två veckor, antingen sjuk fisk eller giftigt vatten.....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...