550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Igår var Patric hemma hos mig ( Stork zoo ägare, Norden återförsäljare av Piwowarski , diskusuppfödare, maluppfödare, akvariebyggare....ja, säkert mycket mer en akvarie expert helt enkelt) kollade av mitt akvarium, mina diskusar mitt vatten, filter pumpar syresättning....ja allt vi kunde komma på, men fortfarande hittade vi inga fel. Så planen står fast, sterilisera ett kar, pumpar och sand och genar, sedan flytta diskusarna och sedan se om det blir bättre. Om det blir bättre är det något i mitt akvarium, kanske mitt filtermatrial som är det svarta inte det blåa..... men om problemen kvarstår är ju diskusarna sjuka . Nu har jag fått hem mediciner av alla slag, fast det är klart att det gäller ju sedan att komma på vad det kan vara..... I vilket fall som helst känns det skönt att veta att vi verkligen gjort allt som går att göra och att planen finns.....
    Vad frustrerande att något är fel när ”inget är fel”. Svårt också att medicinera mot okänd åkomma. Att det ska vara så svårt med Discus... Tycker du verkar göra allt rätt och ändå mår de inte helt hundra. Tur att du har gott stöd i Patrik och stort tålamod. Tillslut lär du nog få rätsida på det.

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av c90368
      Hej igen
      Du borde läsa om Bluewings Discus äventyr och även de slutsatser han drog efter att ha gått igenom alla problem...
      Tack för tipset, har läst den tråden två gånger. Det var lite den som fick mig att börja med diskus faktiskt. Även om hans dröm inte hade det lyckliga slutet man hoppas på. Hoppas verkligen att jag lyckas bättre.......

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av Nando

        Vad frustrerande att något är fel när ”inget är fel”. Svårt också att medicinera mot okänd åkomma. Att det ska vara så svårt med Discus... Tycker du verkar göra allt rätt och ändå mår de inte helt hundra. Tur att du har gott stöd i Patrik och stort tålamod. Tillslut lär du nog få rätsida på det.
        Jag är grymt glad för allt tålamod både Patric och Marie på Stork zoo har och hur otroligt hjälpsamma de är. Men det är lite frustrerande när man vet att man sköter dem efter konstens alla regler, jag har olika slangar och hovar till alla karen blandar aldrig, flyttar inga rötter eller växter eller fiskar emellan karen. Mitt vatten har varit perfekt vid alla kontroller både före och efter vattenbyten..... Diskusar är inte jättelätt....
        Men ändå helt fantastiska.

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          Ursprungligen postat av c90368
          Hej igen
          Du borde läsa om Bluewings Discus äventyr och även de slutsatser han drog efter att ha gått igenom alla problem...
          Kan du sammanfatta slutsatserna tro?

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Ursprungligen postat av Ekenberg

            Jag är grymt glad för allt tålamod både Patric och Marie på Stork zoo har och hur otroligt hjälpsamma de är. Men det är lite frustrerande när man vet att man sköter dem efter konstens alla regler, jag har olika slangar och hovar till alla karen blandar aldrig, flyttar inga rötter eller växter eller fiskar emellan karen. Mitt vatten har varit perfekt vid alla kontroller både före och efter vattenbyten..... Diskusar är inte jättelätt....
            Men ändå helt fantastiska.
            Jag förstår det. Skönt ändå att du tycker att det roliga väger över.

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Ursprungligen postat av LoGeek

              Kan du sammanfatta slutsatserna tro?

              Drömmen om ett Discusakvarium Sid 401 inlägg 6002
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                Ursprungligen postat av c90368


                Drömmen om ett Discusakvarium Sid 401 inlägg 6002
                Kan man via mobil komma till 401 utan att klicka sig fram en sida i taget?

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  Ja du vickar på skärmen!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    Ursprungligen postat av åheim
                    Ja du vickar på skärmen!
                    Du är ett geni!

                    Slutsatsen i tråden, att inte stressa fram förhastade lösningar med ommöblering, medicin etc är helt sann.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Thomas, jag har tänkt så mycket på ditt Discuskar idag. Redan från början efter en tid etablerades någon sorts rangordning. Sedan blev några sjuka och efter det så tillsatte du några nya ganska så snabbt - ny rangordning måste såklart påbörjas igen. Sen en hel del vattenbyten tillika, som rubbar det mesta i viket kar som helst.
                      Så min tanke då - bara Ingers funderingar. Hur fasiken ska Discusarna - och vilka andra fiskar som helst kunna ställa om sig... till allt som händer?
                      Dessutom Ingers funderingar igen om alla dessa vattenbyten.
                      Kan Discusar verkligen bygga upp ett helt ok immunförsvar om dom hela tiden har sprillans rent vatten, jag menar bara att lite "skit" är bra

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Thomas, jag har tänkt så mycket på ditt Discuskar idag. Redan från början efter en tid etablerades någon sorts rangordning. Sedan blev några sjuka och efter det så tillsatte du några nya ganska så snabbt - ny rangordning måste såklart påbörjas igen. Sen en hel del vattenbyten tillika, som rubbar det mesta i viket kar som helst.
                        Så min tanke då - bara Ingers funderingar. Hur fasiken ska Discusarna - och vilka andra fiskar som helst kunna ställa om sig... till allt som händer?
                        Dessutom Ingers funderingar igen om alla dessa vattenbyten.
                        Kan Discusar verkligen bygga upp ett helt ok immunförsvar om dom hela tiden har sprillans rent vatten, jag menar bara att lite "skit" är bra

                        //Inger
                        Håller med.
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Thomas, jag har tänkt så mycket på ditt Discuskar idag. Redan från början efter en tid etablerades någon sorts rangordning. Sedan blev några sjuka och efter det så tillsatte du några nya ganska så snabbt - ny rangordning måste såklart påbörjas igen. Sen en hel del vattenbyten tillika, som rubbar det mesta i viket kar som helst.
                          Så min tanke då - bara Ingers funderingar. Hur fasiken ska Discusarna - och vilka andra fiskar som helst kunna ställa om sig... till allt som händer?
                          Dessutom Ingers funderingar igen om alla dessa vattenbyten.
                          Kan Discusar verkligen bygga upp ett helt ok immunförsvar om dom hela tiden har sprillans rent vatten, jag menar bara att lite "skit" är bra

                          //Inger
                          Jag älskar Ingers funderingar. Det ligger mycket klokhet där. Och i stort håller jag ju med.

                          Men tyvärr funkar ju inte detta, jag började ju allt med inställningen att det skulle bli sällan vattenbyten och försöka eftersträva en balans och ett kar a'la Mats filosofi.....detta gick ju bra rätt länge, men blev ju ordentligt ordentligt utskälld här på forumet. Började med byten varje vecka, men fiskarna var hängiga så de är faktiskt först med små vattenbyten varannan dag som fiskarna trivs, men det håller ju inte att fiskarna dör om jag inte byter varannan dag, så antingen är det mitt filter som gör något med vattnet som inte är mätbart eller så är alla mina fiskar sjuka, möjligtvis gälmask......så målet är att få det precis som du säger men först måste jag komma på vad som är felet. Nu har jag ju hjälp av en av de duktigaste akvariefisk experterna i Sverige . Och han har ju också konstaterat att något är fel och det är inte vattnet, det är helt perfekt, så jag känner mig inte stressad utan i trygga händer. Två nia kar är beställa så det vore ju sjutton om jag inte skulle få detta att funka. Men Inger dina funderingar stämmer helt med mina.

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Du om någon kommer att få det att fungera.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Då är inte mina funderingar så himla tokiga i alla fall Thomas eftersom vi tänker i samma banor . Varför skriver du gälmask, några symtom eller vad?

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Då är inte mina funderingar så himla tokiga i alla fall Thomas eftersom vi tänker i samma banor . Varför skriver du gälmask, några symtom eller vad?

                                //Inger
                                Ja, alla andas kraftigt eller tung. Inte snabbare än vanlig men med större gäleörelser och detta trotts att vartnet är bra och syrerikt i alla mätbara parametrar. Jag vet ju inte vad det kan vara men det var Patric som sa att det kanske är gälmask. Jag skall ge fiskarna två tre dagar nu i det nya karet så får vilse vad som händer.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...