550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av åheim
    Sen är det inte bra att gissa när det gäller vatten i hemmamiljö.... blockera insugen och kolla så att det rinner över som det ska!
    Helt rätt, det är ju enkelt att kolla under säkra förhållanden. Detta kommer att göras inom det snaraste

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      Ja alltid bra att ligga ett steg före katastrofen Jag tog en liten plastpåse som sög fast i insuget...
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Har du fått till det bra nu så inga läckor inträffar?

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Hej på er alla tappra zoopetare. Jag tog mig lite ledigt över midsommarhelgen och lämnade mina fiskar helt ensamma. Tre dagar utan mat eller vattenbyte.... lite orolig var jag allt trotts att Patric sagt att det inte skulle var några problem....
          och det var det ju inte.... allt rullar på, nu blir det vattenbyten och matning under en vecka sedan blir nästa period då de får klara sig själv....

          Klicka på bilden för större version

Namn: 4B7178BB-75DC-4C5B-9E74-EDF115AD6310.jpeg
Visningar: 109
Storlek: 429,9 KB
ID: 2387579Klicka på bilden för större version

Namn: DDA8D605-0987-4D73-922A-C7409B4B1796.jpeg
Visningar: 98
Storlek: 585,3 KB
ID: 2387580Klicka på bilden för större version

Namn: CBC527F2-BA79-44B1-9431-9952BA88AAF8.jpeg
Visningar: 91
Storlek: 629,7 KB
ID: 2387581Klicka på bilden för större version

Namn: 7CA7AFB8-721D-499C-8620-703646AB9F52.jpeg
Visningar: 99
Storlek: 391,5 KB
ID: 2387582Klicka på bilden för större version

Namn: 4B7178BB-75DC-4C5B-9E74-EDF115AD6310.jpeg
Visningar: 97
Storlek: 429,9 KB
ID: 2387584
          Bifogade filer

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Det är så vackert!

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av Nando
              Det är så vackert!
              Jag är mycket nöjd med fiskarna, inredningen av karet blev ju inte som jag tänkt men det verkar funka för fiskarna så det får vara så ett tag till, kanske jag inreder det på nytt någon kall vinter helg....
              Tyvärr har jag åter fått en fisk som håller sig undan, står mest bakom en rot, så nu blir det täta vattenbyten så får vi se om Sottis kommer fram igen, jag ser ju inte att någon är styck eller bråkar med honom men han kommer inte fram och äter vilket naturligtvis oroar mig..... alltid är det något.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Hoppas det ordnar sig!

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Tillbaka hemma igen sedan några dagar.....och tyvärr funkade ju inte detta kar som jag hoppats.....

                  Tyvärr blev Lea, en av de störrsta och vackraste leoparderna och Snakes partner, sjuk. Hon fick ett sår uppe vid ryggfenan som växte snabbt. Efter samtal med Patric flyttades hon till karantänskar och medicinering påbörjades och semesterresan fick skjutas fram ett par dagar.....tyvärr räckte det, för redan efter en dag i karantän var hon död. Så ingen lyckad start direkt.

                  När jag kom hem i helgen, flöt ytterligare en av mina diskusar död på ytan. Den måste ha dött precis samma dag eftersom den fortfarande inte svullnat utan var helt intakt. Men de andra var ganska medtagna mörka och med huvudet nedåt botten... Hade jag nu varit en erfaren akvarist hade jag säkert tänkt klart och börjat med att testa vattnet för att om möjligt få reda på vad som hänt. Men inte då, fast det var sent på kvällen påbörjades vattenbytet direkt. Kom isäng efter tre och hade ändå svårt att sova ..... lite efter fem var jag tvungen att gå upp och kolla igen så att ingen mer dött men då stod alla och sov. Somnade om och sov fram till elva..... fortfarande kändes det lite hängig i karet men jag kunde inte hitta något fel, gjorde ännu ett mindre vattenbyte helt enkelt för att känna att jag gjorde något. På kvällen var alla igång igen och åt med god aptit.

                  Nu har det gått ett par dagar, jag har lugnat ner mig och fiskarna har piggnat till, jag vet fortfarande inte vad som hänt men det är något i detta kar som inte fungerar som det skall, börjar fundera på om det kan ha att göra med filtret bakom bakgrunden eller vad sjutton det är....
                  Men även om nu Lea och en av de namnlösa snakeskinen dött, är jag glad att de kvarvarande ser friska ut.


                  Kommentar

                  • smajlet
                    • January 2018
                    • 1374

                    Ursprungligen postat av Ekenberg
                    Tillbaka hemma igen sedan några dagar.....och tyvärr funkade ju inte detta kar som jag hoppats.....

                    Tyvärr blev Lea, en av de störrsta och vackraste leoparderna och Snakes partner, sjuk. Hon fick ett sår uppe vid ryggfenan som växte snabbt. Efter samtal med Patric flyttades hon till karantänskar och medicinering påbörjades och semesterresan fick skjutas fram ett par dagar.....tyvärr räckte det, för redan efter en dag i karantän var hon död. Så ingen lyckad start direkt.

                    När jag kom hem i helgen, flöt ytterligare en av mina diskusar död på ytan. Den måste ha dött precis samma dag eftersom den fortfarande inte svullnat utan var helt intakt. Men de andra var ganska medtagna mörka och med huvudet nedåt botten... Hade jag nu varit en erfaren akvarist hade jag säkert tänkt klart och börjat med att testa vattnet för att om möjligt få reda på vad som hänt. Men inte då, fast det var sent på kvällen påbörjades vattenbytet direkt. Kom isäng efter tre och hade ändå svårt att sova ..... lite efter fem var jag tvungen att gå upp och kolla igen så att ingen mer dött men då stod alla och sov. Somnade om och sov fram till elva..... fortfarande kändes det lite hängig i karet men jag kunde inte hitta något fel, gjorde ännu ett mindre vattenbyte helt enkelt för att känna att jag gjorde något. På kvällen var alla igång igen och åt med god aptit.

                    Nu har det gått ett par dagar, jag har lugnat ner mig och fiskarna har piggnat till, jag vet fortfarande inte vad som hänt men det är något i detta kar som inte fungerar som det skall, börjar fundera på om det kan ha att göra med filtret bakom bakgrunden eller vad sjutton det är....
                    Men även om nu Lea och en av de namnlösa snakeskinen dött, är jag glad att de kvarvarande ser friska ut.

                    Tråkigt med dinna diskusar, inget roligt als når sånt händer.

                    Och som du säger väldigt frustrerande om vad som orsakade dessa oförklarliga dödsfallen.

                    Har ett problem här hemma med ett räkkar där räkorna bara dör hela tiden. Och man vet inte mer en att något är det som inte stämmer i karet. Alt funkade prima i 4 veckors yngelkar men inte efter flyt.

                    Mvh

                    Kommentar

                    • LindaAlgo
                      • July 2015
                      • 1373

                      Ursprungligen postat av Ekenberg
                      Tillbaka hemma igen sedan några dagar.....och tyvärr funkade ju inte detta kar som jag hoppats.....

                      Nu har det gått ett par dagar, jag har lugnat ner mig och fiskarna har piggnat till, jag vet fortfarande inte vad som hänt men det är något i detta kar som inte fungerar som det skall, börjar fundera på om det kan ha att göra med filtret bakom bakgrunden eller vad sjutton det är....
                      Men även om nu Lea och en av de namnlösa snakeskinen dött, är jag glad att de kvarvarande ser friska ut.

                      Vad tråkigt med dödsfallen och speciellt när man inte riktigt hittar orsaken till varför. Trots att man känner på sig att något är fel.
                      Med vänlig hälsning Linda

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Åh så trist Thomas, dessa våra vackra Discusar är en gåta för sig - gåtan att veta vad det är som händer så akut ibland

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Jättetråkigt Thomas. Hoppas att resten klarar sig nu.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Tack för deltagandet, känns väldigt tråkigt just för att allt gick så bra......men de som är kvar ser ok ut. Men det är mycket rörigt i karet nu, ingen vet liksom vem de hör ihop med..... jag hoppas att det snart rättar till sig igen.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Hur mår de idag?

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av Nando
                                Hur mår de idag?
                                Fortfarande hängiga, men jag har kört ett par riktigt stora vattenbyten nu, ett i söndags och ett idag. Så jag vet ju inte nu om det är de stora varrenbytena, de har ju aldrig mina fiskar gillat, skall köra igång med små igen i övermorgon. Sotis är mörkare än det andra och står mest i ett hörn. Enligt mätning är alla mina vattenvärden bra, men så har det varit hela tiden. Jag håller tummarna.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...