550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6054

    Låter bra Inger! Jag har fått hejda mig flera gånger från att skriva i din tråd eftersom jag tycker att jag bör respektera ditt val att inte uppdatera din tråd på ett tag. Samtidigt vill jag ju att du ska skriva i tråden eftersom jag gillar dig och tycker dina uppdateringar är intressanta. Knepigt dilemma! Att önska dig tillbaka i andras trådar (sorry för kapningen) känns mindre problematiskt

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Nando
      Låter bra Inger! Jag har fått hejda mig flera gånger från att skriva i din tråd eftersom jag tycker att jag bör respektera ditt val att inte uppdatera din tråd på ett tag. Samtidigt vill jag ju att du ska skriva i tråden eftersom jag gillar dig och tycker dina uppdateringar är intressanta. Knepigt dilemma! Att önska dig tillbaka i andras trådar (sorry för kapningen) känns mindre problematiskt
      Jag kommer snart att uppdatera min tråd Nando, alltid skoj när någon gillar det man skriver .
      Sorry Thomas att vi surrar i din tråd, men jag tror inte att du bryr dig

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6054

        Bra, då väntar jag!

        Nu - tillbaka till discusar!

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ja jädrar........

          idag hade jag tur, kom hem lite tidigare än vanligt från jobbet, hade en dag då jag inte kunde komma hem till lunchen. Redan när jag öppnade dörren kände jag att det var något som inte var helt rätt......det lät lite mer än vanligt i vardagsrummet, skvalade liksom....gick in utan att ta av skorna och med hjärtat i halsgropen in i vardagsrummet, golvet vart tort, skönt.
          Men varför lät det då som vatten skvalade , tittade lite närmare på stordiskusarnas kar, vattenytan var ju över täckglaset, bara någon millimeter från att börja rinna över, va sjutton, så brukar det ju inte se ut. Tog försiktigt av täckglasen och vattnet var verkligen så nära övre aliuminum kanten att det var ett under att det inte runnit över. Nu när täckglasen var borta såg jag ju att vattennivån bakom bakgrunden var mycket lägre så jag insåg var problemet var, utsugen genom bakgrunden var igensatta......pumparna jobbade fortfarande med att pumpa ut vatten men inget vatten gick tillbaka. Ett stort svärdplanteblan samt lite småblad hade helt blockerat utsugen. Jag har helt enkelt slarvat med att kolla detta vid vattenbyten de sista dagarna. Det var ju lätt ordnat, men om jag kommit hem lite senare hade olyckan varit framme, inte en katastrof kanske men med tanke på att pumparna pumpar 3000 liter per timme hade det ju snabbt blivit en del vatten på golvet. .....fiskarna hade ju dock haft vatten kvar på sin sida, men ändå..... sitter nu i soffan och tar det lite lugnt... måste nog fixa ett breddavlopp högst upp i bakgrunden så att detta inte kan hända igen.....

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Jo, Inger och Nando , det är bara trevligt med surr i tråden.....är ju glad att det finns någon här på forumet nu under sommaren. Så surra på så mycket ni vill.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6054

              Men hjälp vilken tur att du kom hem i rätt tid! Kunde ju ha slutat mycket tråkigt.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Thomas! Jag svarade på en grej angående dina kuber i min tråd. Du kan ju kanske kika in där när du får feeling.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6054

                  Hej! Hur går det? Har du fixat en lösning för att motverka en framtida översvämning?

                  Kommentar

                  • smajlet
                    • January 2018
                    • 1374

                    Hoppas det löser sig för dig. Just det där du pratar om hade jag lite problem med i mitt kar åxå en av anledningarna att jag tig bort den. Även om det är grymt snyggt.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13124

                      Det är ju en fördel man kan ha bakgrunden typ 5 cm lägre än akvariets kan så att det kan rinna över om insugen sätts igen, men det betyder att man måste sänka vattennivån i akvariet och man vill ju gärna inte se vattenlinjen...
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Hej! Hur går det? Har du fixat en lösning för att motverka en framtida översvämning?
                        Vet inte riktigt, jag skar bort lite av bakgrunden på olika ställen så att vattnet skall rinna bakom igen istället för ut om det skulle hända igen.

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av smajlet
                          Hoppas det löser sig för dig. Just det där du pratar om hade jag lite problem med i mitt kar åxå en av anledningarna att jag tig bort den. Även om det är grymt snyggt.
                          tycker dock du har löst bakgrunden grymt bra nu med alla dina genar. Supersnyggt

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av åheim
                            Det är ju en fördel man kan ha bakgrunden typ 5 cm lägre än akvariets kan så att det kan rinna över om insugen sätts igen, men det betyder att man måste sänka vattennivån i akvariet och man vill ju gärna inte se vattenlinjen...
                            ja, jag gjorde ett halvdant försök att kapa min bakgrund en centimeter ungefär, hoppas det räker om det skulle ske igen....

                            Kommentar

                            • LoGeek
                              • September 2008
                              • 1651

                              Ja visst, att kapa bort en rejäl bit precis ovanför normal vattennivå gör ju att det aldrig kan svämma över eller bli torrlagt filter.

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13124

                                Sen är det inte bra att gissa när det gäller vatten i hemmamiljö.... blockera insugen och kolla så att det rinner över som det ska!
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...