550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Jag gillar dina beskrivningar och bilder skarpt - keep em’ coming!

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av Nando
      Jag gillar dina beskrivningar och bilder skarpt - keep em’ coming!
      Kommer med all säkerhet.....så fortdet blir lite sämre väder är målsättningen att lära mig lägga ut filmer.....behöver väl någon av sönerna som hjälp också kan jag tro....

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Filmer emotses!

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          Ursprungligen postat av Ekenberg
          Japp, idag åkte saxen fram och alla växter fick sig en ordentlig stuvning..... gjorde även ett litet vattenbyte, bara 25% cirka. Tänk, det tog tio minuter sedan var fiskarna framme igen..... kanske är detta vägen att gå, mindre vattenbyten oftare... tyvärr blir det inte mycket foto på diskusen, när solen går ner simmar även fiskarna ner till sina sovplatser. Men ett foto på karet efter ansningen.

          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        64F2B398-9593-44C3-A0B9-5E949BC83C98.jpeg Visningar:	1 Storlek:	246.1 kB ID:     	2386133
          Du upplever din discus som rädda om jag fattat det rätt? Jag tycker bara att dem ser väldigt exponerade ut, väldigt upplyst och endast en rot i varje hörn som skydd. Jag anser att det borde kanske finnas mycket mer skydd för dem och gärna nåt uppe vid ytan som bockerar en del ljus, tex är ju jätte anubias en trevlig växt som funkar ypperligt att bara droppa ner och som håller sig lagom flytande och ger ett utmärkt skydd, både med sina stora blad och sitt grenverk.

          Drar in en video på min anubias som exempel https://www.youtube.com/watch?v=wYXKZO0ojW8
          Senast redigerad av åheim; 27 May 2018, 11:07.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av åheim

            Du upplever din discus som rädda om jag fattat det rätt? Jag tycker bara att dem ser väldigt exponerade ut, väldigt upplyst och endast en rot i varje hörn som skydd. Jag anser att det borde kanske finnas mycket mer skydd för dem och gärna nåt uppe vid ytan som bockerar en del ljus, tex är ju jätte anubias en trevlig växt som funkar ypperligt att bara droppa ner och som håller sig lagom flytande och ger ett utmärkt skydd, både med sina stora blad och sitt grenverk.

            Drar in en video på min anubias som exempel https://www.youtube.com/watch?v=wYXKZO0ojW8
            Hej, tack för rådet. Mina diskusar är faktiskt helt orädda och mmycket sociala. De är framme hela tiden och med på ett sätt jag aldrig upplevt förut. Det är alltså enbart vid vattenbyten som de försvinner, blir mörka och står och trycker. Det finns fem rötter i karet som gott och väl gömmer alla diskusar . Växterna var tidigare mycket mer skyddande men tyvärr gula och inte gröna och frodiga, därför klippte jag ner dem. Fiskarna verkar uppskatta det fria simmutrymmet mer än skyddande växter .

            Så problemet hänger inte ihop med öppenhet i karet utan med något annat, funderar på om det är nivåskillnaden i karet som skrämmer dem.

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0038.JPG
Visningar: 124
Storlek: 260,0 KB
ID: 2386345Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0037.JPG
Visningar: 114
Storlek: 280,3 KB
ID: 2386346 tagna precis nu i motljus och allt.....

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Försök att lägga upp film på youtube


              japp. Första försöket att lägga upp en film..... det är lite molnigt här i Gbg och min son har inget annat inplanerat så han kunde bistå fadern i sina trevande försök...

              filmen ja, om ni nu kommer att kunna se den är tagen med motljus så kvaliteten är inte den bästa.....men den visar lite av skådespelet jag följer varje dag.

              Snake är ute och simmar en sväng, Lea står kvar vid deras rot. När så Duke tycker att Snake är över mitten och kommit lite väl nära sätter han fart. Snake inser att han visst hade kommit lite över och vänder tillbaka. Ettan och Tvåan hänger på. När tvåan kommer lite väl nära Snake och Leas revir, sådär tio centimeter säger Lea ifrån och genast är Snake med och hjälper till att få bort inkräktarna. I bakgrunden ser ni Sotis uppvakta en av singel leoparderna borta vid sin rot lite gömd sådär bra så att ingen riktigt vet vad som försegår där. Både Lea och Snake ger sig iväg på en liten tur ihop. Men nu tycker ju Duke och Lady att det är bästa att bege sig till mitten där den avtalade pargränsen ligger. Duke gör ett utfall mot Snake , han biter inte men visar att han skulle kunna. Snake visar bredsidan men simmar tillbaka till sin sida av akvariumet. Lady tycker att Lea borde hänga på och ger henne ett litet nyp. Sedan vänder Lady och Duke också hem till sin rot...
              Senast redigerad av Ekenberg; 27 May 2018, 15:01.

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Var tvungen att göra en test film till....bara för att hemföra HD med ST första är inspelad i HD andra i standard , är det någon skillnad , ja om ni nu kan se filmerna överhuvudtaget vet ju inte om detta funkar jö.....

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    Helt rätt Thomas, det hänger inte ihop med för lite skydd i karet. Diskus som går i helt oinredda kar med stark belysning brukar må kanonfint, oftast bättre än de i inredda kar där skit gömmer sig och förpestar vattnet. Så att du ansade gamla ruttnande växter var bara positivt.

                    Växter i diskuskar är alltid en utmaning. Rötter är så klart enklare...

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Vilken fin film!

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av LoGeek
                        Helt rätt Thomas, det hänger inte ihop med för lite skydd i karet. Diskus som går i helt oinredda kar med stark belysning brukar må kanonfint, oftast bättre än de i inredda kar där skit gömmer sig och förpestar vattnet. Så att du ansade gamla ruttnande växter var bara positivt.

                        Växter i diskuskar är alltid en utmaning. Rötter är så klart enklare...
                        Tanken när jag började med diskus var ju att ha ett vacker grönt akvarium......men allt efter märker jag att jag mer och mer fastnar för akvarium som är mycket sparsamt planterade, men med mycket rötter.... tror att just det där med växtakvarium inte riktigt var min grej....

                        Mina fiskar verkar mest vara intresserad av rötterna. Men visst vill jag att de skall känna att de kan gömma sig om de vill....

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Vilken fin film!
                          som sagt bara test, kunde du se båda filmerna?

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Ja, båda funkade fint!

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av Nando
                              Ja, båda funkade fint!
                              Kanon.....då vet jag vad jag skall göra ikväll

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Låter bra!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...