550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Du kan säkert hitta information på nätet om ditt lokala vattenverk tillsätter kloramin eller inte.

    Jag bor i Stockholmsområdet och har läst att ”mitt” vattenverk tillsätter det. Därför har jag alltid i vattenberedningsmedel efter vattenbyte. Nu har jag visserligen inga särskilt känsliga fiskar men har förstått det som att kloramin är dåligt generellt för fiskar. Rätt eller fel men så gör jag i alla fall.

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av Nando
      Du kan säkert hitta information på nätet om ditt lokala vattenverk tillsätter kloramin eller inte.

      Jag bor i Stockholmsområdet och har läst att ”mitt” vattenverk tillsätter det. Därför har jag alltid i vattenberedningsmedel efter vattenbyte. Nu har jag visserligen inga särskilt känsliga fiskar men har förstått det som att kloramin är dåligt generellt för fiskar. Rätt eller fel men så gör jag i alla fall.
      Jag har aldrig prövat dessa medel, men känner att det nog är dax. Den störrsta anledningen till att jag inte gjort det är ju för att Patric , uppfödaren av mina diskus säger att det inte behövs. Och vi har ju exakt samma vatten.... Men jag skall testa och se om det gör skillnad. När jag byte på alla andra akvarium märker jag ju direkt att fisken blir piggare och gladare och finare i färgen.....men med diskusarna känner jag mig som en bov....nu är de iallafall frame igen och står och väntar på kvällsmaten ....

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        Börja med att kolla vad du har i vattnet och varför Patric menar att det inte behövs. Att klor/kloramin irriterar diskus är fakta som Patric helt säkert känner till. Så jag blir nyfiken på vad Patric vet kring ert vatten som han menar gör beredningen inödig..

        Jag kör Seachem Safe rätt i karet för att binda det kloramin vi har i Sthlm.

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av LoGeek
          Börja med att kolla vad du har i vattnet och varför Patric menar att det inte behövs. Att klor/kloramin irriterar diskus är fakta som Patric helt säkert känner till. Så jag blir nyfiken på vad Patric vet kring ert vatten som han menar gör beredningen inödig..

          Jag kör Seachem Safe rätt i karet för att binda det kloramin vi har i Sthlm.
          Patric har ju både fött upp och odlat diskus samt studerat allt om bakterier, parasiter mm.... och han har exakt samma vatten som jag. Men han är nog lite som mats om du förstår vad jag menar, han kör som han lärt genom åren av sin erfarenhet. Innan han kom till Sverige hade han fiskupfödning i Österrike . Men som han själv säger.... som han gör gör ingen annan.... han byter ju vatten mer sällan och han använder sig inte av några meddel om det inte behövs.... men detta gäller ju inte smådiskusarna , men han anser ju att för mycket vattenbyten ofta är problemet.... men som han själv säger, detta fungerar för mig...... och jag har fortfarande inte sätt några med finare diskusar än han. Han vill ju också att de skall växa långsamt för att det blir vackrare fisk av det, rakt mot övriga uppfödare som vill att de skall bli stora så snabbt som möjligt. Han har ju lämnat stendker för att piwowarski i hans tycke har sundare fiskuppfödning.
          men åter igen. Patric kör på sitt sätt, precis som mats här på forumet kör på sitt sätt och deras fiskar är ju enastående..... Jag skall prata med Patric men som sagt, tidigare har han sagt att det inte skadar men inte gör någon nytta när vi har så bra vatten som vi har.

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Det har säkert inte undgått någon att jag även har en tråd om smådiskusarna.......ja och en om Malawi..... men det var ju inte det jag skulle prata om...

            Inget nytt i något av karen, bara lite problem med värmen, jag har sänkt alla värmare och lyft av täckglasen....vilket medförde att det kändes lite som en tropisk djungel när jag kom hem idag.....men det var ju inte det heller jag skulle skriva om....

            Tror att värmen gör mig disträ....

            Det jag skulle skriva lite om var......mina stora diskusar har växt märkbart sedan jag fick smådiskusarna märkte jag idag, de snakeskin som var lite mindre ( inte snoken, hen verkar inte växa trotts stor aptit) men de andra två har nästan växt ikapp de stora, och även de större känns som de växt, blivit biffigare så att säga ...... Ja, och vad kommer sig detta...kan de vara att de också får mat fyra gånger per dag nu sedan de små kom....har inte hjärta att inte ge dem när de små får.. de är så ståtliga och så vackra så jag kan inte låta bli att förundras över deras skönhet där de glider runt.

            Jag inbillar mig att matningen flera gånger bara är positiv, jag handmatar ju de stora så det blir ju inte så mycket mat spill....lite mer bli det naturligtvis, och även bajs då som biprodukt....men närker ingen förändring på vattnet....har ju börjat att byar två gånger i veckan nu. Ja sedan inbillar jag mig att fiskarna är ännu mer aktiva, det händer liksom något positivt flera gånger per dag, de simmar ju runt och letar rester några timmar efteråt varje gång. Det är häller ingen som blir stående bakom någon växt eller rot hela dagen, känns som det var riktigt positivt att utöka gruppen.

            imorgon har jag tänkt att gå hårt åt växterna, klippa bort allt gult och alla blad med mycket alger. Sedan hoppas jag att jäxterna kommer på nytt bättre, ja annars åker de nog.

            så i det stora hela är jag ju nöjd, det är ju bara det här med att hitta nivån av vattenbyten.....förhoppningen är att inom kort knäcka den nöten...

            skön kväll nu alla, snart dax för kvällspromenad när det svalnat lite. Simma lugnt.......

            Kommentar

            • Marten64

              • July 2012
              • 1020

              Två vattenbyte per vecka är imponerande men säkerligen underbart uppskattat av dina fiskar. Mat fyra ggr per dag.....Det kan mycket väl vara som du säger, denna omväxlande och stimulerande miljö ger välmående och tillväxt. Garanterat välmående i varje fall. Diskusarna hade tur som hamnade hemma hos dig.
              / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av Marten64
                Två vattenbyte per vecka är imponerande men säkerligen underbart uppskattat av dina fiskar. Mat fyra ggr per dag.....Det kan mycket väl vara som du säger, denna omväxlande och stimulerande miljö ger välmående och tillväxt. Garanterat välmående i varje fall. Diskusarna hade tur som hamnade hemma hos dig.
                Hej. Övertygad om att dina koi har det fantastiskt i sin större dam....
                Tyvärr har jag fortfarande lite problem med mina vattenbyten som stressar fiskarna mycket, men nu hoppas jag att om jag gör fler vattenbyten kanske jag får ner stressen....men måste ju erkänna att jag njuter fortfarande mycket av att pyssla med fiskarna, det stressar av mig bra. Så jag hoppas du har rätt och jag lyckas med mina diskus. Njut av sommaren.

                Kommentar

                • Marten64

                  • July 2012
                  • 1020

                  Ok, läste ikapp lite mer noggrant och tror mig “förstå” problemet. Det blir en svår balansgång mellan egna tankar och andras råd, då det är olika vattenförutsättningar och olika diskus ”sammansättningar”.
                  / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av Marten64
                    Ok, läste ikapp lite mer noggrant och tror mig “förstå” problemet. Det blir en svår balansgång mellan egna tankar och andras råd, då det är olika vattenförutsättningar och olika diskus ”sammansättningar”.
                    Du förstår precis, det känns fortfarande som jag är lite av en nybörjare på lina.....men ännu går det rätt bra, men jag är inte över än och jag känner mig absolut inte säker......men njuter ändå av varje sekund på något underligt sätt......kanske som närvman fick första barnet om du förstår vad jag menar....

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Japp, idag åkte saxen fram och alla växter fick sig en ordentlig stuvning..... gjorde även ett litet vattenbyte, bara 25% cirka. Tänk, det tog tio minuter sedan var fiskarna framme igen..... kanske är detta vägen att gå, mindre vattenbyten oftare... tyvärr blir det inte mycket foto på diskusen, när solen går ner simmar även fiskarna ner till sina sovplatser. Men ett foto på karet efter ansningen.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 64F2B398-9593-44C3-A0B9-5E949BC83C98.jpeg
Visningar: 162
Storlek: 246,1 KB
ID: 2386133

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ja sedan har vi ju mina par....lyckades bara få två par på bild men har fyra par, ja kanske fem , men fyra är det som börjat putsa på sina rötter.

                        Lite synd är det ju om Patric förstås, han hade ju dessa i ett särskilt kar där han hoppades att de skulle para ut så att han fick något avelspar, när inget hände sålde han dem till mig, ja nu verkar det ju faktiskt som om dessa fyra stora vackra leopard är fyra honor.... lilla sotis, den svartsotiga leoparden som man då inte skall avla på verkar dock vara hane....så kan det gå..

                        Först ett lite otippat par, Bridget , ja ni kommer ihåg henne som mina stora snakeskin och Blue slogs om lämnade ju henne helt när leoparderna kom.... så efter att varit singel ett tag har Bridget fallit för en av de mindre snakeskinen, den som nästen växt ikapp de stora.....

                        Klicka på bilden för större version

Namn: 70DA91F7-C529-4A2A-A909-0235E8A629C4.jpeg
Visningar: 92
Storlek: 584,3 KB
ID: 2386135

                        Sedan har vi ju Duke och hans leopard, de var hon som hade prickarna , vilka nu är helt försvunna. De putsar väldigt på sin rot

                        Klicka på bilden för större version

Namn: FD1F2891-220B-4AFD-B07D-658B8B654F29.jpeg
Visningar: 84
Storlek: 644,5 KB
ID: 2386136

                        De övriga paren är Snake med sin leopard, de som fick rom för en vecka sidan. Men de fick jag Interpol bild idag. De simmade in bakom sin rot. Och så har vi Blue även han med en leopard ......något speciellt var det med dessa leoparder. Ja sedan är det sotis och sista leoparden som verkar vara ett par men där är jag inte säker. Sen är det snoken och den sista snakeskin... där har jag inte en susning, de får vara överallt och blir aldrig ivägjagade....vi får väl se vad det blir av dem.

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ja, vad skall man göra när diskusarna gått och lagt sig, man har ju alla dessa corydoras .....men de är ju nästan omöjligt att fånga dessa Duracell kaniner.... men med lita tålamod så fick jag några kort. Vad som är helt klart är att corydorasen är mest aktiv mellan 27-29 när temperaturen ligger mellan 31-33 är de mycket lugnare.. nu har jag 28-30 ungefär fortfarande lägger de rom överallt mest på glasrutorna till diskusarnas glädje .

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 09A68D0D-F829-406D-A2AE-273AD6958BDE.jpeg
Visningar: 94
Storlek: 527,4 KB
ID: 2386138

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 60CEDCB8-C6A9-4E2D-A9D8-A4F20D615CDF.jpeg
Visningar: 93
Storlek: 475,2 KB
ID: 2386139

                          Klicka på bilden för större version

Namn: BAF31855-731E-4632-AC83-AB2153109BC0.jpeg
Visningar: 101
Storlek: 337,4 KB
ID: 2386140

                          Klicka på bilden för större version

Namn: FCC722F1-8087-48BE-83F2-8B4E79A9D087.jpeg
Visningar: 93
Storlek: 515,7 KB
ID: 2386141

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 048F12CF-A508-4041-BCBF-E5FD56E30114.jpeg
Visningar: 96
Storlek: 356,4 KB
ID: 2386142

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 0436F7E4-5025-4549-959F-AEA81E839B69.jpeg
Visningar: 87
Storlek: 490,1 KB
ID: 2386143

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 8445516B-9F99-40D6-B3B8-551D84AB62F2.jpeg
Visningar: 95
Storlek: 496,2 KB
ID: 2386144

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Du tar fantastiska bilder! Det är också väldigt roligt att få så utförliga beskrivningar av vad som händer i karet. Tror jag skrev det tidigare också men det är som en tv-såpa i skriven form De verkar trivas utmärkt och kul med flera par ändå! Snart kanske det blir minidiscusar!

                            Kommentar

                            • LoGeek
                              • September 2008
                              • 1651

                              Vad fint karet är!

                              Ja stackars Patric ha ha! Ett trick för att få igång lek på discus är just total ommöblering. Kanske de blev triggade av att hamna i helt ny miljö?

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av LoGeek
                                Vad fint karet är!

                                Ja stackars Patric ha ha! Ett trick för att få igång lek på discus är just total ommöblering. Kanske de blev triggade av att hamna i helt ny miljö?
                                Så kan det gå, men då det verkar som de han hoppades på är fyra honor hade det krävts mer än ommöblering Men annars har du rätt, när jag rensade mitt akvarium flyttade jag lite på tre rötter, ja så att alla dessa rötter hamnar på reverslängds avstånd så att säga, efter vattenbytetet tog det ju inte mer än någon halvtimme innan paren delat upp sig på rötterna.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...