550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av LoGeek

    Ja mig kan du inte fråga om råd. Min tv rök för 20 år sedan...
    imponerad......lite av en dröm , men jag vågar inte släppa tv helt......ännu....

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Ursprungligen postat av Ekenberg

      Nja.....inte när det leder till sömnlöshet, jag måste verkligen stoppa mig nu....iallafall till hösten.
      Ok, förstår.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Japp då har man haft några sköna veckor utan oro.började nästan känna att det här med diskusar är väl inte så svårt.....
        Men så i morse när jag satt och kollade genom fiskarna till morgonkaffet. Jag satt och kände hur otroligt vacker leoparderna är

        Klicka på bilden för större version

Namn: 9DE7A156-980E-4ABE-9F1F-92D8D22A2E30.jpeg
Visningar: 88
Storlek: 816,7 KB
ID: 2385854

        Klicka på bilden för större version

Namn: 8F7902DE-8978-487C-A606-4C3AB1995930.jpeg
Visningar: 84
Storlek: 836,3 KB
ID: 2385856

        Men så hittade jag detta...

        Klicka på bilden för större version

Namn: 0468D08F-2AF0-4069-87B6-5D89CC4A9902.jpeg
Visningar: 106
Storlek: 496,8 KB
ID: 2385857

        Klicka på bilden för större version

Namn: 4145D603-A1F7-435E-BCEB-D6434DDF684A.jpeg
Visningar: 106
Storlek: 675,5 KB
ID: 2385853

        Klicka på bilden för större version

Namn: B5AD6881-742E-4277-9535-9308B2A4F881.jpeg
Visningar: 94
Storlek: 509,6 KB
ID: 2385855

        är det hih eller kanske bara vita prick... eller ingenting, man vill ju hoppas

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          Thomas, jag tror inte att dessa vita små utväxter är orsak till panik och medicinering ifall fisken i övrigt äter och är aktiv. Dessa "finnar" är rätt vanliga och ett tecken på att vattenkvaliteten är för låg. Frekventa stora vattenbyten flera dagar på rad brukar få dem att sjunka in igen.

          Om de däremot snabbt skjuter ut längre och visar sig vara mask så är problemet större. Men det tror inte jag i alla fall, utifrån dina bilder.

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Du är lugnande logeek.....hoppas det bara är mina sällan vattenbyten då, tycker inte de ser större ut nu än i morse.... det konstiga är ju att dessa kom efter mitt stora vattenbyte

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Halloj!
              Jag har haft dessa små ”finnar” på några enstaka discusar genom åren.
              Läser man på olika discusforum så tycks dessa prickar vara ofarliga, och att hålla vattnet i yttersta kondition är ett säkert botemedel - precis som Logeek nämner.

              De fåtal gånger (två, tre kanske) mina discusar har fått en såndär liten vit ”plupp” någonstans på skinnet har den försvunnit efter ett par dagar, och inget knasigt i övrigt har hänt.

              På filmen nedan kan du se en discus som har en liten vit prick. Det är Röd-Turkar med mörk yngelvårdardräkt, så ”pluppen” syns tydligt.

              Jag kör ju inte med ”nollat” vatten utan använder mig av en annan metod - givetvis med regelbundna vattenbyten, men kanske inte så ofta som flera gånger i veckan.
              Nåväl, den diskussionen skall vi inte återkomma till i din tråd, Thomas.
              Kör på de råd och anvisningar som du får av Logeek så hamnar du rätt i din discushållning.


              Senast redigerad av Mats Bryzell; 18 May 2018, 18:13.

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                Härlig film Mats! Jag tror vi är väldigt eniga här. Precis som du skriver så verkar dessa prickar vara ofarliga, så inga drastiska åtgärder behövs. Försvinner de efter några dagar så är det bara att tuffa på med sin rutin, oavsett om man kör "nollat" vatten eller ej. Om de däremot inte försvinner så brukar en höjning av vattenkvaliteten göra susen.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av LoGeek
                  Härlig film Mats! Jag tror vi är väldigt eniga här. Precis som du skriver så verkar dessa prickar vara ofarliga, så inga drastiska åtgärder behövs. Försvinner de efter några dagar så är det bara att tuffa på med sin rutin, oavsett om man kör "nollat" vatten eller ej. Om de däremot inte försvinner så brukar en höjning av vattenkvaliteten göra susen.
                  Japps!

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Tack för era råd och lugnade ord.....fattar bara inte vad som är fel i karet, men jag tyckte det såg bättre ut redan nu i eftermiddags.....försöker ju kolla igenom diskusen varje dag och såg ju inget igår före vattenbytet.

                    Så nu till lite roligare saker, Mats din rot, den du sa att många av dina fiskar använt för rom, ja den är i bruk igen. Snake och hans snygga leopard har sysselsatt sig hela kvällen här med att snyggt och prydligt rad efter rad lägga sin rom där. Trodde Duke skulle komma först, men de putsar sin rot väldigt noga .

                    Tänk att det räcker att sänka tempraturen en och en halv grad så sätter de igång igen. Fyra par håller ju på för fullt, men det var Snake som kom först. Ja, det är ju inte vad jag ville inte än. Men spännande att se hur det går denna gången....så helt värdelöst är förhoppningsvis inte vattnet, skall byta det imorgon igen men det blir bara 25 % då.....ja pga rommen, om inte hon blivit sämre då blir det stort vattenbyte igen.....

                    Kommentar

                    • LoGeek
                      • September 2008
                      • 1651

                      Vad kul att honorna lägger rom! Tror det är något Mats preparerat sina rötter med... han är en hemlighetsfull filur...

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av LoGeek
                        Vad kul att honorna lägger rom! Tror det är något Mats preparerat sina rötter med... han är en hemlighetsfull filur...
                        Så är det säkert, lika kul varje gång dock.

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Tack och lov, hon är bättre idag. Prickarna är på väg tillbaka så jag avvaktar vattenbyten ännu en dag, vill gärna se hur de nya paret klarar sin rom utan att störa för mycket. Men som sagt , prickarna är på bär att försvinna.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 18F483EB-AF30-4B24-A813-CE9A33AC220F.jpeg
Visningar: 93
Storlek: 805,0 KB
ID: 2385882

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Skönt! Hoppas det håller i sig.

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Annars är det ju fortfarande lika spännande att låta några timmar försvinna här framför akvariumen... det har nästan blivit en ritual att gå upp lite tidigare på söndagar, morgonsolen lyser rätt in i mitt sovrum så kanske är det orsaken. Men iallafall....gå ner och sätta på kaffet och sätta mig framför karen, sedan byter jag kar när kaffet är slut och jag ändå måste hämta nytt. Allt fungerar bra i alla karen. Så skönt, idag skall inga vattenbyten göras mina enda måsten är att tvätta bilen , har nämligen fått den hedervärda uppgiften att vara chaufför till och från studentbalen ikväll och då måste ju naturligtvis bilen bara spottless....

                              Så till diskuskaret, det är ju det denna tråd handlar om. Duke och Snake håller ju sig på varsin halva stenhårt och passerar någon gränsen ja då tar det inte många sekunder förrän den andra är där och jagar tillbaka. Men alla andra får röra sig i hela karet, ja till sådär femton centimeter från Snake och hans frus rot med rom. Närmare kommer ingen inte änns jag på utsidan får komma närmare för då anfaller Snake direkt, alla är väldigt intresserade av vad som händer där men håller avstånden exakt.

                              några sämre foton då motljuset är starkt skall jag bjuda på....(känner du igen roten Mats)

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 9EC8DE53-DA57-4A9C-9806-920A6B0F3961.jpeg
Visningar: 89
Storlek: 567,5 KB
ID: 2385886

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 4C7A2971-789A-4592-88BF-DCC41253DF0E.jpeg
Visningar: 90
Storlek: 654,8 KB
ID: 2385890

                              Klicka på bilden för större version

Namn: DA66374F-275D-4AD5-BD46-A9ACE1DA6507.jpeg
Visningar: 87
Storlek: 621,2 KB
ID: 2385887

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 6D6B3B98-74E7-4FE7-B1A8-6DB146EE5906.jpeg
Visningar: 92
Storlek: 650,2 KB
ID: 2385888

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 06D4DE55-CC8A-43F5-964D-1F2764D96B73.jpeg
Visningar: 94
Storlek: 545,0 KB
ID: 2385889



                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av Nando
                                Skönt! Hoppas det håller i sig.
                                Det hoppas jag också......jag blir så lätt stressad när något inte är bra i karen....och vill ju att hobbyn skall vara mitt lugn i tillvaron så att säga, men nu känns allt baättre igen.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...