550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Det är helt otroligt vad lite det behövs för att karet formligen exploderar.....sitter här i förundran ...

    för någon månad sedan höjde jag ju temperaturen från 28,5 till trettio grader och ökade genomströmningen i karet. Detta medförde ju att lek och romläggande upphörde, att det blev bättre sammanhållen grupp, nu när leoparderna kom har ju gruppen blivit ännu bättre.
    Men nu bär värmen kom och solen står på akvariumet gick ju temperaturen upp till 33 grader. Såg ingen direkt förändring på diskusen men däremot på corydoras som blev mer lugna och låg mer på botten.....

    så idag i samband med vattenbytet sänkte jag temperaturen ner till 28...... ja jädrar vad snabbt jag förstörde den gruppdynamiken... helt plötsligt lekte diskusarna med varandra och bråkade med varandra och flera har börjat putsa på rötter och även på bakgrunden .....och corydorasen kör på som raketer överallt..... de var attans vad lite som krävdes för att gå in i lek mod......

    Klicka på bilden för större version

Namn: 02B8D922-DD4F-4900-948F-3AB8BDB8D134.jpeg
Visningar: 101
Storlek: 615,4 KB
ID: 2385578

    Klicka på bilden för större version

Namn: 448D4BE2-89BE-4102-A79B-7C3226903BA8.jpeg
Visningar: 100
Storlek: 559,3 KB
ID: 2385579

    Klicka på bilden för större version

Namn: 614B1F3F-3BAD-4435-AA32-1C865FFCE396.jpeg
Visningar: 99
Storlek: 561,3 KB
ID: 2385580

    Klicka på bilden för större version

Namn: D04DB346-BE1C-41F2-9307-A626BDB1ED4E.jpeg
Visningar: 100
Storlek: 578,4 KB
ID: 2385581

    Klicka på bilden för större version

Namn: FB52209B-3A83-4397-9495-D3606AD1C593.jpeg
Visningar: 112
Storlek: 511,9 KB
ID: 2385582

    Klicka på bilden för större version

Namn: F29DB9D4-7F1F-4535-9B2E-CEC0B1B27AEE.jpeg
Visningar: 102
Storlek: 494,9 KB
ID: 2385583

    Klicka på bilden för större version

Namn: 614B1F3F-3BAD-4435-AA32-1C865FFCE396.jpeg
Visningar: 102
Storlek: 561,3 KB
ID: 2385589Klicka på bilden för större version

Namn: CEE6B236-7402-4A07-9BB0-B65ABB910354.jpeg
Visningar: 96
Storlek: 514,1 KB
ID: 2385584

    Klicka på bilden för större version

Namn: 71EFB177-D574-4573-A392-01CA9C4C34B3.jpeg
Visningar: 103
Storlek: 485,6 KB
ID: 2385585

    Klicka på bilden för större version

Namn: BFCD5245-982E-48D1-A862-46DA1FB3095D.jpeg
Visningar: 104
Storlek: 526,0 KB
ID: 2385586

    Klicka på bilden för större version

Namn: 8149BD9B-47EB-46EB-BDF1-2247CC7CB7EF.jpeg
Visningar: 116
Storlek: 493,3 KB
ID: 2385587

    Klicka på bilden för större version

Namn: 1013FC57-FF57-425B-8B1A-851BA9D46271.jpeg
Visningar: 96
Storlek: 441,9 KB
ID: 2385588

    Klicka på bilden för större version

Namn: 614B1F3F-3BAD-4435-AA32-1C865FFCE396.jpeg
Visningar: 92
Storlek: 561,3 KB
ID: 2385590

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Dina discusar är makalöst fina! Jag blir så glad av dina bildbombningar!

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av Nando
        Dina discusar är makalöst fina! Jag blir så glad av dina bildbombningar!
        Jag älskar dem.......du skulle bara veta hur mycket foton och filmer det blivit....

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          Mycket fina! Och du får bra färgupptagning med din kamera. Tycker det är rätt svårt att fota diskus.

          Kommentar

          • LindaAlgo
            • July 2015
            • 1373

            Vad roligt att så pass små förändringar ger sånt stort resultat! De är även riktigt vackra.
            Med vänlig hälsning Linda

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av LindaAlgo
              Vad roligt att så pass små förändringar ger sånt stort resultat! De är även riktigt vackra.
              Det är lustigt att det krävs så lite för att göra så stor skillnad . Älskar verkligen min grupp med stora diskusar, det känns som de fem nya leopard behövdes, nu händer det något hela tiden. Lite gruffigt är det just nu, och inga riktiga par har bildats. Men det är fyra par som jobbar på, eller ja det känns som det är hanarna som jobbar på....honorna har lite svårt att bestämma sig och pendlar lite mellan de olika hanarna.

              Ja annars flyter allt på som det skall, 50%vattenbyten en gång i veckan och matning fyra gånger om dagen, ja jag har gått över till att mata oftare eftersom jag kör fyra gånger dagligen med de små får även de stora fyra gånger, inte mer mat utan lite mindre per gång. Det funkar fint, känns som det uppskattar systemet och de är sysselsatta längre med letandet av mat, det känns också som det gör att ingen blir stående bakom någon växt hela dagen utan alla är alltid framme när det är mat dax.

              det är lite bråkigt emellan de störrsta hanarna men inte mer än att det bevakar sina revir. Så livet flyter på.......

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                Kul att allt funkar nu!

                Hur vet du vilka som är hanar? Inte många fiskar som är så svåra att könsbestämma som diskus, om man inte haft lyckad lek.

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av LoGeek
                  Kul att allt funkar nu!

                  Hur vet du vilka som är hanar? Inte många fiskar som är så svåra att könsbestämma som diskus, om man inte haft lyckad lek.
                  Bra fråga...det vet jag naturligtvis inte. Det är ju egentligen bara cobalt jag är säker på, där ser man skillnad, ja enligt Piwowarski är hans hanar de som inte har någon teckning utan bara är blå, honan har teckning som lyser igenom det blåa. Sedan har ju Doris lagt rom och det har inte Blue men han har varit med och vaktat. Så det paret är jag säker på, förövrigt är det bara gissningar.....Snake och Duke tror jag ärhanar för att de tagit sina revir och inte tillåter Blue att komma i närheten men blir helt tillsäg när Doris kommer, står och viftar allt de kan, lika så är det med tre av leoparderna. De får komma hur nära som helst och de viftar på, även blue blir lite till sig när dessa tre skönheter kommer, Men de övriga två är inte välkomna . En av de två leoparderna, Sotis har ju hittat en egen rot lite mer i bakgrunden, där han gärna låter de fyra diskusar jag tror är honor komma när och då beter han sig precis som de stora snakeskinen . Sedan har vi då en av de små snakeskinen som inte heller får vara nära det jag tror är hanar men däremot visar ett stort intresse för de jag tror är honor...
                  Ja sedan är de de två minsta snakeskinen som fortfarande for vara överallt och inte bryr sig om vad som händer runt om kring.....

                  som sagt, mina egna observationer och gissningar när jag ser de olika individerna röra sig i karet och träffa varandra....säkert har jag fel i mycket, men vi får väl se hur det utvecklas....

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    Ja tiden kanske utvisar.. Kul att du är så observant i alla fall

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av LoGeek
                      Ja tiden kanske utvisar.. Kul att du är så observant i alla fall
                      Tycker det är grymt spännande.....svårt att koncentrera mig på tv:en

                      Kommentar

                      • LoGeek
                        • September 2008
                        • 1651

                        Ursprungligen postat av Ekenberg

                        Tycker det är grymt spännande.....svårt att koncentrera mig på tv:en
                        Så du har fortfarande en tv?! Den tar ju upp bästa akvarieplaceringen framför soffan...

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av LoGeek

                          Så du har fortfarande en tv?! Den tar ju upp bästa akvarieplaceringen framför soffan...
                          Så är det, vi har faktiskt även ett tv-rum på övervåningen......sedan har jag ett stort gammalt linneskåp i ek efter farmor och farfars stora gamla skrivbord..... så visst skulle jag kunna få in en hög med akvarium till men så var det ju det här med att hinna med.....
                          Hittade ju ett 900 liters (200x60 högt x 75 djupt) med bänk och allt, bt-bakgrund för 3000.....låg sömnlös i natt......skall tv-rummet ryka.... men så var det det här med tiden också......

                          Vilka våndor vi akvarister måste leva med......varje dag......

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Angenäma våndor

                            Kommentar

                            • LoGeek
                              • September 2008
                              • 1651

                              Ursprungligen postat av Ekenberg

                              Så är det, vi har faktiskt även ett tv-rum på övervåningen......sedan har jag ett stort gammalt linneskåp i ek efter farmor och farfars stora gamla skrivbord..... så visst skulle jag kunna få in en hög med akvarium till men så var det ju det här med att hinna med.....
                              Hittade ju ett 900 liters (200x60 högt x 75 djupt) med bänk och allt, bt-bakgrund för 3000.....låg sömnlös i natt......skall tv-rummet ryka.... men så var det det här med tiden också......

                              Vilka våndor vi akvarister måste leva med......varje dag......
                              Ja mig kan du inte fråga om råd. Min tv rök för 20 år sedan...

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av Nando
                                Angenäma våndor
                                Nja.....inte när det leder till sömnlöshet, jag måste verkligen stoppa mig nu....iallafall till hösten.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...