550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av LoGeek
    Har du provat att mäta pH ur kranen och på vatten som genomluftats 24h? Kanske får du ett rejält pH-svaj som stressar dem?
    Jag har mätt kranvattnet och får rätt exakt 7,0 ur min kran, i karet före bytet brukar pH ligga på 6,8 . Ät det för stor differens ? Jag har 29-30 i karet och kör 29 grader ur kranen...... känns alltid som mina vattenbyten är det som stressar fiskarna mest. Idag gjorde jag ett större byte då byter jag två tredjedelar.
    Det brukar ta mellan en och två timmar innan de är framme igen. Jag har pratat med Patric om detta , kanske beror det på att de inte är vana vid vattensäkningar, han kör ju påfyllning och avrinning samtidigt. Men jag tycker de borde vant sig nu. Under hela tömningen är de framme.
    Funderar på om jag borde köra något preparat i vattnet vid byten......

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      Nej den pH-skillnaden är ingen fara.

      Du kan köra tex Seachem Safe vid vattenbyte så du kan utesluta kloramin/klor. PMa mig så skickar jag.

      Har du möjligtvis massor av mikrobubblor i det mya vattnet? Du ser om det sätter sig i deras slemlager. I så fall hamnar det även i gälarna och irritetar fisken.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av LoGeek
        Nej den pH-skillnaden är ingen fara.

        Du kan köra tex Seachem Safe vid vattenbyte så du kan utesluta kloramin/klor. PMa mig så skickar jag.

        Har du möjligtvis massor av mikrobubblor i det mya vattnet? Du ser om det sätter sig i deras slemlager. I så fall hamnar det även i gälarna och irritetar fisken.
        Ja, det stämmer mycket bubblor, kommer på att jag läste något om det i någon tråd, att man kunde ha något en svamp eller nått på slangen....kanske va det du som skrev något om det..... det är ju faktiskt så att fiskarna kommer fram när bubblorna försvinner, kan det vara så enkelt....

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Så efter en dryg timme idag så vågade sig fiskarna fram igen, kanske för att jag mutade med mat.... men när de är framme igen glider de runt i en liten tät grupp alla tolv, tätt tätt, för att se att inga nya faror lurar.....

          Klicka på bilden för större version

Namn: 9C0F5C91-0157-413C-8E82-49F8FF5F4869.jpeg
Visningar: 88
Storlek: 574,8 KB
ID: 2385174Klicka på bilden för större version

Namn: D354C2E6-BB59-4962-8978-56D0E263F875.jpeg
Visningar: 98
Storlek: 525,6 KB
ID: 2385175Klicka på bilden för större version

Namn: 006E6A65-5C72-4BEF-9BAF-24B066310D94.jpeg
Visningar: 97
Storlek: 602,1 KB
ID: 2385176Klicka på bilden för större version

Namn: CA63B9B4-D010-4268-ABFA-7C25492FEE58.jpeg
Visningar: 91
Storlek: 587,3 KB
ID: 2385177Klicka på bilden för större version

Namn: 04F33EB8-B866-4A22-9636-1BEE8E7BD832.jpeg
Visningar: 91
Storlek: 573,0 KB
ID: 2385178Klicka på bilden för större version

Namn: 813F5C93-F05C-4578-8B45-9091518D7218.jpeg
Visningar: 90
Storlek: 503,0 KB
ID: 2385179

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Nu först börjar de sprida ut sig igen och inta sina revir igen

            Klicka på bilden för större version

Namn: D6840F4A-CE0B-424D-8F3C-AB12B1CD0445.jpeg
Visningar: 95
Storlek: 495,1 KB
ID: 2385181

            Klicka på bilden för större version

Namn: 7DDA7D5E-F175-4777-ADDE-2DA7D4A55B0D.jpeg
Visningar: 93
Storlek: 450,7 KB
ID: 2385182

            Klicka på bilden för större version

Namn: D1840AA5-C89A-4FC7-8F0F-880367994901.jpeg
Visningar: 91
Storlek: 470,2 KB
ID: 2385183

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Några vågar ge sig iväg lite själv.....men fortfarande finns allt lite stressätandet kvar

              Klicka på bilden för större version

Namn: F3B1359C-F318-4821-BBC5-25BCDCAE0BA4.jpeg
Visningar: 89
Storlek: 636,4 KB
ID: 2385185

              Klicka på bilden för större version

Namn: 47C84C4F-4F5A-44B7-A074-40CF7620BC4F.jpeg
Visningar: 94
Storlek: 524,4 KB
ID: 2385186

              Klicka på bilden för större version

Namn: 3B3B2CF1-C295-46B9-9850-1D239F625B96.jpeg
Visningar: 88
Storlek: 573,2 KB
ID: 2385187

              vatten bytet klart, jag sitter och njuter framför karet med ett glas rött. Ha en riktigt skön fredag

              Kommentar

              • Marten64

                • July 2012
                • 1020

                God helg! Även jag har gjort vattenbyte och sitter och njuter vid karet!
                / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                Kommentar

                • LoGeek
                  • September 2008
                  • 1651

                  Ursprungligen postat av Ekenberg

                  Ja, det stämmer mycket bubblor, kommer på att jag läste något om det i någon tråd, att man kunde ha något en svamp eller nått på slangen....kanske va det du som skrev något om det..... det är ju faktiskt så att fiskarna kommer fram när bubblorna försvinner, kan det vara så enkelt....
                  Ja tror jag nämnde det någonstans.

                  Hur som helst så sätter du först en förfiltersvamp i änden på slangen och sedan detta ner i en 200 micron-socka. Tex:



                  Detta ska ta bort alla mikrobubblor. Efter några veckor med sådana vattenbyten tippar jag att de kommer stå under slangen och njuta av det nya vattnet

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av Marten64
                    God helg! Även jag har gjort vattenbyte och sitter och njuter vid karet!
                    Jätteskönt, fast jag har sju kvar att byta på imorgon.....

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av LoGeek

                      Ja tror jag nämnde det någonstans.

                      Hur som helst så sätter du först en förfiltersvamp i änden på slangen och sedan detta ner i en 200 micron-socka. Tex:



                      Detta ska ta bort alla mikrobubblor. Efter några veckor med sådana vattenbyten tippar jag att de kommer stå under slangen och njuta av det nya vattnet
                      skall testa detta nästa gång......skulle vara jätteskönt om diskusarna insåg att vattenbyten är för deras skull, inte ett försök att göra slut på dem.......

                      Kommentar

                      • LoGeek
                        • September 2008
                        • 1651

                        Ursprungligen postat av Ekenberg

                        Jätteskönt, fast jag har sju kvar att byta på imorgon.....
                        Ha ha.. blir inte hobbyn en börda när du har så många kar att byta vatten på? Eller njuter du av det som en avslappande del av hobbyn?

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av LoGeek

                          Ha ha.. blir inte hobbyn en börda när du har så många kar att byta vatten på? Eller njuter du av det som en avslappande del av hobbyn?
                          Under höst och vinter känns det ok.....men på vår och sommar fattar jag inte vad jag håller på med...... nu är det ju båt och sommarstuga som lockar..
                          dock är ju ynglen leveransklara nu så då kan jag avveckla fyra..... Men svaret på frågan är att nu är det ett stressmoment .....suck

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Vattenbytardag......struntar att det är fint väder, sedan vill jag ju få klart akvariumet för mina smådiskus under helgen.....

                            satt just och tog en liten paus, ja medan tömningen av 450 i hallen sker, tog pausen framför diskuskaret, naturligtvis var annars.....
                            Känns ju som allt är bra där och jag kan ta det lite med ro.......och då plingar telefonen till, Patric från Stork zoo som undrar om han kan komma hem till mig i kommande vecka eftersom det inte ser ut som mina fiskar mår bra.....han har kollat på bilderna jag lagt ut och tycker det ser ut som de andas för kraftigt samt att ögonfärgen inte är bra och att de har alldeles för mycket stressränder..... Där ser man.... Ja, han bedyrar att jag inte skall oroa mig men något står inte rätt till i mitt kar.... Nåväl, jag inser att jag fortfarande är novis och trotts mina trettio år med Malawi klarar jag ännu inte att läsa av mina diskus.

                            Bestämmer mig för att inte oroa mig ännu, träffar ju Patric på måndag.

                            Ha en skön helg i solskenet, ja om ni bor där solen skiner (och inte behöver byta vatten.....)

                            Kommentar

                            • LoGeek
                              • September 2008
                              • 1651

                              Grymt vilken service du får!

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Vilken seriös handlare som till och med gör hembesök! Hoppas det inte är någon fara.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...