550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Vad vackra de är, både nykomlingarna och de gamla!

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av smajlet
      Mycket finna fiskar du har, har du något foto på hela karet. är alltid roligt att se helheten
      Längtar tills jag köper mina diskusar
      Tack smajlet, älskar mina fiskar.....
      Jag försöker ta på hela karet men eftersom det står så till att jag får reflektioner från fönstret när det är ljus ute och när det är mörkt glömmer jag det alltid.

      har några halvbra här i telefonen, får försöka ta fler ikväll.

      Klicka på bilden för större version

Namn: 657D3DCC-047A-478B-87F0-ECB95B567585.jpeg
Visningar: 96
Storlek: 451,1 KB
ID: 2385045Klicka på bilden för större version

Namn: DB9987A2-57E3-442D-A3EC-3CE8D7B9F46C.jpeg
Visningar: 106
Storlek: 283,0 KB
ID: 2385046Klicka på bilden för större version

Namn: 78BD9612-80E3-4005-AE6C-08D8C593B9E7.jpeg
Visningar: 98
Storlek: 433,6 KB
ID: 2385047

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av Nando
        Vad vackra de är, både nykomlingarna och de gamla!
        Tack Nando, det är helt otroligt hur mycket jag saknat diskusar under trettio år utan att veta om det....

        Nu längtar jag hem från jobbet varje dag bara för att sätta mig framför karet. Underbart

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          Tack för bilder Thomas. Keep 'em coming!

          Fina firrar! Dina Leopard och Snakeskin är riktiga praktexemplar! Ovanligt att hitta sådana i en akvariebutik i Sverige.

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av LoGeek
            Tack för bilder Thomas. Keep 'em coming!

            Fina firrar! Dina Leopard och Snakeskin är riktiga praktexemplar! Ovanligt att hitta sådana i en akvariebutik i Sverige.
            Tack, ja det håller jag med om. Men här är det kanske mer än en akvariebutik, både Patric och Marie är ju mer odlare en butiksägare. Just dessa leopard hade Patric tänkt odla på så de var ju utsorterade för det ändamålet. Ja alla utan sotis som var utsorterad för att han inte höll standarden. Patric åker ju själv ner till Tyskland och väljer ut fisken han tar in och det gäller inte bara diskusen. Men tyvärr är ju efterfrågan på Piwowarski diskusar större än tillgången, det är kunder som väntat på Piwowarski rödturkos i två år..... Det var ju rödturkos jag ville ha från början, men nu måste jag säga att jag är lika nöjd med de som det blev.

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              Ja du kan skatta dig lycklig som fick tag på så fina. Vårda kontakterna med Patric och Mari ömt

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av LoGeek
                Ja du kan skatta dig lycklig som fick tag på så fina. Vårda kontakterna med Patric och Mari ömt
                Det gör jag.....så gott jag kan, oftast har jag ju massor av frågor, men jag har sagt till dem att de får slänga ut mig när jag upptar för mycket av deras tid.
                det ligger ju så att jag åker förbi varje dag efter jobbet och det är svårt att inte stanna till.....bara att kolla in fiskarna är ju så skoj, förutom diskusar har de ju F1 scalarer och mycket övrig sydamerikanskt samt otroligt mycket malar som också Patric odlar ja mycket mer naturligtvis men hur fina alla kampfiskar än är hamnar jag ju vid diskusarna till slut.

                tyvärr räcker ju inte tiden till.....jag har ännu inte gjort klart för mina tjugo små som jag hade tänkt hämta imorgon, så de får bo kvar hos Patric ett tag till. Men när det äventyret kör igång hoppas jag på alla råd du kan ge. Där blir det vattenbyten

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Så......på det igen, igår upptäckte jag att en av leoparderna bara andades med en gäle och väldigt kraftigt med denna, den på andra sidan rörde sig inte alls....

                  skickade en film till Patric som inte tyckte det såg bra ut. Han föreslog ett vattenbyte så får vi se om det hjälper.
                  Så jag smet lite tidigare från jobbet, det är ju ändå fredag. När jag kom hem andades dock alla normalt igen. Men jag har ändå kört ett vattenbyte......

                  så nu är alla mina diskusar puts väck...

                  Inte en diskus så långt ögat kan se, och ändå vet jag att det är tolv rätt stora diskusar i karet




                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ingen diskus här

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 46628B8B-2C1F-48D6-853C-292EA0D54A25.jpeg
Visningar: 104
Storlek: 344,9 KB
ID: 2385154

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Och ingen diskus här
                      Klicka på bilden för större version

Namn: DF1CA788-1494-4CF2-96C1-E92A597776D8.jpeg
Visningar: 99
Storlek: 583,0 KB
ID: 2385156

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Nä vänta, där var det väl en, ja eller två tillochmed... Klicka på bilden för större version

Namn: 0F423F26-1927-4A4F-AE10-EDAEC9F0D44B.jpeg
Visningar: 102
Storlek: 396,0 KB
ID: 2385158

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          De leker kurragömma

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Då saknas bara tio.......nä men titta, där står ju tio stycken packade som sillar......nåväl om ett par timmar är de väl framme igen.... Klicka på bilden för större version

Namn: 79A452CF-02EA-42E2-AC98-DCD5A617E9CF.jpeg
Visningar: 96
Storlek: 517,3 KB
ID: 2385161

                            Kommentar

                            • LoGeek
                              • September 2008
                              • 1651

                              Har du provat att mäta pH ur kranen och på vatten som genomluftats 24h? Kanske får du ett rejält pH-svaj som stressar dem?

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av Nando
                                De leker kurragömma
                                Japp, varje gång jag byter vatten, inte när jag tömmer utan när jag fyller på igen.......och de är bra på att gömma sig

                                Kommentar

                                Arbetssätt...