550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Idag gick jag upp tidigt, var ute med hunden före åtta. När jag kom hem satte jag på en stor balja kaffe......ja sedan har jag suttit här framför diskuskaret. Jag kände liksom att jag ville ha tid att njuta utan att familjen störde.... Nu börjar huset vakna så det är väl dax att starta söndagsbrunchen.

    men först mina oprofisionella iakttagelser av diskusgruppen

    De nya leoparderna har inte börjat äta än. Men det är ju bara andra dagen så jag börjar inte oroa mig över det ännu. En leopard har tyvärr ställt sig i ett hörn bakom en rot och har stått där hela förmiddagen. Jag hoppas att hen bara är morgontrött och skall komma fram lite senare under dagen. Förutom detta är det frid och fröjd i karet mina gamla diskusar simmar lungt runt och letar matrester från frukosten bland rötter och blad och de fyra leoparderna som är framme simmar runt och äter alger på bladen.....vet inte varför de föredrar alger framför min mat.

    Bridget är inte riktigt nöjd eftersom Duke nu helt har tagit hennes hörn helt till sitt, och att han gärna bjuder in ett par stycken av leoparderna. Snake har sin kant också med ett par leoparder. Fast det ser ut som cobalt blue hanen är glad över det nya som hänt, ja nu ser det ut som han har chans på Bridget igen.
    Ser just att Snake börjat putsa roten i sitt hörn......vi får se vad framtiden utvisar.

    ha en riktigt skön söndag nu......

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Lunch för diskusarna, alla äter......och det skojiga var att den leopard som stod gömd helt plötsligt simmade fram och började äta och när hen gjorde det kom de övriga fyra direkt...grymt kul alla åt som bara den.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6058

        Skönt att höra att alla äter och att de verkar trivas med varandra!

        Härlig beskrivning av hur du spenderade en lång lugn stund framför karet. För mig är det sen kväll som gäller om jag vill titta i lugn och ro. Då sover barnen och jag kan iaktta fiskarna utan att bli störd. Satt en lång stund ikväll efter att jag gjort vattenbyte och kände mig lycklig och tacksam över att jag, nästan av en slump, kom att skaffa akvarium. Tänk vad mycket glädje jag missat annars.

        Trevlig valborg!

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Vilken underbar bildbomb! Härligt att se hur du tar dig an nykomlingarna då du numera vet hur lätt hänt det är att det kan gå snett. Tycker du är modig och Cool. Blir både imponerad och nyfiken på din förändring i attityden. Så det är med förväntan jag inväntar ditt fortsatta äventyr. Är banne mig lite avundsjuk också på dina vackra fiskar. Bra jobbat!!!
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av Nando
            Skönt att höra att alla äter och att de verkar trivas med varandra!

            Härlig beskrivning av hur du spenderade en lång lugn stund framför karet. För mig är det sen kväll som gäller om jag vill titta i lugn och ro. Då sover barnen och jag kan iaktta fiskarna utan att bli störd. Satt en lång stund ikväll efter att jag gjort vattenbyte och kände mig lycklig och tacksam över att jag, nästan av en slump, kom att skaffa akvarium. Tänk vad mycket glädje jag missat annars.

            Trevlig valborg!
            Ja, det var ju inte direkt någon mysig och varm Valborg här inte.....åska, blixtar, blåst och ösregn.... inte mycket bättre idag, men det gör ju att man har tid och sitta framför akvariumen istället....

            jag känner mig bara lycklig just nu över diskuskaret, funkar otroligt bra med nykomlingarna och de gamla. Det är bara Duke och Snake som håller på att grabbas lite, de har flyttat ut sina gränser, till exakt mitten av karet. Så där sker bråket om någon av dessa kommer över på fel sida. Men alla de övriga fiskarna får simma omkring precis som de vill. Men det är inte mycket bråk, Duke är nöjd borta vid sin rot som han putsar, och Snake gör det samma på sin kant. Skall bli spännande att se om det bli några par igen.....förövrigt glider det andra fiskarna runt i karet i olika grupper. Och jag känner mig lycklig...

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Vilken underbar bildbomb! Härligt att se hur du tar dig an nykomlingarna då du numera vet hur lätt hänt det är att det kan gå snett. Tycker du är modig och Cool. Blir både imponerad och nyfiken på din förändring i attityden. Så det är med förväntan jag inväntar ditt fortsatta äventyr. Är banne mig lite avundsjuk också på dina vackra fiskar. Bra jobbat!!!
              Hallå Johnny , alltid lika roligt när du gör ett besök.

              Ja du, man kastas lite mellan glädje och förtvivlan, det är mycket känslor inblandade i det här med att hålla diskus. Jag har inte varit så lycklig över fiskar, men inte heller så orolig.....

              Men man får nog hålla sig cool....fast det är svårt, sist när jag fick problem var det jag som ställde till det, jag har perfekta värden i mitt kar, enligt Patric har jag lika bra värden som han. Men så insåg jag att jag missat det här med bakterier som inte går att läsa ur vattenvärden, så jag fick dille på att suga hella botten och ta upp rötter och pinnar ......detta blev för mycket för diskusarna och troligen gjorde jag mer skada än nytta, med både fria bakterier i vattnet och även syrebrist.....

              så efter att kört vattenbyten varje dag och salt så klarade sig ju alla utan min favorit Indie....sedan minskade jag ner till varanandag, två gånger i veckan och nu är jag tillbaka till byte en gång i veckan och då byter jag femtio procent.

              Min attityd har nog gått från övertro på mig själv, till mycket försiktigförhoppning om att det här nog skall gå bra....

              Så efter att varit i Ullared och pratat med massor av uppfödare och diskusägare.....kom jag fram till att det var bara att köra vidare, jag vill ju detta och det ger mig massor, så efter mina två dödsfall, Kate en vecka in på äventyret och lndie nu för ett par veckor sedan, samt bortadobteringen av Leopold och Doris som kändes utmobbad och olyckliga kändes ju karet lite tomt. Så när Patric talade om att han tänkte sälja dessa leoparder, först skulle han behålla dem för att se om det blev något avelspar. Ja då var det inte svårt att besluta sig för att köpa dessa skönheter, ja och sotis då som ju var bortsorterad för att han inte var så vacker...men en riktigt livlig diskus, nyfiken och är lite överallt, kommer in under de flesta rötter om det är något spännande eller ätbart där.

              Ja och mitt nya projekt har ju jag haft i bakhuvudet från början, att ha diskusar från de att de är små och få följa med hela vägen. Modigt eller dumt, tiden får utvis det.....men spännande kommer det att bli.

              Så Johnny , kör igång igen.....

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Kör jag med diskus igen så kommer jag att testa med ett relativt bart kar. Med några större rötter i och endast lite sand. Inga växter. Dilemmat är inte att jag inte kan tänka mig diskus igen utan att jag har så många intressen så jag är borta 2-3 veckor ibland. Inte helt lyckat med diskus. Så det är mer detta som är bromsen. Jag vandrar med hund och kvinna, paddlar havskajak (säsongspremiären förra helgen då isen släppte. Min yngsta dotter ska få sitt första barn etc. etc. Så då blir det mer lätta och robusta fiskar som ska kunna tåla att akvariet går på tomgång ett tag. Är inte rädd för att ha diskus igen. Jag har ju fortfarande en kille kvar som är helt galen i att jaga röda körsbärsräkor i mossan i karet. Du har ju bara haft två dödsfall hittills. Jag har ju nio men är inte avtänd alls. Jag förstår vad jag gjort för misstag som nybörjare. Hittar jag en lösning på mina bortaperioder så är diskusen tveklöst favoriten.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • LoGeek
                  • September 2008
                  • 1651

                  Jag är borta längre perioder än så... Din ursäkt godtas inte

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ursprungligen postat av LoGeek
                    Jag är borta längre perioder än så... Din ursäkt godtas inte
                    Äsch då Hur löser du det då?
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • LoGeek
                      • September 2008
                      • 1651

                      Ursprungligen postat av Bluewing

                      Äsch då Hur löser du det då?
                      Automatiska vattenbyten och foderautomat

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Det är väl det största problemet....

                        jag har ju också alldeles för många andra intressen, sommarhuset i Lysekil med liten fiskebåt, gården i Malexander, ja sedan är det ju den stora båten...
                        men efter diskussioner med mina fyra barn hoppas jag vi löser det.....detta är nog den störrsta anledningen till att jag vill att mina kar skall klara två veckor mellan vattenbyten..... nu börjar det ju kännas som en av svärdöttrarna börjar få intresse för akvarier, för mitt nya projekt med små diskus kommer ju kräva myckethjälp under sommarmånaderna.......

                        så jag förstår dig Johnny , men diskusen ger mig så mycket så nu skall jag lösa det.......kanske skall man be logeek att komma och installera ett automatiskt vattenbytarsystem​​​​​​​

                        Kommentar

                        • smajlet
                          • January 2018
                          • 1374

                          Ursprungligen postat av Ekenberg
                          Det är väl det största problemet....

                          jag har ju också alldeles för många andra intressen, sommarhuset i Lysekil med liten fiskebåt, gården i Malexander, ja sedan är det ju den stora båten...
                          men efter diskussioner med mina fyra barn hoppas jag vi löser det.....detta är nog den störrsta anledningen till att jag vill att mina kar skall klara två veckor mellan vattenbyten..... nu börjar det ju kännas som en av svärdöttrarna börjar få intresse för akvarier, för mitt nya projekt med små diskus kommer ju kräva myckethjälp under sommarmånaderna.......

                          så jag förstår dig Johnny , men diskusen ger mig så mycket så nu skall jag lösa det.......kanske skall man be logeek att komma och installera ett automatiskt vattenbytarsystem
                          Jag har åxå tittat lite på det där med vattenbyten nu eftersom jag själv ska köpa diskus
                          ​​​​​​​Kollade på den här filmen på youtobe av DIY KING JOEY https://www.youtube.com/watch?v=LimJJasPUlo.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ja, det här med automatiska vattenbyten vore inte dumt. Men lite för meckigt för mig.....

                            allt är lugnt i karet, alla 12 diskusar äter med god aptit och är aktiva, riktigt skönt....hoppas det varar ett tag.

                            lite foton igen.... har försökt fånga dem en och en men det är inte lätt. Men några lyckades jag få....

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 14D880C6-3DCF-47B7-9F6F-C6DD8B181818.jpeg
Visningar: 81
Storlek: 515,2 KB
ID: 2385003
                            cobalt blue hanen, som inte fått något annat namn än Blue ännu.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 7E0067AF-BD8F-410C-9884-66F3F850377C.jpeg
Visningar: 85
Storlek: 691,1 KB
ID: 2385012
                            En av de största nya leopard

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 4BA4F96A-A840-49B3-8155-0F73F7BEC945.jpeg
Visningar: 91
Storlek: 673,6 KB
ID: 2385005 den största leoparden

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 1C5688EE-DEC0-47D4-A5B4-832E665C1326.jpeg
Visningar: 88
Storlek: 530,2 KB
ID: 2385006 ja så var det ju Bridget, har börjat intressera sig mer för Blue nu när Duke hittat en ny.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 0066DA64-D07E-4629-A923-7CC348CF5DC7.jpeg
Visningar: 81
Storlek: 556,7 KB
ID: 2385007 Snake, som också har ett visst intresse för de nya, men ännu inte bildat par.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 37F4876E-198B-4995-85E3-0903D31E6734.jpeg
Visningar: 89
Storlek: 222,9 KB
ID: 2385008
                            Snoken, fortfarande minst men en tuffing som obekymrat rör sig blan de stora.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 976DF88C-8311-45EB-BD90-B5EE4DA35BE0.jpeg
Visningar: 73
Storlek: 529,5 KB
ID: 2385009 den minsta av leoparderna, en lite mer försiktig fröken , men vilken skönhet...
                            Klicka på bilden för större version

Namn: 3B5919CF-710F-431C-8FE9-E539D3C6A02D.jpeg
Visningar: 72
Storlek: 749,4 KB
ID: 2385013
                            Ja så var det ju Sotis då, en leopard med mycket soten glad prick. Klicka på bilden för större version

Namn: 354705BB-D40D-40E5-B92B-AC22AD964EAE.jpeg
Visningar: 81
Storlek: 757,6 KB
ID: 2385011
                            och sist för denna gång Duke, fortfarande ledaren i karet, ingen annan än Snake utmanar honom ännu.
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ja några bilder på Duke och hans nya tjej....
                              Klicka på bilden för större version

Namn: 41F02FFA-5FAA-46C5-912A-E929FED6AC23.jpeg
Visningar: 74
Storlek: 638,7 KB
ID: 2385015
                              Klicka på bilden för större version

Namn: 28BA6F86-4A8F-4FFF-9D36-A6B342020108.jpeg
Visningar: 84
Storlek: 468,5 KB
ID: 2385016
                              Klicka på bilden för större version

Namn: AF6E8557-DD0E-42A3-BCEE-783F46F7315D.jpeg
Visningar: 73
Storlek: 603,7 KB
ID: 2385017
                              Klicka på bilden för större version

Namn: 9D7BA4B8-1785-4BA1-9632-E4CCE2DC262D.jpeg
Visningar: 74
Storlek: 633,2 KB
ID: 2385018
                              Klicka på bilden för större version

Namn: B06FA83F-AD68-4F18-BAF1-7BE6AE69EBEA.jpeg
Visningar: 69
Storlek: 510,8 KB
ID: 2385019
                              Klicka på bilden för större version

Namn: 3B1085EC-E447-4638-A3CE-93A38AEC3B73.jpeg
Visningar: 68
Storlek: 590,9 KB
ID: 2385020
                              lite svårt att fång hur Duke kromar sig för denna skönhet. Men redan vaktar det sitt område tillsammans.

                              Kommentar

                              • smajlet
                                • January 2018
                                • 1374

                                Mycket finna fiskar du har, har du något foto på hela karet. är alltid roligt att se helheten
                                Längtar tills jag köper mina diskusar

                                Kommentar

                                Arbetssätt...