550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Hur var ciklidträffen?

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av Marten64
      Skön nördhelg! Trevligt att träffas Thomas!
      /Johan
      Hej. Desamma Johan, jätte kul att ses på riktigt......men det var en otroligt späckad helg, massor med intressanta föredrag och så mycket folk så det känndes nästan som man liksom aldrig fick tid att sätta sig ner och prata.... fast ändå otroligt inspirerande.

      Jag hoppas det kommer fler tillfällen att ses.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Japp.....då var en helg med otroligt mycket samtal om fisk avklarad.....ett riktigt späckat schema med otroligt intressant föredrag om allt gällande akvariefisk, deras naturliga miljöer och mycket mer. Väldigt mycket handlade om Malawi ciklider så nu vaknade ju detta intresse igen. Förvånandsvärt lite handlade om diskusar, men det lär ju komma mer om ett par helger i Ullared .

        Hos mig mår alla fiskar bra, och akvariumen brummar på, nu gäller det att hinna med vattenbyten bland alla vår intressen som återigen börjar göra sig påminda. Trädgård, båt och sommarnöje......så akvariumen får helt enkelt klara sig på bara det nödvändigaste under nästkommande halvår.

        Planen är att minska ner antalet Malawi och lagom till hösten kanske ha fritt ett kar för nya projekt men till dess kommer inget nytt att dras igång, så troligen kommer min närvaro även på forumet endast bli sporadisk. Naturligtvis kommer jag läsa om alla era spännande projekt. Och om något händer här hos mig som jag känner är värt att rapportera kommer jag naturligtvis skriva ett litet inlägg.

        Önskar er alla en riktigt skön vår och härlig sommar, så hörs vi igen till hösten.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Önskar dig ett skönt vår-/sommarhalvår också! Själv är jag på Kanarieöarna med familjen och får välbehövlig sol. Underbart! Svärmor är hus- och fiskvakt. Hon är nästan lika tokig i fiskarna som jag, så det blir jättebra!

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Så en liten avraportering från diskuskaret.

            alla diskusar känns ok och jag ser inga problem för tillfället.....hoppas nu det håller i sig. Jag har ju sju diskusar kvar nu efter Indiana Jones bortgång. De två som fick flytta till vänner har det bra och är framme, äter bra. Hade en liten fundering på att hämta hem dem och göra ett nytt försök i mitt kar, men efter att ha pratat med Patric om detta avrådde han från det. Risken att de skall fått någon parasit i det sälskapsakvarium de nu går i och för med sig detta till mitt kar är för stor. Så Leopold och Doris får bo kvar hos vännerna där de nu går tillsammans med platyn och tetror samt några slöjstjärtar modell mindre...

            I mitt diskuskar går det nu gruppen med fem red spotted snakeskin och två solid cobalt blue. Efter att kört mycket täta vattenbyten har jag åter glesat ut dem till en gång i veckan. Det känns som mina fiskar mår bäst av detta , de är mer lugna och rör sig mer i akvariumet än när jag kör täta vattenbyten då de mer står i en liten tät grupp. Duke är fortfarande den som känns som ledande och jag tror ju att det är den dominanta hannen. Han har området i mitten som sitt men jagar inte direkt bort någon annan. Bridget är dominant hona och jagar bort alla när hon är på det humöret. Hon har fortfarande samma revir som hon och indie hade men ingen ny hanne ännu. Ibland tillåter hon Duke att vara hos henne ett par dar och då jagar han bort de övriga, men när hon tröttnat på honom jagar hon bort honom och då är det den nya cobalt hanen som får vara där ett par dagar och då är det han som jagar bort alla andra....ja sedan tröttnar Bridget på honom och jagar bort honom......och så håller det på, ingen ny rom......

            Den näst störste snakeskin har tagit sig ett litet revir i andra ändan av karet. Jag har fått för mig att det också är en hane eftersom han och Duke ofta försöker mäta sig mot varandra, nummer två vill gärna ta Dukes ställning som ledare men har inte lyckats. Nummer två har jag döpt till Snake Plissken, Dukes motståndare i filmen "Flykten från New York".( försöker ju hålla idén med att namnge diskusarna efter mina favorit filmer) Snake utmanar också cobalt hanen när han kommer in i Snakes revir. Den minste snakeskin Snoken är som alltid tillåten att vara överallt . Ingen verkar riktigt bry sig om Snoken och detta gör att finns överallt, när Bridget är mellan partners är han mycket borta hos henne, men aldrig när någon annan är där. Ja sedan är det ju de två mellanstora snakeskinen kvar, där misstänker jag att det är en hane och en hona, men det vet jag ju inte heller säkert. Men den ena av dem kan simma nära Duke och då börjar han spela och kroma sig för henne, sedan simmar hon bort till Snake och han gör samma sak. Och även cobalt accepterar henne helt i sin närhet. Men den andra snakeskin är aldrig lika nära dessa tre utan hällre med honorna och snoken. Fast han gör sig aldrig till för dessa ännu.....

            ja...oprofisionella iakttagelser men spännande att följa livet i karet.....men detta händer inte vid täta byten av vatten då gruppen tydligt blir mycket homogen och liksom håller ihop mot dessa otrevliga faror..... precis som mina Corydoras som annars är spridda i tre eller fyra grupper men vid vattenbyten är det en grupp.

            Planen för detta kar är ju att tillföra några diskus till.....men det är ju inte det lättaste eftersom jag vill fortsätta med Piwowarski diskus och vill ha de nya i ungefär samma storlek så får jag ju vänta tills mina är fullvuxna och köpa vuxen fisk. Alternativet är att köpa vuxen fisk redan nu, men jag vet inte riktigt om det blir bra. Mina största är ju runt 16-17cm och min minsta 10-11..... drömmen hade varit att hitta ett par cobalt och några leopard i samma storlek som jag har.
            Jag har sett att Piwowarski har cobalt på 16-17 till salu och Patric har några riktigt stora leopard..... men hade ju helst haft storleken 13-15....

            Ja, det är ju egentligen inget som jag måste bestämma nu, nu är det ju först en insperations helg i Ullared som står på tur. Skall bli riktigt spännande att se hur utställningsdiskus ser ut. Jag har ju sett de Patric tänkte tävla med, vilka är otroligt fina men hur de står sig internationellt blir spännande att se.

            Kommentar

            • smajlet
              • January 2018
              • 1374

              Ursprungligen postat av Ekenberg
              Så en liten avraportering från diskuskaret.

              alla diskusar känns ok och jag ser inga problem för tillfället.....hoppas nu det håller i sig. Jag har ju sju diskusar kvar nu efter Indiana Jones bortgång. De två som fick flytta till vänner har det bra och är framme, äter bra. Hade en liten fundering på att hämta hem dem och göra ett nytt försök i mitt kar, men efter att ha pratat med Patric om detta avrådde han från det. Risken att de skall fått någon parasit i det sälskapsakvarium de nu går i och för med sig detta till mitt kar är för stor. Så Leopold och Doris får bo kvar hos vännerna där de nu går tillsammans med platyn och tetror samt några slöjstjärtar modell mindre...

              I mitt diskuskar går det nu gruppen med fem red spotted snakeskin och två solid cobalt blue. Efter att kört mycket täta vattenbyten har jag åter glesat ut dem till en gång i veckan. Det känns som mina fiskar mår bäst av detta , de är mer lugna och rör sig mer i akvariumet än när jag kör täta vattenbyten då de mer står i en liten tät grupp. Duke är fortfarande den som känns som ledande och jag tror ju att det är den dominanta hannen. Han har området i mitten som sitt men jagar inte direkt bort någon annan. Bridget är dominant hona och jagar bort alla när hon är på det humöret. Hon har fortfarande samma revir som hon och indie hade men ingen ny hanne ännu. Ibland tillåter hon Duke att vara hos henne ett par dar och då jagar han bort de övriga, men när hon tröttnat på honom jagar hon bort honom och då är det den nya cobalt hanen som får vara där ett par dagar och då är det han som jagar bort alla andra....ja sedan tröttnar Bridget på honom och jagar bort honom......och så håller det på, ingen ny rom......

              Den näst störste snakeskin har tagit sig ett litet revir i andra ändan av karet. Jag har fått för mig att det också är en hane eftersom han och Duke ofta försöker mäta sig mot varandra, nummer två vill gärna ta Dukes ställning som ledare men har inte lyckats. Nummer två har jag döpt till Snake Plissken, Dukes motståndare i filmen "Flykten från New York".( försöker ju hålla idén med att namnge diskusarna efter mina favorit filmer) Snake utmanar också cobalt hanen när han kommer in i Snakes revir. Den minste snakeskin Snoken är som alltid tillåten att vara överallt . Ingen verkar riktigt bry sig om Snoken och detta gör att finns överallt, när Bridget är mellan partners är han mycket borta hos henne, men aldrig när någon annan är där. Ja sedan är det ju de två mellanstora snakeskinen kvar, där misstänker jag att det är en hane och en hona, men det vet jag ju inte heller säkert. Men den ena av dem kan simma nära Duke och då börjar han spela och kroma sig för henne, sedan simmar hon bort till Snake och han gör samma sak. Och även cobalt accepterar henne helt i sin närhet. Men den andra snakeskin är aldrig lika nära dessa tre utan hällre med honorna och snoken. Fast han gör sig aldrig till för dessa ännu.....

              ja...oprofisionella iakttagelser men spännande att följa livet i karet.....men detta händer inte vid täta byten av vatten då gruppen tydligt blir mycket homogen och liksom håller ihop mot dessa otrevliga faror..... precis som mina Corydoras som annars är spridda i tre eller fyra grupper men vid vattenbyten är det en grupp.

              Planen för detta kar är ju att tillföra några diskus till.....men det är ju inte det lättaste eftersom jag vill fortsätta med Piwowarski diskus och vill ha de nya i ungefär samma storlek så får jag ju vänta tills mina är fullvuxna och köpa vuxen fisk. Alternativet är att köpa vuxen fisk redan nu, men jag vet inte riktigt om det blir bra. Mina största är ju runt 16-17cm och min minsta 10-11..... drömmen hade varit att hitta ett par cobalt och några leopard i samma storlek som jag har.
              Jag har sett att Piwowarski har cobalt på 16-17 till salu och Patric har några riktigt stora leopard..... men hade ju helst haft storleken 13-15....

              Ja, det är ju egentligen inget som jag måste bestämma nu, nu är det ju först en insperations helg i Ullared som står på tur. Skall bli riktigt spännande att se hur utställningsdiskus ser ut. Jag har ju sett de Patric tänkte tävla med, vilka är otroligt fina men hur de står sig internationellt blir spännande att se.
              Roligt och intressant läsning.
              Det är bra att du skriver hur det går för dig och diskusarna. Tråkigt att en diskusar till gick bort. Men jag tror han har det bra ditt han kom

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av smajlet

                Roligt och intressant läsning.
                Det är bra att du skriver hur det går för dig och diskusarna. Tråkigt att en diskusar till gick bort. Men jag tror han har det bra ditt han kom
                Det får vi hoppas, i himlens akvarium

                Kommentar

                • LindaAlgo
                  • July 2015
                  • 1373

                  Ursprungligen postat av Ekenberg
                  Så en liten avraportering från diskuskaret.

                  alla diskusar känns ok och jag ser inga problem för tillfället.....för stor. Så Leopold och Doris får bo kvar hos vännerna där de nu går tillsammans med platyn och tetror samt några slöjstjärtar modell mindre...



                  ja...oprofisionella iakttagelser men spännande att följa livet i karet.....men detta händer inte vid täta byten av vatten då gruppen tydligt blir mycket homogen och liksom håller ihop mot dessa otrevliga faror..... precis som mina Corydoras som annars är spridda i tre eller fyra grupper men vid vattenbyten är det en grupp..
                  Väldigt spännande och givande läsning. Har inte så mycket att tillägga men ville ändå skriva ett par rader.

                  Med vänlig hälsning Linda

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av LindaAlgo
                    Väldigt spännande och givande läsning. Har inte så mycket att tillägga men ville ändå skriva ett par rader.
                    Det är alltid lika roligt at höra att någon läser det man skriver, så även om du inte tillägger något uppskattas alltid ett meddelande....vi höres

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Du har verkligen en såpopera i ditt kar! Jättekul att läsa dina utförliga beskrivningar av det drama som utspelar sig! Skönt också att alla verkar må bra, även de två som flyttade.

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Vilken helt underbar dag jag haft i Ullared.....det trodde jag ju aldrig jag skulle säga, men så höll jag mig på behörigt avstånd från det blågula varuhuset..

                        Kanonspännande föredrag och otroliga diskusar samt massor med trevliga människor från alla världens hörn.....ja kanske inte riktigt alla, men många var de. Tror att det var skottarnas diskusar som van mest, men Jörgen fick nog ett par medaljer i den öppna klassen om jag inte minns fel. Fast egentligen spelar det inte så stor roll när alla fiskar är helt otroligt vackra....

                        Mina absoluta favoriter var nog ändå Patrics VF Jatapu blueface Heckel.... försökte ju ta kort men det är inte lätt på mässor.....

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0014.JPG
Visningar: 91
Storlek: 477,6 KB
ID: 2383739
                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0015.JPG
Visningar: 98
Storlek: 440,4 KB
ID: 2383740


                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0016.JPG
Visningar: 99
Storlek: 425,3 KB
ID: 2383741

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0013.JPG
Visningar: 91
Storlek: 510,2 KB
ID: 2383742

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ja, sedan fanns det ju några Piwowarski Curilenquer och San Merah x Curilenquer ..... det skall bli mina diskusar till nästa projekt

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0020.JPG
Visningar: 87
Storlek: 506,4 KB
ID: 2383745

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0017.JPG
Visningar: 94
Storlek: 448,3 KB
ID: 2383746

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0019.JPG
Visningar: 96
Storlek: 395,8 KB
ID: 2383747

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0018.JPG
Visningar: 98
Storlek: 413,9 KB
ID: 2383748

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ja, och hundra tävlings diskusar då.....men även om jag tog massor av kort på i stort sätt alla fiskar har jag tagit mig friheten att bara plocka ut några favorit firrar....

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0032.JPG
Visningar: 129
Storlek: 424,1 KB
ID: 2383758

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0028.JPG
Visningar: 133
Storlek: 381,7 KB
ID: 2383759

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0026.JPG
Visningar: 132
Storlek: 359,3 KB
ID: 2383760

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0027.JPG
Visningar: 128
Storlek: 518,0 KB
ID: 2383761
                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0023.JPG
Visningar: 136
Storlek: 448,1 KB
ID: 2383762
                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0031.JPG
Visningar: 134
Storlek: 571,7 KB
ID: 2383763
                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0035.JPG
Visningar: 118
Storlek: 594,9 KB
ID: 2383764
                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0034.JPG
Visningar: 126
Storlek: 404,0 KB
ID: 2383765
                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0030.JPG
Visningar: 114
Storlek: 617,9 KB
ID: 2383766
                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0022.JPG
Visningar: 124
Storlek: 655,7 KB
ID: 2383767

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0021.JPG
Visningar: 132
Storlek: 354,2 KB
ID: 2383768
                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0024.JPG
Visningar: 123
Storlek: 605,4 KB
ID: 2383769

                            en Piwowarski
                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0029.JPG
Visningar: 130
Storlek: 560,6 KB
ID: 2383770

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0025.JPG
Visningar: 132
Storlek: 754,8 KB
ID: 2383771

                            ja och sist då min egna favoritlirare.....Duke, nästa gång får han nog vara med

                            Kommentar

                            • Marten64

                              • July 2012
                              • 1020

                              Ja det var som sagt en mycket intressant och rolig dag. Och som Regnbågsfisksentustast fick jag mitt lystmäte då Heiko Bleher med tyngdpunkt på Nya Guinea berättade om sina resor.



                              Även Hans Evers bjöd på guldkorn...


                              Skickat från min iPhone med Tapatalk
                              / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Otroligt bra föredrag, och jätteroligt att träffa dig igen Johan ..Blir nog tvungen att åka ner till Ullared imorgon igen....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...