550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    Ser riktigt bra ut nu Thomas. Jätteskoj!

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av c90368
      Nu när du nu börjar komma in i SA världen så vill jag komma med några fler tips, jag har ju varit intresserad av SA i 40 år även om jag inte har haft kar hela tiden och just nu är i en paus.

      Den här tråden tycker jag att du ska läsa,



      Du frågar dig, varför fler fiskar som smutsar ner? Dessa tetror är försumbara i fråga om belastning på karet om du jämför deras vikt med dina Diskus, dessutom kommer de att äta upp delar av det fodret Diskusarna inte tar. Vet att du har pansarmalar på botten, men dessa kommer att hjälpa till. Sen finns det säkert Diskus fantaster som inte tycker att man ska "blanda upp" med andra fiskar, men i ett harmoniskt SA kar finns det tetror, anser jag.

      Varför inte skicka in 30 Vinkeltetror (Thayeria boehlkei), då får du lite liv i de övre regionerna och din Diskus får en liten distraktion så de inte behöver tänka på varandra hela tiden.



      Sen är ett gäng typ 12 Dokstickstetror (Hyphessobrycon erythrostigma) helt rätt i ditt kar

      Spännande, jag har funderat mycket på det här med tetror. Men kan för lite och har inte läst in mig ännu. Så första steget får bli att läsa din tråd. Jag vill inte att några fiskar skall finnas i något av mina kar bara som utfyllnad utan alla skall vara valda efter miljö och smak naturligtvis. Men ännu vet jag bara att jag inte vill ha neon eller kardinal tetra. Vinkeltetror tycker jag om, glödbandstetra är en annan. Dokstickstetror känner jag inte till....så först skall din tråd plöjas.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av LoGeek
        Ser riktigt bra ut nu Thomas. Jätteskoj!
        Känns grymt skönt just nu.....

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          Ja tetror och diskus blir ju mer smak av Sydamerika.

          Jag köpte för några år sedan riktigt feta kardinaltetror, som såldes som XL, och släppte ned i mitt kar med vuxna diskus. Det blev en väldigt dyr måltid... men diskusarna var riktigt glada och runda om magen.

          Kontentan: tänk på storleken

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av LoGeek
            Ja tetror och diskus blir ju mer smak av Sydamerika.

            Jag köpte för några år sedan riktigt feta kardinaltetror, som såldes som XL, och släppte ned i mitt kar med vuxna diskus. Det blev en väldigt dyr måltid... men diskusarna var riktigt glada och runda om magen.

            Kontentan: tänk på storleken
            Också en viktig aspekt ......

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Ursprungligen postat av LoGeek
              Ja tetror och diskus blir ju mer smak av Sydamerika.

              Jag köpte för några år sedan riktigt feta kardinaltetror, som såldes som XL, och släppte ned i mitt kar med vuxna diskus. Det blev en väldigt dyr måltid... men diskusarna var riktigt glada och runda om magen.

              Kontentan: tänk på storleken
              Men de var kanske inte riktigt fullvuxna



              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                De var riktigt stora. Vissa blev uppätna och några bara ihjälhackade.

                Har hört att små tetror kan fungera bättre om man introducerar dem när diskusen är mindre. På det sättet vänjer de sig och ser dem inte längre som mat när de är fullvuxna. Har dock aldrig provat själv.

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av Nando
                  Intressanta tankar Ekenberg. Eftersom jag har noll erfarenhet av Discus har jag dock ingen aning om hur det förhåller sig.

                  Nu byter jag spår helt fräckt och undrar lite om din belysning. Vad har du för lösning och är du nöjd med den? (Ber om ursäkt för min fråga om svaret redan står i tråden, hittade dock inte det när jag skummade början).
                  Hej, missade ju ditt inlägg igår.
                  En svår fråga, ja om jag är nöjd....jag har ju haft akvarium så länge att när jag började var det glödlampor i amaturerna. Jag kommer ihåg hur mycket bättre det blev med lysrör, när de sedan kom med olika sken och färg ja då var jag ju säker på att det inte kunde bli bättre. Men nu med led och skymnings och gryningsrelä, sken som ser ut som det går genom vågor mm.....ja, då är jag inte helt säker på om jag är nöjd. Jag har alltid varit nöjd men har inte prövat något annat än. Till mitt nästa akvarium blir det led.....

                  Men så lite konkret, ja jag är rätt nöjd med det jag har. I den bakre armaturen har jag 2st Aqua-glo 30W T8, som förstärker fiskarnas färg och dessutom skall vara bra för växtakvarium. Fram har jag två Osram fluora L 30W/77, som är speciellt bra för växter, det förstärker både röd och blå färg som funkar bra på mina diskusar. Så jag är nöjd med lysrören jag valt och tycker att de återspeglar både färg och ljus br i akvariumet men är ändå väldigt sugen på led.

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Tack för svaret!

                    Kommentar

                    • miiaoo
                      • January 2006
                      • 2815

                      Å, din tråd är ju som en riktigt bra godisbutik! en massa finfina bilder på snyggfirrar!

                      Å, synd på Indie. En dyrköpt läxa.
                      Men nu verkar allt vara på väg mot harmoni igen. Härligt!
                      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                      Kika gärna in i min dagbok!

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av miiaoo
                        Å, din tråd är ju som en riktigt bra godisbutik! en massa finfina bilder på snyggfirrar!

                        Å, synd på Indie. En dyrköpt läxa.
                        Men nu verkar allt vara på väg mot harmoni igen. Härligt!
                        Hej. Vad kul att du är här igen Emma , ja du indie är saknad var ju lite min favorit.....men det är sådant som händer. Nu känns det som jag är tillbaka igen.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Hur mår du och fiskarna nu?

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av Nando
                            Hur mår du och fiskarna nu?
                            Alla fiskar mår bra, diskusarna har fått varannandag vattenbyten men nu byter jag bara cirka 30%. Allt tuffar på.....skall göra ett byte idag och ett på fredag, sedan skall alla fiskar lämnas ensamma över helgen då det är ciklidträff i Kungälv , skall bli riktigt kul. Då hoppas man ju på att träffa så många som möjligt härifrån på riktigt.....bara prata fisk en hel helg.....tänk.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Låter som du har en härlig helg framför dig! Skönt att alla mår bra!

                              Kommentar

                              • Marten64

                                • July 2012
                                • 1020

                                Skön nördhelg! Trevligt att träffas Thomas!
                                /Johan
                                / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...