550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    Säger det igen, din största Snakeskin är mäktig! Patric har gjort ett bra jobb där!

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av Inger H
      Så skönt Thomas att dina vackra mår bättre

      //Inger
      Tusen tack, det känns bättre nu......

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av Nando
        Instämmer med Inger!
        Tack Nando , det känns äntligen som jag kan pusta ut, det är fortfarande en som är hängig.....men jag är hoppfull.

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av LoGeek
          Säger det igen, din största Snakeskin är mäktig! Patric har gjort ett bra jobb där!
          Ja du, och ändå är han ingenting mot de Patric själv har och odlar på, de vackraste jag sett.....

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            Ursprungligen postat av Ekenberg

            Ja du, och ändå är han ingenting mot de Patric själv har och odlar på, de vackraste jag sett.....
            Ta gärna några bilder och lägg upp om du är där någon dag. Han borde bara vara glad för lite gratis reklam.

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Har inte läst något sen mitten av förra veckan och det har hänt massor sedan dess, inte så roligt tyvärr. Jag har inga nya råd att ge, du har redan fått de jag skulle kunnat tillföra, att "sitta på händerna" som Mats så förnämligt uttrycker det. Varannan månad kan det kanske vara lämpligt att gör en liten större bottensugning, men det innebär INTE att man lyfter på rötter och stenar. Däremot kan man via sin layout skapa "grums fällor" via fördjupningar och strömmar som man kan suga ur vid varje vattenbyte.

              Jag hoppas verkligen jag inte får rätt i min förutsägelse, kämpa på så jag inte får säga "vad var det jag sa".
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                Ursprungligen postat av c90368
                Det är väl detta som är lite av problemet med dessa fiskar, antingen håller man de i par eller typ två par i ett 540 kar där de kan vara på var sin halva. Har man flera Discus i ett mindre kar kommer alltid en vara mobbad och falla bort, tills man har nått nivån med två etablerade par. När ditt kar dessutom bara har 50 centimeters djup och dessutom en plastbakgrund som tar 10 centimeter, då finns det ingen chans för någon fisk att komma undan i de bakre regionerna och vila.
                Är det detta du avser när du hoppas slippa säga "Vad var det jag sa"?

                Något du har erfarenhet av själv med diskus?

                Det är nämligen tvärtemot vad alla diskusfantaster och odlare säger (ja jag har namn och länkar om du vill pm:a...).

                Diskus är en stimfisk och älskar att gå i grupper om minst 6st. I ett 540l med lite minus för bakgrund är 10 fiskar alldeles perfekt.

                Att diskus kan fightas lite och ha hierarki är helt normalt, men tenderar att ge ödesdigra konsekvenser endast om man har för få eller för litet kar. Friska diskus som går i rent vatten tar inte skada av detta normala beteende.

                Om några fiskar skulle dö så finns inga seriösa anledningar att tro att din befarelse infallit och berättigar ett "Vad var det jag sa". Däremot finns många andra faktorer att ta hänsyn till som kan knäcka en diskus, och det är de som "är problemet med dessa fiskar"...

                Vill inte starta långa diskussioner och är inte irriterad på dig. Förstår att du vill hjälpa. Men det finns många dåliga råd som flyter runt på nätet gällande diskus och någon måste ju ta fighten

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Jag tackar för alla som engagerar sig i mina problem.....

                  Jag kan ju inte diskus men känner att jag är rätt erfaren när det gäller malawiciklider , och där diskuteras ofta också hur man skall hålla fisken, min erfarenhet där är ju att har man lite fler fiskar än vad man egentligen borde så blir det mycket lugnare....jag har flera kar där jag blivit av med mobbning och slagsmål genom att tillför fisk istället för att ta bort.

                  Men med diskus är det ju lite svårare, jag trodde ju att de som mobbades ut hos mig var de lägst i rang, och kände att det var ett problem som stressade mig, men om det var så att mitt vatten var boven i dramat och det var därför dessa fiskar gick undan. Nu har de ju fått flytta och är ensamt par i ett akvarium, kanske inte optimalt men de är framme igen.....

                  I mitt kar är ju tanken att öka på invånar antalet till 12 st, men absolut inte förrän jag lärt mig hur jag skall sköta de jag har. Fast det jag lärt mig är att det finns många olika erfarenheter av diskus och många olika råd, sedan får man inte glömma att det finns flera olika sorters diskus också. Dessa olika sorter skall oftast hållas på olika sätt, sedan är det ju det här med olika åldrar på diskusen som spelar roll.....

                  Ja, det jag vill ha sagt är att man kan säkert sköta diskus på olika sätt och ändå få en frisk och glad fisk, det gäller nog bara att hitta det som fungerar bäst för den fisk och den vattenkvaliteten man har.

                  Så jag håller tummarna för att ingen skall kunna säga "vad var det jag sa" utan att jag lyckas så bra att jag också kan ge råd någon gång i framtiden .....

                  Min dröm är ju att till hösten starta nästa kar med diskus..... men det kräver ju att jag klarar karet jag har först.

                  nämen ser man på, det har redan blivit påskafton, glad påsk alla forums vänner......

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651



                    Glad påsk!

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Intressanta tankar Ekenberg. Eftersom jag har noll erfarenhet av Discus har jag dock ingen aning om hur det förhåller sig.

                      Nu byter jag spår helt fräckt och undrar lite om din belysning. Vad har du för lösning och är du nöjd med den? (Ber om ursäkt för min fråga om svaret redan står i tråden, hittade dock inte det när jag skummade början).

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Ursprungligen postat av LoGeek

                        Är det detta du avser när du hoppas slippa säga "Vad var det jag sa"?

                        Något du har erfarenhet av själv med diskus?

                        Det är nämligen tvärtemot vad alla diskusfantaster och odlare säger (ja jag har namn och länkar om du vill pm:a...).

                        Diskus är en stimfisk och älskar att gå i grupper om minst 6st. I ett 540l med lite minus för bakgrund är 10 fiskar alldeles perfekt.

                        Att diskus kan fightas lite och ha hierarki är helt normalt, men tenderar att ge ödesdigra konsekvenser endast om man har för få eller för litet kar. Friska diskus som går i rent vatten tar inte skada av detta normala beteende.

                        Om några fiskar skulle dö så finns inga seriösa anledningar att tro att din befarelse infallit och berättigar ett "Vad var det jag sa". Däremot finns många andra faktorer att ta hänsyn till som kan knäcka en diskus, och det är de som "är problemet med dessa fiskar"...

                        Vill inte starta långa diskussioner och är inte irriterad på dig. Förstår att du vill hjälpa. Men det finns många dåliga råd som flyter runt på nätet gällande diskus och någon måste ju ta fighten
                        Jag baserar det jag skriver på egna och andras erfarenheter.

                        Jag kan instämma i allt du skriver, inget är fel i sak samtidigt skriver jag något annat, alltså motsäger jag mig själv. Varför gör jag då det, jo det finns tre parametrar som spelar in i min motivering.

                        1. Akvariets storlek och mått
                        2. Akvariets inredning
                        3. Storlek och antal fiskar

                        Tio stycken halvstora Diskus i ett ganska rent traditionellt 540 kar på 150x60x60 borde fungera bra. Men fyller du på med inredning i form av grenar och växter, växlar upp till fullvuxna Diskus då får du garanterat ett eller två par som ska leka och då börjar problemen. Men samma konstellation skulle med all säkerhet fungera i ett 720 kar med måtten 200x60x60 då den extra halvmetern ger möjlighet att de icke lekande fiskarna kan komma undan.

                        Att sedan påstå att en fisk dör på grund av stress i ett akvarium är ju väldigt svårt, så som jag antyder. Men mitt sätt att se på akvarium är att se helheten, blir en fisk sjuk men inte de andra som har samma förutsättningar är det då fel på den sjuka fisken eller är det något i helheten som gör att den fisken inte vill vara med längre?

                        Ja så här tänker jag, rätt eller fel, det är upp till var och en att tycka. Generellt sätt är det mycket lättare/tryggare att hålla sig till parametrar som går att mäta och verifiera, känsla, tyckande och lukta på vattnet blir lite svårt att argumentera med.

                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          Ursprungligen postat av c90368

                          Jag baserar det jag skriver på egna och andras erfarenheter.

                          Jag kan instämma i allt du skriver, inget är fel i sak samtidigt skriver jag något annat, alltså motsäger jag mig själv. Varför gör jag då det, jo det finns tre parametrar som spelar in i min motivering.

                          1. Akvariets storlek och mått
                          2. Akvariets inredning
                          3. Storlek och antal fiskar

                          Tio stycken halvstora Diskus i ett ganska rent traditionellt 540 kar på 150x60x60 borde fungera bra. Men fyller du på med inredning i form av grenar och växter, växlar upp till fullvuxna Diskus då får du garanterat ett eller två par som ska leka och då börjar problemen. Men samma konstellation skulle med all säkerhet fungera i ett 720 kar med måtten 200x60x60 då den extra halvmetern ger möjlighet att de icke lekande fiskarna kan komma undan.

                          Att sedan påstå att en fisk dör på grund av stress i ett akvarium är ju väldigt svårt, så som jag antyder. Men mitt sätt att se på akvarium är att se helheten, blir en fisk sjuk men inte de andra som har samma förutsättningar är det då fel på den sjuka fisken eller är det något i helheten som gör att den fisken inte vill vara med längre?

                          Ja så här tänker jag, rätt eller fel, det är upp till var och en att tycka. Generellt sätt är det mycket lättare/tryggare att hålla sig till parametrar som går att mäta och verifiera, känsla, tyckande och lukta på vattnet blir lite svårt att argumentera med.
                          Låter som vi är eniga bortsett vilka mått som krävs

                          Glad påsk!

                          Hoppas ni får många ägg både på borden och i karen....

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Japp, så är det....många olika parametrar om diskusen skall trivas och många olika problem man kan stötta på.

                            Det ser dock ännu bra ut i akvariumet, skall göra ett mindre vattenbyte idag också innan påskfästerna kommer...

                            Kommentar

                            • LoGeek
                              • September 2008
                              • 1651

                              Vill du pigga upp diskusarna på ett vetenskapligt helt obelagt sätt så här på påsk? Tvätta av apelsinskal från ca en halv apelsin och släpp i karet, i ca 10h. Även några av de mest skeptiska diskusnördar har rapporterat oväntad ökad aptit och aktivitet med denna till synes flummiga metod...

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Låter spännande.....har du prövat? Citron och lime finns hemma.....kanske blir dubbel effekt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...