550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ICC
    • November 2006
    • 1310

    Varför ner å rota i ett akvarie som faktiskt fungerar? Bra att tänka på, är också att tvätta händer och armar noga innan man stoppar ner dem hos fiskarna.
    Hoppas verkligen allt reder upp sig igen, det är du värd. Ditt akvarium är verkligen fint!
    Senast redigerad av ICC; 29 March 2018, 08:04.

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av ICC
      Varför ner å rota i ett akvarie som faktiskt fungerar? Bra att tänka på, är också att tvätta händer och armar noga innan man stoppar ner dem hos fiskarna.
      Hoppas verkligen allt reder upp sig igen, det är du värd. Ditt akvarium är verkligen fint!
      Precis så......men som sagt, gjort är gjort och jag har blivit klokare....annars är jag jättenoga både med handtvätt och alla tillbehör, inget från något annat akvarium kommer i närheten av detta... och tusen tack, hoppas också det ordnar sig.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        I morse var Indie död, det gör mig ont han var liksom en av de första som visade lite karaktär och tog ju befälet redan från början, tyvärr lyckades han inte behålla varken partner eller revier . Han blev utkastad av partnern och hittade aldrig sin nya plats i karet. Det ser bättre ut idag, fortfarande två som är hängiga med de övriga känns som vanligt igen. Skönt, jag bävade i morse när jag gick ner för att kolla akvariumet. Var nästan säker på att alla skulle vara döda eller sjuka idag. Så trots att jag är ledsen gläds jag över att flera ser bättre ut. Det blir nytt vattenbyte, sparsam matning och så hoppas jag att de två som fortfarande inte är ok skall kvickna till. Får ta till mig erfarenheten och gå vidare.....

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Ekenberg
          I morse var Indie död, det gör mig ont han var liksom en av de första som visade lite karaktär och tog ju befälet redan från början, tyvärr lyckades han inte behålla varken partner eller revier . Han blev utkastad av partnern och hittade aldrig sin nya plats i karet. Det ser bättre ut idag, fortfarande två som är hängiga med de övriga känns som vanligt igen. Skönt, jag bävade i morse när jag gick ner för att kolla akvariumet. Var nästan säker på att alla skulle vara döda eller sjuka idag. Så trots att jag är ledsen gläds jag över att flera ser bättre ut. Det blir nytt vattenbyte, sparsam matning och så hoppas jag att de två som fortfarande inte är ok skall kvickna till. Får ta till mig erfarenheten och gå vidare.....
          Tråkiga nyheter och positiva nyheter. Här håller vi tummar å tassar

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Skönt att de andra verkar må bättre men tråkigt att inte Indie klarade sig. Jag håller tummarna för att du slipper fler dödsfall nu.

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              Ursprungligen postat av Ekenberg

              Precis så......men som sagt, gjort är gjort och jag har blivit klokare....annars är jag jättenoga både med handtvätt och alla tillbehör, inget från något annat akvarium kommer i närheten av detta... och tusen tack, hoppas också det ordnar sig.
              Det är så vi lär oss, genom att göra misstag ibland. Det är inte helt lätt att lista ut att det kan vara så skadligt att frigöra gas och ammonium från sandbotten. Du lär inte göra om det...

              Dina vattenbyten efter detta har troligtvis räddat livet på fiskarna. Trist med den som strök med dock!

              Härligt jobb du har som kan vara hemma på vaf!

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Egenföretagare.......så jag sitter ju med trettio karensdagar innan jag ligger någon till last, och så länge skall jag inte vaffa....nu är det ju påskledigheten dessutom. Gjorde ett nytt vattenbyte idag, nu är alla fiskar framme och simmar som vanligt. Så det ser ut som jag kan andas ut, men det gäller att inte ta ut någon seger i förtid, det har jag lärt mig. Tack för allt ditt engangemang .

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Lite lugnare nu....... alla fiskar simmar normalt, lite stressränder, några är mörkare och de simmar i en ganska tät grupp. Så det är väl för tidigt för att ropa hej, men jag är lite lugnare nu..... vill ju också tacka er alla för ert stöd och era råd, det hjälper mig mycket. Stor kram till er alla

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0073.JPG
Visningar: 95
Storlek: 618,0 KB
ID: 2382607

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0071.JPG
Visningar: 98
Storlek: 505,1 KB
ID: 2382608

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0067.JPG
Visningar: 101
Storlek: 457,0 KB
ID: 2382609

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0066.JPG
Visningar: 105
Storlek: 562,2 KB
ID: 2382610

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0070.JPG
Visningar: 86
Storlek: 646,3 KB
ID: 2382611

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0065.JPG
Visningar: 86
Storlek: 753,7 KB
ID: 2382612

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0069.JPG
Visningar: 95
Storlek: 661,7 KB
ID: 2382613

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ser finfint ut, Thomas.
                    Den här krisen har du klarat bra.
                    Hoppas du kan finna en bra linje och skapa rutiner som passar dig och ditt kar.
                    Senast redigerad av Mats Bryzell; 29 March 2018, 22:19.

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Ser finfint ut, Thomas.
                      Den här krisen har du klarat fint.
                      Hoppas du kan finna en bra linje och skapa rutiner som passar dig och ditt kar.
                      Tack Mats . Ja vad är det man brukar säga: "det som inte dödar dig härdar dig" eller något........ det var länge sedan jag kände mig så oerfaren som nu, men som sagt, nu ett djupt andetag och så kör vi vidare.... det var väl du som någon gång i någon tråd sa att man skulle sitta på händerna, önskar jag gjort det. Bara bytt vatten och lämnat resten i fred..... gjort är gjort, fiskarna känns ok, ja Corydorasen leker ju ständigt....rom överallt, men diskusarna är otroligt bra på att leta upp den och äta upp den....

                      så nu skall jag åter igen försöka att ta det lite lugnt med diskusen, sedan är det som du säger att hitta sin egen rutin som funkar för sina diskusar....

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Absolut.
                        Härligt att det verkar vara OK nu.
                        Förstår att det varit en pers för dig en period, men nu skall det bli bra.
                        Lycka till nu, Thomas!

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          Jasså de får rom till middagen... förnäma diskus förstår jag, till skillnad från mina som åt torsk idag.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av LoGeek
                            Jasså de får rom till middagen... förnäma diskus förstår jag, till skillnad från mina som åt torsk idag.
                            Bara det bästa är gott nog.....fast nu är det ju Corydoras som serverar den goda romen, jag ger ju mest musslor, räker , grönsaker och fisk.....

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Så skönt Thomas att dina vackra mår bättre

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Instämmer med Inger!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...