550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ja, det här med att ha diskus......alltid är det något att oroa sig för....

    och frågan är ju vad som hände nu.... jag har ju börjat byta vatten mer frekvent, efter att jag börjat fundera på bakterier. Fick ju för mig att bara mina vattenvärden är bra så är allt bra. Men missade ju helt att alla värden kan vara bra och ändå kan vattnet vara dåligt på grund av bakterier....

    Eftersom mina mindre diskusar stått och hängt för sig själva, jag trodde de var kuvade av alla högre i rang, men kom fram till att det kanske berodde på dåliga bakterier i min vatten.....dessa två är ju bortlämnade , vattenbyten gjordes flera gånger i veckan......och i går när jag kom hem från jobbet märkte jag att indie simmade lojt, ja liksom utan kraft, lite som han drev och bara styrde, de övriga fiskarna andades kraftigare liksom, inte snabbare men med större gälrörelser. Skrev till min uppfödare och skickade en film på fiskarna, fick svar snabbt som vanligt, han kunde ju inte säga vad det var men sa att jag skulle ta vatten för ett vattenprov samt göra ett större vattenbyte, 50%. Jag använde ju också mina stickor men enligt dem var ju allt bra. Så trotts vattenbyten söndag, onsdag, lördag innan gjorde jag ett nytt.

    I morse ringde jag och sjukanmälde mig för vård av sjuk fisk.....VAF...eftersom Indie var sämre han stod bara vid botten med nosen nedåt, även Bridget såg medtagen ut. Och de tre mindre snakeskinen var betydligt mörkare än vanligt. Tog nytt vattenprov och åkte till uppfödaren både med gamla provet och det nya. Men som vanligt har jag enligt vattenvärden ett bra vatten, som Patric sa, bättre vattenvärden än vad han har..... Nästa fråga var ju om jag hade varit i och rotat i karet..... Jag fick ju erkänna att jag gjort fler vattenbyten och tagit ut alla grenar och sugit botten. Så kanske har jag röjt runt förmycket, fick rådet att göra ett nytt vattenbyte idag om det är så att jag fått upp dåliga bakterier från botten i min iver att göra rent. Enligt Patric fungerar ju bottenmatrialet tillsammans med det goda bakterierna även det som ett filter. Och vanligtvis klarar de goda bakterierna bryta ner de dåliga bakterierna, men om man rör runt i detta är risken stor att det som virvlar upp tar mycket av syret i vattnet för att brytas ner vilket kan förklara fiskarnas kraftiga andning....

    När jag kom hem var ju Indie mycket sämre flöt upp hela tiden och när han slutade simma låg han på sidan vid ytan och drev... så det blev att flytta honom till ett litet kar med låg vatten nivå, salt och syre..... sedan körde jag ett nytt vattenbyte och salt i även det stora akvariumet för att lugna ner fiskarna lite..

    nu står iallafall Indie upp i sitt lilla kar, men han är mycket blek, i det stora stor Bridget på botten med huvudet lite ned åt. De andra simmar svagt och långsamt ungefär som Indie gjorde igår. Det är nog bara de två största som ser normala ut och beter sig friskt...... och jag vet inte riktigt vad jag skall göra....

    Kan det vara så att mitt diskusäventyr är över för denna gång....

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Jag har ingen aning men lider med dig. Hoppas att någon klok person kan komma med råd.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av Nando
        Jag har ingen aning men lider med dig. Hoppas att någon klok person kan komma med råd.
        Ja du, just nu känns det inget bra att vara diskusägare......

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Thomas, jag kan riktigt ta på dina känslor just nu och tänker, f**n vad är det som händer? Man tänker hela tiden "vad gör jag för fel". Är man dessutom en sån där känslomänniska, så känns det som om ett j***ligt misslyckande. Vi tror att vi gör helt rätt, men ändå blir allt så jäkligt fel. Vill bara säga, att jag känner helt igen mig i din frustration (vet ju att du läst min tråd).
          Kram,

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av Inger H
            Thomas, jag kan riktigt ta på dina känslor just nu och tänker, f**n vad är det som händer? Man tänker hela tiden "vad gör jag för fel". Är man dessutom en sån där känslomänniska, så känns det som om ett j***ligt misslyckande. Vi tror att vi gör helt rätt, men ändå blir allt så jäkligt fel. Vill bara säga, att jag känner helt igen mig i din frustration (vet ju att du läst min tråd).
            Kram,

            //Inger
            Jag har läst både din och johnnys.....och det känns ju som ett stöd hur bakvänt det än låter, att det som hänt er som jag ser som duktiga akvarister gör att jag på något sätt känner att det var lite väntat att något skulle hända mig.... Nu har jag släkt för diskusarna, dels för att de skall få lite lugn och dels för att jag inte skall sitta där och stirra. Jag kan ändå inte göra något mer ikväll....

            så tack Inger, kram

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Thomas, hur mycket vatten byter du mer "frekvent" som du säger? Kanske vattnet blir lite för "rent" för att Diskusarna ska kunna bygga upp ett immunförsvar för att skydda sig mot en del bakterier vilka det nu kan vara. Jag bara flummar på, så förmodligen har jag helt fel i min tankegång.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Det är inte säkert, söndag och onsdag cirka 30% i lördags säkert 80 % med borttagning av grenar och rötter och sugning av botten...kan ha rört upp mycket bakterier......eller så var det för chockartat för fisken....

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Ekenberg
                  Det är inte säkert, söndag och onsdag cirka 30% i lördags säkert 80 % med borttagning av grenar och rötter och sugning av botten...kan ha rört upp mycket bakterier......eller så var det för chockartat för fisken....
                  Hoppas att någon kunnig kikar in, som kan "flumma" vidare...

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    Oj vad detta va tråkigt! Skit i snabb tillväxt, om du nu kör på det spåret alltså och håll igen på maten. Att göra täta vattenbyten (speciellt i ett ganska nytt kar) är påfrestande för balansen om du har ett genomsnittligt kranvatten.
                    De stora grejerna är ju det du redan sagt själv, möblerat om, täta vattenbyten, rört runt i botten.
                    I ett fungerande akvarium bildas kolloider och massa andra goa grejer som jag inte har en aning om men det skyddar fisken och går inte att mäta med våra vanliga vattentester.
                    Hur ska du agera nu? Tja man famlar väl i detta läga men jag skulle lägga tempen högt, i med en massa vattenberedning (gärna ett som innehåller lera och grumlar vattnet), ingen mat på flera dagar, ha en svag lampa vid akvariet och absolut inga mer vattenbyten.

                    Jag och många kommer följa din utveckling med karet Ekenberg och det kommer nog stabilisera sig och kanske nån av dem styker med innan dess... sånt får man räkna med när det skiter sig.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • smajlet
                      • January 2018
                      • 1374

                      Väldigt tråkigt att höra om dinna finns diskusar. Jag följer åxå dinna inlägg. Alltid tråkigt när man ser sinna djur må dåligt.

                      Hoppas på att skaffa egna diskusar inom snar framtid, men får läsa och lära mig om dom först.

                      Håller tummarna för att det går bra för dinna fiskar.

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av åheim
                        Oj vad detta va tråkigt! Skit i snabb tillväxt, om du nu kör på det spåret alltså och håll igen på maten. Att göra täta vattenbyten (speciellt i ett ganska nytt kar) är påfrestande för balansen om du har ett genomsnittligt kranvatten.
                        De stora grejerna är ju det du redan sagt själv, möblerat om, täta vattenbyten, rört runt i botten.
                        I ett fungerande akvarium bildas kolloider och massa andra goa grejer som jag inte har en aning om men det skyddar fisken och går inte att mäta med våra vanliga vattentester.
                        Hur ska du agera nu? Tja man famlar väl i detta läga men jag skulle lägga tempen högt, i med en massa vattenberedning (gärna ett som innehåller lera och grumlar vattnet), ingen mat på flera dagar, ha en svag lampa vid akvariet och absolut inga mer vattenbyten.

                        Jag och många kommer följa din utveckling med karet Ekenberg och det kommer nog stabilisera sig och kanske nån av dem styker med innan dess... sånt får man räkna med när det skiter sig.
                        Hjälp....jag har just fått rådet att göra 90% vattenbyte eller flytta fisken till nytt kar med filermassan.....och nu får jag rådet inga mer vattenbyten..... detta är inte lätt. Det du säger åheim är precis så jag körde tills för en dryg vecka sedan....sen blev jag rädd för dåliga bakterier och la om riktningen....
                        om jag nu med mitt rörande i vattnet rört upp masser med skit som inte är bra för fisken är det inte bra att få undan den skiten genom stora vattenbyten.
                        sedan kanske gå tillbaka till mindre mat och färre vattenbyten igen......suck, vem har facit

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av smajlet
                          Väldigt tråkigt att höra om dinna finns diskusar. Jag följer åxå dinna inlägg. Alltid tråkigt när man ser sinna djur må dåligt.

                          Hoppas på att skaffa egna diskusar inom snar framtid, men får läsa och lära mig om dom först.

                          Håller tummarna för att det går bra för dinna fiskar.
                          Tack, ja du det är inte lätt......jag tror nog tyvärr att man lär sig genom misstagen, frågan är ju bara vilken väg jag nu tar.....vattenbyte 90 % eller absolut inget mer vattenbyte...... förhoppningen är att det ser bra ut imorgon.....

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13110

                            Använder du vatteberedning?
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Nej, har aldrig gjort. Var hos uppfödaren idag, både med vattnet innan byte och efter byte, han tyckte inte jag behövde något. Har använt salt nu för att lugna ner diskusarna något.

                              Kommentar

                              • LoGeek
                                • September 2008
                                • 1651

                                Sååå tråkigt detta! Lider med dig!

                                Ge inte upp. Diskus är tåliga ciklider om de bara får rent vatten.

                                Vad som gömmer sig i sand vet vi, och detta har du råkat virvla upp i karet med goda intentionen att rengöra. Dina vattenbyten har varit väldigt bra för fiskarna, men att rota i sanden var dessvärre en tabbe.

                                Registrera dig på Simplydiscus.com, världens största forum för enbart diskus, där de bästa odlarna finns att svara på detta. Skriv i deras avdelning för akut hjälp!

                                Jag måste vara lite krass här, men du har fått några riktigt dåliga råd här ovan. Jag hänvisar dig hellre till de bästa på Simplydiscus än att övertyga folk med starka åsikter som kanske inte ens har god erfarenhet av diskus.

                                Lycka till! Jag håller tummarna.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...