550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Japp, livet i diskuskaret då....

    Ikväll har det varit rätt lugnt, Leopold och Doris har flyttat. Jag hoppas verkligen att de skall trivas i sitt nya hem. Jag mår bättre nu när inga fiskar står gömda så nu hoppas jag att det kan få vara så ett tag. Indie har tagit tillbaka sitt revir men har ännu inte lyckats få någon ny flicka efter det att Bridget lämnat honom. Ja Bridget ja.....hon simmar oftast med Duke eller med den nya cobalt blue hanen.....och de övriga snakeskinen är en liten grupp som egentligen inte gör någon annan förnär, så de senaste två dagarna är det åter rätt lugnt i karet.....och det känns riktigt skönt.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0056.JPG
Visningar: 79
Storlek: 587,9 KB
ID: 2382242Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0053.JPG
Visningar: 80
Storlek: 556,4 KB
ID: 2382243Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0057.JPG
Visningar: 80
Storlek: 561,0 KB
ID: 2382244Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0054.JPG
Visningar: 83
Storlek: 598,0 KB
ID: 2382245Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0055.JPG
Visningar: 87
Storlek: 534,9 KB
ID: 2382246

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Jag kan inget alls om Discus och mycket lite om ett fåtal andra fiskar. Har därför inga råd att ge men vill ändå berömma din fina inställning till fiskarnas bästa samt din vilja att lära dig och ödmjukhet inför det du ännu inte kan. En husse med sådana egenskaper måste ändå vara en vinst att få om man är Discus!

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Tack Nando. Ja, det känns iallafall mycket bättre för mig när man försöker lösa fiskens öde till det bästa, men det är alltid svårt att veta vad som är bäst.... men dagens rapport från Leopold och Doris ny hem är att de simmar omkring och jagar tetror.... så jag hoppas att det skall funka.

        Här hemma då, ja jag mår bättre när inte några fiskar står och trycker. Min stress har minskat betydligt, i karet så..... ja där har det varit rätt lugnt idag, Bridget är fortfarande singel, Indie kämpar för att vinna tillbaka henne men det verkar kört, nu tävlar han mot den nya spännande blue cobalt hannen som verkar mer spännande....

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0060.JPG
Visningar: 86
Storlek: 672,1 KB
ID: 2382309
        Bridget

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0061.JPG
Visningar: 83
Storlek: 554,7 KB
ID: 2382308
        Nya spännande hanen.......

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0064.JPG
Visningar: 77
Storlek: 591,5 KB
ID: 2382310 Indie. Kämpen.....

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Halloj Thomas!
          Vilka härliga bilder på discusarna!
          Förstår att du njuter av ditt kar.

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Så vad det det här med vattenbyten....gjorde ju ett idag igen, 50% har ännu inte märkt någon positiv eller negativ förändring. Mina fiskar tycker inte riktigt om vattenbyten, de är mörka och gömda men idag tog det nog bara en timme innan de kom fram igen. Jag måste ju ta bort alla grenar när jag suger botten, tidigare har jag satt tillbaka grenarna efteråt men idag struntade jag i det. Har funderat på att flytta runt lite i karet, bara för att bryta revir och se om jag kan få lite grupp av fiskarna.... nu är det ju de blå i kanterna och snakeskin i mitten, det är lustigt att de inte vill blanda sig....

            så här ser karet ut utan alla grenar....


            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0063.JPG
Visningar: 96
Storlek: 424,9 KB
ID: 2382314Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0058.JPG
Visningar: 89
Storlek: 347,2 KB
ID: 2382315Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0059.JPG
Visningar: 106
Storlek: 260,1 KB
ID: 2382316Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0062.JPG
Visningar: 95
Storlek: 399,7 KB
ID: 2382317 Det är grymt svårt att fota diskus nu för tiden....de tror alltid att jag kommer med mat, spelar ingen roll vad jag gör, bara jag närmar mig så är de uppe vid ytan och tigger..

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Halloj Thomas!
              Vilka härliga bilder på discusarna!
              Förstår att du njuter av ditt kar.
              Tjena Mats. Älskar diskuskaret, men i förmiddags när jag höll på med mitt mbuna kar kom jag på mig själv med att njuta utav detta kar på ett nytt sätt, mycket färg och liv....när jag tittar på diskusarna letar jag alltid fel, andas någon snabbt, är någon mörkare, står någon och hänger.....är vattnet bra, ja du förstår, jag är ännu inte tillräckligt lugn i mina diskusars sällskap ......men nästa diskuskar är under planering

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Ekenberg
                Tjena Mats. Älskar diskuskaret, men i förmiddags när jag höll på med mitt mbuna kar kom jag på mig själv med att njuta utav detta kar på ett nytt sätt, mycket färg och liv....när jag tittar på diskusarna letar jag alltid fel, andas någon snabbt, är någon mörkare, står någon och hänger.....är vattnet bra, ja du förstår, jag är ännu inte tillräckligt lugn i mina diskusars sällskap ......men nästa diskuskar är under planering
                Låter kanon! Ta hjälp av Lo-Geek - han kan discusgrejerna.

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Låter kanon! Ta hjälp av Lo-Geek - han kan discusgrejerna.
                  Absolut, fast hur avundsjuk jag än är på Lo-Geeks automatiska vattenbyten blir det för mycket teknink för mig. Men mitt nästa kar är tanken att börja med mindre diskus och se om jag kan få dem att växa upp i en grupp.....så då blir det till att börja med ett naket kar..... Men detta projekt får dröja lite....

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Ekenberg

                    Absolut, fast hur avundsjuk jag än är på Lo-Geeks automatiska vattenbyten blir det för mycket teknink för mig. Men mitt nästa kar är tanken att börja med mindre diskus och se om jag kan få dem att växa upp i en grupp.....så då blir det till att börja med ett naket kar..... Men detta projekt får dröja lite....
                    Ös på, Thomas! Det kommer att bli sketabra!

                    Kommentar

                    • LoGeek
                      • September 2008
                      • 1651

                      Thomas, det har hänt en del i ditt kar förstår jag. Lite vemodigt att skicka två valpar till en vän kan jag tänka mig. Jag hoppas du får gruppen att fungera. Hur många är de nu förresten?

                      När det gäller vattenbyten så hoppas jag att du inte känner någon press från min sida. Jag försöker bara vara öppen och ärlig med mina erfarenheter såsom du är med dina. På det sättet kan vi lära oss av varandra. Men inget kar är ju det andra likt och Mats är ju ett bra exempel på att det inte bara finns ett enda sätt som fungerar.

                      Fortsätt att betrakta dina fiskar såsom du redan gör. Med tiden kommer du att få en fingertoppskänsla som gör att du nästan omedelbart kan se om en fisk inte har det bra, även om du inte riktigt kan sätta fingret på varför.

                      Kul med alla fina bilder! Rötter eller ej så är det ändå magiskt.

                      Kommentar

                      • LoGeek
                        • September 2008
                        • 1651

                        Ursprungligen postat av Ekenberg

                        Absolut, fast hur avundsjuk jag än är på Lo-Geeks automatiska vattenbyten blir det för mycket teknink för mig. Men mitt nästa kar är tanken att börja med mindre diskus och se om jag kan få dem att växa upp i en grupp.....så då blir det till att börja med ett naket kar..... Men detta projekt får dröja lite....
                        Ha ha, av alla som lyckas med diskus så har de flesta inget automatiskt system. Det är verkligen inget måste. För mig var det viktigt pga att jag regelbundet gör utlandsresor på 2-4 veckor, och slipper oroa mig för att någon granne ska söla till det.

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av LoGeek
                          Thomas, det har hänt en del i ditt kar förstår jag. Lite vemodigt att skicka två valpar till en vän kan jag tänka mig. Jag hoppas du får gruppen att fungera. Hur många är de nu förresten?

                          När det gäller vattenbyten så hoppas jag att du inte känner någon press från min sida. Jag försöker bara vara öppen och ärlig med mina erfarenheter såsom du är med dina. På det sättet kan vi lära oss av varandra. Men inget kar är ju det andra likt och Mats är ju ett bra exempel på att det inte bara finns ett enda sätt som fungerar.

                          Fortsätt att betrakta dina fiskar såsom du redan gör. Med tiden kommer du att få en fingertoppskänsla som gör att du nästan omedelbart kan se om en fisk inte har det bra, även om du inte riktigt kan sätta fingret på varför.

                          Kul med alla fina bilder! Rötter eller ej så är det ändå magiskt.
                          Det kändes lite som ett misslyckande att lämna bort dem, men efter att idag ha hört att de börjar röra sig igen och jaga tetror så känns det ok. Jag märker på mig själv att jag inte mår riktigt bra när ett par diskusar står och trycker i ett hörn. Nu har jag åtta kvar, fem snakeskin och tre cobalt.
                          Just nu funkar det bra men som två grupper.... Hoppas nu att alla vågar stanna framme.

                          Jag känner ingen press från dig, snarare tacksamhet , jag behöver hjälp och råd och ärligt talat hade jag stirrat mig blind på vatten värden. Nu kör jag täta vattenbyten och hoppas att detta skall göra att fiskarna mår bra och ingen faller undan i något hörn.... Min förhoppning är att jag skall landa i en bra miljö för fiskarna och utan stress för mig.....

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av LoGeek

                            Ha ha, av alla som lyckas med diskus så har de flesta inget automatiskt system. Det är verkligen inget måste. För mig var det viktigt pga att jag regelbundet gör utlandsresor på 2-4 veckor, och slipper oroa mig för att någon granne ska söla till det.
                            fantastiskt system, jag har inte riktigt vågat tala om för familjen att jag inte kan vara borta mer än några dagar i stöten under semestern.....

                            Kommentar

                            • LoGeek
                              • September 2008
                              • 1651

                              Ursprungligen postat av Ekenberg

                              fantastiskt system, jag har inte riktigt vågat tala om för familjen att jag inte kan vara borta mer än några dagar i stöten under semestern.....
                              Om du ser till att ha riktigt bra vatten när du åker så ska normalt sett inte 1v vara några problem. Utan mat så blir ju inte vattnet lika fort dåligt.

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av LoGeek

                                Om du ser till att ha riktigt bra vatten när du åker så ska normalt sett inte 1v vara några problem. Utan mat så blir ju inte vattnet lika fort dåligt.
                                Tanken var ju att de skulle klara två veckor.......brukar dela upp sommaren i tre tvåveckors bortavaro och däremellan hemma en vecka....nå väl, jag har ju några månader på mig, kanske kan jag träna upp en fiskvakt under den tiden..... kanske kan man ha ett akvarium på båten.....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...