550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Som sagt, en ulv i fårakläder....ser ju så lugn och sävlig ut.

    det är just det jag menar att om man har fler så blir kanske inte en så utsatt... fast hos mig känns det just nu som det är indie som är utsatt, och han var ju den starkaste och tuffaste hanen, tills Bridget jagade iväg honom. Då hade han helt plötsligt varken plats eller kompisar.... ja ja, vi får se hur det går.

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Det är väl detta som är lite av problemet med dessa fiskar, antingen håller man de i par eller typ två par i ett 540 kar där de kan vara på var sin halva. Har man flera Discus i ett mindre kar kommer alltid en vara mobbad och falla bort, tills man har nått nivån med två etablerade par. När ditt kar dessutom bara har 50 centimeters djup och dessutom en plastbakgrund som tar 10 centimeter, då finns det ingen chans för någon fisk att komma undan i de bakre regionerna och vila.

      Inte roligt att höra förstår jag och du undrar säkert varför inte någon annan säger detta, tyvärr är det mycket roligare att ge glada tillrop än tråkig info som går tvärs emot någons planer. En roll som jag allt för ofta har tagit på forumet, vilket inte alla gillar när jag skriver det. Men efter en tid brukar mina farhågor stämma.

      Mitt råd till dig dig är att sälja av så du bara har två par medan du kan göra det och få tillbaka dina investerade pengar.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        Att ha stor akvarievolym håller jag med om är viktigt. Att sälja av till bara två par tror jag inte är ett bra råd. Diskus bör gå i grupp om minst fem stycken.

        Utmaningen i detta kar kommer inte vara antalet, utan att hålla igång immunförsvaret med sandbotten + begränsade vattenbyten.

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av c90368
          Det är väl detta som är lite av problemet med dessa fiskar, antingen håller man de i par eller typ två par i ett 540 kar där de kan vara på var sin halva. Har man flera Discus i ett mindre kar kommer alltid en vara mobbad och falla bort, tills man har nått nivån med två etablerade par. När ditt kar dessutom bara har 50 centimeters djup och dessutom en plastbakgrund som tar 10 centimeter, då finns det ingen chans för någon fisk att komma undan i de bakre regionerna och vila.

          Inte roligt att höra förstår jag och du undrar säkert varför inte någon annan säger detta, tyvärr är det mycket roligare att ge glada tillrop än tråkig info som går tvärs emot någons planer. En roll som jag allt för ofta har tagit på forumet, vilket inte alla gillar när jag skriver det. Men efter en tid brukar mina farhågor stämma.

          Mitt råd till dig dig är att sälja av så du bara har två par medan du kan göra det och få tillbaka dina investerade pengar.
          Hej Maths.

          Alla åsikter är inte alltid roliga att höra, men däremot är det alltid lärorikt att få dessa. Jag har funderat mycket på just det du säger, framförallt innan jag skaffade mig diskus. Nackdelen med btn-bakgrunden är ju att den tar plats, fördelen är all filtervolym man får och att den i mitt tycke är det vackraste man kan ha i ett akvarium, förutom fisk. Så det beslutet tog jag aktivt. Men att det var så mycket svårare att inreda grunda akvarium än djupa med hänsyn till fisken och skapa dessa gömställen som de mobbade behöver så väl för att vila, det förstod jag nog inte. Men min tanke var att bygga upp ett skyddat område med grenar , rötter och växter i varje kant av akvariumet och det har jag lyckats med så nu finns det gått om plats för fisk att gå undan på. Men visst är det tråkigt att ciklider ofta beter sig på detta sätt i akvarium. Detta visste jag också innan jag valde antalet fiskar. Jag kunde ju valt att gå den andra vägen och välja att ha ett rätt naket kar eftersom detta ofta gör att det inte blir så mycket revirskapande och då inte samma utmobbning. Men visst är det tråkigt att ha ett par tre fiskar som håller sig lite mer gömda. Att bara ha ett eller två par var aldrig något jag funderade på eftersom det inte är så denna fisk lever.

          Så att akvariumet är grunt har jag kunnat hjälpa upp med att det är långt, gömställen finns det gott om, men tyvärr hade jag ju hoppats att de skulle gå mer som en homogen grupp och inte para ut riktigt så direkt. Naturligtvis hoppas jag att det skall lugna ner sig och att det inte skall sluta med bara två par kvar.
          Så Maths du kan ha rätt, och kanske jag kommer ta det råd att sälja av några diskusar, men inte ännu......jag har fortfarande hoppet om att detta skall gå.

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av LoGeek
            Att ha stor akvarievolym håller jag med om är viktigt. Att sälja av till bara två par tror jag inte är ett bra råd. Diskus bör gå i grupp om minst fem stycken.

            Utmaningen i detta kar kommer inte vara antalet, utan att hålla igång immunförsvaret med sandbotten + begränsade vattenbyten.
            Hej Jörgen.

            Jag tänker inte diskutera vattenbyten, även om det alltid är en spännande diskussion ..... men jag kommer att ta tillfället att tala om hur jag tänker....

            Jag brukar säga att jag haft akvarium i 30 år.....men det är ju faktiskt över 40 år. Det är ju inte så mycket som har förändrats inom hobbyn, mer än teknik och preparat har ökat massor....men grunden är den samma, vatten, fisk, ljus, värme, filter och näring....Men då pratade man alltid om vikten av att få ett kar i balans. Det kändes lite som målet i hobbyn, att få karet att fungera självständigt med så få vattenbyten som möjligt, man nästan skröt om hur sällan man böt vatten. Jag började ju tidigt med Malawi och blev nästan hånad för att jag körde vattenbyten varje vecka, man sa exempelvis att detta gjorde det omöjligt för fisken att bygga upp ett immunförsvar . Många som hade Malawi bytte vatten en gång i månaden. Ja detta var då.....

            Nu pratar man väldigt lite om att skapa en bit natur, helst som ett ekologiskt system. Så du har helt rätt, utmaningen jag har är att klara och hålla hög vattenkvalitet i ett kar med sand, rötter, grenar och växter och dessutom diskus. Jag vet att detta är en utmaning. Jag gör nu vattenprov regelbundet för att se att vattnet håller hög kvalitet, jag har stor filtermassa och kan öka på med utvändigt filter om det skulle behövas, detta ersätter inte vattenbyten men borde göra det lättare att bryta ner nitrit till nitrat, förhoppningen är ju att växterna skall bryta ner nitraten men ännu får jag ett överskott på cirka 0,05 i veckan. Så jag kör byten av vatten men hoppas ju på att jag skall kunna hålla hög kvalitet på vattnet med färre byten. Att lyckas få balans med obtimala förhållanden för diskus är målet, det är en utmaning men om jag lyckas tror jag att mina diskusar blir starkare och får ett starkare immunförsvar .

            Och jag kan ju öka på mina vattenbyten om jag inte skulle klara det, men som sagt fiskarna kommer alltid först så vattnet skall alltid vara perfekt för diskus.
            Vattenbyten är ett sätt att hålla fisk, att få en bra balans i sitt kar är ett annat ( kräver också vattenbyten men inte lika ofta)
            Så avslutar jag med att citera Kjell Fohrman "För akvarier finns ingen som säger att om man gör på ett visst sätt lyckas man alltid. Tvärtom finns det många olika sätt att nå sitt mål"

            Men nu är det dax att köra vattenbyten .....

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              Tack för tankarna! Jag har som du vet inte heller tänkt hålla på och diskutera vattenbyten och vattenkvalitet i dessa projekttrådar. Vill dock kommentera att det med diskus inte är nitrit/nitrat som är den stora utmaningen. Deras immunförsvar och stressnivå har visat sig stå i direkt relation till mängden bakterier och patogener i vattnet, något som aldrig hamnar "i balans" utan ökar konstant till nästa vattenbyte.

              Men inget mer om det. Jag ville bara påpeka att jag inte håller med om att din utmaning är att gruppen är för stor. Vi har alla utmaningar i våra kar, och i detta är det att hitta rätt balans på vattenbyten tror jag. Något jag tror du fixar med din erfarenhet, öga för fiskarnas beteende och den tid du spenderar framför akvariet!

              Jag är liksom du lite förvånad att de så fort började med lekbeteende efter flytten till dig. I och med att de är könsmogna så kanske flytten blev en trigger? Vet du om de lekt i butik? Visst gick de i inrett kar där med? Hur länge?

              Mina är ca 20 månader och gruppen är fortfarande så homogen och snäll att det förvånar mig. Väldigt lite bråk. Sist jag hade diskus började de para ut och bråka intensivt redan vid ca 12 månader. Har läst i andra forum att det är väldig variation i när lekbeteendet drar igång och inte alltid lätt att veta vad som triggat igång det.

              Det ska bli intressant att se hur din gruppdynamik fortskrider under året. Fortsätt beskriva utvecklingen

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Bara en liten grej till om vattenbyte; I Thomas kar, med det antal liter och antal Discusar han har - hur mycket vatten, och hur ofta bör vattenbyte ske för att optimera immunförsvar och hålla stress på så låg nivå det bara går?

                Jag frågar av ärligt intresse, och tänker att Thomas kanske kan finna en fungerande rutin som passar den typ av kar han har?

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av LoGeek
                  Tack för tankarna! Jag har som du vet inte heller tänkt hålla på och diskutera vattenbyten och vattenkvalitet i dessa projekttrådar. Vill dock kommentera att det med diskus inte är nitrit/nitrat som är den stora utmaningen. Deras immunförsvar och stressnivå har visat sig stå i direkt relation till mängden bakterier och patogener i vattnet, något som aldrig hamnar "i balans" utan ökar konstant till nästa vattenbyte.

                  Men inget mer om det. Jag ville bara påpeka att jag inte håller med om att din utmaning är att gruppen är för stor. Vi har alla utmaningar i våra kar, och i detta är det att hitta rätt balans på vattenbyten tror jag. Något jag tror du fixar med din erfarenhet, öga för fiskarnas beteende och den tid du spenderar framför akvariet!

                  Jag är liksom du lite förvånad att de så fort började med lekbeteende efter flytten till dig. I och med att de är könsmogna så kanske flytten blev en trigger? Vet du om de lekt i butik? Visst gick de i inrett kar där med? Hur länge?

                  Mina är ca 20 månader och gruppen är fortfarande så homogen och snäll att det förvånar mig. Väldigt lite bråk. Sist jag hade diskus började de para ut och bråka intensivt redan vid ca 12 månader. Har läst i andra forum att det är väldig variation i när lekbeteendet drar igång och inte alltid lätt att veta vad som triggat igång det.

                  Det ska bli intressant att se hur din gruppdynamik fortskrider under året. Fortsätt beskriva utvecklingen
                  Hej igen. Just de fiskarna jag har är inköpta som små från odlaren, sedan går de hos Patric i oinredda kar under tillväxt upp till cirka tio cm och sedan i knappt inredda, sand på botten och rötter och ett par växter tills de säljs, mina gick i tre olika kar. Snakeskin, leopard och cobalt blue. När jag valt ut de individerna som jag ville ha satte Patric ihop dem i ett kar, fortfarande sparsamt inrett . Redan i detta kar började de största snakeskin att putsa på en rot. När sedan mitt vatten hade samma värden som det kar Patric höll fiskarna i skedde flytten. De två snakeskin som putsade på rot hos Patric har inte fortsatt hos mig utan då var det ett par cobalt som satte igång. De har nu haft sex omgångar rom, alltid ätit upp den på tredje dagen. Men sedan ett par dagar är ju detta inte ett par mer...... Ännu har inget nytt par bildats. Den sista veckan i karet har det varit rörigt, inga regelrätta bråk men inte heller någon gruppharmoni. De blåa par som lekt är ju bara drygt åtta månader, så jag vet inte riktigt vad som fick igång dem.

                  Det här med bakterier och patogener kan jag verkligen inget om, det jag vet är att det finns goda bakterier och mindre goda bakterier. Det var just därför Patric sa att det var så viktigt att inte byta vatten i början, för att ge de goda bakterierna en chans, hans erfarenhet är att man ofta stressar sönder diskus med för många, stor och täta byten. Så jag tog fasta på hans råd, men som sagt........kan inget och har ingen erfarenhet av diskus....

                  Mats fråga tycker jag är intressant och just det här med bakterier är ju spännande, man vill ju ha de goda men inte de onda. Vad det gäller stress märker jag den ju tydligt vid varje vattenbyte......just stressen hoppades jag på att minska genom att inte byta så ofta. Men kanske ställer detta med bakterier frågan i ny dager....

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Bara en liten grej till om vattenbyte; I Thomas kar, med det antal liter och antal Discusar han har - hur mycket vatten, och hur ofta bör vattenbyte ske för att optimera immunförsvar och hålla stress på så låg nivå det bara går?

                    Jag frågar av ärligt intresse, och tänker att Thomas kanske kan finna en fungerande rutin som passar den typ av kar han har?
                    Tack Mats , du formulerar frågan så väl, detta med bakterieisken har jag inte med i mina tankar.....så ett svar på denna fråga hade varit spännande .

                    Kommentar

                    • LoGeek
                      • September 2008
                      • 1651

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Bara en liten grej till om vattenbyte; I Thomas kar, med det antal liter och antal Discusar han har - hur mycket vatten, och hur ofta bör vattenbyte ske för att optimera immunförsvar och hålla stress på så låg nivå det bara går?

                      Jag frågar av ärligt intresse, och tänker att Thomas kanske kan finna en fungerande rutin som passar den typ av kar han har?
                      Det är en bra fråga Mats och jag vet inte om jag har något bra och enkelt svar.

                      Som jag sagt förut så har Thomas gjort helt rätt som köpt unga vuxna diskus, eftersom de är mycket tåligare än de små. Att dra upp smådiskus i ett inrett kar är ju mycket svårt och de blir alltid mycket mindre och mer sjukdomsbenägna i ett sådant. När de är vuxna har de starkare immunförsvar och man kan dra ner på matningen till ca 2ggr per dag istället för 5+ ggr. Då är det helt plötsligt rimligt att kunna ha sand och växter trots de utmaningar det innebär med exkrement som gömmer sig i sand och inredning.

                      Jag menar att precis som för de små diskusarna så mår även de stora bra av vattenbyten även om de klarar sig med mindre. Ju mer desto bättre! Det blir ju orimligt att byta hela tiden så det gäller att hitta en balans melan fodermängd/akvarievolym/fisklast. Hur stor mängd vatten man kan byta beror ju också på ens kranvatten. Ändrar det tex pH kraftigt så det behöver åldras i en tunna innan stora vattenbyten?

                      När jag körde diskus i ett kar med sand senast så tror jag att jag bytte minst 50% i veckan, ofta ännu tätare. Visserligen överlevde de flesta och parade sig men med facit på hand så var det allt för lite vattenbyte för det karet.

                      Denna gång tänkte jag väl egentligen inleda med tomt kar och kanske övergå till inrett så småningom. Men med den enorma skillnad i fiskarnas trivsel jag märkt så har jag helt tänkt om (NOLL sjukdom, NOLL mörka/skygga/matstrejkande fiskar, NOLL strresstecken eller kliande/ruscher..). På tex Simplydiscus har jag läst många trådar av sådana som gjort samma resa och upplevt skillnaden hos fiskarna. Jag har nu nöjt mig med lite rötter med växter på.

                      Jag älskar inredda kar och har inga ambitioner att pådyvla någon annan denna lösning. Skulle jag köra inrett kar med diskus igen så skulle jag ha väldigt finkornig sand sluttande mot framrutan, och slamsuga i framkant varje dag. Utöver detta byta 50-80% ca 2-3 ggr i veckan. Ännu bättre om man kan ha så tunt sandlager att man kan rota runt och slamsuga det varje vecka. Men då går det ju inte plantera växter i det så lite av poängen faller.

                      Så jag har inga raka enkla svar på denna fråga. Thomas har fördelen att han har lång erfarenhet av ciklider, så han lär upptäcka väldigt tidiga eventuella tecken på att allt inte står rätt till.
                      Senast redigerad av LoGeek; 18 March 2018, 15:31.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Ekenberg
                        Tack Mats , du formulerar frågan så väl, detta med bakterieisken har jag inte med i mina tankar.....så ett svar på denna fråga hade varit spännande .
                        Ja, det tycker jag också. LoGeek kan helt klart sina saker och har stor kunskap om detta - så, en formula, så att säga, vore ju kanon. Då kan du förhålla dig till, och utgå från denna och på så vis skapa en rutin som passar dig och ditt kar.


                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av LoGeek
                          Det är en bra fråga Mats och jag vet inte om jag har något bra och enkelt svar.
                          Som jag sagt förut så har Thomas gjort helt rätt som köpt unga vuxna diskus, eftersom de är mycket tåligare än de små. Att dra upp smådiskus i ett inrett kar är ju mycket svårt och de blir alltid mycket mindre och mer sjukdomsbenägna i ett sådant. När de är vuxna har de starkare immunförsvar och man kan dra ner på matningen till ca 2ggr per dag istället för 5+ ggr. Då är det helt plötsligt rimligt att kunna ha sand och växter trots de utmaningar det innebär med exkrement som gömmer sig i sand och inredning.
                          Jag menar att precis som för de små diskusarna så mår även de stora bra av vattenbyten även om de klarar sig med mindre. Ju mer desto bättre! Det blir ju orimligt att byta hela tiden så det gäller att hitta en balans melan fodermängd/akvarievolym/fisklast. Hur stor mängd vatten man kan byta beror ju också på ens kranvatten. Ändrar det tex pH kraftigt så det behöver åldras i en tunna innan stora vattenbyten?
                          När jag körde diskus i ett kar med sand senast så tror jag att jag bytte minst 50% i veckan, ofta ännu tätare. Visserligen överlevde de flesta och parade sig men med facit på hand så var det allt för lite vattenbyte för det karet.
                          Denna gång tänkte jag väl egentligen inleda med tomt kar och kanske övergå till inrett så småningom. Men med den enorma skillnad i fiskarnas trivsel jag märkt så har jag helt tänkt om (NOLL sjukdom, NOLL mörka/skygga/matstrejkande fiskar, NOLL strresstecken eller kliande/ruscher..). På tex Simplydiscus har jag läst många trådar av sådana som gjort samma resa och upplevt skillnaden hos fiskarna. Jag har nu nöjt mig med lite rötter med växter på.
                          Jag älskar inredda kar och har inga ambitioner att pådyvla någon annan denna lösning. Skulle jag köra inrett kar med diskus igen så skulle jag ha väldigt finkornig sand sluttande mot framrutan, och slamsuga i framkant varje dag. Utöver detta byta 50-80% ca 2-3 ggr i veckan. Ännu bättre om man kan ha så tunt sandlager att man kan rota runt och slamsuga det varje vecka. Men då går det ju inte plantera växter i det så lite av poängen faller.
                          Så jag har inga raka enkla svar på denna fråga. Thomas har fördelen att han har lång erfarenhet av ciklider, så han lär upptäcka väldigt tidiga eventuella tecken på att allt inte står rätt till.
                          OK, bra!
                          Då får Thomas förhålla sig till detta och på sikt hitta en väg som fungerar.


                          Kommentar

                          • LoGeek
                            • September 2008
                            • 1651

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                            OK, bra!
                            Då får Thomas förhålla sig till detta och på sikt hitta en väg som fungerar.

                            Ja precis! Och det härliga med Zoopet är att vi får hänga med och lära oss av hans resa också. Fortsätt fota och skriva om detta härliga kar Thomas!

                            Och när du och Mats har vägarna förbi Stockholm så tittar ni in här på några timmars långfika...

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av LoGeek
                              Ja precis! Och det härliga med Zoopet är att vi får hänga med och lära oss av hans resa också. Fortsätt fota och skriva om detta härliga kar Thomas!
                              Och när du och Mats har vägarna förbi Stockholm så tittar ni in här på några timmars långfika...

                              Kommentar

                              • Mrfabbe
                                • November 2017
                                • 140

                                Jag som är helt okunnig på diskus och även ny i hobbyn måste av intresse ställa en fråga angående bakterierna.

                                Hade det inte varit effektivt med ett UV filter på diskus kar isåfall?

                                Jag installerade ett UV filter på mitt 300L efter att jag fick problem med infusorer. Sen jag installerade det har jag haft super klart vatten, jag har inte fått någon skillnad på nitrit eller ammoniak som jag innan inköpet av UV filtret läste i vissa trådar. Somliga påstod att UV filtret dödar de goda bakterierna, men de goda bakterierna UV filtret möjligtvis dödar måste ju isåfall vara vattenburna och de dödar ju inte de bakterier som finns i ytter filtret samt substrat etc. I mitt fall behöver jag inga goda bakterier i vattenmassan då jag har en tillräcklig mängd av dem i ovanstående, förutsatt att man har det på det diskus kar hade inte ett UV filter eliminerat mycket av de vattenburna bakterier som även kan vara skadliga mot diskus?

                                En vetenskaplig artikel jag läste på just uv filter pekade ut att det skadar i stort sett alla bakterier och patogener genom förändringar av deras DNA. Skulle det isåfall inte vara en mycket bra investering med uv filter med tanke på kostnaden för dessa fiskar?

                                Jag hoppas ni kan ge mig lite klarhet i detta, jag har ju köpt uv filter till mina andra kommande kar nu med. Kommer dock inte sätta på dom direkt då jag gärna har vattenburna godartade partiklar under inkörningsperioden.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...