550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Passar på att jobba hemifrån idag......jobba och jobba, sitter mest framför discuskaret får väl erkännas....

    Håller det släckt nu några dagar, för att de nya invånarna får etablera sig lite lugnare, så foton får vänta lite.

    Ja lugnare och lugnare, vad går dessa Corydoras på egentligen, vilken energi alltså.....nu är de femton istället för sex, och där behövdes inte någon presentation för att bli vänner. De simmar inte ihop i ett stimm dock ,utan oftast i två eller tre grupper. När dessa grupper möts är det två eller tre i varje grupp som byter grupp. Det känns lite som de vill kolla om det är skojigare i den andra gruppen....."hey vad händer för kul här då" och nästa gång någon grupp träffas sker ett byte igen "hey något kul på gång eller" grymt underhållande att följa iallafall......älskar verkligen denna fisk...

    En av mina nya Corydoras är född utan ögon, vet inte om detta är ett vanligt förekommande fenomen, jag har ju aldrig hört talas om det, ja i vilket fall som helst bad jag uppfödaren om att få med även hen.....varför? Ja, jag vet inte men de var en grupp så det kändes liksom fel att hen inte skulle få komma med sina kompisar. I mitt akvarium är denna en av de som leder en grupp, ja eller om det är de andra som följer efter...... den blinda är en av de största så problem att hitta mat verkar det ju inte vara, när den simmat ser man ju att den håller sig efter glasväggarna och bakgrunden så här skapar ju btn bakgrunden lite problem för när roten i mitten kommer tror ju hen att akvariumet är slut och väljer att simma ut på fritt vatten så att säga. Detta har flera gånger medfört en krock med någon utav diskusarna som alltid rycker till lite förvånat för att se vad som hände.....men då är cordysen redan långt borta.....

    Diskusarna så....först får jag ju säga att jag är förvånad över hur mycket mina diskusar har växt, jag var ju rädd för att jag varit för sparsam med matningen eftersom jag tänkt på nitrit i vattnet. Men nu när jag köpt två cobalt blue till ur samma grupp som Indie och Bridget och som då var samma storlek nu är ett par centimeter större, ja tillochmed lille snoken är ju någon centimeter större en den nya honan.... så det känns väldigt bra att min lilla grupp växer i storlek snabbt....och nu då även i antal....
    Senast redigerad av Ekenberg; 06 March 2018, 15:39.

    Kommentar

    • smajlet
      • January 2018
      • 1374

      Ursprungligen postat av Ekenberg
      Så här ser det ut när jag lämnar akvariumet ikväll. Är det något jag borde ändra?

      Klicka på bilden för större version

Namn: E525D56D-451D-46AD-9DA9-A3E654AA5BA7.jpeg
Visningar: 226
Storlek: 358,4 KB
ID: 2379825
      Hej

      Dom där grenarna du har i akvariet vad är det för typ av grenar? Har säkert läst i din tråd var det är för gren men kommer inte ihåg vilken.
      Funderade lite på och testa i mitt akvarium hur det skulle se ut på högersidan?

      Är det grenar som man kan stoppa ner med en gång i vattnet?
      Gör dom vattnet färgat?

      Med vänlig hälsning Nicklas

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Hej Nicklas .

        Det är Syrén , jag fick dem av Mats här på forumet , so just mina grenar hade liggat länge innan jag la i dem i akvariumet, men jag har förstått på flera här på forumet att de går och lägga i direkt......men detta är ja inte säker på , har inte prövat själv. Jag tycker inte det ser ut som Syrén färgar vattnet nämnvärt, däremot har jag ju rötter också och de färgar vattnet. Tycker absolut du skall testa med några Syrén grenar.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Här är en bild på en bråkdel av det "trä-stash" som finns till förfogande (och det finns så mycket mer...). På bilden, ett rejält grenverk av Syrén, ungefär två meter i längd, som jag skall använda till kommande projekt.
          Allt virke är helt torkat och klart att användas - friskt "levande" trä skall inte användas.
          Torkat trämaterial behöver inte behandlas, kokas eller på något vis prepareras - bara rätt ner i baljan!
          Hoppas att du, Thomas, trivs med grenarna - det finns mer att hämta, om andan faller på!


          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2016.jpg
Visningar: 119
Storlek: 497,3 KB
ID: 2381448

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            Ursprungligen postat av Ekenberg
            Så ett sista foto för ikväll........ på detta fotot kan man se alla fiskar i karet på en och samma gång. Det var inte lätt att få till , oftast är ju någon någonannanstans.... men här är alla, en av pansarmalarna är ungefär på mitten framför det låga gräset om ni inte hittar honom Klicka på bilden för större version

Namn: A305F71E-EA94-43E5-97F7-45EA27461425.jpeg
Visningar: 166
Storlek: 312,9 KB
ID: 2380766
            Fint kar du har där! Förstår att du gärna jobbar hemifrån... Har inte läst hela tråden, men hur gamla är fiskarna?

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Här är en bild på en bråkdel av det "trä-stash" som finns till förfogande (och det finns så mycket mer...). På bilden, ett rejält grenverk av Syrén, ungefär två meter i längd, som jag skall använda till kommande projekt.
              Allt virke är helt torkat och klart att användas - friskt "levande" trä skall inte användas.
              Torkat trämaterial behöver inte behandlas, kokas eller på något vis prepareras - bara rätt ner i baljan!
              Hoppas att du, Thomas, trivs med grenarna - det finns mer att hämta, om andan faller på!


              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2016.jpg
Visningar: 119
Storlek: 497,3 KB
ID: 2381448
              Tack Mats , känns bra när du är på besök här i tråden och kommer med din visdom.

              Jag är inte nöjd med karet.....ville ju att det skulle vara lite mer vilt.... Men däremot låter jag det vara, eftersom fisken verkar må bra och växterna växer så får det helt enkelt gotta in sig lite innan jag gör några förändringar. Vattnet håller ju stabil och bra kvalitet och fiskarna känns som de trivs. Det har nu under veckan börjat komma lite brunalger, på blad på svärdplantorna och på bakgrund, även lite på framrutan. Men förhoppningen
              r ju att den ger med sig av sig själv så än så länge är det bara matning och vattenbyten en gång i veckan. Fiskarna har varit hos mig i fyra veckor nu, karet har varit igång i fem och jag har gjort tre mindre vattenbyten. Imorgon var tanken att göra ett större, men nu la ju Jones rom igen så det blir om bara ett litet denna veckan också. Allt tuffar på.

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av LoGeek

                Fint kar du har där! Förstår att du gärna jobbar hemifrån... Har inte läst hela tråden, men hur gamla är fiskarna?
                Hej. Jag har allt läst den tråd, kul med en uppdatering . Mycket vackra fiskar och kar, och din vattenbytarteknik imponerar.
                Du, ärligt talat.....det glömde jag helt att fråga, åldern på fiskarn. De är ju i olika storlekar och olika varianter de minsta är tio centimeter och de största 16 och allt däremellan. Jag var hos uppfödaren idag så de skall ta fram åldern på de olika fiskarna och återkomma via mail, så när jag vet får du svar

                Kommentar

                • LoGeek
                  • September 2008
                  • 1651

                  Nu har jag läst igenom din tråd från början. Missade den efter en tid utan Zoopet. Spännande läsning och extra kul med fler på Zoopet som är bitna av the discus bug.

                  Vi har delvis olika tänk kring bakterier/vattenbyten/skötsel jag du och Mats, men det gör väl bara utbytet av varandra desto större. Avis på er som fått träffas och surra!

                  Jag gillar verkligen din största Snakeskin, så fin med rund och tjock panna och klara färger. Bra att den klarade sig.

                  En tanke. Förstår att du kör nya fiskar i karantän. Det är dock väldigt bra att efter karantäntiden flytta en diskus till karantänen. Vänta två veckor och se att den mår bra. Då riskerar du bara denna offerfisk istället för hela gruppen.

                  Kommentar

                  • Mrfabbe
                    • November 2017
                    • 140

                    Gud vad vackra dina diskusar är Thomas! De har färgat ut riktigt fint, jag hoppas att du känner dig nöjd med detta brutna löfte, det hade jag gjort i ditt fall!

                    Kommentar

                    • LoGeek
                      • September 2008
                      • 1651

                      Ett bra löfte att bryta Thomas, fortsätt så!

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av LoGeek
                        Nu har jag läst igenom din tråd från början. Missade den efter en tid utan Zoopet. Spännande läsning och extra kul med fler på Zoopet som är bitna av the discus bug.

                        Vi har delvis olika tänk kring bakterier/vattenbyten/skötsel jag du och Mats, men det gör väl bara utbytet av varandra desto större. Avis på er som fått träffas och surra!

                        Jag gillar verkligen din största Snakeskin, så fin med rund och tjock panna och klara färger. Bra att den klarade sig.

                        En tanke. Förstår att du kör nya fiskar i karantän. Det är dock väldigt bra att efter karantäntiden flytta en diskus till karantänen. Vänta två veckor och se att den mår bra. Då riskerar du bara denna offerfisk istället för hela gruppen.
                        Det här med vattenbyten kan nog diskuteras i det oändliga, jag byter nu en tredjedel i veckan i tre veckor sedan ett byte med två tredjedelar..... eftersom jag kör så i malawikaren är det ju lätt att köra samma rutin. Men enligt vattenprov skulle detta inte vara nödvändigt, men eftersom jag nu matar frikostigt kör jag så ett tag framöver. Enligt min uppfödare får fler problem av för täta byten en tvärt om då det stressar fisken mycket..... men som Mats sa någon gång, vattnet måste ju hålla hög kvalitet hela tiden så antal individer karets storlek och filtervolym borde ju spela roll, samt matning.....så att säga att de krävs vattenbyten varje vecka är ju kanske inte helt rätt, visa kar kan behöva tätare och vissa klara sig längre , ja enligt min logik.....som inte alltid är rätt

                        Angående att träffas på riktigt, det ger en helt annan dimension på hobbyn.....så det tycker jag vi skall försöka oss på.

                        The Duke...älskar honom, ja han är större än de andra och jag tycker han är grymt vacker, spännande att höra hur gamal han är....fortfarande står han dock och sucktar efter Bridget, den cobalt blue honan.....den enda honan han bryr sig om, trotts att flera andra honor vill ha honom.

                        Du har helt rätt, men även här samtalade jag med uppfödaren innan jag satte tillbaka honom, han var säker på att detta inte berodde på något smittsamt... men nästa gång kommer jag inte ta risken, letar lite efter ett billigt akvarium....juwel har ju någon nästan kub formad på 120 och en på 200. Borde ju kunna bli ett bra karantän- lek- yngel akvarium......i en framtid.....

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av Mrfabbe
                          Gud vad vackra dina diskusar är Thomas! De har färgat ut riktigt fint, jag hoppas att du känner dig nöjd med detta brutna löfte, det hade jag gjort i ditt fall!
                          Ett av mina bästa brutna löften är otroligt nöjd med fiskarna och färgkombinationer , nu skall jag bara försöka att få en bra balans i karet.... brunalgerna kommer.....

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av LoGeek
                            Ett bra löfte att bryta Thomas, fortsätt så!
                            Om du bara visste....har redan planer på att bryta ännu ett löfte och försöka få in ett kar till, men det får komma till hösten.....

                            en verkligen beroende framkallande hobby......

                            Kommentar

                            • LoGeek
                              • September 2008
                              • 1651

                              Dumt att ni inte håller till i huvudstaden. Hade varit så kul att surra några timmar.

                              Jag tänker inte breda ut mig om vattenbyten, vattenkvalitet, bakteriehalt och diskus i denna tråd. Det kan vi ta om vi träffas någon gång. Även om vi har olika approach så önskar jag dig verkligen innerligt all lycka med fiskarna! Hoppas att de ska hålla sig pigga och friska långsiktigt, även när bakterienivån börjar öka. Det som du gjort helt rätt i är att köpa in vuxna fiskar, eftersom de nu är 10 gånger tåligare än ungfirrarna.

                              Och tänk att de lägger rom. Så spännande, även om det inte var din avsikt! Tummen upp!

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                En liten uppdatering och en fråga....

                                Allt flyter på bra, jag har haft fiskarna i fyra veckor, samt mina nya i knappt en vecka. Tyvärr står Leopold kvar i sitt hörn, börjar bli lite orolig men har ju förstått att det är rätt vanligt att det blir så. De två nya diskusarna håller sig framme och känns verkligen som de funkar i gruppen. Corydoras håller på som vanligt, men helt utan problem....

                                Ja, så frågan då..... Det har kommit bruna alger på svärdplantorna och lite på framrutan. Frågan nu , skall jag ta bort algerna eller är det så att de skall försvinna själv. Jag har ju aldrig haft växter förut, har förstått att de brukar komma alger efter några veckor. Växterna växer ju bra, flera nya svärdplantor har kommit och växterna blir större....

                                några foton så, där både alger och mina nya cobalt blue är med....riktigt svårt att fota då alla ju vill vara med på bild....
                                Klicka på bilden för större version

Namn: DC34352C-1103-4C7A-BB5C-12F309FCDEF5.jpeg
Visningar: 124
Storlek: 516,4 KB
ID: 2381673Klicka på bilden för större version

Namn: 259891E4-07AB-4C96-B2AB-694EE99AD1CB.jpeg
Visningar: 117
Storlek: 516,1 KB
ID: 2381674Klicka på bilden för större version

Namn: 7B9C3A60-6538-414B-9F6A-B5547C61C93E.jpeg
Visningar: 112
Storlek: 679,3 KB
ID: 2381675Klicka på bilden för större version

Namn: DA9BD402-A8C9-469C-8879-774148D29ACA.jpeg
Visningar: 114
Storlek: 669,8 KB
ID: 2381676Klicka på bilden för större version

Namn: 0E9E482E-072E-4307-9200-EF4BA760F0D1.jpeg
Visningar: 116
Storlek: 609,8 KB
ID: 2381677Klicka på bilden för större version

Namn: CF2902FE-4844-46D1-A66E-F630EF9573C3.jpeg
Visningar: 115
Storlek: 588,5 KB
ID: 2381678Klicka på bilden för större version

Namn: 881D4566-2471-40E6-9877-7C8AD15D72A7.jpeg
Visningar: 116
Storlek: 586,3 KB
ID: 2381679Klicka på bilden för större version

Namn: 86FD0F0A-6751-4858-870E-BEF801508A3A.jpeg
Visningar: 117
Storlek: 536,2 KB
ID: 2381680Klicka på bilden för större version

Namn: 4DAC98A6-3845-4481-9297-D89475376F28.jpeg
Visningar: 119
Storlek: 510,8 KB
ID: 2381681Klicka på bilden för större version

Namn: 80EC568A-9CBC-453D-A5B1-EC631AB6BD74.jpeg
Visningar: 115
Storlek: 539,3 KB
ID: 2381682

                                Kommentar

                                Arbetssätt...