550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smajlet
    • January 2018
    • 1374

    Blir lite sugen i framtiden att skaffa så finna fiskar som du har

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av smajlet
      Blir lite sugen i framtiden att skaffa så finna fiskar som du har
      Det kan jag varmt rekommendera .....för mig som är van vid Malawi är ju detta något helt annat, det händer mycket, finns mycket att studera i fiskarnas beteende och allt går liksom i slowmotion i jämförelse med Malawi där allt hela tiden sker så snabbt. Jag kan inte säga att diskus är bättre än Malawi bara annorlunda och det är väldigt roligt att ha olika miljöer i karen.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Det puttrar på fint!
        Goody!
        Jadå Mats , det gör det.....har ju haft ett dödsfall men jag börjar mer och mer tro att det antingen berodde på skada vid transport eller att den skadat sig i akvariumet rent fysiskt. Har gjort flera vattentester, både med dropptest och sticka och alla värden är bra. Så jag tänker följa den skolan som var tanken från början, studera fisken varje dag och ser det bra ut är det bra. Så egentligen tror jag nog att mitt akvarium har puttrat på bra hela tiden. Det var min osäkerhet och oerfarenhet som skapade rädslan, inget annat.
        Vatten byten tänker jag dock öka på och göra regelbundet en gång i veckan från kommande helg eftersom jag inser att det största problemet är ju matningen för mig......de vill ju ha mat hela tiden.....

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Som sagt, åter några dagar där diskuskaret lunkar på utan några konstigheter. Ännu är det bara cobalt blue som parat ut, paret Jones .....de leker och lägger rom, vaktar i två dygn och sedan äter de gemensamt upp romen. Detta har nu skett tre gånger. Och på denna tredje dag är det väldigt oroligt i karet, de blue lämnar sitt revir och är runt i hela karet vilket gör att alla andra diskusar bli oroliga, vissa försöker jaga bort de blå, och vissa vill ta deras revir......då de snabbt är tillbaka för att försvara.....lite rörigt men ändå spännande, ja och jag är hemma med en förkylning så jag har något spännande att studera......
          ja, förövrigt....alla äter , mycket men en är lite ensam , håller sig mest i andra hörnet ensam och kommer bara fram när det är mat. Jag ser inte att någon är stygg mot hen, men troligen lägst i rang, snoken är ju minst men fortfarande en kaxig en som är överallt och med alla....
          Så, sammanfattning , full fart i karet, men ändå en trevlig lunk. Min egen oro har lagt sig lite och jag hoppas att det får vara så ett tag.....

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Vad skönt att din oro lagt sig lite och att allt ser ut att funka bra i nuläget! Blir lite imponerad av er Discusägare som klarar av den mentala bergochdalbana det verkar kunna vara att hålla de vackra fiskarna. Tycker du gör ett jättebra ”jobb” som husse!

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              QUOTE=Nando;n2381030]Vad skönt att din oro lagt sig lite och att allt ser ut att funka bra i nuläget! Blir lite imponerad av er Discusägare som klarar av den mentala bergochdalbana det verkar kunna vara att hålla de vackra fiskarna. Tycker du gör ett jättebra ”jobb” som husse![/QUOTE]

              Det är skönt när man inte oroar sig lika mycket, men frågan är ju om det beror mest på diskusen eller om det är priset på fisken som gör att man oroar sig extra mycket. Ja, detta är ju bara en liten fundering, men det finns naturligtvis massor av andra arter som också är känsliga. Jag tänker på fjärilciklider exempelvis, men flera andra arter, visst är det så att platy kan vara svåra, eller hur. Men när varje fisk kostar runt tusenlappen är det ju så att man tittar lite mer noga helt enkelt och oroar sig lite mer.

              Jag har ju bara haft mina fiskar i snart tre veckor, jag har gjort ett litet vattenbyte, matar och egentligen inget mer.....men letar tecken på att något är galet, räknar andetag hos fisken, kollar baj, kollar huden , letar prickar , kollar att alla simmar som de skall, att de inte är randiga utan orsak, att de inte är mörka i färgen eller att de inte är bleka.....ja, jag får ju erkänna att så kollar jag inte mina andra fiskar.....frågan är ju om jag gör det för att fisken är så mycket känsligare eller för att min ekonomiska investering är så mycket högre.... En fisk dog den första veckan, vilken jag lät obducera bara för att veta att den inte hade parasiter eller någon synlig sjukdom.....jag har haft fisk i över trettio år men aldrig åkt iväg med en död akvariefisk för obduktion ....Det enda fel man hittade på fisken var att den var randig även efter dess död, vilket de inte brukar vara, ränderna bleknar bort. Detta tydde på nervskada som troligtvis orsakats att fisken slagit i huvudet, kanske vid transport eller i mitt akvarium. Jag vet att jag hörde en dunk en gång. Under hela tiden jag hade henne var hon gömd och randig så hon mådde nog aldrig bra......men hade jag funderat så här mycket på vad jag gjort för fel om det var en annan fisk som plötsligt dog, jag tror inte det.....

              Ja, så frågan är ju om det är diskusen som orsakar dess ägare oron eller om det är kostnaden...... jag har haft många stora personliga fiskar under åren som akvarist, jag har haft fiskar som jag lärt känna och fiskar jag sörjt när de gått bort, men det är bara diskusarna jag haft oron för. Så jag håller på att övertala mig till att det bara är dumheter, än så länge har ju inte cikliderna varit svårare än någon annan fisk......ja om jag ser till den faktiska skötseln. Så nu jobbar jag med att inte oroa mig utan att bara njuta....

              långt inlägg......mycket oro, men också otroligt mycket glädje..... så Nando , undra om det inte är så enkelt att de är vi diskusägare som måste lära oss att bergochdalbanan inte är farlig utan bara rolig och njutbar

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Imorgon är det tre veckor sedan jag fick hem mina diskusar. Och allt flyter på som det skall. Paret Jones har lagt rom nu vid fyra tillfällen och sedan efter tre dagar ätit upp dem. De dagar när de inte har rom är det alltid oroligt i karet eftersom Bridget Jones då gärna rör sig i hela karet vilket sätter fart på de två största snakeskin och Leopold, jag tror dessa är hanar men vet ännu inte riktigt.....men dessa tre försöker antingen fjäska och spela för Bridget eller visa sin styrka mot Indiana......och det helt klara är att Bridget verkar njuta av uppvaktningen..... men efter en dag går hon tillbaka till indie och de tar sitt hörn igen och lugnet liksom lägger sig i karet igen. De övriga simmar runt som en grupp utan att utmana varandra.

                Ja, så har vi ju karets clowner.....Corydoras som är överallt , det har lugnat ner sig lite, två går lite för sig själv medans de fyra andra simmar runt mest hela tiden. En av dessa är en hona, har jag förstått eftersom jag ser äggledaren, så jag gissar att de andra tre är hennes uppvaktare....ibland ser leken mer ut som våldtäckt när honan ligger på rygg och alla tre hanar försöker komma till....ja det blir inte lätt att räkna ut vem som är fadern om det skulle bli något...

                På måndag är det dax att släppa i de nya Corydoras efter deras karantäntid som nu är färdig, skall bli väldigt spännande att se vad som händer då... jag hade ju även tänkt att tillföra lite fler diskus, men det får vänta lite till.... dels för att jag vill vara säker på att jag har ballans i akvariumet, alla vattenprover säger ju att allt är som det skall men det har ju ändå bara varit igång i fyra veckor, tre med fisk och det borde nog få någon månad till på sig. Men även för att den sändningen från Piwowarski med trettio Leonard som kom under helgen redan var slutsåld igår.....jag hade ju inte beställt eftersom jag ville vänta efter dödsfallet så att jag skulle vara säker på att inget var fel..... så nu får jag vänta tills nästa gång..... vilket nog är tur...

                Min tanke är att ha tolv diskus totalt, vilket är i överkant då karet är 550 men jag hoppas att detta skall göra att det snarare blir en grupp en några enskilda par. På ett sätt ångrar jag kanske att jag inte köpte hela gruppen på en gång, men eftersom karet var nystartat och att jag inte hade mer pengar fick det bli att dela upp det i två köptillfället vilket naturligtvis är bättre om nu något skulle gå galet. Så drömmen är ju att få tag i tre leopard och två cobalt till från Piwowarski i samma storlek som de jag har.......visar det sig sedan att de blir för mycket fisk i karet när de växer upp så har jag ju fortfarande mitt 450 liters i garaget som då kan komma till pass........är det så att vi akvarister aldrig blir nöjda

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Det är säkert som du säger Ekenberg att priset spelar in och att det handlar om att försöka ta det onda med det goda. Att se det som en givande utmaning. Det är nog också så att olika personer trivs olika bra med den typ av kombinerad oro och glädje. Tror mina förutsättningar att hantera oron på ett sådant sätt att glädjen ändå överväger är rätt små, tyvärr. Då är det bra att det finns andra som vågar ta sig an Discusar och vars erfarenheter jag kan få del av genom Zoopet! Det är onekligen vackra fiskar som väcker ens nyfikenhet.

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Hej! Hur mår dina fiskar?

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Hej Nando, här är det prima liv, fiskarna mår bra i alla mina kar. Tyvärr har min leopard Leopold blivit lite ensam. Han är lägst i rang och har de sista dagarna bara kommit fram när det är mat, sedan simmar han in i samma hörn som hans hona tidigare hade. Vad jag förstått blir det ofta så i en grupp med diskusar. Jag hoppas det blir lättare när jag får de resterande fem fiskarna. Men annars fungerar allt perfekt, jag vill ju köra mitt akvarium som Mats gör och än så länge funkar det ju utmärkt, så till dax datum kräver ju faktiskt diskusarna inte mer än vilken annan akvarie fisk som helst, men jag är ju säker på att det bara är tillfälligt eftersom jag ju inte gör som det stora flertalet.....

                      Förövrigt skall ett gäng nya Corydoras flytta in , ja senare idag ser jag ju att det är....vart tog den här helgen vägen.....det skall bli jättespännande.
                      Ja annars har jag varit upptagen hela helgen med att fylla år, fest i dagar tre.....jag fyllde ju jämt, 52

                      Kommentar

                      • smajlet
                        • January 2018
                        • 1374

                        Ursprungligen postat av Ekenberg
                        Ja annars har jag varit upptagen hela helgen med att fylla år, fest i dagar tre.....jag fyllde ju jämt, 52
                        Grattis på födelsedagen i efterskott

                        Tänkte fråga dig vad jag skulle behöva göra med mitt kar om jag skulle köpa diskusar?
                        Inredning växter temperaturer övrigt fiskbestånd mm

                        Ditt kar och fiskar är väldigt fina är väldigt sugen på den blåa nyansen av diskus, tycker dom är så finna
                        skulle det fungera med två eller behövs det flera?

                        Tack på förhand.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Roligt att höra att allt går bra och stort grattis i efterskott!

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av smajlet

                            Grattis på födelsedagen i efterskott

                            Tänkte fråga dig vad jag skulle behöva göra med mitt kar om jag skulle köpa diskusar?
                            Inredning växter temperaturer övrigt fiskbestånd mm

                            Ditt kar och fiskar är väldigt fina är väldigt sugen på den blåa nyansen av diskus, tycker dom är så finna
                            skulle det fungera med två eller behövs det flera?

                            Tack på förhand.
                            Hallå smajlet!

                            först av allt kan jag säga att diskusar lämnar ingen oberörd, det spelar ingen roll hur lite intresse man har av fiskar....alla stannar framför ett kar med diskus.

                            Ja, sedan smajlet, är jag väl den på detta forum som minst av allt kan ge råd eftersom det är många här som menar att jag gör helt fel......
                            så det jag kan göra är bara att tala om hur jag gör och varför..... det du själv måste göra är att ta beslutet om hur du skall sköta dina diskusar.

                            jag gör en snabb sammanfattning från min början....

                            Jag direktimporterade åtta stycken viltfångade diskusar för 32 år sedan, då var diskusen inte så vanlig som idag och det fanns inte så många olika framodlade typer, inte så mycket teknik och inte så många preparat....man använde sig egentligen bara av tempraturhöjningar och salt om fisken blev sjuk, jag även kallvattensbad......Det viktiga då var ju att med hjälp av torv sänka pH och ha konstant tempratur 28,5 pratade man om då. Kanske fanns det vattenprov då också men jag använde mig inte av det, jag studerade fisken och såg till att byta vatten när det behövdes, men inte för ofta eller för mycket eftersom det var viktigt att hålla det låga pH . Ja detta var de parametrar jag då lärde mig att hålla, men tyvärr gick inte detta äventyret bra, alla hade hih, hål i huvudet parasit. Under ett års tid var det behandling efter behandling, varje gång man gladde sig åt att parasiten försvunnit så kom den tillbaka igen. Det var efter detta året som jag bestämde mig för att inte ha diskus igen. Nåväl detta var en liten bakgrund till mitt nuvarande diskushållande.

                            För att då komma till varför jag nu har diskus igen....det beror helt på zoopet , när jag i höstas hittade hit började jag läsa alla trådar om Malawi eftersom det var mitt stora intresse, ja och när jag gjort det blev det naturligt att läsa allt om diskusar.....sedan väcktes drömmen till liv igen.
                            jag malde Johnnys diskusdrömmar, sedan Ingers tråd och sedan Mats diskusäventyr och Tommys.....ja och fler. Så mitt första råd, läs om fleras erfarenheter.

                            Efter det läste jag ett par böcker, och började läsa på andra diskusforum. Därefter kom beslutet, jag måste ha diskus igen....ett nytt kar inhandlades och uppfödare besöktes. Jag fick också besöka Mats här på forumet som var mycket noga med att inte ge råd utan ber berätta om sin filosofi när det gäller fiskhållande och akvarium. Hans idéer och tankar känndes stämma överens med mina tankar. När jag så tillslut valt uppfödare och fick prata med honom känndes allt självklart, sparsamma vattenbytande, helst bara varannan vecka i början så att karet får en chans att komma i balans och de goda bakteriernas bildas, hellre ge mindre mat under denna tiden. Innan jag hämtade hem fisken fick jag ett par spänner med vatten där hansköljt sina smutsiga filter från det kar där mina fiskar gick ,när sedan alla mina vattenvården var samma som hans fick mina fiskar flytta. Jag lägger några timmar per dag bara på att studera, beskåda och njuta av fiskarna och hoppas där igenom se om något är fel. Nu i början har jag också regelbundet låtit uppfödaren kolla mitt vatten, som en extra säkerhetsåtgärd ifall något händer som jag inte lyckats lägga märke till. Jag har tyvärr haft ett dödsfall men troligen berodde detta på en fysisk olycka snarare än mitt handhållande. Mina fiskar ser ut att må bra, de leker mycket och just nu är det lite bråkigt eftersom hanarna försöker hitta sin plats i gruppen och dessutom hitta honor.

                            så, det var lite om varför jag gör som jag gör och vilka råd jag valt att följa. Vattenbyten, absolut men inte såofta som många andra utan snarare vid behov, inga preparat alls , ja om inte någon blir sjuk, konstant tempratur, jag kör 29 grader, bra genomströmning av vattnet, men inte överdrivet, samtidigt som jag ju vill ha en bra syresättning.

                            Så Smajlet, detta är inga råd utan så som jag valt att göra efter de råd jag valt att följa, men här finns flera som anser att detta är direkt felaktigt så det bästa råd jag kan ge är att läsa flera trådar om diskus.

                            Jag tycker om ditt kar, och tror det skulle bli fantastiskt med diskusar. Om du kan ha diskus med den fisk du har är jag osäker på, diskus vill ju ha det något varmare, passar de fiskar du har i 29 gradigt vatten, är lugna och fredliga och inte så små att det blir föda kanske det går bra, jag kommer inte ihåg vilka sorter du har. Sedan är ju diskus en fisk som lever i större grupper även om det inte direkt är stimm fisk, tror att du minst skall ha en grupp på fem-sex stycken. Men som sagt, jag är inte den som skall ge råd, jag är själv nybörjare. Lycka till

                            Kommentar

                            • smajlet
                              • January 2018
                              • 1374

                              Tack för din skrivelse som du skrivit ihop
                              jag har nästan följt din tråd från starten och läst det mesta.

                              Som varit intressant. Det är därför jag har intresse för den fisken.

                              För inte så länge sedan sa jag att jag inte skulle ha stora fiskar i mitt akvarium. Men har nu ändrat lite på den idén.

                              Dom mindre fiskarna syns lite dåligt i ett så pass stort kar

                              Det skulle nog bli fint med större fiskar som syns på lite håll åxå.

                              Ha det gött mvh.

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Japp, och vem har sagt att det inte är jul mer än en gång ........eller det kanske snarare skall ses som födelsedagspresent, lite i efterskott.
                                jag har varit och hämtat mina Corydoras efter att de gått i karantän i tre veckor. Men eftersom jag har så mycket lek på mina här just nu minskade jag på antalet....nio istället för tjugo, med mina sex blir det femton, så får vi se om det blir yngel....men jag är lite fundersam, diskusarna är på ställen de aldrig varit intresserade av tidigare....frågan är ju om de käkar upp Corydoras rom.... ja , ja vi får väl se...

                                några nya leopard blev det ju tyvärr inte eftersom enstockholmare köpt hela sändningen dagen efter den anlände....30 st a 1900:- det gäller att ligga på topp kan ju bara gissa på att det är någon zoohandlare som har kanon fisk i Stockholm nu. De leopard som fanns inne var antingen för liten eller för stor. Jag var ju ute efter någon i samma storlek..... förhoppningsvis kommer det in nya.

                                Men helt utan diskus blev jag ju inte ett nytt par cobalt blue blev det ju, i samma storlek som de jag köpte sist.....trodde jag, det visade ju sig att mina fiskar har växt mer än jag anat under dessa tre veckor..... hoppas det kommer att fungera ändå, min förhoppning är ju att min leopard skall våga sig fram igen.

                                Ja sedan träffande jag Fabian också, alltid otroligt roligt när man springer på någon från forumet , trevligt möte Fabian och lycka till med dina malar

                                Kommentar

                                Arbetssätt...