550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    Vattenkemi är väl kanske inte det sexigaste ämnet på planeten men det är egentligen inte heller särskilt komplicerat. Om du är sugen på att förkovra dig mer i ämnet så tycker jag den här killen beskriver grunderna på ett ganska enkelt och skojigt sätt:

    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Tack Tommy, kanon film men tyvärr blev jag ej klokare........

      Jag körde igång akvariumet och hade då i två hinkar svart vatten från ursköljda filter med vatten från de kar fiskarna gått i hos Patric . Sedan väntade jag med fisken tills mina värden överens stämde med det akvariumet de gick i innan jag flyttade fisken ochsedan har jag haft noga koll på fisken hela tiden samt nu den senaste tide även kollar med dropp test . Igår innan jag gjorde första bytet vatten log nitriten på 0,05 och nitraten lite högre. Nu bytte jag en tredje del av vattnet och allt fungerar som det skall, när fiskarna lugnat ner sig efter bytet var de åter lika pigga som innan.....

      Efter jag tittat på filmen nu undrar jag vad är det jag inte förstår.... jag hade väldigt lite nitrit, som jag antog att nitraten tog hand om som sedan bryts ner av växterna som använder nitraten som gödning......

      Varför bytte jag vatten?

      Jag kommer ju köra regelbundna vattenbyten men vill ju inte byta oftare än vad som egentligen behövs. Tanken är ju att öka på fiskantalet med en grupp diskus till och då kanske belastningen blir så hög att tätare vattenbyten blir nödvändigt. Men nu skall jag bara vänta och se, om det är något fel med fisk eller vatten eller något annat, eller om fisken som dog helt enkelt slagit huvudet i glaset.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Igår var de då dax för första vattenbytet.....
        Klicka på bilden för större version

Namn: 00EFFF96-8F46-4751-AA27-18A3895B3F18.jpeg
Visningar: 114
Storlek: 508,5 KB
ID: 2380735Klicka på bilden för större version

Namn: 00EFFF96-8F46-4751-AA27-18A3895B3F18.jpeg
Visningar: 114
Storlek: 508,5 KB
ID: 2380737Klicka på bilden för större version

Namn: 062307FA-DE78-4034-A69C-17AA2F1357E7.jpeg
Visningar: 112
Storlek: 446,3 KB
ID: 2380734
        ja nu är ju bara frågan om var fiskarna är, kan de ha följt med slangen ut.......
        Bifogade filer

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ursprungligen postat av Ekenberg
          Tack Tommy, kanon film men tyvärr blev jag ej klokare........

          Jag körde igång akvariumet och hade då i två hinkar svart vatten från ursköljda filter med vatten från de kar fiskarna gått i hos Patric . Sedan väntade jag med fisken tills mina värden överens stämde med det akvariumet de gick i innan jag flyttade fisken ochsedan har jag haft noga koll på fisken hela tiden samt nu den senaste tide även kollar med dropp test . Igår innan jag gjorde första bytet vatten log nitriten på 0,05 och nitraten lite högre. Nu bytte jag en tredje del av vattnet och allt fungerar som det skall, när fiskarna lugnat ner sig efter bytet var de åter lika pigga som innan.....

          Efter jag tittat på filmen nu undrar jag vad är det jag inte förstår.... jag hade väldigt lite nitrit, som jag antog att nitraten tog hand om som sedan bryts ner av växterna som använder nitraten som gödning......

          Varför bytte jag vatten?

          Jag kommer ju köra regelbundna vattenbyten men vill ju inte byta oftare än vad som egentligen behövs. Tanken är ju att öka på fiskantalet med en grupp diskus till och då kanske belastningen blir så hög att tätare vattenbyten blir nödvändigt. Men nu skall jag bara vänta och se, om det är något fel med fisk eller vatten eller något annat, eller om fisken som dog helt enkelt slagit huvudet i glaset.
          Ja det är väl en alldeles utmärkt fråga: -Varför bytte du vatten? Nitrit som så är ju ytterst giftigt för fiskarna även i mycket små doser. Det tar ett kar en månad innan karet av sig självt bryter ner nitritet till nitrat. Dessutom tar det ett tag innan ett inkört kar med en viss mängd fisk plötsligt utökas med fler fisk har anpassat sin nitrifieringsförmåga till den nya belastningen. Så detta med nitrifieringsprocessen tar ett bra tag innan karet kan ta hand om det som finns i karet. Växterna kan ju inte heller göra mycket nytta med vattenreningen innan de rotat sig och börjar växa som de ska.
          Diskusarna som du nu har är känsligare än de andra arter du haft tidigare. Så då måste vattenkvalitén vara optimal. Hela tiden. Nu har det ju pratas mycket om det här med nitrit och annat, men gällande diskus så gäller det det mesta dvs. Mängden bakterier, föruttnelsebakterier etc. etc. När du byter vatten så normaliseras samtliga dessa värden. Det är ju ingen slump att uppfödarna byter vatten dagligen.
          Min magkänsla är på något sätt att du gör något, dvs. byter vatten, som du inte tror på.
          Dilemmat för oss som har haft akvarium länge är att vi har våra vanor och gamla förklaringar som vi tycker har funkat förr. Så vi har svårt att ändra oss helt enkelt.
          När det gäller diskushållning idag så tror jag de flesta byter vatten mycket ofta t om dagligen.
          Några få gör inte det, men de har då byggt upp en vattenmiljö som är så pass stabil att det inte behövs så ofta.

          Du är ju en mysig och snäll person, men även ganska envis ;-)
          Du ställer ju frågor och så, men så gör du som du vill ändå så att säga.
          Något du har rätt till förstås.

          Senast redigerad av Bluewing; 23 February 2018, 20:42.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Hahahaha, huvudet på spiken....

            Det är svårt det här, ja när man inte vet....nitrit på 0,05 är det farligt...jag var verkligen positivt överraskad och tyckte det var otroligt bra...
            Och mot vad jag själv tänkt gjorde jag ju som ni rådde, byte vatten.... men jag tillhör ju dem som gärna vill förstå.

            Min tanke är ju att titta på fisken och försöka läsa signaler, fiskarna var pigga och äter bra och har fina färger och fenor snyggt utspridda, de andades 70 / minut.....nu har jag bytt vatten och allt fungerar, men det är ju ingen skillnad på fiskarna andas fortfarande 70/min....

            med mina Malawi ser jag när det behöver byta.....hoppades ju att det skulle funka på samma sätt nu. Men jag kanske får tänka om, kanske är det så att de är för känsliga för att jobba på det sättet.

            sedan är det ju alltid svårt med råd, rådet jag fick av uppfödaren var ju att mata sparsamt och vänta två veckor innan första vattenbytet. Så jag valde att följa hans råd, även när han kollade mitt vatten igår sa han att det utifrån det inte fanns något som gjorde att ett vatten byte behövdes....men nu valde jag att följa ert råd, ditt och Tommys och byta vatten....
            Fast fortfarande vet jag ju inte vilka parametrar som gör att jag skall byta,

            Hos Malawi gör jag det ju för att bibehålla det hårda vattnet, och för att det är svårt att få balans då det inte finns några växter..... I diskuskaret har jag växter och en fisk som inte skall ha hårt vatten...... ja,det är här jag inte riktigt förstår, om jag inte har någon nitrit alltså noll istället för 0,05 skall jag då byta ändå.

            Johnny och Tommy, jag menar inte att vara envis, jag önskar bara förstå
            Senast redigerad av Ekenberg; 22 February 2018, 17:17.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Bluewing

              Ja det är väl en alldeles utmärkt fråga: -Varför bytte du vatten? Nitrit som så är ju ytterst giftigt för fiskarna även i mycket små doser. Det tar ett kar en månad innan karet av sig självt bryter ner nitritet till nitrat. Dessutom tar det ett tag innan ett inkört kar med en viss mängd fisk plötsligt utökas med fler fisk har anpassat sin nitrifieringsförmåga till den nya belastningen. Så detta med nitrifieringsprocessen tar ett bra tag innan karet kan ta hand om det som finns i karet. Växterna kan ju inte heller göra mycket nytta med vattenreningen innan de rotat sig och börjar växa som de ska.
              Diskusarna som du nu har är känsligare än de andra arter du haft tidigare. Så då måste vattenkvalitén vara optimal. Hela tiden. Nu har det ju pratas mycket om det här med nitrit och annat, men gällande diskus så gäller det det mesta dvs. Mängden bakterier, föruttnelsebakterier etc. etc. När du byter vatten så normaliseras samtliga dessa värden. Det är ju ingen slump att uppfödarna byter vatten dagligen.
              Min magkänsla är på något sätt att du gör något, dvs. byter vatten, som du inte tror på.
              Dilemmat för oss som har haft akvarium länge är att vi har våra vanor och gamla förklaringar som vi tycker har funkat förr. Så vi har svårt att ändra oss helt enkelt.
              När det gäller diskushållning idag så tror jag de flestabyter vatten mycket ofta t om dagligen.
              Några få gör inte det, men de har då byggt upp en vattenmiljö som är så pass stabil att det inte behövs så ofta.

              Du är ju en mysig och snäll person, men även ganska envis ;-)
              Du ställer ju frågor och så, men så gör du som du vill ändå så att säga.
              Något du har rätt till förstås.
              Johnny, var nu inte allt för hård mot Thomas - känner åtminstone två personer som gick ungefär samma väg...
              Det är svårt att veta vilka av alla råd man ska följa - i alla fall när det gäller discus.
              Thomas, det är inte alltid så lätt alla gånger, men du kommer att få till ditt discusvatten till slut. Personligen tror jag inte på att du behöver göra VB så ofta - karet innehåller ju många liter vatten som måste komma i balans .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Hej Inger.
                Och tack, jag inser ju att alla vill mitt bästa, men som sagt många råd blir det....och jag försöker ta till mig allt och samtidigt förstå och tänka själv.... mitt mål är ju inte att slippa vattenbyten det är jag van vid utan det är ju att slippa det negativa i för många vattenbyten..... som det är nu tycker jag ju att växterna växer, framförallt svärdplanterna och javaormbunkarna.....tycker ju även att det känns som diskusarna växt på de två veckorna jag haft dem, hanarna spelar för honorna och bröstar upp sig för varandra, de leker.....ja för att inte prata om dessa pansarmalar som inte gör annat än sprider rom.
                Ser ingen skillnad på igår innan vattenbytet och idag efter vattenbytet, varken negativt eller positivt.... men nu tänker Kag köra vattenbyten en gång i veckan och öka på matningen så for vi se vad det innebär.....

                så jag hoppas ju både Johnny och Tommy fortsätter att ge mig råd, ja även du Inger som jag vet sitter med massor med erfarenhet.....men som sagt alla råd kan jag ju aldrig följa då många går rakt mot varandra...min önskan är att få ett kar där balans råder utan att jag behöver tillsätta några medel..... och som även klarar att stå två veckor utan vattenbyten när det behövs.... målet att uppnå är ju mats diskuskar...

                Här i Göteborg var det förövrigt en skön vinterdag utan regn och snön har faktiskt fått ligga i två dagar, rekord för denna vintern tror jag...

                Klicka på bilden för större version

Namn: 4B95C777-02AA-4DB5-BB1F-A70B2D285F6F.jpeg
Visningar: 147
Storlek: 139,4 KB
ID: 2380744

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 25B0018E-B03C-4222-9D00-B8A9A0057E1A.jpeg
Visningar: 114
Storlek: 556,5 KB
ID: 2380751Klicka på bilden för större version

Namn: 60616562-9491-4693-8AF8-5B25D49BF66B.jpeg
Visningar: 112
Storlek: 572,5 KB
ID: 2380750 Ja så kan jag ju inte låta bli att fota lite när man sitter och tittar på allt som händer i karet..... paret Jones är igång igen, de åt ju upp sin rom, men nu leker de igen och putsar lite på olika grenar....att de sedan är så att pansarmalarna har valt samma hörn att leka i verkar inte störa någon av dem.....

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 23AD3407-51C7-4A5A-B500-F66D8F682B8C.jpeg
Visningar: 110
Storlek: 435,7 KB
ID: 2380746Klicka på bilden för större version

Namn: F635E8F3-BFB9-4366-AC03-639B7D259128.jpeg
Visningar: 107
Storlek: 456,5 KB
ID: 2380747Klicka på bilden för större version

Namn: 32EDAEF1-D7D5-4275-BCCC-14C3DFC8A375.jpeg
Visningar: 123
Storlek: 369,0 KB
ID: 2380748Klicka på bilden för större version

Namn: BF81CE8A-63E5-4E1B-A3B9-D708868E2407.jpeg
Visningar: 114
Storlek: 416,4 KB
ID: 2380749

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ja, och när paret Jones inte putsar, leker eller äter gäller det att vakta sin del av akvariumet......

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 7CBBECCB-DE88-43A2-BEFE-E471EF4D97BD.jpeg
Visningar: 101
Storlek: 550,2 KB
ID: 2380753
                    Klicka på bilden för större version

Namn: 5E032410-ACCC-4799-BF9B-D463447A8716.jpeg
Visningar: 102
Storlek: 468,5 KB
ID: 2380754
                    Klicka på bilden för större version

Namn: 0AADE12F-FC96-4848-B2F4-32B05D41DFC0.jpeg
Visningar: 106
Storlek: 485,0 KB
ID: 2380755
                    Klicka på bilden för större version

Namn: 61E83F12-E162-4098-889C-11F816ABBB55.jpeg
Visningar: 106
Storlek: 463,6 KB
ID: 2380756
                    Klicka på bilden för större version

Namn: 4CD2ED53-B9DF-46F5-9758-BB03C9DB3DD8.jpeg
Visningar: 101
Storlek: 493,3 KB
ID: 2380757
                    Klicka på bilden för större version

Namn: 762F5130-6843-4184-B983-3A0DB99E4222.jpeg
Visningar: 95
Storlek: 559,5 KB
ID: 2380758

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Indiana är minsann inte rådd att gå emot alla de övriga om någon får för sig att komma närmare .......

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 36332874-FAFA-4C72-9AC5-F51F66AD4707.jpeg
Visningar: 97
Storlek: 420,2 KB
ID: 2380761

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Klicka på bilden för större version

Namn: 6448CC11-CC1E-43F5-8607-0AA7D4EA70A1.jpeg
Visningar: 100
Storlek: 486,1 KB
ID: 2380763Klicka på bilden för större version

Namn: 14F178E7-B29B-4018-A308-AAD1A7026E7C.jpeg
Visningar: 115
Storlek: 445,5 KB
ID: 2380764 Så det blir snällt till att hålla sig borta vid svärdplantorna om man inte vill utmana indie .......

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Så ett sista foto för ikväll........ på detta fotot kan man se alla fiskar i karet på en och samma gång. Det var inte lätt att få till , oftast är ju någon någonannanstans.... men här är alla, en av pansarmalarna är ungefär på mitten framför det låga gräset om ni inte hittar honom Klicka på bilden för större version

Namn: A305F71E-EA94-43E5-97F7-45EA27461425.jpeg
Visningar: 166
Storlek: 312,9 KB
ID: 2380766

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Klicka på bilden för större version

Namn: BA7AC72E-18DF-4A22-B067-634312C005DC.jpeg
Visningar: 91
Storlek: 672,7 KB
ID: 2380811Klicka på bilden för större version

Namn: 030C69BC-3EB3-4641-863C-8AF5D43FE4B3.jpeg
Visningar: 97
Storlek: 669,6 KB
ID: 2380810
                            Så kom dagen.....ja, dagen då jag varit diskus ägare i två veckor. Det sätter ju händelserna lite i perspektiv, känns som jag haft dem mycket längre. Sjukdom och dödsfall, det har ju hänt mer under dessa veckor i discuskaret än under år i Malawi karen.

                            Så nu hoppassande ju på att det inte skall hända något på ett tag, vill ju ha det där sköna lunket....

                            ja några foton på diskusarna allihop, på två veckors dagen.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: F3F99A9C-3999-4307-8188-C5FBFB6FD2DF.jpeg
Visningar: 97
Storlek: 591,5 KB
ID: 2380809

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ja, sedan har ju paret Jones lekt och lagt rom igen, har den där riktigt kobolt blå färgen igen.... och fullt att göra med att hålla de övriga borta....

                              Klicka på bilden för större version

Namn: B322C40D-0368-4539-8E3B-85B4C230F4E7.jpeg
Visningar: 96
Storlek: 511,1 KB
ID: 2380813Klicka på bilden för större version

Namn: 8B431BCD-2FC1-4801-A37A-1A52AF748CB6.jpeg
Visningar: 88
Storlek: 528,7 KB
ID: 2380814Klicka på bilden för större version

Namn: 457E0220-8539-44B9-B866-83A8E84F46A5.jpeg
Visningar: 94
Storlek: 485,1 KB
ID: 2380815Klicka på bilden för större version

Namn: D9E0CEC5-BBAF-4007-B792-768EB1A41CDB.jpeg
Visningar: 93
Storlek: 442,2 KB
ID: 2380816

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Det puttrar på fint!
                                Goody!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...