550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Så trist Thomas, känner verkligen med dig, men så skönt att din uppfödare verkligen ställer upp och kollar igenom Kate så noga.
    Håller tummar för resten av dina guldkorn, att det bara blir bra framöver .
    Kram,

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av Nando
      Fy, vad tråkigt. Beklagar verkligen. Skönt ändå att du verkar ha gott stöd av uppfödaren.
      Ja, det är inte mycket att säga om......känner mig rätt nere, men som sagt, de övriga ser ut att må bra så nu hoppas jag på en lite lugnare period.
      uppfödaren är kanon, ställer upp till hundra 100%. Han letade parasiter i säkert en timme medans jag tittade på alla lekpar och viltfångade ...
      känns verkligen som han försökte hitta orsaken till det som hänt.

      Kommentar

      • jolindse
        • January 2018
        • 70

        Mycket tråkigt att höra. Mycket vackra fiskar och bilder från akvariet - hoppas inte detta fråntar något av glädjen du uppenbarligen känner av att titta in på de oerhört färggranna och intressanta fiskarna.

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ja, just idag sitter jag ju bara och letar problem, om jag missat någon parameter....men samtidigt vet jag ju att vi kollade allt som gick att kolla. Så imorgon är det säkert bättre igen....

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av Inger H
            Så trist Thomas, känner verkligen med dig, men så skönt att din uppfödare verkligen ställer upp och kollar igenom Kate så noga.
            Håller tummar för resten av dina guldkorn, att det bara blir bra framöver .
            Kram,

            //Inger
            Hej Inger, tänkte på dig och dina fjärilar alldeles nyss. Man vet att man inte gjort fel, men ändå försöker man och komma på vad man kunde gjort annorlunda.
            uppfödaren är kanon, men jag måste säga att jag hade hoppats på att han kunde hitta något fel så att jag kunde göra något bättre....
            Nu sitter jag liksom bara och väntar på nästa sjukdom.....

            kramen värmde och uppskattas , kram tillbaka

            Kommentar

            • Yadina
              • December 2014
              • 367

              Otroligt vackra fiskar! Tråkigt med dödsfallet.

              En fråga: vad har du för pH och kh i ditt kranvatten?

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av Yadina
                Otroligt vackra fiskar! Tråkigt med dödsfallet.

                En fråga: vad har du för pH och kh i ditt kranvatten?
                Hej, ja det är nog faktiskt bland de snyggaste jag sett, är super nöjd.....men det är ju alltid jättetråkigt när någon dör.

                jag har ju bara stickor att kolla med så jätte exakt är det kanske inte, pH 7,6 men i akvariumet blir det 6,8 och ligger rätt konstant så, KH är 3d lite lågt för att få stabilt.....

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Tråkigt och förstår din sorg. Men blir bekymrad att du gnuggar in det hårdare, Thomas. Nu är du ju inte unik utan många av oss, även jag själv, gör ju så när det går illa i akvarium. Vi behöver ha en förklaring eller en skuld på något sätt. Går det bra, ja då valde vi rätt. Går det dåligt, då valde vi fel. En forskare jag pratade med sade att våra hjärnor inte kan förstå konceptet döden eller sjukdom som är en förvarning om detsamma. Hjärnorna är helt enkelt oförmögna till det. Vilket i sin tur gör att vi ständigt försöker planera eller snarare kontrollera bort döden.
                  Du kan se detta i min tråd när karet åkte kana utför med flera avlivningar som följd. Du kan se det i Ingers tråd också. Likaså inga många ångestladdade frågor från nybörjare. Den vanmakt och smärta vi hamnar i när en lycka och gemenskap rycks bort från oss. Den skuldkänsla som sedan slår oss i bakhuvudet efteråt. Här på Zoopet så görs ju allt detta inför öppen ridå. Du delar med dig av din lycka och framgång när allt går bra och sedan så blir allt fel lika offentligt. Vad jag reagerar på är ju just att du plågar dig själv när du säger att du gjort fel val för att en diskus blev sjuk och nu en dött. Fortsätter du med denna självbestraffning som det ju ändå är så kommer du inte att orka ha dessa skönheter i längden. Följ med dig själv i det som gör ont. Var snäll mot dig som du skulle vara mot oss andra för att du nu är genuint ledsen. Omvandla inte sorgen och besvikelsen till ilska. Så låt det svida. Gråt en skvätt om det så behövs och ta in att detta händer så lätt med våra fiskar och alldeles lätt med diskus. Lär av det hela när smärtan lagt sig.Vad jag menar med allt detta är att jag tror du måste tillåta att detta sker i ditt kar. Gör du inte det så blir det plågsamt för dig på ett nedbrytande sätt. Gör du det så blir det fortfarande plågsamt men på ett stärkande sätt i längden. För det är ju så här livet är. Inget kan förutses. Sjukdom och död är naturlig. Vi får försöka stötta varandra och se det så. Inte bygga upp en Hollywood-kuliss med en illusion om hur livet borde vara. För mig dog 9 stycken. Jag var nästan helt knäckt. Nu tittar jag på dina bilder och börjar längta igen efter dessa skönheter. Men det tog ett år att smälta egentligen. Smälta och gå vidare.
                  Så här kommer en stor och lång kram.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Tack Johnny . Och så rätt.....jag vet egentligen inte varför det ät så lätt att ge sig själv skulden....Om någon fisk dör hos någon annan skulle jag ju aldrig säga
                    "du har gjort fel därför dog din fisk" men när det är man själv, ja då är det väldigt lätt att fundera på vad man gjort "fel".....
                    Jag sov dåligt i natt, vaknade flera gånger av att jag drömt att alla fiskar dött eftersom jag inte matat tillräckligt eller bytt vatten ofta nog.... men i morse såg allt bra ut i alla karen, och nu när jag kom hem från jobbet är allt lika fint, i diskus akvariumet ser jag inget som är fel, alla äter och det är lugnt.

                    Ja, det skulle jag naturligtvis berätta.....igår bestämde sig Jones för att de lika gärna kunde äta upp sin rom.....och idag simmar de runt i hela akvariumet igen, så länge ingen kommer för nära deras hörn för då är de snabbt tillbaka för där har minsann ingen annan någon rätt att vara. Leopold är runt lite överallt och utmanar de tre största genom att brösta upp sig, ställa sig framför och visa sig så stark som möjligt, ibland är han tillbaka i hörnet där Kate brukade stå, men det känns inte riktigt som han sörjer, utan snarare att han nu firar att han är singel......

                    pansarmalarna har lugnat ner sig något.....deras lek har mattats av, de är nu uppdelade i lite mindre grupper och stökar runt lite på olika håll i karet...
                    Det känns som en rätt lugn dag i karet...

                    Kommentar

                    • Tommy Vestlie
                      • August 2014
                      • 2097

                      Verkligen supertrist att tappa en individ och framförallt när man är så engagerade i djuren som du är. Känner igen känslorna mycket väl.

                      Hoppas inte du upplever mig som okänslig när jag nu lite motsäger mig de rekommendationer du får från Patric och kanske det du själv skriver. Vill först också säga att jag har inte alls den kunskap som jag kanske borde ha om ditt kar och dina förutsättningar för rådgöra dig något eller tycka till om men tänker att du kan ta dessa inspel som en del av din vidare tankeprocess.

                      Till och börja med så upplever jag kanske inte att dina vattenvärden är perfekta. Vad jag förstår så har du ett ganska så nystartat kar och det har nu ett ganska tungt jobb med att ta hand om ammoniumet som dina fiskar kissar ut tillsammans med annat som karet behöver bryta ned. Du har ju ganska många och stora fiskar i karet. Ett bevis på detta är att du faktiskt har Nitrit, även om det inte är alarmerande nivåer så har du Nitrit och det i sig är en indikator på att du ännu inte har tillräckligt med bakterier i karet för att bryta ned Nitritet till Nitrat. När det kommer till Nitratet så borde detta i ett välbalanserat och välinkört kar inte vara 0 utan högre eftersom detta är ett bevis på att nitrifikationsprocessen faktiskt fungerar, att nitrit bryts ned. Nitratet är dessutom i rimliga nivåer bra för dina växter så det vill du ha i karet, utan kommer de inte klara sig på sikt.

                      I ett välinkört kar så bryts ammoniumet ned till Nitrit av ett gäng bakterier för att sedan brytas ned till Nitrat av ett annat gäng bakterier. Den här processen är snabb och effektiv i ett inkört kar. I ett icke inkört kar tar det tid varpå vi kan ha både ammonium och Nitrit i våra vatten viket kan vara skadligt för våra fiskar. Även vid lägre nivåer så kan det vara stressande för fisken även om det inte ger omedelbara fysiska skador. När bakterierna först kommer igång så kan antal bakterier potential fördubblas per dygn varpå du bara för en vecka sedan potentiellt kan ha haft betydligt högre än nivåer än vad du har idag.

                      MEN IGEN; jag har ju allt för lite kunskap om dina fiskar och förutsättningar i karet för att kunna tycka till om vad som hänt med din diskus och det jag beskrev ovan har sannolikt inget med det att göra men jag kände att jag ändå ville kommentera dina vattenvärden och vad de indikerar.

                      En annan sak som jag gärna vill skicka med dig är din tanke på att introducera nya fiskar i samband med leverantörens kommande sändning. Det hade jag nog väntat med om jag vore du även om det kan vara lockande att göra det nu när leverantören erbjuder dig halva priset. Att introducera ytterligare främmande individer i gruppen är bara ytterligare ett potentiellt stressmoment för gruppen och stress vill vi ju undvika. Jag hade nog hellre accepterad förlusten som den är för att sedan låta den grupp du nu har få lugn och ro och etablera sig riktigt ordentligt i karet innan du eventuell gör några ytterligare förändringar.

                      Till slut en fråga: Använder du växtnäring i karet? Om så är fallet så rekommenderar jag dig att antingen låta bli detta eller vara väldigt restriktiv med doseringen fram tills dessa att ditt kar är ordentligt inkört. Det är nämligen så att i flera näringssorter så använder tillverkaren just Ammonium som ett ämne även om det inte alltid framgår när man försöker läsa på. Har man då inte tillräckligt med bakterier så resulterar gödningen i förhöjda värden Nitrit efter dosering.

                      Återigen, beklagar förlusten och stort lycka till i fortsättningen
                      Proud member of Aquascapers of Sweden

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Det händer sannerligen en hel del på några dagar.
                        Jag har ett nytt jobb, så jag hinner inte vara här på forumet så mycket - men självklart kikar jag in här i tråden och kollar hur det går med ditt nya kar.
                        Trist att bli av med en Discus så snabbt, men, Thomas, kommer du ihåg vad vi snackade om när du var här hos mig och hämtade lite inredningsmaterial?
                        Vi pratade om själva karets uppstart och jag nämnde att du egentligen drar igång karet på ett bakvänt sätt - alltså kör igång burken från start med Discus som inkörningsfisk, och att du skulle kunna räkna med att en eller flera av de nyligen introducerade fiskarna kanske inte pallar, och dukar under - och att det, å andra sidan, antagligen blir en snabb lek på ett eller flera par.

                        Nu är det som det är och jag tycker du har lyckats riktigt fint med ditt kar och fiskarna.
                        Discusgruppen, och karet, går nu igenom en ganska långsam och tung process och jag tycker inte du skall lasta dig själv med dåligt samvete och känslor av misslyckande - bara låt karet och discusarna göra sin grej och kolla hur gruppen utkristalliserar hierarkier, parbildningar och revir.
                        Kanske faller någon discus till ifrån, eller, kanske inte?
                        Se tiden an några månader och låt karet mogna.

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                          Verkligen supertrist att tappa en individ och framförallt när man är så engagerade i djuren som du är. Känner igen känslorna mycket väl.

                          Hoppas inte du upplever mig som okänslig när jag nu lite motsäger mig de rekommendationer du får från Patric och kanske det du själv skriver. Vill först också säga att jag har inte alls den kunskap som jag kanske borde ha om ditt kar och dina förutsättningar för rådgöra dig något eller tycka till om men tänker att du kan ta dessa inspel som en del av din vidare tankeprocess.

                          Till och börja med så upplever jag kanske inte att dina vattenvärden är perfekta. Vad jag förstår så har du ett ganska så nystartat kar och det har nu ett ganska tungt jobb med att ta hand om ammoniumet som dina fiskar kissar ut tillsammans med annat som karet behöver bryta ned. Du har ju ganska många och stora fiskar i karet. Ett bevis på detta är att du faktiskt har Nitrit, även om det inte är alarmerande nivåer så har du Nitrit och det i sig är en indikator på att du ännu inte har tillräckligt med bakterier i karet för att bryta ned Nitritet till Nitrat. När det kommer till Nitratet så borde detta i ett välbalanserat och välinkört kar inte vara 0 utan högre eftersom detta är ett bevis på att nitrifikationsprocessen faktiskt fungerar, att nitrit bryts ned. Nitratet är dessutom i rimliga nivåer bra för dina växter så det vill du ha i karet, utan kommer de inte klara sig på sikt.

                          I ett välinkört kar så bryts ammoniumet ned till Nitrit av ett gäng bakterier för att sedan brytas ned till Nitrat av ett annat gäng bakterier. Den här processen är snabb och effektiv i ett inkört kar. I ett icke inkört kar tar det tid varpå vi kan ha både ammonium och Nitrit i våra vatten viket kan vara skadligt för våra fiskar. Även vid lägre nivåer så kan det vara stressande för fisken även om det inte ger omedelbara fysiska skador. När bakterierna först kommer igång så kan antal bakterier potential fördubblas per dygn varpå du bara för en vecka sedan potentiellt kan ha haft betydligt högre än nivåer än vad du har idag.

                          MEN IGEN; jag har ju allt för lite kunskap om dina fiskar och förutsättningar i karet för att kunna tycka till om vad som hänt med din diskus och det jag beskrev ovan har sannolikt inget med det att göra men jag kände att jag ändå ville kommentera dina vattenvärden och vad de indikerar.

                          En annan sak som jag gärna vill skicka med dig är din tanke på att introducera nya fiskar i samband med leverantörens kommande sändning. Det hade jag nog väntat med om jag vore du även om det kan vara lockande att göra det nu när leverantören erbjuder dig halva priset. Att introducera ytterligare främmande individer i gruppen är bara ytterligare ett potentiellt stressmoment för gruppen och stress vill vi ju undvika. Jag hade nog hellre accepterad förlusten som den är för att sedan låta den grupp du nu har få lugn och ro och etablera sig riktigt ordentligt i karet innan du eventuell gör några ytterligare förändringar.

                          Till slut en fråga: Använder du växtnäring i karet? Om så är fallet så rekommenderar jag dig att antingen låta bli detta eller vara väldigt restriktiv med doseringen fram tills dessa att ditt kar är ordentligt inkört. Det är nämligen så att i flera näringssorter så använder tillverkaren just Ammonium som ett ämne även om det inte alltid framgår när man försöker läsa på. Har man då inte tillräckligt med bakterier så resulterar gödningen i förhöjda värden Nitrit efter dosering.

                          Återigen, beklagar förlusten och stort lycka till i fortsättningen
                          Tack Tommy. Jag tar inte illa upp utan blir bara glad över ditt engagemang i mitt kar. Jag kan själv alldeles för lite om akvariumets kemi, det här med vattenprover har jag aldrig gjort tidigare trots att jag haft akvarium hela mitt liv och fast jag har över tvåhundra fiskar i de övriga karen är dödsfall nästan obefintliga av annat än hög ålder..... men så var det ju det här med Diskusar......hade det senast för trettio år sedan och bestämde mig redan då för att aldrig mer.....nu sitter jag här igen, lycklig över fiskarna men samtidigt orolig....

                          Jag tror du har rätt och igår kväll när Patric ringde upp mig efter att jag lagt ut några foton på mina fiskar på ett forum på fb som han såg så kom vi fram till att det nog är så att ett vattenbyte idag är den väg framåt. Han tyckte att mina fiskar såg randigare ut än de borde. Jag tycker även de andas snabbare än tidigare , lite drygt 70 gånger per minut, förut var det runt 60 gånger per minut. Så på min lunchrast skall jag ta vatten som Patric får analysera , sedan blir det vattenbyte när jag kommer hem i eftermiddag.....

                          Jag använder inte några kemikalier eller andra tillsatser i karet.

                          Sedan är det säkert rätt det du säger om att sätta in nya fiskar i karet, Patric tyckte att jag minst skulle vänta ett per månader..... jag själv tänkte ju att det kanske kunde vara bättre att göra det innan den befintliga gruppen blivit stark och hemmastad i karet, att de då var lättare för de ny, tanken är tre diskusar till. Men det är ju mitt ständiga problem att jag vill att allt skall hända nu......

                          Tack för dina klocka ord, återkommer här i tråden med fortsatt utveckling...... och vad du än har att säga, så säg det...uppfattar dig inte som okänslig däremot som mycket erfaren och det är då rakt inte jag....

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Det händer sannerligen en hel del på några dagar.
                            Jag har ett nytt jobb, så jag hinner inte vara här på forumet så mycket - men självklart kikar jag in här i tråden och kollar hur det går med ditt nya kar.
                            Trist att bli av med en Discus så snabbt, men, Thomas, kommer du ihåg vad vi snackade om när du var här hos mig och hämtade lite inredningsmaterial?
                            Vi pratade om själva karets uppstart och jag nämnde att du egentligen drar igång karet på ett bakvänt sätt - alltså kör igång burken från start med Discus som inkörningsfisk, och att du skulle kunna räkna med att en eller flera av de nyligen introducerade fiskarna kanske inte pallar, och dukar under - och att det, å andra sidan, antagligen blir en snabb lek på ett eller flera par.

                            Nu är det som det är och jag tycker du har lyckats riktigt fint med ditt kar och fiskarna.
                            Discusgruppen, och karet, går nu igenom en ganska långsam och tung process och jag tycker inte du skall lasta dig själv med dåligt samvete och känslor av misslyckande - bara låt karet och discusarna göra sin grej och kolla hur gruppen utkristalliserar hierarkier, parbildningar och revir.
                            Kanske faller någon discus till ifrån, eller, kanske inte?
                            Se tiden an några månader och låt karet mogna.
                            Hej Mats, förstår att du har fullt upp men alltid lika trevligt när du har tid att skriva något.....

                            Jag minns alldeles väl att vi sa detta och trotts att jag kan upplevas som ganska lugn och sansad person, så vill jag ju att det skall hända nu....så jag valde att göra denna igångsättning lite bakvänd, men trodde nog eftersom jag baxade i två stora spänner med filterskit att detta skulle göra att karet kom i balans snabbare.....Nu trodde nog Patric att den fisk som dog hade blivit skrämd och kört huvudet i glaset. Jag skall bort med nytt vatten till honom alldeles strax sedan blir det kanske ett vattenbyte ikväll, har fått för mig att fiskarna andas lite snabbare nu än vad det gjorde tidigare....

                            Det är tråkigt när en fisk dör och just hon var nog lägst i rang och har egentligen redan från början varit rätt tillbakadragen......nå ja, jag har absolut inte gett upp det är väl bara att känslan av att vara diskusägare infann sig rätt snabbt......med både lycka och sorg, det hör nog till.

                            Ha det bra till nästa gång och hoppas du har riktigt kul på jobbet.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Halloj Thomas!
                              Jag tycker du har fixat till ditt kar på ett exemplariskt vis och, i den situation du befunnit dig i, tagit goda beslut.
                              Visserligen kan man jobba med karet först, fixa fram uppstartsfiskar, få till miljö och vatten - sedan planera inköp av Discus. Men, nu blev det lite omvänt i och med att du inhandlade discusarna innan karet var klart. Så blir det ibland och man får jobba med de förutsättningar som finns att tillgå.
                              Nu tar det ett par månader för karet och fiskarna att ”gå in sig” och det kan (jag säger inte att det kommer) hampa sig så att någon discus till kanske blir kass, underdånig, hamnar lägst i rang o.s.v.
                              Detta är något du kyligt får kalkylera med, och så hoppas vi bara att det inte blir realitet.

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Tjena Mats .

                                vet du, jag har räknat med det......att någon, några kanske inte klarar sig..... men även om det är så och man har försökt förbereda sig på det, så känns det tufft och jag har lätt i att fundera vad jag skulle gjort annorlunda. Men som sagt, det har redan känts mer positivt än negativt att ha diskus igen....så nu skall jag vara förståndig, ha tålamod och vänta......så hoppas jag väl att lunket infinner sig.
                                Har ju alla dina nya projekt att se framemot.....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...