550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell

    Kul att de lekt!
    Har du lite flyt nu så kan det trots lek/lekar ändå bibehållas en ganska skön lunk i baljan (finns i min tråd en liten avdelning, långt tillbaka, om ett kar med tre par Röd-Turkar som leker samtidigt - och det var lugna puckar).
    Du får väl räkna med att det kommer att markeras lite extra, paren emellan.
    Idag har det varit en helt annan stämmning i karet..... de blå har ju fullt upp med romen, men de andra har gått tillbaka till att vara en grupp, men väldigt intresserade av vad de blå gör i sitt hörn.... så nu känns det bara som blå är ett par och de övriga en grupp.... väldigt spännande att det ändras så fort.

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Så kul att de leker och har sig. Jag är så glad för din skull som får belöning för att du vågade. För min skull som får läsa om allt spännande som händer. Du tar så fina bilder. Du har så mysig text. Helmysigt!


      Skickat från min iPhone med Tapatalk
      Tusen tack, ja jag vet inte riktigt.....nu skriver jag i princip ner allt jag ser, känner och tänker i en salig röra.....ibland tror jag faktiskt det är mest för att jag behöver få allt ur mig, så det glädjer mig verkligen om du känner att det är värt att läsa och ger dig något...

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av Nando
        Det är så trevligt att få följa ditt discusäventyr!
        vad kul att du tycker det, för det känns ju lite som det bara börjat ännu.....

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av ICC
          Trevliga händelser i akvariet. Du har lyckats bra, och man kan förstå att du tillbringar mycket tid att sitta och titta på akvariet i sin helhet. Fina bilder också.
          Så rätt, jag kan ju erkänna att jag inte är så mycket för OS , så när mina söner kollar OS blir det att jag sitter och tittar på något akvarium istället, och den sista veckan har det ju varit diskuskaret som fått stå ut med mycket beskådning......

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Klicka på bilden för större version

Namn: 5F577854-C97D-4BF9-A08D-0BFEF8E30AC0.jpeg
Visningar: 109
Storlek: 470,0 KB
ID: 2380560Klicka på bilden för större version

Namn: 43452263-6F43-430A-BE30-FD7C6AE0C65C.jpeg
Visningar: 111
Storlek: 667,2 KB
ID: 2380561Klicka på bilden för större version

Namn: DFE24F26-FFEF-41A9-B885-B084481FE9AB.jpeg
Visningar: 109
Storlek: 634,1 KB
ID: 2380562Klicka på bilden för större version

Namn: E275EDBE-A3E0-4A6D-BE2E-1CBD15EF018A.jpeg
Visningar: 109
Storlek: 615,7 KB
ID: 2380563Klicka på bilden för större version

Namn: 4A62F9A7-F778-4251-9C44-047B781C3C14.jpeg
Visningar: 116
Storlek: 515,5 KB
ID: 2380557Klicka på bilden för större version

Namn: 90549F15-A236-46DC-AB47-2E4EE3F87361.jpeg
Visningar: 107
Storlek: 689,3 KB
ID: 2380558Klicka på bilden för större version

Namn: BE9C7D84-9ED4-44CF-BF60-65EE2A86E307.jpeg
Visningar: 119
Storlek: 535,8 KB
ID: 2380559 Idag har paret Jones haft fullt upp, de har passat romen , de äter i skift och de jagar bort alla som försöker komma i närheten . Resten av gruppen är jätte intresserad av vad som händer i hörnet och står mest och tittar. De känns som de är lika nyfikna som jag. Men det lustiga är att det har varit väldigt fridfullt i karet. De är inget bråk, Indie simmar mot den som vågar sig in på deras tredjedel, ja även de som kommer nära, sedan ställer han sig med bredsidan mot inkräktaren och spärrar upp fenorna, detta räcker inkräktaren vänder alltid och simmar därifrån.....
            så det har varit en lugn dag i diskuskaret idag.

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Man pratar ju mycket om olika beslysningar och vad som blir bäst för karet, vilket som tar fram färger bäst, vad som drar minst el, skymning och gryningsljus... ja och säkert mycket mer som jag missat. Själv måste jag säga att mitt diskuskaret nästan är vackrast när det är släkt och dagsljuset faller in. Djupet blir ett helt annat och färgerna på fiskarna skimrar något otroligt, om sedan solen skiner, ja då är upplevelsen total. Problemet är ju dock att det inte går att fota, blir ju bara massor med återspegling i glaset......och när man drar för gardinen för fönstret, ja då är upplevelsen förstörd.... så tyvärr inget foto på denna upplevelsen.

              I karet inget nytt....de blåa är tappra, vaktar och putsar i skift. Och väldigt jämligt dessutom. Alla snakeskin håller ihop i en grup och tar det lungt , plockar och letar emellan rötter och grenar, och ibland bara står och drömmer...... sedan kommer de på att de skall kolla lite vad som händer borta vid Jones hörnet. Och helt plötsligt reser sig han, där ute, ur soffan undra om det blir mat igen bäst att ställa sig framme vid rutan,ett lagom söndagslunk i karet med andra ord...

              Ja sedan har vi ju diskusdåldisarna..... leopard, i mitt tycke de vackraste men de håller sig fortfarande helst bak i akvariumet, bakom växterna. Igår började den större av de två hålla sig framme lite mer, vilket tyvärr har inneburit att den mindre mest står i ett hörn.... ser inte att någon är stygg mot henne ( vet ju inte om det är en hon, men för mig är det en försiktig flicka....) men det känns som hon är den som liksom inte är med, när jag matar kommer hon inte fram men äter maten som kommer till henne. Sedan är ju den större leopard inne i hörnet och hälsar på emellan åt, och jag tycker hon ser lite gladare ut då... jag försöker hålla uppsikt på henne och hoppas ju hon snart är med de övriga.

              Ja, när jag inte sitter och tittar på akvarium, eller byter vatten på de andra karen, eller är ute med hunden, eller lagar mat.....ja då har jag försökt lära mig de olika färgvarianter hos diskusen, vad de heter och hur det ser ut....men det är en djungel....alltid när jag trot jag förstått hittar jag ett foto på en sort som ser ut som något jag kan namnet på men sedan heter något helt annat....det är inte lätt, att uppfödare sedan hittar på egna namn på vissa sorter gör det ju inte lättare.....

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Det här med namn på olika sorter,arter, varianter och färger..... ja det är inte helt lätt..... Men mina Solid cobalt blue diskus gör verkligen själ för sitt namn..... tycker de är enastående.

                Klicka på bilden för större version

Namn: 592944D8-17B6-4A7C-9599-2C1C09984C7C.jpeg
Visningar: 119
Storlek: 563,4 KB
ID: 2380598Klicka på bilden för större version

Namn: 986E4954-19EC-45FA-BBB6-F90F6E6DCFB4.jpeg
Visningar: 117
Storlek: 644,1 KB
ID: 2380599Klicka på bilden för större version

Namn: C4E40515-9FBA-4F0C-BE14-D0AD5F2F0D0D.jpeg
Visningar: 120
Storlek: 474,8 KB
ID: 2380600Klicka på bilden för större version

Namn: 735D0544-3909-4DC5-9FE4-389F2E8120EC.jpeg
Visningar: 108
Storlek: 602,6 KB
ID: 2380601

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  Ja men det där ser man ju direkt att det är Ekenberg deep blue dream solid cobolt
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Fortfarande håller ju Jones sin del av akvariumet...

                    Klicka på bilden för större version

Namn: E96EA476-ECF8-40FE-B0FD-FA9D4B7B0F55.jpeg
Visningar: 131
Storlek: 276,6 KB
ID: 2380606
                    Klicka på bilden för större version

Namn: 1C25E97E-7D00-4A9F-9648-011AA96E72DC.jpeg
Visningar: 133
Storlek: 248,9 KB
ID: 2380607
                    Klicka på bilden för större version

Namn: 2DD7AD6C-6CFC-47F5-86A3-2DD9CE982B6D.jpeg
Visningar: 129
Storlek: 272,4 KB
ID: 2380608

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ja, sedan är det väl så att man alltid oroar sig lite... hos mig är det oron för lilla leopard, doldisen i sällskapet, sedan igår har ju den större av de två leoparderna lämnat tillhållet bakom växterna. Och sedan dess är den kvarvarande väldigt ensam. Hon står inne i hörnet och tittar in i bakgrunden.... Hon kommer inte fram när det är mat heller längre , det gjorde hon de första dagarna men nu går hon ner till botten bakom växterna och tar maten som kommer dit. Jag hoppas ju att hon skall våga sig fram men visst börjar man oroa sig.

                      dessa två Leopard red är otroligt vackra tycker jag, skulle nog gärna ha ett par till..... jag tänker mig även dessa som ett par men det vet jag ju inte, men när man sitter och tittar serman ju att den större leoparden bröstar upp sig mot de andra hanarna medans han är mycket flörtigare mot honorna..... ja han flörtar ju med alla andra honor så risken är ju att han tröttnar på lilla fröken leopard.......

                      Ja, dessa två skönheter kommer jag att kalla för Leopold och Kate, så det så, har ingen annan förklaring än att en leopard måste ju heta Leopold.....

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 7EE2BC6B-4508-4BBD-A8AE-5749BE447D82.jpeg
Visningar: 113
Storlek: 454,6 KB
ID: 2380612
                      ja, ni ser Kate där bakom grönskan
                      Klicka på bilden för större version

Namn: 097E90FE-BFEC-4B64-9EDB-87BFC53E86C6.jpeg
Visningar: 117
Storlek: 450,2 KB
ID: 2380613
                      Leopolf är lite lättare att ta bild på nu när han vågat sig fram

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av åheim
                        Ja men det där ser man ju direkt att det är Ekenberg deep blue dream solid cobolt
                        Hahahaha....så sant, så sant kunde inte sagt det bättre själv

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Nämen....ser man på, när man talar om trollen....
                          lilla Kate har bestämt sig för att även hon nu är framför grönskan......visserligen lite försiktig fortfarande, gärna långt ner i karet, men ändå....

                          Klicka på bilden för större version

Namn: E85C887F-2B02-4D78-91F3-2478E14AD009.jpeg
Visningar: 116
Storlek: 547,2 KB
ID: 2380616
                          inte helt säker och ganska så randig men ändå...

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Vad skall jag ha diskusar för..... livet var ju så enkelt med mina Malawi ....

                            Helgen har ju varit skön, sjuklingen är ju helt frisk och karet har ju faktiskt gått problemfritt i ett par dagar, det var ju inte så svårt det här.......

                            Ja det var ju helgen det, men idag är det måndag.....och veckan börjar inte bra. Kate är död..... hon fick sitt namn igår och idag finns hon inte mer...

                            Det har ju varit henne jag oroat mig för de senaste dagarna, men igår kom hon fram även om hon simmade sakta vid botten och väldigt randig så kom hon fram, idag på morgonen var hon i fel hörn, stod bara och tryckte vid frukosten. Men när jag kom hem stod hon vid roten i mitten, mycket mörkare än vanligt och nosen ner mot botten. Så fram med karantänskaret, i med vatten från akvariumet och salt.....under tiden jag gjorde detta dog hon, knall och fall.....

                            Ringde Patric , han ville att jag filmade karet och fiskarna, tog med vatten och Kate och komma in. Vilket jag gjorde.....
                            Vi kollade min film tillsammans, han kunde inte se något på de andra fiskarna. Alla andas normalt och är fina i färgen. Så koll av vattnet, allt var perfekt, 0,05 nitrit och nästan noll nitrat, alla andra värden var också ok så det är inte något vattenbyte som behövs. Akvariumet är nästan i balans.
                            Så var det fisken då, han tyckte att det var konstigt att stressrändena var kvar fast hon var död, det kunde tyda på en nervsjukdom....
                            sedan var det en obduktion av fisk, gälarna var lite blekare än vad det borde vara, skars bort och delades, lades i microskop, inga parasiter. Övriga inälvor kollades, inger fel någonstans.....Patric hade ju börjat med att titta på fisken på utsidan efter sår eller skador , nu kollade han även skelettet , eftersom det gott så snabbt funderade han på om hon simmat in i glaset och brutit nacken....men han hittade inget. Så inga parasiter, troligen inga bakterier, inga synliga skador, bra vattenvården, konstant tempratur i karet, alla de övriga fiskarna ser ut att må bra. Hon hade mat i magen och rund panna alltså inte svält, och inte förstoppning....Vi pratade rätt länge, Patric ville höra om det hänt något särskilt igår eller idag. Då kom jag på att igår hörde jag en dunk ifrån diskusarnas kar, under tiden vi kollade hockeyn , vi kollade karet men såg inget då. Jag hade då tänkt att det kanske låg kvar någon matrest på täckglaset som de hoppat efter, ja det är vanligt hos mina Malawi ciklider att det händer, Patric trodde inte att diskusar gjorde det, iallafall hade inte han upplevt det.... så vår teori är att hon blev skrämd av något, simmade in i ett glas och detta på något sätt skadade henne ( hjärnskakning) kanske var det därför jag senare såg henne simma efter botten alldeles randig, kanske var det så att hon andades sämre sedan och att det var därför gälarna var dåligt syresatta och kanske var det därför hon dog....

                            Ja, som sagt.....varför har jag diskus igen...

                            Nu får jag bara hålla tummarna för att det blir lite tid utan oro, i slutet av februari åker Patric ner till Piwowarski för att hämta mer diskus, med i den sändningen är nya vuxna Leopard så om allt funkar i karet och inga mer diskusar hinner falla av pinnen innan dess så kommer jag få en ny då, för halva priset... säga vad man vill och även om jag inte lyckats så bra ännu, det känns inte som det är uppfödaren det är fel på....

                            Då kommer även den senaste nya varianten från Piwowarski Curilenquer som är en blandning av Curipera och Alenquer, grymt vacker.......kanske jag måste ha ett till diskus akvarium......

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Till minne av Kate.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 860685CE-C5C8-4AD9-945C-9BDB17E7550C.jpeg
Visningar: 112
Storlek: 454,6 KB
ID: 2380637

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Fy, vad tråkigt. Beklagar verkligen. Skönt ändå att du verkar ha gott stöd av uppfödaren.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...