550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ja det spelar roll. Det vanligaste är det du plockat dvs. Eklöv. De är väl att se som det bästa svenska alternativet då de bryts ner sakta. Du vill ju inte ha för snabb nedbrytning i akvariet då det kan skapa usla förutsättningar när det gäller vattenkvalité för dina fiskar. Personligen föredrar jag Catappablad pga deras bakteriehämmande egenskaper och deras storlek. Men Eklöv är ju gratis och avgjort det bästa miljövalet.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Ekenberg
      Idag hann jag ut på långpromenad med vovven innan det blev mörkt. Vi är på väg mot ljusare tider....
      istället för att gå utefter ån gick vi upp i skogen, och där hittade jag lite fina löv..... hjälp mig nu snälla vänner, kan jag ha de i akvariumet eller är det särskilda löv ni har? Hur många kan jag ha, jag tror det är ek löv men är inte säker..... spelar det någon roll vad det är för löv?

      Klicka på bilden för större version

Namn: 3FBA51A6-A9BF-4512-9A2B-EAFF4C8E8373.jpeg
Visningar: 153
Storlek: 553,6 KB
ID: 2380305
      Eklöv är det, blir toppen! Du har helt underbart vackra discusar Thomas, bara suger i mig bilderna som du postar. Så himla skönt att sjuklingen verkar må bra nu

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Ja det spelar roll. Det vanligaste är det du plockat dvs. Eklöv. De är väl att se som det bästa svenska alternativet då de bryts ner sakta. Du vill ju inte ha för snabb nedbrytning i akvariet då det kan skapa usla förutsättningar när det gäller vattenkvalité för dina fiskar. Personligen föredrar jag Catappablad pga deras bakteriehämmande egenskaper och deras storlek. Men Eklöv är ju gratis och avgjort det bästa miljövalet.
        Kanon, hur många blad kan jag ta och lägga i, vill ju som sagt inte att vattenkvaliteten försämras.

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Hej Inger, hoppas du är frisk igen och har lyckats komma över fjärilarna. Min säljare av diskusen sa att han tyckte det var väldigt dålig kvalitet nu på fjärilen så han rekommenderade mig att inte skaffa fjäril, om den inte var vildfångad eller F1 , det var mycket som var sönderavlade och därav jättekänsliga enligt honom. Så kanske du bara hade otur och fick väldigt ömtåliga individer.

          det kommer bli fler foton jag lovar....varje dag jag är på jobbet bara jag längtar hem för att sätta mig till rätta framför karet. Jag känner mig verkligen lycklig...
          vi håller tummarna här för sjuklingen, hoppas verkligen han är ok nu.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Vet inte egentligen då ditt kar som nystartat har 48 miljoners miljoner kemiska processer som kickas igång just nu. Men nöj dig med att slänga ner ett par blad i veckan så länge. Men hör med mr Leaf himself, Mats. Han har järnkoll. Men han låter ju karet mogna igång under lång tid innan de "riktiga" fiskarna släpps i. Så hos honom blir det en effektiv sund nedbrytning direkt. Men som sagt, jag själv skulle köra på ett par blad i veckan. Men skölj dom ordentligt först.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Tack för rådet, ja du jag vet hur känsligt det är med nystartat så jag tar det lugnt....eller ja, försöker ta det lugnt....vi får väl se hur länge jag lyckas....

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Ursprungligen postat av Ekenberg
                Tack för rådet, ja du jag vet hur känsligt det är med nystartat så jag tar det lugnt....eller ja, försöker ta det lugnt....vi får väl se hur länge jag lyckas....
                Eftersom du är lik mig tror jag det kommer att gå sådär med den planen. Om du lyckas så kan du skicka mig en kursplan för ditt framgångsrika utvecklingsprojekt.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Känner jag mig orolig, lyssnar jag på din stämma... har ingen annan kursplan och det är fjärde dygnet än....så jag gör som Mats har sagt, försöker sitta på händerna....

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ursprungligen postat av ekenberg
                    känner jag mig orolig, lyssnar jag på din stämma... har ingen annan kursplan och det är fjärde dygnet än....så jag gör som mats har sagt, försöker sitta på händerna....
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Inkoplingen av min tidigare sjuka diskus gick bra, fyra timmar, inte stressa....sedan försiktigt lyfta över honom och långsamt låta honom glida ner i vattnet, allt gick perfekt. Men den stackaren kom knappt ner i vattnet förrän båda Jones , och näst största snakeskin var på honom......jädrar vad snabbt det gick och nu var det inget långsamt majistätiskt över det, nu var det som snabba hajar överallt....jag var tvungen och släcka ner allt....
                      Nu står han på botten under en svärdplanta tillsammans med Snoken. Ja denna Snoken känns verkligen som en liten kurator som är hos den som behöver hjälp.....ja, eller så är han helt enkelt medveten om att han är minst och därför håller sig till den som för tillfället är lägst i rang......
                      hoppas nu att det blir lite lugnare imorgon...

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Du har min tidigare sjuka diskus ( troligen hade han ätit för mycket för snabbt) varit tillbaka i det stora karet i ett dygn. De andra är tuffa mot honom, lite svårt att inse att han tidigare var den som hunsade alla andra. Jag hoppas att det ger sig om några dagar. nu står han själv randig och osäker.....

                        Klicka på bilden för större version

Namn: 0A254357-36F0-47E5-800A-A04669981C1A.jpeg
Visningar: 121
Storlek: 574,6 KB
ID: 2380424

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Båda andra stora visar sin styrka en från varje håll....så det gäller ju att inte gå in på någon av de andras revir.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 111E755C-D390-4967-A2CC-62FEC93B33D6.jpeg
Visningar: 128
Storlek: 562,0 KB
ID: 2380426

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            De blåa paret Jones har varit myckettuffa idag, nästan tagit över halva akvariumet.... det tog ett tag innan jag såg varför.....lagt rom på rutan, fyra stucken små. Vaktar dessa stenhårt.....

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 525E34F2-6304-46F9-AE39-F06D677F3288.jpeg
Visningar: 109
Storlek: 547,5 KB
ID: 2380428Klicka på bilden för större version

Namn: 0EC6D783-A27C-4161-A21B-FA95387D05F1.jpeg
Visningar: 122
Storlek: 516,0 KB
ID: 2380429

                            Kommentar

                            • ICC
                              • November 2006
                              • 1310

                              Kikar in i din tråd anonymt. Beröm för akvariet och fina diskus.
                              Jag tror att det är rom från dina Corydoras, ser ut så i alla fall. Dessutom ser man inget äggläggningsrör på dom vaktande diskusarna. Tror dom vaktar "sin mat".

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Det förklarar varför alla Corydoras håller till här....så är det naturligtvis. Tänk det slog mig aldrig. Tack för hjälpen och berömmet naturligtvis. Är själv inte riktigt nöjd med inredningen, ville ha det lite "vildare".... Men däremot är jag verkligen nöjd med val av fisk, tycker de blev en mycket fin grupp.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...