550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Vad lätt det var att gå upp i morse.....klarade av Nikkis morgonpromenad och på med kaffet, sedan har jag suttit framför diskuskaret i drygt två timmar..... vad snabbt tiden går.

    Vad som hänt, massor eller ingenting, beroende på vem man frågar......minste sonen kom just ner och undrade vad jag tittade på hela tiden " de simmar ju bara runt" var hans korta kommentar innan han tog sin kopp kaffe och försvann upp igen. Men vad som hänt då, när jag kom ner stod cobolt hannen i ett hörn bakom en stående rot och alla de andra stod cirka två decimeter ifrån och tittade. Först tänkte jag attans vad stygga de är, mobbat inhonom i ett hörn. Men ganska snabbt förstod jag att de andra mest var avundsjuka på hans finna hörn.......och han försvarar hörnet väl. Vissa får komma in och besöka hörnet, men vissa får absolut inte komma i närheten......kan det vara damerna han bjuder in

    Nåväl, annars är alla framme och simmar så jag försöker lära känna mina nya vänner lite bättre, de två leopard håller sig hela tiden lite i bakgrunden och är liksom lite försiktigare. Minstingen i karet är fortfarande den aktivaste och simmar lite överallt helt orädd för alla, tar mat från den största vid matningen, har nog blivit än av mina favoriter. Ja, sen har vi den största i karet snakeskin och det känns ju som en hane, han glider liksom omkring lugnt och lojt, bröstar upp sig ordentligt när cobolt hannen är i närheten men annars glider han bara runt med sina följeslagare de tre andra snakeskinen och cobolt honan har lite svårt att bestämma sig var hon hör hemma, ibland är hon med den tuffe äventyraren cobolt hanen, ibland med den ståtlige stora snakeskin och hans följe och ibland simmar hon med de vackra lågmälda leoparderna....

    ja och så var de ju dessa pansarmalar......de är fortfarande igång hela tiden.....outtröttliga leker de följa John överallt.....

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      här hittade jag någonting angående min idé att syresätta filermassan bakom min bakgrund för att få bättre effekt på filtret, kanske var jag inte helt fel ut... skall kolla upp detta lite bättre men är glad att jag la i alla mina luft slangar. En kunskap som fanns i mitt huvud utan att jag kan minnas när jag fick den.

      Filter och dess funktion


      Ett filter kan ha olika funktioner. De flesta filter har någon typ av mekanisk funktion dvs. lösa mindre partiklar fastnar i filtret.

      Dessutom kan flertalet filter fungera mer eller mindre biologiskt. Det innebär att det i filtermaterialet byggs upp bakteriekolonier som kan bryta ned olika restprodukter som finns i vattnet. Ju större filtermedievolym och porvolym/yta filtermediet har desto bättre effekt får det. Dessutom förstärks effekten om filtret är syresatt t.ex. med en syresten eller som i så kallade intervallfilter.


      För hälsosamma och oskygga diskusar krävs att man har ett rent och stabilt vatten. Detta åstadkommer man genom regelbundna vattenbyten och ett bra biologiskt filter.

      Ett filter kan också fungera kemiskt. Man kan t.ex. använda aktivt kol för att i filtermaterialet binda fast rester av olika mediciner. Efter filtreringen kasseras filtermaterialet , så är fallet t.ex. med aktivt kol, eller i vissa fall går det att återladda dylika material, t.ex. filtermaterial som fungerar som jonbytare.

      För diskusfisk är det att rekommendera att skaffa så bra filter som möjligt dvs. stor filtervolym, filtermedium med stor inre yta (porvolym) och gärna också ett syresatt filter. Det är en uppenbar fördel att ha flera filter per akvarium.


      I ett intervallfilter syresätts filtermaterialet och på så vis ökar effektiviteten hos filtret.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ja, då är söndagen inne på sina sista timmar.... det är nu alla vattenburen i mina övriga kar brukar vara gjorda, men så inte idag..... fastnade framför diskuskaret, försöker lära känna alla. Det är ju så spännande...

        Klicka på bilden för större version

Namn: 741B75AC-2A4E-4A7C-A60C-0E7C36C72DAC.jpeg
Visningar: 154
Storlek: 365,4 KB
ID: 2380141Klicka på bilden för större version

Namn: 1143320F-7B9A-4365-817D-6F0D65E07B34.jpeg
Visningar: 146
Storlek: 368,0 KB
ID: 2380142

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Pansarmalarna har varit precis lika flitiga idag.... Drssa måste jag ha betydligt många fler utav. Hur har jag kunnat klara mig utan dessa i 51 år...

          Klicka på bilden för större version

Namn: BE0DC038-4028-415E-AD1E-B4F99413FFAA.jpeg
Visningar: 145
Storlek: 615,4 KB
ID: 2380144Klicka på bilden för större version

Namn: 32F5695C-DB45-4ECE-8582-BF166A2CCF41.jpeg
Visningar: 143
Storlek: 541,7 KB
ID: 2380145Klicka på bilden för större version

Namn: 4521D382-2EF4-4050-B906-404B1E58EC53.jpeg
Visningar: 135
Storlek: 518,4 KB
ID: 2380146Klicka på bilden för större version

Namn: 97A41B6B-6ED2-449A-96E7-242117BD8B30.jpeg
Visningar: 146
Storlek: 578,9 KB
ID: 2380147

          Kommentar

          • Rufus
            • January 2005
            • 866

            Så vackra att man blir alldeles tagen, tänk att efter så många år med akvariehobbyn kan få en sådan nytändning. För så känns det väl? Verkar så.
            // Annicka

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Hej Annicka , ja det känner jag verkligen......otroligt många nytändningar på otroligt kort tid.....

              Alla mina kar har ju liksom rullat på under sex år utan några som helst stora insatser . Vatten byten och yngel vård, man gladde sig åt det lilla och var i själva verket nöjd.....men det var ju inte så mycket hobby egentligen, så kom då två rätt täta läckage i mitt 540 och ett 375, allt utan skador både golv och fiskar klarade sig, jag var hemma vid båda tillfällena, men detta gjorde ju att jag tände på nytt....köpte två begagnade kar och inredde på nytt, passade på att fördela fiskarn på nytt sätt , ja det var nytändning nummer ett......sedan hittade jag zoopet, vad kul massor med nya vänner, folk att prata fisk med och alla fantastiska projekt att läsa om, det blev verkligen nytändning nummer två.......ja, och helt plötsligt räckte det inte med mina Malawi , nu ville jag ha nya projekt, massor med projekt....... det här med forum är ju nästan skadligt.....så en riktigt stor nytändning blev ju denna sydamerikanska discus balja.....ordet nytändning är nästan för litet det blev en explosion......

              Fast nu måste jag lugna ner det hela lite , märker att huvudet bara är fullt av akvarium och fisk nu........

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Så var man Diskusfisk ägare igen, på gott och ont, två hela dygn var lyckan fullständig.......men så i går kväll kom jag på varför jag lovat att inte ha diskus...

                Och idag har jag tagit halvdag ledigt, jag vaffar, eller kanske heter det vaddar.....vård av fisk, eller vård av diskus.......
                igår kväll före läggdags gick jag min vanliga rond, jag har inte några timeers kopplade till mina akvarium. Jag har som ritual att gå till varje kar och kolla att allt står rätt till innan jag släcker ljuset, hade medvetet lagt diskuskaret sist för att kunna bli sittande där lite. Ja, jag kan erkänna att sittandet framför de övriga karen har blivit mindre....... nåväl, väl framme vid diskusarna upptäckte jag att den största fisken simmade konstigt, tänkte först att den väl står i strömmen från pumpen, men nej något var galet. Den kom liksom inte ner, och när den slutade simma flöt den upp.....

                Två hela dygn som lycklig diskusägare.......nu minns jag så väl hur det var att ha discus..

                började ju googla, simblåsan, förstoppning, luft i magen.... skickade ett meddelande till uppfödaren, fick snabbt svar om jag haft några större temperatur växlingar eller om denna fisk hade varit extra glupsk vid matningen. Inga temperaturväxlingar karet ligger konstant på 29 grader morgon som kväll.... glupsk, ja det kan man verkligen säga...otroligt glupsk. Vi kom överens om att avvakta till morgonen.

                Sov dåligt, kände mig orolig....morgonen kom, ingen förbättring, ingen försämring heller. Uppfödaren hade skickat ett meddelande och undrat hur det var, han har tidigare vanor än jag....jag svarade att inget förändrats men jag var tvungen att åka till jobbet men skulle hem till lunch igen. Jag fick beskedet att om jag ville kunde jag lämna tillbaka fisken, eller så kunde jag ha den i ett litet akvarium några dagar men lite vatten och epsonsalt, jag beslutade mig för det senare.. han har ju blivit en familjemedlem nu så visst skulle jag försöka ta hand om honom.....

                så nu sitter jag här och vakar över en sjuk diskus.......vaffar eller vaddar eller vad det nu heter och minns mina bekymmersfria år som Malawi ägare.
                Senast redigerad av Ekenberg; 12 February 2018, 14:26. Anledning: stavfel

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Usch vad jobbigt. Förstår din oro. Det är verkligen påfrestande med sjuka djur. Hoppas det blir bättre.

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    Tråkigt med discusen, hoppas den blir bra. Att den flyter upp låter som problem med simblåsan? Var ett tag se'n jag själv hade discus, hade aldrig liknande problem med mina.

                    Fina sterbai, en av mina favoritpansarmalar Har 16 stycken nu, 8 normalfärgade och 8 albino.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Usch vad jobbigt. Förstår din oro. Det är verkligen påfrestande med sjuka djur. Hoppas det blir bättre.
                      Ja, men jag är optimist, så nu hoppas ja att det skall lösa sig inom kort....en till två dagar sa uppfödaren är det inte bra sedan blir det nog inte bra.
                      men jag är fortfarande optimist.

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av Shepard
                        Tråkigt med discusen, hoppas den blir bra. Att den flyter upp låter som problem med simblåsan? Var ett tag se'n jag själv hade discus, hade aldrig liknande problem med mina.

                        Fina sterbai, en av mina favoritpansarmalar Har 16 stycken nu, 8 normalfärgade och 8 albino.
                        ja, det kan vara simblåsan, men det behöver inte vara allvarligt, kanske har han bara svalt mycket luft när han åt, eller så kan det vara gaser...vi får se.

                        Trivs jättebra med Sterbai. Jag beställde tjugo till idag.....

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Sådär. Nu har jag läst 2 gånger det som hänt sedan sist. Tycker du fått ett helt underbart kar. Vacker inredning och med Diskus som är så fina, så fina. Blir rörd och lite tårögd när jag ser dom simma runt i ditt kar. Nu får du ju redan möta det andra också dvs. att det är en svår fisk och att alla inte alltid kommer att må bra. Förstår din oro och ångestvibbar men gissar att du får göra som jag fick att lära på djupet hur olika saker påverkar diskusen. Om en diskus har problem med mage/tarm så påverkas tydligen simblåsan lätt. 2 av mina fick ju samma problem som dina. Kollar du vattnet dagligen eller tänker du att du kan ana värdena gällande t.ex. nitrit etc. ? Det blir ju mycket foder och fattade jag rätt att du tänkte låta karet hitta sin balans med få vattenbyten? Mina frågor är inte ett tecken på att jag förstår saker bättre än dig utan att för egen del fick jag göra en hel del omtänk gällande just diskusen och vattenrutinerna.
                          Sedan är väl det helt fantastiskt att som du och jag fått en givmild moder natur när det gäller vårt känsloregister. Avigsidan för sådana som oss är det där att vi omfamnar framgångar och blir snabbt mörka i tankarna vid motgångar. Det vår gemensamma vän Mats sa till mig är att "du kan inte räkna med att det fungerar med alla diskusar. Några kommer att tackla av på något sätt då de är stressade eller obekväma med något i karet". En ny grupp innebär en stressituation för alla diskusar med rang, revir etc. och det gör att de snabbt kan bli mottagliga för infektioner och annat. De är inte som Malawi som är födda att bo i radhuslängor
                          Så på något sätt behöver du vända ditt tänk när det gäller diskusarna och se detta som en modig utmaning som troligen kommer att gå bra. Var vaksam på negativa tankar och ställ in dig på krångel ibland. Hör med erfarna diskusägare om vattenbytesrutiner och annat. Du gör ju som jag gjorde och kickade i alla dessa godingar i ett helt nytt kar utan någon nitrifiering igång och då får du som jag balansera värdena med vattenbyten innan det så småningom har stabiliserats. Vilket lär ta 1 månad för fas 1 och sedan tar det en himla lång tid innan din filterlösning hjälper dig på traven. Ingen fisk kommer att vara en bättre lärare än dina diskusar. Det är ett löfte. Så tappa inte sugen nu när du precis lämnat startblocken. Många kramar från en vän.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Tack Johnny, och alltid lika skönt när du är på besök här på forumet. Din röst är så lugnande även i skrift....

                            Jag har ännu inte gjort några vattenprov, mer än innan diskusarna kom, akvariumet har varit igång i en vecka och bara tre dagar med fisk.....så det är super känsligt just nu. De övriga fiskarna mår bra och äter glupskt, den som har problem med simblåsan var glupskas och förhoppningen är ju att det är bra imorgon igen.... jag har köpt stickor för att kunna göra en grovkoll på vattnet om jag märker något med fiskarna men tänkte försöka låta bli annars och inte kolla bara för att.....

                            Jag kan ju säga att jag är jätteglad att jag valde en uppfödare tio minuter bort, de är ett jätte stöd. Han ringde nyss och frågade hur det verkade, vi avvaktar till imån eftermiddag, är han inte bra då får jag lämna tillbaka honom . Jag får pengarna tillbaka ifall detta blir utvägen, inte vad jag önskar men det känns ändå väldigt bra att de hjälper till. Du, när du hade samma problem, blev de bra, hur lång tid tog det. Patric säger att om de inte blir friska på två dygn är det ytterst liten chans att de blir bra igen.

                            Ja, men förutom detta är jag ju grymt lycklig att jag har diskus igen, det blir lite som när man hade små barn.....det är alltid något att sköta om, men kärleken man får tillbaka är ju oändlig....

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Nu skall jag släppa min sjuka fisk....får helt enkelt vänta tills imorgon och hoppas att han är frisk igen.

                              Det är rätt lustigt egentligen....jag har nittio Malawi ciklider, ja förutom de cirka hundra yngel som fortfarande går här hemma, men väldigt få har fått namn, ja eller det är nog inte så konstigt, det som är konstigt är att nu har jag ett behov att namnge diskusarna....

                              några av mina fiskar har namn men då är de oftast baserade på vad arten heter eller något säreget i utseendet... ja förutom min kära Alice då....

                              Alice är nio år nu, tyvärr gick hennes man Bosse bort för ett halvår sedan. Men Alice är fortfarande kvar, kommer alltid fram till rutan och blinkar lite kärvänligt när man kommer, precis som Alice helt enkelt krävde ett namn så kräver mina diskusar också det. Kan de bero på ögonen kanske, eller att alla har så olika sätt.

                              Här är Alice om ni inte fått träffa henne tidigare

                              Klicka på bilden för större version

Namn: A4847CBF-BA53-42D9-AD6C-59A27E478181.jpeg
Visningar: 148
Storlek: 291,2 KB
ID: 2380211

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Så får jag den äran att presentera -Snoken. Namnet var faktiskt ganska snabbt givet för minstingen i flocken. En av snakeskin red , hen är tio centimeter och den jag inte tänkt köpa men fick med eftersom han blev ensam kvar när jag plockat ut de jag ville ha. Men nu är han lite av favoriten, jag kan inte se att han är mobbad eller utstött, han är liksom alltid med men hela tiden vid sidan om. Ofta ser man honom simma ut och in mellan röttern och snoka. Så minsta ormskinnet som alltid snokar runt km ju inte bli något annat än Snoken eller hur....

                                Klicka på bilden för större version

Namn: C90C7415-F619-4523-B8E0-440208E98BD8.jpeg
Visningar: 142
Storlek: 624,0 KB
ID: 2380213 ja det är han längst upp till höger

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 3E9BB443-7BFE-4843-B38B-51E49539464F.jpeg
Visningar: 149
Storlek: 576,1 KB
ID: 2380214 visst är han vacker om en liten Snoken....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...