550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    Ursprungligen postat av Ekenberg
    kommer få vara stimmfisken i diskuskaret, om det nu räknas som stim fisk...... men det känns verkligen som en glad och lycklig fisk....
    Grupp/stim... oavsett så vill dem vara många och det är då dem får visa sin sociala förmåga och komma till sin rätt!

    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Skönt! Då är det gôtt gry i gruppen!
      Gruppen känns bra, det är lite gruff mellan de två största, de försöker någ bestämma vem som bestämmer i detta akvarium, vi får väl se hur det slutar....

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av Rufus
        Pansarmalar kan man svårligen vara utan när man blivit närmare bekanta. De är som du säger pigga och har dessutom fina mönster och fason.
        De, är helt otroliga.... de håller på hela tiden, jag har bestämt mig för att tio till hade nog varit lämpligt.....vi får väl se

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av miiaoo
          Härom veckan blev jag så förtjust i lika fina sterbaier som dina. Jag hann ända till kassan med dom innan jag fattade vad dom kostade! Jag hade blandat ihop den otydliga texten på karet och trodde dom kostade 499 för 10 men i verkligheten var det 899 för 10!!!!!!!!!!!!!!!
          Ja, skämmigt värre, för jag hade inte det på kontot så jag fick gå tillbaks med dom och be dom att packa upp mina 5 venezuelan black istället.
          Ja du.....det får vi nog alla tampas med, att det kostar lite mer än man har.....vill ju inte göra dig avundsjuk på något sätt....mina kostade 50 st....tror jag skall lägga en ny beställning, tio till vore inte dumt...

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av Nando
            Härliga bilder Ekenberg! Skönt att de äter och inte verkar så rädda!
            Tackar, nä du.....vägen till deras hjärta gick genom magen.....nu kan jag inte resa mig ur soffan förrän alla står framme vid glaset och kollar om det möjligen blir några mer musslor.....

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av åheim
              Grupp/stim... oavsett så vill dem vara många och det är då dem får visa sin sociala förmåga och komma till sin rätt!
              Jag är redan väldigt imponerad, de håller verkligen ihop.....och är aktiva hela tiden. Du, hur många är lagom ,tror du, för mitt 550 liters....tio till eller är det för många.

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Tänk att det var så lätt att vinna fiskarnas förtroende . Lite mat sen var vi bästa vänner. Nu räcker det att jag reser mig upp från soffan och alla fiskar är direkt framme för att kolla om det är dax för en liten munsbit av något slag....

                Klicka på bilden för större version

Namn: BCF72EB6-F520-4C5F-B401-13A2CC7A2EA4.jpeg
Visningar: 118
Storlek: 566,6 KB
ID: 2380071Klicka på bilden för större version

Namn: E0460A8C-2149-4DFA-B627-ADA38E65709F.jpeg
Visningar: 129
Storlek: 521,3 KB
ID: 2380072

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  Ursprungligen postat av Ekenberg

                  Jag är redan väldigt imponerad, de håller verkligen ihop.....och är aktiva hela tiden. Du, hur många är lagom ,tror du, för mitt 550 liters....tio till eller är det för många.
                  Absoluuut inte! Du kan nog skaffa många fler än vad som känns ekonomiskt bekvämt 100st är väl en trevlig siffra
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Det kommer att bli jätte svårt med discusarna , det förstår jag nu....
                    Min plan är ju att vara mycket försiktig med matningen nu de första veckorna. Det är ju något jag lärt mig under alla mina år som hobby akvarist, när man startat nytt akvarium är det ju känsligast de första veckorna. Så planen är att vara försiktig och sparsam med mat, eftersom jag inte vill göra några vattenbyten nu under de första två veckorna heller......

                    ja jag vet, har man diskus skall man ju byta vatten varje dag.....eller.....är det just det felet man gör som diskusägare... Som sagt, jag vet inte men min plan är att studera fiskarna noga, hålla ner matningen och inte byta vatten.....om det inte blir nödvändigt, nu skall så lite som möjligt göras med detta akvarium och bara det och fiskar få acklimatisera sig ordentligt så hoppas jag att det gör allt mycket lättare framöver.

                    Har jag några belägg för detta.....nej, inte alls, inte mer än en känsla för att det är rätt väg att gå. För det känns som det finns lika mycket råd som det finns diskusägare...... men med detta sagt menar jag inte att jag inte vill ha råd, jag vill ha alla råd jag kan få. Sedan kan jag naturligtvis inte lova att jag följer alla

                    Anledningen att jag vill pröva detta sättet är ju för hur mycket man än läser om discusar så känns det som den gemensamma nämnaren är att stress och oro är skadligt. Så nu är tanken att stressa och oroa så lite som möjligt, naturligtvis är fräscht vatten också en viktig parameter, men innan jag har ett kar i balans och en bra bakterieflora så tror jag att mycket vattenbyte försämrar karets chans att komma i balans och därmed också stressar fiskarna mer.

                    Sedan är då det där med matning, ja matvägrar en fisk är det ju inga problem på en eller två veckor, säger man, nu är det ju inte så att mina fiskar inte skall få mat, de skall få mat. Men inte gödas, målet är inte att de skall växa massor utan målet är att alla skall få äta men utan att vattnet blir dåligt.

                    Ja, det är som sagt planen....jag hoppas detta kommer göra att jag slipper nitritspikar och algexplosioner, samt lugna och tåliga fiskar.....

                    kommentarer på detta?

                    Så det blir nog det som blir svårast.....att inte mata dessa söta valpar som står och tittar på mig med sina vackra ögon så fort jag reser mig upp.......

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av åheim
                      Absoluuut inte! Du kan nog skaffa många fler än vad som känns ekonomiskt bekvämt 100st är väl en trevlig siffra
                      Hahahaha.....nja, så många vill jag ju inte ha, vill ju gärna kunna se mina diskusar

                      Kommentar

                      • Mrfabbe
                        • November 2017
                        • 140

                        Wow ekenberg, vilka fantastiska diskus.. vart har du fått tag i dem om jag får fråga?

                        Måste nog hålla mig undan den här tråden tills dagen då jag flyttar till ett större boende.. kommer nog bli olidligt annars.

                        Kommentar

                        • Mrfabbe
                          • November 2017
                          • 140

                          Och förresten, den diskusen som är längst ner i bild på båda bilder med svarta ränder, vet du vad den färgsättningen heter?

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av Mrfabbe
                            Wow ekenberg, vilka fantastiska diskus.. vart har du fått tag i dem om jag får fråga?

                            Måste nog hålla mig undan den här tråden tills dagen då jag flyttar till ett större boende.. kommer nog bli olidligt annars.
                            Ja du......mitt diskus sug kom när jag började här på zoopet.....läste Bluewing, Ingers, Tommy och Mats trådar om diskus och sedan var det kört....
                            Odlaren av mina diskus är tysken Piwowarski, uppfödaren är Patric och Marie på Storkens zoo här i Göteborg. De föder även upp helt egna, men nu har de nog mest vildfångad inne, men de laddar för den stora utställningen i Ullared i april. Att de blev just dem jag köpte av beror nog mest på deras otroliga engagemang , jag vet ärligt inte hur mång timmar de fick lägga på mig. Sedan hade de just de jag ville ha dessutom.

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av Mrfabbe
                              Och förresten, den diskusen som är längst ner i bild på båda bilder med svarta ränder, vet du vad den färgsättningen heter?
                              Det är en Leopard, de svarta ränderna kommer ju blekna bort.

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Nä, nu får det räcka för ikväll......

                                men först tröttar jag er med en sista bunt bilder.... Klicka på bilden för större version

Namn: 20869819-B8FF-408D-9EE9-784B09D0885D.jpeg
Visningar: 117
Storlek: 672,3 KB
ID: 2380082Klicka på bilden för större version

Namn: 69E2F11B-CE25-4E37-B00D-FFF3CB316CCA.jpeg
Visningar: 116
Storlek: 661,6 KB
ID: 2380083Klicka på bilden för större version

Namn: B84D7EF8-132B-4C7C-8F57-D189093D0C73.jpeg
Visningar: 118
Storlek: 622,0 KB
ID: 2380084Klicka på bilden för större version

Namn: 76CFC181-7EDA-449C-9C56-A74605C16B53.jpeg
Visningar: 118
Storlek: 625,3 KB
ID: 2380085Klicka på bilden för större version

Namn: 4C7218AB-9CB8-48DF-BC83-866DC324886F.jpeg
Visningar: 109
Storlek: 587,8 KB
ID: 2380086Klicka på bilden för större version

Namn: 0711DD42-F7BB-4BEE-AFE3-1EA2E8912B54.jpeg
Visningar: 114
Storlek: 628,2 KB
ID: 2380087Klicka på bilden för större version

Namn: 78231207-4AB5-4CE0-B217-03152FACE0A6.jpeg
Visningar: 122
Storlek: 526,9 KB
ID: 2380088Klicka på bilden för större version

Namn: F2E21D2D-B354-4B0F-850D-AAFC3F5ABC0B.jpeg
Visningar: 117
Storlek: 496,6 KB
ID: 2380089Klicka på bilden för större version

Namn: 029B8649-714D-49B8-88AF-2E8745197C5A.jpeg
Visningar: 119
Storlek: 445,3 KB
ID: 2380090Klicka på bilden för större version

Namn: C365CA39-BBD0-45D8-8A69-BC0A5C38EE49.jpeg
Visningar: 111
Storlek: 457,5 KB
ID: 2380091

                                Kommentar

                                Arbetssätt...