550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rufus
    • January 2005
    • 866

    Jag förstår att du har svårt att slita dig, verkligen toppenfina!
    // Annicka

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Tackar, ja du, nu sitter jag trollbunden.....helt oroligt vad dessa pansarmalar håller på......det är ju en helt ny bekantskap för mig. Så när man fått lugnet av diskusarna, får man energibosen av dessa små liv..... det känns riktigt bar just nu...

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ja, Annicka det är makalöst.....riktigt vackert med diskusarna.

        Kommentar

        • miiaoo
          • January 2006
          • 2815

          Men WOWOW!! Så roligt! Nu är ju resan påbörjad PÅ RIKTIGT! Du måste vara glad som en unge på julafton ju?!

          jag är verkligen inte biten av disusbacillen men dina ser ut som karameller i en gammaldags godisbutik! Du vet, sånna där handgjorda som knappt går att få tag på numera.

          Dessutom har du fått till karet jättefint! Det ska bli så kul att följa när det växer till sig och det blir ingånget på riktigt:
          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

          Kika gärna in i min dagbok!

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ja du, bättre än julafton....det är som en förälskelse, man har svårt att slita blicken från dessa underbara varelser...och när man väl gör det finns tanken ändå kvar där......
            jag har en son som letar hus, så lite av lördagsnöje är ju att åka med och titta....ja, han vill ha med mig skall tilläggas ..... jag har ju en del teknisk kunskap inom just det området och gör ju en hel del besiktningar av hus yrkesmässigt.... men det som brukar kännas så roligt känns inte alls lockande idag..... vill inte gå ifrån akvariumet......

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Klicka på bilden för större version

Namn: 49C76DBD-853F-49DD-A031-EF910E16ABC3.jpeg
Visningar: 147
Storlek: 420,8 KB
ID: 2380022Klicka på bilden för större version

Namn: 5188B322-AD75-4A82-9749-BDFCF084EE10.jpeg
Visningar: 150
Storlek: 490,9 KB
ID: 2380021 Diskusarna värkar må bra även idag. Det är en som är mörkare och håller sig långt bak, men det får ju ta ett tag. De simmar runt i utrymmet längst bak, och har spridit ut sig mer än igår. Fortfarande är det cobalt hanen som håller sig framme och i mitten av karet. Ibland får han med sig cobalt honan och ibland största snakeskin , men oftast är han själv. De övriga passerar de öppna mittenpartiet men undviker ögonkontakt med mig utan tar sig bara till nästa skyddade hörn. Jag får inse att jag nog ser lite skrämmande ut, orakad och ruffsig i håret..... han ju inte med att fixa mig, var ju tvungen att springa ner direkt.....

              Ja sedan har vi ju de sex Corydoras sterbai, Sterba’s pansarmal.....har aldrig sett så aktiva fiskar.... och då är jag van vid Malawi ..... dessa malar är ju överallt och hela tiden, makalös manic, men de ser ut som de älskar livet och har fruktansvärt skoj, måste beställa minst sex till......

              önskar alla en riktigt skön lördag.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                Sterbai är ju så otroligt trevliga och vackra och att iakta ett stim corydoras är svårslaget
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ja, från att aldrig haft corydoras till att nu älska dessa små liven var steget inte långt.... kommer få vara stimmfisken i diskuskaret, om det nu räknas som stim fisk...... men det känns verkligen som en glad och lycklig fisk....

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Så där ja, då var måstena avklarade, det är visst inte så att livet stannar bara för att man blivit diskuspappa, även om man önskade mer förståelse för en så viktig händelse. Men nu har helgens första öl tappats upp i glaset och endast matlagning är kvar på att göra lista...... fast förre dess en stund framför akvariumet...

                    det har inte hänt så mycket, blå hane och hona är framme nästan hela tiden och den största snakeskin. Överraskningen är den minsta snakeskin, hen som jag egentligen inte tänkt köpa.....men fick på köpet eftersom hen var ensam kvar. Denna lilla har ju något för sig hela tiden....han skall igenom grenar och rötter på alla håll och kanter, går det inte lodrät så prövar han vågrät istället, mycket underhållande och jag är väldigt glad att han komm med.....

                    De övriga håller sig sysselsatta lite där bakom, simmar omkring och kikar ut, ingen står still,andas konstigt eller är för mörk. Så även om inte alla är framme så känns det ändå som de har landat i sin nya miljö...

                    japp, så vad blir det för mat? Ekologiska musslor, räkor och hummer till det ägg, spenat och paprika........fint skall det vara, jag och pojkarna skall käka kyckling. Jag har inte matat discusarna ännu, ville vänta så att alla blev riktigt hemmastadda först men nu är det snart dax.
                    Senast redigerad av Ekenberg; 10 February 2018, 17:31.

                    Kommentar

                    • smajlet
                      • January 2018
                      • 1374

                      Riktigt finna fiskar grattis till ett jättefint akvarium

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Tackar, ja jag är nöjd......

                        Så det alltså dax för första matningen.... vilka pirayor ingen matvägran där direkt, vattnet nästan kockade av all aktivitet i karet..... skönt att se att ingen stod kvar i något hörn...

                        Klicka på bilden för större version

Namn: 558FA262-4275-4EFF-81EC-6AFBA41B14A8.jpeg
Visningar: 147
Storlek: 635,5 KB
ID: 2380042Klicka på bilden för större version

Namn: 788D5F43-86F1-4CAA-B971-C9D9ECC6619B.jpeg
Visningar: 152
Storlek: 597,6 KB
ID: 2380043Klicka på bilden för större version

Namn: D3C9A46E-4AE4-492C-AF13-9019AC3F433B.jpeg
Visningar: 142
Storlek: 570,8 KB
ID: 2380044Klicka på bilden för större version

Namn: 34100A94-953E-48EB-89C9-5B006F8336C4.jpeg
Visningar: 139
Storlek: 583,2 KB
ID: 2380045Klicka på bilden för större version

Namn: A13C2EA3-138A-4B3B-8391-DC2F46B0AF65.jpeg
Visningar: 140
Storlek: 635,4 KB
ID: 2380046Klicka på bilden för större version

Namn: 82949CD4-6EB0-42E9-B8A7-6CFF3AC299B5.jpeg
Visningar: 139
Storlek: 610,1 KB
ID: 2380047Klicka på bilden för större version

Namn: 89770F6A-E8EA-4D06-9F5E-E28B863E6A77.jpeg
Visningar: 148
Storlek: 518,2 KB
ID: 2380048Klicka på bilden för större version

Namn: 636C71B2-3DB6-4F96-AF95-FE383BFFD9FD.jpeg
Visningar: 138
Storlek: 606,1 KB
ID: 2380049Klicka på bilden för större version

Namn: 70E0FF81-0EA9-4335-BB29-A806E57D22F4.jpeg
Visningar: 135
Storlek: 543,1 KB
ID: 2380050Klicka på bilden för större version

Namn: CF715137-5DC5-469F-B4F0-79FF15BD7DEC.jpeg
Visningar: 137
Storlek: 626,0 KB
ID: 2380051

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Skönt! Då är det gôtt gry i gruppen!

                          Kommentar

                          • Rufus
                            • January 2005
                            • 866

                            Pansarmalar kan man svårligen vara utan när man blivit närmare bekanta. De är som du säger pigga och har dessutom fina mönster och fason.
                            // Annicka

                            Kommentar

                            • miiaoo
                              • January 2006
                              • 2815

                              Härom veckan blev jag så förtjust i lika fina sterbaier som dina. Jag hann ända till kassan med dom innan jag fattade vad dom kostade! Jag hade blandat ihop den otydliga texten på karet och trodde dom kostade 499 för 10 men i verkligheten var det 899 för 10!!!!!!!!!!!!!!!
                              Ja, skämmigt värre, för jag hade inte det på kontot så jag fick gå tillbaks med dom och be dom att packa upp mina 5 venezuelan black istället.

                              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                              Kika gärna in i min dagbok!

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Härliga bilder Ekenberg! Skönt att de äter och inte verkar så rädda!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...