550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smajlet
    • January 2018
    • 1374

    Den växten nere till vänster köpte jag på herkules zoo blir stor och grann

    Klicka på bilden för större version

Namn: 4BFBEE5E-E4A5-4996-9199-1D2302174404.jpeg
Visningar: 135
Storlek: 861,6 KB
ID: 2379803
    Om den trivs bra.

    Det här kommer bli så bra ska du se.
    Jag hade svårt att se mitt kar, men blev väldigt nöjd när alt väll var på plats.

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Japp, min är också därifrån ..... otroligt vad mycket växter de hade på herkules..... och ändå beklagade de sig att leverans skulle komma först imorgon.
      tänk så många gånger jag gott där och drällt.....men lyckats missa växterna, jag var bara intresserad av fisken.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Ser jättefint ut i de delar du nu fotat! När planerar du att ta hem dina discusar?

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          På fredag skall jag ta med mig vatten till uppfödaren, så att mitt vatten stämmer med det som fiskarna har. Om allt är ok blir det fredag eller lördag ..... om något inte stämmer får de stanna ett tag till...

          nu släpper jag akvariumet för ikväll.... får se hur det känns imorgon

          Klicka på bilden för större version

Namn: 45847916-FD41-487C-9E68-152D34426363.jpeg
Visningar: 137
Storlek: 578,8 KB
ID: 2379816

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Härlig bild med röd inspiration i förgrunden! Spännande att det snart är dags att ta hem dina fiskar!

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Så här ser det ut när jag lämnar akvariumet ikväll. Är det något jag borde ändra?

              Klicka på bilden för större version

Namn: E525D56D-451D-46AD-9DA9-A3E654AA5BA7.jpeg
Visningar: 226
Storlek: 358,4 KB
ID: 2379825

              Kommentar

              • smajlet
                • January 2018
                • 1374

                Ursprungligen postat av Ekenberg
                Så här ser det ut när jag lämnar akvariumet ikväll. Är det något jag borde ändra?

                Klicka på bilden för större version

Namn: E525D56D-451D-46AD-9DA9-A3E654AA5BA7.jpeg
Visningar: 226
Storlek: 358,4 KB
ID: 2379825
                Grymt snyggt det blir och så ser man trästamen nu

                tycker det ser väldigt bra ut nu. Och med fiskarna kommer det bli en nu bättre


                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Skall fixa lite till imån......men tack vare all hjälp så blir det något bra.....kanske åker en kvist i imorgon bakom svärdplantorna och möjligtvis plockas en eller två svärdplantor bort..... men jag får sova på saken......

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Det ser kanonfint ut, Thomas!
                    Du har vekligen fått till en luftig och sirlig känsla - precis som du tänkte.
                    Det är inget som hindrar att du ändrar lite smågrejer när du fått begrunda karet en tid. Du ser också vad som eventuellt kan behöva ändras på när du får i discusarna.
                    Om du vill komplettera med mer grenar och kvistar så vet du att du kan komma vägen förbi här igen och botanisera.
                    Keep up the good work!

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Tack Mats , har ju grenar kvar fortfarande, men kommer ju gärna förbi för att fortsätta vårt samtal, ja eller så ses vi hos mig. Det är ju många aktiva nu i Göteborg så jag funderar på att kolla intresset för att träffas lite då och då på riktigt.....ger ju ännu en dimension på hobbyn.
                      akvariumet är lite mer städat än jag tänkt mig....ville ju ha lite mer oårdnad miljö, men det kanske kommermed tiden. Tack för din hjälp.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Klart vi skall ses! Kommer gärna och kollar in dina discusar.
                        I nuläget ser ju karet sådär tok-nystartat ut, men det har snart gått in sig och får en skön lunk.

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Jag hoppas på det, skall nog försöka klämma i lite mer grenar, sedan lite löv..... så kommer ju skiten med tiden. När vattnet är färdigt kommer diskusen.....
                          passar bra för nästa vecka är ju sportlov och även om jag inte är ledig kommer jag jobba korta dagar...så det blir mycket tid att sitta och titta på diskusarna.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Idag har jag inte gjort mycket med diskusarnas akvarium. Satt ner en kvist till och flyttat ett par växter lite. I morgon efter jobbet är det dax att kontrollera vattnet, förhoppningsvis kan de nya familjemedlemmarna flytta in redan imorgon, men vi får väl se.

                            Inredningen av karet är inte som jag tänkt, det är liksom lite för prydligt. Men tanken jag hade från början finns kvar. Om eller förhoppningsvis när växterna växer till sig så är alla långa placerade i framkant och skall bilda en ridå, bara ungefär en tredjedel i mitten är fri från långa växter och fri från grenar. Det blir lite som scenen, bakom kvistar och växter är det också rätt fritt så att discusarna själv kan välj om de vill ut på scen och visa upp sig, eller om de vill simma omkring lite skyddat. Min förhoppning är då att man som åskådare får kika in i en värld bakom växterna. Jag har försökt att skapa fyra olika områden där bakom som kanske gör att alla fiskar kan hitta sitt eget favoritställe. Ja om det blir så får vi ju se......Jag funderar lite på om jag skall ha större ström/rörelse i karet just för att inte göra förhållanden som passar för lek utan snarare få gruppen att inte para ut utan hålla sig som grupp så länge som möjligt. Nu har jag ett huvud som klarar 1000 liter/ timme men kanske skall öka det till 2000 liter/ timme.... ja, det får jag klura lite på här under kvällen.

                            Så vänner...tankar och åsikter är fortfarande välkomna , sedan när diskusarna kommit vill jag hålla händerna ifrån så mycket som möjligt, ja om det inte gäller att mata de nya valparna vill säga Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0586.JPG
Visningar: 165
Storlek: 215,0 KB
ID: 2379895

                            Kommentar

                            • jolindse
                              • January 2018
                              • 70

                              Ursprungligen postat av Ekenberg
                              Idag har jag inte gjort mycket med diskusarnas akvarium. Satt ner en kvist till och flyttat ett par växter lite. I morgon efter jobbet är det dax att kontrollera vattnet, förhoppningsvis kan de nya familjemedlemmarna flytta in redan imorgon, men vi får väl se.

                              Inredningen av karet är inte som jag tänkt, det är liksom lite för prydligt. Men tanken jag hade från början finns kvar. Om eller förhoppningsvis när växterna växer till sig så är alla långa placerade i framkant och skall bilda en ridå, bara ungefär en tredjedel i mitten är fri från långa växter och fri från grenar. Det blir lite som scenen, bakom kvistar och växter är det också rätt fritt så att discusarna själv kan välj om de vill ut på scen och visa upp sig, eller om de vill simma omkring lite skyddat. Min förhoppning är då att man som åskådare får kika in i en värld bakom växterna. Jag har försökt att skapa fyra olika områden där bakom som kanske gör att alla fiskar kan hitta sitt eget favoritställe. Ja om det blir så får vi ju se......Jag funderar lite på om jag skall ha större ström/rörelse i karet just för att inte göra förhållanden som passar för lek utan snarare få gruppen att inte para ut utan hålla sig som grupp så länge som möjligt. Nu har jag ett huvud som klarar 1000 liter/ timme men kanske skall öka det till 2000 liter/ timme.... ja, det får jag klura lite på här under kvällen.

                              Så vänner...tankar och åsikter är fortfarande välkomna , sedan när diskusarna kommit vill jag hålla händerna ifrån så mycket som möjligt, ja om det inte gäller att mata de nya valparna vill säga Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0586.JPG
Visningar: 165
Storlek: 215,0 KB
ID: 2379895
                              Tycker det är superfint och det skall bli riktigt kul att se när det är inflyttat och klart!

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Jag tror att detta blir en spännande fredag........

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 59300C4E-E9B6-4AE6-B550-EABF3C510EA3.jpeg
Visningar: 144
Storlek: 525,4 KB
ID: 2379925

                                Kommentar

                                Arbetssätt...