550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rufus
    • January 2005
    • 866

    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Åkte hem på lunch idag, skyllde på att jag måste ut med hunden.....egentligen var det ju akvariumet som pockade på min uppmärksamhet.....

    tack för all hjälp med alla input....det är inte så lätt och jag är inte riktigt framme vid min bild i huvudet men det närmar sig.

    detta är det senaste jag åstadkommit .... kanske skall jag i med sekatören och klippa lite grenar till för att få lite mer fritt spelrum. Den största roten är borttagen och de övriga har jag lagt ner. Två mindre rötter står i varje hörn....

    ja så har jag fyllt på med engelsk sjösten av minsta grovlek i botten....tvättade grus hela kvällen igår. Så om ni har några idéer eller kommentarer så kläm fram dem nu annars blir det vatten i karet ikväll....

    åter igen, tack för era synpunkter :

    Klicka på bilden för större version

Namn: 567105BA-B503-4BA3-9308-0C0A4FB2A1E3.jpeg
Visningar: 216
Storlek: 320,2 KB
ID: 2379681
    Det här börjar bli allvarligt..åka hem från jobbet
    Jag tycker det börjar se riktigt bra ut. Men håller också med Mats om tvåan. Snyggt när grövre stockar ligger ner (stör inte heller linjen från bakgrundens rot) och kvistarna står upp. Bara det inte blir för likformigt så det ser ut som de är ute på gemensam promenad . Men jag tror du kommer att känna när det känns rätt för dig sen kommer växter att bryta linjer och lumma till det. Har du bett familjen om hjälp? De kan se med friska ögon och ha känsla för linjer (och brukar gilla att bli delaktiga) . Spännande att se hur du slutgiltigt bestämmer dig, lita på din magkänsla.
    // Annicka

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ja du Annicka. Alla söner, deras flickvänner och tillochmed min exfru har varit med och tyckt, plus ett discus forum på fb.... tvåan var klar segrare, tror bara jag, nando, åheim och mats gillade det femte förslaget..

      det jag gjorde på lunchen är ett mellanting mellan tvåan och femman. Mest grenar på kanterna medans de i mitten är lite glesklippta för att ge fiskarna simmrum. Men precis som du säger står det lite på rad.... fast åandra sidan är det ju lite så det ser ut när man kollar filmer från Amazonas där det växer mycket klena rötter vid kanterna..... svårt är det, önskar nu nästan att jag valt ett större kar med mer djup..... men detta får bli första försöket så får det väl utvecklas ....

      Kommentar

      • Rufus
        • January 2005
        • 866

        Ursprungligen postat av Ekenberg
        Ja du Annicka. Alla söner, deras flickvänner och tillochmed min exfru har varit med och tyckt, plus ett discus forum på fb.... tvåan var klar segrare, tror bara jag, nando, åheim och mats gillade det femte förslaget..

        det jag gjorde på lunchen är ett mellanting mellan tvåan och femman. Mest grenar på kanterna medans de i mitten är lite glesklippta för att ge fiskarna simmrum. Men precis som du säger står det lite på rad.... fast åandra sidan är det ju lite så det ser ut när man kollar filmer från Amazonas där det växer mycket klena rötter vid kanterna..... svårt är det, önskar nu nästan att jag valt ett större kar med mer djup..... men detta får bli första försöket så får det väl utvecklas ....
        Haha verkar som det nästan blivit för många kockar.. att de står uppradade på ngt vis är ju ofrånkomligt men kan göras på olika olika sätt och det fixar ju du. Växterna kommer som sagt att göra sitt till för helheten och det intryck man får. För att inte tala om firrarna, de är ju deras blivande hem framför allt och de är ju huvudattraktionen!
        // Annicka

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ännu inte nöjd.....men nu har jag fyllt på vatten och var just och hälsade på mina discusar, lika trevliga och glada över att jag kom som Kag över att se dem...ja det kändes så iallafall.....fick med mig två hinkar med nästan svart vatten från filtret i mina discusar kar som jag nu pytsat i bakom bakgrunden i filtermatrialet, så nu skall det gotta till sig lite. Fick med lite växter hem. Som jag bara snabbt placerat ut i karet...... så nu gör jag inget mer idag. Men funderar på att ta bort grenarna i mitten....ser nog lite för uppradat ut, jag får se vad kg hittar på, men nu får jag släppa det lite, så goda vänner fortfarande får ni gärna kommentera och tycka, hjälp mig gärna med placering av växter och vilka sorter jag borde ha. Ja ett foto, trotts att vattnet inte är kristallklart ännu.....

          Klicka på bilden för större version

Namn: BB7426AE-7B6A-48B5-BA94-CB43379338DD.jpeg
Visningar: 174
Storlek: 310,6 KB
ID: 2379720

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Svärdsplantor Klicka på bilden för större version

Namn: HL.jpg
Visningar: 173
Storlek: 821,4 KB
ID: 2379723 gillas - lägger gärna en äggsträng på dom

            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Underbart foto, svärdplantor är väl en av de växter som lever i Amazonas ... de är väldigt vackra men jag lyckas inte riktigt få den vilda känslan som jag ville...mitt kar känns för ordnat....

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Ekenberg
                Underbart foto, svärdplantor är väl en av de växter som lever i Amazonas ... de är väldigt vackra men jag lyckas inte riktigt få den vilda känslan som jag ville...mitt kar känns för ordnat....
                Nej då, tycker att det ser bra ut - behövs inga svärdsplantor, rötter, glasruta och värmare funkar det med .
                Himla kul att följa projektet Thomas

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Rufus
                  • January 2005
                  • 866

                  Från mig sett vänstra hörnet ser fint ut tycker jag. Kanske kan den mittersta grenen ha en liknande kontakt med ngn/ngra av de övriga?
                  // Annicka

                  Kommentar

                  • smajlet
                    • January 2018
                    • 1374

                    Ursprungligen postat av Ekenberg
                    Underbart foto, svärdplantor är väl en av de växter som lever i Amazonas ... de är väldigt vackra men jag lyckas inte riktigt få den vilda känslan som jag ville...mitt kar känns för ordnat....
                    Förstår hur du känner, men jag tycker det ser väldigt bra ut, kanske hade jag funderat lite över grenarna nr 4 och 5 från vänster set enligt bild #109. Jag gillar verkligen din bakgrund men jag kan inget om discus. jag gillar trädstammen och skulle vilja se mer av den därför jag funderade över dom grewnarna.

                    Man får smälta det lite under en tupplur till nästa dag så kanske man ser något man vill justera på .

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Tror du har helt rätt smajlet....efter jobbet kör jag en vända förbi några zoo affärer för att se vad jag kan hitta för växter, vill ha några till. Sedan åker nog rot fyra och fem ut, kanske rot ett också. Skall testa med den stora roten igen....hoppas jag löser något som känns rätt....innan jag skall hämta fisken

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Så där ja, spännande utflykt efter jobbet och lite mer växter med mig hem....

                        idag angrep jag inredningen på ett nytt sätt.... tog och började med ett litet hörn. Där prövade jag alla olika kvistar och vred och vände tills jag hittade en som passade perfekt. Efter det var det rötternas tur ända tills jag var nöjd. Ja sedan var det växternas tur......

                        så nu har jag ett hörn som jag är nöjd med.... bara resten kvar, skall nog öppna en flaska rödvin det är ju ändå lillelördag.....och detta jobbet kräver ju en stadig hand

                        Klicka på bilden för större version

Namn: E0459356-7761-4E94-A175-43B2587E1DD1.jpeg
Visningar: 161
Storlek: 783,1 KB
ID: 2379786

                        Kommentar

                        • Björn J.
                          • November 2017
                          • 1049

                          Du tar väl ut växterna ur krukorna?

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ja det gör jag, när jag hittat rätta platsen för varje växt. Fram till des får de stå kvar i krukorna.....men frågan är berättigad , jag var osäker igår hur man skulle göra så idag frågade jag faktiskt på herkules zoo hur jag skulle göra.....alla är vi barn i början, och nu känner jag mig verkligen som nybörjare.....
                            Tack för din hjälp, kommer säkert behöva mycket framigenom

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Nu jobbar jag med små bitar av akvariumet....flyttar och vrider och vänder......det är helt klart att det inte kommer att bli som jag tänkt mig.... men det blir nog bra till slut... fast frågan är när detta blir klart ...

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 79AE5933-B3BD-4ED4-B6A9-E2EE447AC81C.jpeg
Visningar: 155
Storlek: 640,3 KB
ID: 2379795Klicka på bilden för större version

Namn: E372CC62-4C06-4BA0-911D-85788216FC0A.jpeg
Visningar: 160
Storlek: 728,4 KB
ID: 2379796Klicka på bilden för större version

Namn: E91EAC40-6953-417D-AB42-A9513782E8D0.jpeg
Visningar: 164
Storlek: 721,6 KB
ID: 2379797

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Klicka på bilden för större version

Namn: D62163FA-31CA-4B3D-8A57-9E1C7E7C680F.jpeg
Visningar: 143
Storlek: 885,8 KB
ID: 2379799

                                Kommentar

                                Arbetssätt...