550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    #91
    Låter bra med lite mer plats! Är det inte så att discusar bråkar ibland också och då kan det väl vara bra om det inte är för mycket pinnar så de riskerar att skada sig? Återigen - min erfarenhet av discus är obefintlig...

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #92
      Lite inspiration kanske Thomas...

      South American Community Tank540 litres (5x2x2) Aquarium which is home to my much loved Discus, Cardinal Tetras, Rummynose Tetras, Bleeding Heart Tetras, Hat...


      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #93
        Ytterligare en inspiration...
        Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #94
          Känns som om jag blir tjatig nu...



          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            #95
            Tack Inger, både för kommentarer och underbara filmer, den sista tyckte jag mycket om. Det var kul att se med precis samma grus som jag vill ha i botten. Jag tillhör ju de som inte tycker sand känns bra. Jag har plockat ut allt ur akvariumet och sitter här med grenar och rötter och flyttar, tar bort, stoppar in....men får det inte riktigt så som jag tänkte....men kanske imorgon....

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              #96
              Detta blev sista försöket i kväll

              Klicka på bilden för större version

Namn: B67380E5-D31F-4C44-B23F-343C292423E6.jpeg
Visningar: 169
Storlek: 329,3 KB
ID: 2379650

              Kommentar

              • smajlet
                • January 2018
                • 1374

                #97
                Wow Det här får jag följa Nu har jag mycket tid för att titta på andra saker, var väldigt upptagen med mitt stora kar

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #98
                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Känns som om jag blir tjatig nu...



                  //Inger
                  Varför får jag en känsla av att jag sett det 960-karet förut..?

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #99
                    Thomas!
                    Nu har du labbat och arbetat ett tag med grejerna - Bra!
                    Man ser på någon bild att bakgrunden sväljer en hel del utrymme och då måste fokus bli att se till att skapa än mer spejs för discusarna.
                    Du är spot on på bild nr. 2 i inlägg nr. 86. Men kanske till och med ännu mer på bild nr. 5 i samma inlägg.
                    Det kan dock vara dags i inredningen på bild nr. 5 att "killa ett par darlingar" och det är först och främst den där avlånga "lek-roten" - jo, det har varit många discuslekar på just den pinnen - men ta bort den, tycker jag. En kanske tveksam darling att killa är den lite större, massiva rotdel du lagt på botten - men jag tycker du skall ta bort den också.
                    Tänk på det där luftiga intrycket du funderar på. Du är väldigt nära det nu i dina torrinredningsskisser (sicket jävla ord, va?).
                    Det är inget som hindrar att du i ett senare skede adderar någon mer, lite sirligare gren eller rotdel (du vet var stuffet finns ).
                    Om discusarna får lektendenser drar de gärna en lek på tunnare grenverk.
                    Skippa sten i karet.
                    Senast redigerad av Mats Bryzell; 06 February 2018, 08:09.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                      Varför får jag en känsla av att jag sett det 960-karet förut..?
                      Jag vet varför känslan infinner sig .

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Var det ditt kar i filmen i inlägg 94 , Mats....... ja ja ,det borde jag ju sett....absoluta favoriten

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Kul smajlet. Men fortsätt att fota och lägg ut på ditt kar, det är alltid kul att få följa med i utvecklingen.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ja Mats, man måste nog välja.....det blir för mycket med allt. Förslag 2 och 5är favoriterna. 2:an för att det blev mest space och 5 för att den stämmer mest med min ursprungliga plan. Jag kommer att ta bort favoriterna....och bara ha sirliga kvistar samt några mindre rötter på botten, någonstans för malar att bo...
                            Men ett av mina mål är att få till den fantastiska botten du hade i ditt kar i filmen....precis så vill jag ha det

                            Jag börjar förstå varför du inte är så förtjust i btn bakgrund, det blir helt enkelt inte mycket plats kvar för inredningen.....

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Åkte hem på lunch idag, skyllde på att jag måste ut med hunden.....egentligen var det ju akvariumet som pockade på min uppmärksamhet.....

                              tack för all hjälp med alla input....det är inte så lätt och jag är inte riktigt framme vid min bild i huvudet men det närmar sig.

                              detta är det senaste jag åstadkommit .... kanske skall jag i med sekatören och klippa lite grenar till för att få lite mer fritt spelrum. Den största roten är borttagen och de övriga har jag lagt ner. Två mindre rötter står i varje hörn....

                              ja så har jag fyllt på med engelsk sjösten av minsta grovlek i botten....tvättade grus hela kvällen igår. Så om ni har några idéer eller kommentarer så kläm fram dem nu annars blir det vatten i karet ikväll....

                              åter igen, tack för era synpunkter

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 567105BA-B503-4BA3-9308-0C0A4FB2A1E3.jpeg
Visningar: 215
Storlek: 320,2 KB
ID: 2379681

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Det ser jättebra ut! Lite växter på det sedan så blir det toppen!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...