550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    #61
    Tack Annicka , jag tror jag är en gemytlig gubbe och just därför känns det så skönt när stämningen här är så skön, mycket kunskap mycket erfarenhet men hela tiden förmedlad som goda råd istället för den hårdare "idiotförklarande" attityd som finns i en hel del andra forum...... Min egen kunskap känns väldigt liten i detta gäng, det är ju enbart malawiciklider jag kan lite om......men jag har haft akvarium länge utan allt för stora missöden....

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      #62
      Söndagskväll.......vart tog den här helgen vägen?

      sitter här i älsklingsfotöljen med ett alldeles för gott Madeira i glaset, alla söner med flickvänner var här på söndagsmiddag, ja meningen var ju att de skulle hjälpa mig att flytta akvarium, men det blide inget av med det.....jag var ju inte klar. Jag har faktiskt lyckats att slöa bort en helg utan att göra någonting annat än de vanliga sysslorna , resten av tiden gick åt till att läsa zoopet..... Nåja, jag behövde nog ta det lite lugnt. Skall fylla på mitt glas och njuta timmarna som är kvar till helgen är slut för denna gång.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        #63
        Ursprungligen postat av Ekenberg
        Tack Annicka , jag tror jag är en gemytlig gubbe och just därför känns det så skönt när stämningen här är så skön, mycket kunskap mycket erfarenhet men hela tiden förmedlad som goda råd istället för den hårdare "idiotförklarande" attityd som finns i en hel del andra forum...... Min egen kunskap känns väldigt liten i detta gäng, det är ju enbart malawiciklider jag kan lite om......men jag har haft akvarium länge utan allt för stora missöden....
        Jag instämmer helt med att det är skön stämning här! Har aldrig, och då menar jag aldrig, skrivit ett enda inlägg i något annat forum. Men efter att ha läst flera långa trådar här kände jag att stämningen är en annan här än på så många andra ställen. Här känns det som att de flesta vill varandra väl, det är varmt, innerligt och trevligt, även om alla inte alltid tycker lika. Då gick det inte att hålla sig från att skriva! Sedan när man väl börjat skriva ger det en ytterligare dimension till hobbyn! Jag är så glad över att ha upptäckt Zoopet och känner att ni är mina vänner på distans!

        Låter som du har haft en skön helg även om det inte blev så mycket gjort. Man behöver sådana helger också!

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          #64
          Jag brukar också dra mig för att skriva....men när jag började här gick det liksom inte att låta bli, man ville liksom bli en i gemenskapen så att säga, och man blev ju direkt insläppt i gemenskapen, kändes väldigt bra direkt.

          ja Nando, jag har haft en skön helg. Tröstar mig lite med att jag nog behövde ta det lite lugnt..... men känner att jag får mycket att göra imorgon..

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            #65
            Har haft en tuff dag idag, ja ni vet så som vissa dagar helt enkelt blir....
            Efter jobbet åkte jag till gymmet ( nyårslöfte ni vet...kör med PT och allt...suck) sedan blev det lite senare middag och nu står disken i maskinen och jag sätter mig i soffan, och utbrister: - " Ååååh va skönt....att det äntligen är fredag..." en sådan måndag har jag haft.....

            Kommentar

            • Rufus
              • January 2005
              • 866

              #66
              Haha ja din stackare det är långt till fredag, men tiden går ju fort (när man har roligt)
              // Annicka

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                #67
                Ursprungligen postat av Ekenberg
                Har haft en tuff dag idag, ja ni vet så som vissa dagar helt enkelt blir....
                Efter jobbet åkte jag till gymmet ( nyårslöfte ni vet...kör med PT och allt...suck) sedan blev det lite senare middag och nu står disken i maskinen och jag sätter mig i soffan, och utbrister: - " Ååååh va skönt....att det äntligen är fredag..." en sådan måndag har jag haft.....
                Ha ha, då måste du ha varit ordentligt trött. Bra jobbat med träning och PT! Själv blev jag lite matt bara av att tänka på gymmet

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  #68
                  Je, efter en otroligt motig början på veckan ljusnade det idag......ett besök hos en akvariums vän gör att man får ny energi....tack Mats för ett par riktigt inspirerande timmar, och kvistar grenar och rötter jag fyllde bilen med. Och ni som ännu inte träffat Mats här på forumet, han är precis lika trevlig och pedagogisk "på riktigt" som här. Det som slog mig med förundran var ju att Mats akvarium var mycket vackrare än några filmer eller foton här på forumet och att scalarerna färger var betydligt kraftigare...... men jag glömde ju be idolen om en autograf ......

                  ja, innan jag åkte och hälsade på Mats var jag ju och besökte mina discusar igen och de blir bara vackrare för varje gång jag är där, gruppen på åtta discusar utökades idag med en nionde .....

                  planen som följer är ju att imorgon kväll få akvariumet på plats, så att fredagens kvällsnöje kan bli att börja med torrinredning och sedan fundering.....allt med ett glas rödvin i handen, precis så som Mats lärt mig....
                  sedan får lördagen följa i samma spår och om allt vill sig kanske jag kan vattenfylla under söndagen.....

                  ja det är iallafall en plan.....och återigen tack Mats för ett trevligt möte.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #69
                    Ah, tack själv, Thomas!
                    Det var riktigt trevligt att träffas och de där timmarna gick ju så jädra fort. Kul!
                    Ja, jag tror vi fick fram några bra trägrejer till din nya balja.
                    Nu har du härlig njutning framför dig!

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      #70
                      Härligt med en så schysst ny vän!

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        #71
                        Sjutton vad tid allt tar.....men nu har jag äntligen hittat en ny plats förmått 375 malawikar i vardagsrummet, fick bygga lite vägg först, varför skall något vata enkelt.... men det blir nog äntligen bra.

                        så nu när jag sitter på favoritplatsen i vardagsrummet har jag 375 Malawi bredvid mig, sneglar jag ut i hallen ser jag 450 Malawi och rakt fram bredvid tv där det nu finns en tom plats hamnar 550 discuskar.....men det får bli imorgon det, för nu orkar jag inte mer.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0579.JPG
Visningar: 179
Storlek: 279,1 KB
ID: 2379475Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0580.JPG
Visningar: 197
Storlek: 249,0 KB
ID: 2379477Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0581.JPG
Visningar: 191
Storlek: 233,7 KB
ID: 2379476

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          #72
                          Kul att det händer grejer!

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            #73
                            Absolut, det känns skönt när man äntligen får tummen ur....men allt tar alltid längre tid än man räknar med och det är ju alltid något annat som också måste göras.....men imorgon banne mig skall diskus akvariumet äntligen komma på plats och börja torr inredas men rötter och kvistar som jag fick av Mats, känns som det var en evighet sedan jag startade....men jag har ju lovat att det skall få ta tid denna gång.

                            Kommentar

                            • Rufus
                              • January 2005
                              • 866

                              #74
                              Jo känner igen det, för varje sak man ska flytta på i hemmet så känns som om tre andra saker måste flytta på sig först och för att få ny plats för dessa tre måste man flytta på ytterligare...
                              // Annicka

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                #75
                                Precis så......det är inte det lättaste att flytta runt akvariumen heller...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...