550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    #16
    Tack Mats , du kommer vara ett stöd, det vet jag redan nu....

    Och Emma ,naturligtvis skulle jag fotat redan idag....kom på det när jag kom hem, men det är ju en utmärkt anledning till att åka förbi redan imorgon
    Ja , det här med bakterier.....får nog erkänna att jag fortfarande har svårt att tänka mig goda bakterier....men så är det ju, så jag hoppas verkligen att jag bara får goda bakterier med det skitiga filtret och vattnet, för några andra bakterier vill jag inte ha, så det så.....

    Emma, du var ju ute och hämtade grenar nyss, ja barfota, vilket jag inte förstod anledningen till, kan jag ta vilka grenar som helst från löv träd eller är det bara ek som funkar....börjar förstå varför eken är fridlyst på flera ställen, alla dessa akvarister som är där och skäl grenar.
    Frågan alltså... vilka grenar är riskfritt att stoppa i akvariet och vad behöver man göra med dessa innan man stoppar i dem....ja, och naturligtvis får andra än Emma svara på denna frågan.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #17
      Åhh så spännande Thomas, hälsa på discusarna nästan varje dag låter hur mysigt som helst, ungefär som när man ska skaffa en ny valp. Sen allt runt omkring låter också hur bra som helst .
      Snart kommer din tråd att fyllas av discusbilder - coolt och efterlängtat

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        #18
        Precis så, snart har jag mina nya valpar, så jag fotar discus och du fjärilar.....såfår vi en dos av båda

        Kommentar

        • miiaoo
          • January 2006
          • 2815

          #19
          Ursprungligen postat av Ekenberg
          Tack Mats , du kommer vara ett stöd, det vet jag redan nu....

          Och Emma ,naturligtvis skulle jag fotat redan idag....kom på det när jag kom hem, men det är ju en utmärkt anledning till att åka förbi redan imorgon
          Ja , det här med bakterier.....får nog erkänna att jag fortfarande har svårt att tänka mig goda bakterier....men så är det ju, så jag hoppas verkligen att jag bara får goda bakterier med det skitiga filtret och vattnet, för några andra bakterier vill jag inte ha, så det så.....

          Emma, du var ju ute och hämtade grenar nyss, ja barfota, vilket jag inte förstod anledningen till, kan jag ta vilka grenar som helst från löv träd eller är det bara ek som funkar....börjar förstå varför eken är fridlyst på flera ställen, alla dessa akvarister som är där och skäl grenar.
          Frågan alltså... vilka grenar är riskfritt att stoppa i akvariet och vad behöver man göra med dessa innan man stoppar i dem....ja, och naturligtvis får andra än Emma svara på denna frågan.
          Mja, jag har ju väldigt nyligen insett att man kan ha lövträ i karen så jag är nog inte riktigt rätt person att råda. Men jag har genom en del läsning här på Zoopet och på andra ställen fått mig till livs att hassel, syren, äppel, päron, ek, bok med flera är helt ok i karen. När det gäller ek är jag dock lite fundersam kring barken eftersom om man kokar den så blir den som en svag variant av saltsyra i frätande, typ-isch. Men jag vet inte riktigt hur mycket garvsyra den innehåller i "rå" form. Jag har iofs stoppat ner en rediger gren i 240 som nu bara varit igång i ett par dygn så jag kan utvärdera om ett tag på den fronten. I 720 karet som nu varit igång i några veckor är det också ek. Dels delvis murken, skalad gren och dels en del med död bark på. Det verkar inte vara några som helst konstigheter här i. Några fiskar får lite kli på sidorna i korta stunder med nån dags mellanrum då och då. Inte samma fisk utan det varierar så jag vete tusan varför egentligen. Det syns inget på någon, det är inte specifika delar på kroppen som kliar (typ gälar), alla fenor och fjäll är i toppskick och eventuella småsår som uppstår vid nån fight eller om någon smashar rakt in i en gren (bara silverhajarna är så spattiga) så läker det på under ett dygn.

          Men att dra slutsatsen av detta att det är ok att ta in en gren utifrån och peta ner i ett discuskar vågar jag inte säga. Då får Mats säga vad han anser. Han har ju betydligt mer på fötterna i detta än vad jag har. Mina åsikter handlar ju mest om kortvarig erfarenhet och en del kunskap i biologi och botanik men inte riktigt lika mycket om vattenkemi.

          Angående barfota.. Jo,jag gillar helt enkelt att vara barfota. Hemma. På jobbet har jag strumpbyxor (har nästan alltid klänning) på vintern i alla fall. Sen lägger jag till det allmänna gillandet av barfotandet att jag har sjukt snygga tatueringar på fossingarna.
          Sen är jag ju lite otålig och går ut barfota även i snön för det är för krångligt med skorna på vintern. Dom tar ju TID att ta på sig!!!! När jag har bråttom ut å såga och skala grenar eller hämta löv under boken!! Skynda långsamt gäller inte mina fötter haha
          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

          Kika gärna in i min dagbok!

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #20
            Ursprungligen postat av Ekenberg
            Ja du, sand eller Sjösten......min tanke var nog att det skulle vara lättare att hålla rent ett tunt lager Sjösten än sand, men jag tänker kanske fel. Min plan är ju att ha en fas under diskusens uppväxt där jag försöker hålla väldigt rent men vill enda ha en botten......tycker i och för sig att det är finare med sand när jag tänker mig en långsamt flytande Amazonflod..... får fundera lite till....just nu är det filtret som upptar mitt funderande.....

            kastar ur mig en fråga, får se om någon har ett svar. Jag skall ha filtermatrial bakom hela btn-Amazonas bakgrunden och har fåt för mig att man får bästa effekten av sitt filter om man även luftar det.....jag vet inte varför jag tror detta och har inte häller hittat någonting om detta, men det finns liksom med i min hjärna att det är så......frågan är alltså " är det bra att ha en syretillsättning i botten av filtermatrialet?" Eller har jag bara fantiserat ihop detta.....
            Tror att luftbubblorna gör mer skada än nytta då filtermaterialet som du har ska innehålla maximal mängd genomströmmande vatten som i sin tur ger syre och näring till nyttiga bakterier vilket bubblorna bromsar och hindrar till viss del.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #21
              Ursprungligen postat av Ekenberg
              Idag pajade frysen här hemma, ja eller någongång under gårdagen......för i morse var det göteborgsväder, noll grader och väldigt blött..... ja fiskarna blev ju glada när de fick extra mycket räkmix idag... så efter att beställt ny frys och kyl, kände jag att det var dax......lika bra att beställa discusfiskar på en gång nu när ändå alla pengar rasar iväg.....
              Det blev tyska discus för min del, Alexander Piwowarski heter odlaren. Distributör är Storks zoo här i Göteborg . Att valet föll på dessa discusar beror ju på flera faktorer, fiskarna är i mitt tycke det finaste jag sett, förutom viltfångade men det har jag tidigt bestämt mig för att inte köpa. Fiskarna simmar i måttligt inredda akvarium med sand och rötter, de är pigga och inte skygga, vana vid exakt samma vatten som jag har i min kran och Patrik har gett mig så mycket kunskap och råd så jag börjar nästan tro att jag inte kan misslyckas .... efter att gått runt i någon timme idag lyckades jag välja ut ett gäng. Fyra stycken Snakeskin Red, två stycken Leopard Red och två Solid Cobolt Blue. Alla rätt jämnstora, sådär 11-12 cm. Så nu får de gå kvar i ett kar och bekanta sig med varandra tills jag är färdig här hemma. Min plan är ju att kunna vattenfyllt mitt akvarium under helgen och köra igång, i början av nästa vecka skall jag få några spänner med vatten och en blit filter från det akvariumet där mina fiskar går så att jag får samma bakterier hos mig och sedan när det mognat och mitt vatten har rätt värden skall fiskarna få flytta hit.... spännande... och troligen kommer jag åka förbi och hälsa på fiskarna varje dag efter jobbet....hm tills Patrik tröttnar på att ha mig rännande där......
              Stort och varmt grattis Thomas. Önskar dig all lycka nu i ditt modiga beslut. Med modig menar jag att det är lite läskigt men du gör det ändå. Jag tror det går utmärkt. Längtar som andra efter någon bild på dessa nya familjemedlemmar.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #22
                Ursprungligen postat av Ekenberg
                Precis så, snart har jag mina nya valpar, så jag fotar discus och du fjärilar.....såfår vi en dos av båda
                Japp så får det bli

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #23
                  Ursprungligen postat av Ekenberg
                  Precis så, snart har jag mina nya valpar, så jag fotar discus och du fjärilar.....såfår vi en dos av båda
                  Blir genuint rörd av att du också kallar dom valpar.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    #24
                    Hahahaha....ja du Emma , en riktig amazon som springer barfota ute i snön.....säker på att det är otroligt vackra tatueringar. Som den bekväme man jag är har jag ett par tofflor vid varje dörr spm jag kliver i innan jag går ut......barfota, möjligen på sommaren... har gått och sneglat på min Syrén , kanske den blir av med några grenar.....

                    ja Johnny , valpar har jag nog knyckt från dig men det passar ju så otroligt bra på dessa underbara djur, har just varit och besökt mina valpar och alla kommer ju fram och skall hälsa... Jag har faktiskt länge vaknat fram och tillbaka gällande discusar, men när jag väl tog mitt modiga beslut har allt känts helt rätt. Gick och la mig riktigt lycklig igår och har bara väntat hela dagen på att kunna åka och hälsa på dem igen, det blir säkert en sväng till imorgon..

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      #25
                      Idag besökte jag ju mina små valpar igen, nu går de alla i ett och samma kar med en stor skylt sålda överst på kanten, känns bra.

                      fiskarna åt bra och kom fram och hälsade allihop, men sedan var det två som la beslag på mitten av akvariet och troligen honan började putsa på en rot medans troligen hanen höll alla andra på behörigt avstånd......två snakeskin har bestämt beslutat sig för att bli ett par.....jag hade ju hoppats att det skulle dröja lite, men visst känns det kul att se.
                      Önskar ju att jag kunde lägga ut lite foton med de är visst större än 2 MB så det gick ju inte....får väl se om jag kan kluta ut vad jag kan göra åt det.....är inte någon teknik nisse direkt.....

                      Kommentar

                      • Rufus
                        • January 2005
                        • 866

                        #26
                        Ursprungligen postat av Ekenberg
                        Idag besökte jag ju mina små valpar igen, nu går de alla i ett och samma kar med en stor skylt sålda överst på kanten, känns bra.

                        fiskarna åt bra och kom fram och hälsade allihop, men sedan var det två som la beslag på mitten av akvariet och troligen honan började putsa på en rot medans troligen hanen höll alla andra på behörigt avstånd......två snakeskin har bestämt beslutat sig för att bli ett par.....jag hade ju hoppats att det skulle dröja lite, men visst känns det kul att se.
                        Önskar ju att jag kunde lägga ut lite foton med de är visst större än 2 MB så det gick ju inte....får väl se om jag kan kluta ut vad jag kan göra åt det.....är inte någon teknik nisse direkt.....
                        Vad härligt det låter! De är säkert jättevackra och väcker ngt hos sin blivande husse som känns ända in i maggropen. Men först i hjärtat förstås. Visst är det underbart att man kan känna så för en fisk!
                        // Annicka

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          #27
                          Klicka på bilden för större version

Namn: 6500AF25-07FA-4913-9376-31C2799ECC2E.jpeg
Visningar: 396
Storlek: 79,5 KB
ID: 2378690Klicka på bilden för större version

Namn: 76E67EDD-4EF2-47EF-830C-994CB2FA74D7.jpeg
Visningar: 401
Storlek: 89,9 KB
ID: 2378691Klicka på bilden för större version

Namn: 8B114892-27EA-469F-812A-C7F1645EA24A.jpeg
Visningar: 396
Storlek: 89,5 KB
ID: 2378692Klicka på bilden för större version

Namn: 0B914F64-3F8E-403B-B375-90AEA5EB8F32.jpeg
Visningar: 389
Storlek: 80,5 KB
ID: 2378693Klicka på bilden för större version

Namn: 102DBE92-234C-452F-9D4B-E21170AF7949.jpeg
Visningar: 396
Storlek: 79,3 KB
ID: 2378694Klicka på bilden för större version

Namn: FB8E20EE-871C-4009-9698-792D6E3A6EF0.jpeg
Visningar: 398
Storlek: 88,5 KB
ID: 2378695

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #28
                            Så fina de är! Förstår att du är stolt och förväntansfull!
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              #29
                              Hm.....ja då har jag äntligen lyckats att ändra upplösningen på fotona så att de inte blir mer än 2MB..... inte riktigt lika skarpa som förut men så får det bli, jag måste ta fotolektioner för att klara det här....
                              Här är iallafall nu först det par som troligen då parat ut....och börjat putsa en rot och jaga undan de andra sex.
                              Jag blev kvar ganska länge kan jag säga och längtar redan tillbaka....

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                #30
                                Och här är de övriga som fick hålla till i utkanterna på akvariet. Totalt är det fyra snakeskin red, två leopard och två cobolt blue..... de blå lyckades jag inte så bra med att få med, får försöka imån igen......

                                Kommentar

                                Arbetssätt...