550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    550 liters Discus - Ett brutet löfte

    " Ge aldrig löften du inte kan hålla"

    är en bra devis att följa. Jag tillhör tyvärr de som snabbt lovar saker som jag får svårt att hålla, som tur är är dessa brutna löften alltid löften jag ställt till mig själv...... För snart trettio år sedan importerade jag åtta viltfångade discusciklider. Dessa fick alla "hål i huvudet" och trotts mycket omsorg och kärlek lyckades jag aldrig få fiskarna helt friska, varje gång allt såg bra ut och fiskarna verkade ha klarat sig kom sjukdomen tillbaka. Så höll det på under ett års tid, sedan klarade jag inte mer, de kvarvarande discusarna avlivades och jag lovade mig att aldrig mer ha discus.....

    Men nu, efter en hel del grubblande och funderande, läsande och studerande har jag kommit fram till att det är alldeles rätt att skaffa discus igen. Har dock haft väldigt svårt att besluta mig för vilket akvarium jag skall avveckla eller vilket jag skall sälja, eftersom jag varken har plats eller tid att klara av ett kar till. Redan nu tar det i princip en heldag i veckan att byta vatten , skrapa rutor, suga botten och göra rent filter på de karen jag har. Så jag har ju lovat mig att inte skaffa fler......men så bara av en ren slump....hittade jag ju ett akvarium på blocket, med en back to nature bakgrund samt i de måtten jag ville ha och dessutom så prisvärt att det var praktiskt taget omöjligt att inte slå till.

    Ja, så i söndags var jag och hämtade karet, fy sjutton vad tunga akvarium är även när de är tomma..... Tyvärr så passade inte karet där jag tänkt ha det, eller ja det passade ju, jag hade mätt innan. Men det såg inte klokt ut, det såg helt enkelt för inklämt ut och hela vardagsrummet kändes som det förlorade all balans. Så tyvärr innebar nu det som bara skulle bli placering av ett nytt kar total ommöblering av hela vardagsrummet..... vilket innebär att två andra akvarium skall flyttas innan detta kan komma på plats.

    Så här såg karet ut när jag kom för att hämta det.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0498.JPG
Visningar: 2301
Storlek: 58,7 KB
ID: 2378140
    Bifogade filer
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    För ett år sedan så gav jag mig själv också ett löfte - aldrig mer akvarium. Sålde mina tre kar, alla fiskar och en hel drös med tillhörande akvariegrejor. Ett år har gått och jag är tebax igen, skulle ju behöva alla mina tillbehör igen förstås, men är man liiite för impulsiv som jag då är händer sånt - bara att bita i det sura äpplet, spelade ingen roll alls att sambon tyckte att jag åtminstone skulle spara ett av karen.
    Så jag förstår dig precis .

    Nu har du ju ett kar som är som gjort för diskus. Tänk en massa pinnar/rötter, lite växter och löv - huvva vad bra det kommer bli . Du är ju arkitekt, så du har nog bra känsla för inredning tippar jag . Kommer att bli hur spännande som helst att följa ditt nya projekt.

    //Inger
    Senast redigerad av Inger H; 17 January 2018, 18:31.
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      #3
      Ja, Inger.....ibland är man snabbare än vad som är bra för en själv. Jag har lovat mig att detta akvarium skall få ta tid......hoppas det är ett löfte jag lyckas hålla. Ibland undrar jag om det här med att vara arkitekt inte snarare hämmar mig än är en fördel. Jag är bra på det stora, balans , jämnvikt med mera men när det kommer till det konstnärliga så är jag nog väldigt "raka linjär" och det är inte till fördel när man skall skapa en bit natur, men jag skall göra mitt bästa.....

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        #4
        Akvariet är 2 meter långt, 50 centimeter djupt och 55 centimeter högt och står på en ställning , detta var precis vad jag önskade mig. Mitt förra kar var 1,5 meter långt och 60 djupt och 60 högt, säkert bättre mått för inredning och kanske också bättre höjd för discus men det var alltid så jobbigt att nå botten när man skulle göra rent eller plantera nytt. Därför tycker jag bättre om detta, längden gör också att det blir lättare för discusarna att hitta sina egna revir, ja det är min förhoppning iallafall.

        Nu kommer lite idéer och tankar, frågor jag har. Jag hoppas att få era input och erfarenheter så tala gärna om när jag tänker fel eller när ni skulle gjort annorlunda.

        första beslutet är ju fattat, det skall vara ett discuskar framför allt, sedan hoppas jag på att jag i framtiden kan tillföra även andra fiskarter. Så jag hade inte tänkt börja med något annat utan diskusen kommer var karets första invånare. Anledningen till att jag tänker så är helt enkelt för att jag inte skall behöva ta hänsyn till några andra invånare om jag behöver göra tempraturhöjningar eller medicineringar ( vill ju inte tro att det blir så men ändå vara förberedd)

        Jag har varit och tittat på discusar hos tre olika uppfödare ännu och tänker besöka minst tre till. Jag hoppas på att hitta en grupp i en lagom storlek, inte för små men inte heller fullvuxna, kanske runt 10-12 cm. Är det för små? Totalt skulle jag vilja ha åtta till tio fiskar, funderar på om det är ok att köpa dessa vid två olika tillfällen, alltså 5-6 vid ett tillfälle, se att allt funkar och att dessa kommer igång ordentligt. Sedan en grupp till, är det helt fel tänkt. Det är ju en hel del pengar man skall ut med och det skulle kännas bra om man liksom halverar risken......

        Jag har inte tänkt ha sandbotten, utan dansksjösten den minsta sorten. Jag inbillar mig att det är lättare att slamsugare botten då i jämförelse med sanden som blir rätt kompakt. Tanken är att suga botten vid varje vattenbyte iallafall i början, sedan kanske man kan minska ner på det. Jag vill ha växter i karet men i början blir det inte så många och bara de tåligaste som klarar både tempraturhöjningar och salt om det skulle behövas. Växterna kommer också placeras i grupper så att så mycket som möjligt utav botten är fri för rengöring. Min tanke är ju att karet inte skall vara kalt, men heller inte fullt inrett eftersom förhoppningen är att fiskarna skall ha en chans att acklimatisera sig i karet och att alla skall kunna växa till sig lite innan de parar ut sig. Jag vill alltså ha ett mellanting till kalt uppfödningskar och fullt inrett växtakvarium, när allt fungerar vill jag tillföra mer växter och då först andra fiskarter. Är detta helt fel tänkt?

        Filter så, ytan bakom bakgrunden kommer filtermatrial ligga och jag har ett pumphuvud som har kapacitet 1000 liter/ timme. Räcker detta som cirkulation och rening av akvariumet, eller skall jag komplettera med ett ytterfilter också. Jag tänkte även lufta filtermaterialet i bakgrunden.....jag har hört att filterkapacitetet ökar då men vet inte varför....eller om det bara är en sådandär gammal kunskap som inte gäller nuförtiden....

        vad tror ni, är jag på rätt väg eller skall jag tänka om någonstans.....

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #5
          Jag har kommit fram till att jag aldrig skall ha större akvarium än ungefär 350-400 liter, litet beroende på yttermåtten.
          Har kommit på att det är optimal storlek i förhållande till arbetsinsatsen som denna storlek kräver.
          Då pratar jag om sällskapsakvarium med mycket växter. Måhända kanske afrikanska ciklidakvarium kräver något mindre eller iallafall annan typ av underhåll, men sådana har jag aldrig haft.
          Och som då nu trådskaparen litet bittert konstaterar så skall ju akvariumet passa in med rummets/bostadens övriga aktiviteter och möbler också. Ett hörnakvarium eller ett rötblock på 150x50x50cm (375l) känns mer lättplacerade och överkomliga i skötsel.
          Ja det är vad jag kommit fram till under de senaste 30 åren då jag haft medelstora och större akvarium på allvar.
          Men jag har haft 540 och 740 i kortare perioder, men problemet var då att jag inte hade någon bra plats annat än i ett före detta garage att ha dessa i. I hemmet fanns det oviktigheter som dörrar och fönster som alltid var i vägen vid placeringen....

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            #6
            Vi har då kommit till precis samma slutsats . 375 med måtten 150x50x50 på en lägre ställning är helt optimalt för all skötsel, det är just därför jag blev så glad när jag hittade detta kar. Sedan är det naturligtvis roligt att ha dessa högre kar om man sitter lite högre och tittar. Men sitter man i soffan funkar dessa lägre ställningar strålande.

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #7
              Men alla fiskar är inte stora... Nu i februari år det åtta år sedan jag köpte mig ett litet akvarium, ett Juwel Lido 120.
              Kanske kan man har ett par diskusar eller skalarer i det, det är ju rätt högt... Men jag har under dessa åren haft dvärg- eller små ciklider och antingen ett medelstort stim med små tetror, omring 20 stycken, eller motsvarande rasboror. Ja och naturligtvis en grupp siamensisar och massvis med växter.
              Dessa mindre kar har ju sin charm också, och är definitivt. Mer lättplacerade.... Nu när jag x 2 har fått lek på colombiatetrorna frestar det mig att sätta in sådana i detta lilla akvarium....

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                #8
                Det är ju storleken det beror på......
                ja, eller inte....nu har ju nano akvarier blivit populära.
                så vare sig man har ett stort eller ett litet kar kan man säkert hitta rätt miljö och invånare till detta....när mina sista yngel...har nog ett hundratal kvar har växt någon centimeter till och de kan lämnas till försäljning har jag tre 70-liters och ett 120 att hitta på något skojigt med. Men först detta discuskar.....

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #9
                  Tror det blir perfekt med ditt kar och jag njuter av att se att allt är på gång. I diskussammanhang så har du lagt dig perfekt för att kunna ha en grupp. Allt är ju inte höjd. Det är få fiskar som simmar lodrätt så akvariet behöver en viss längd för att kunna fungera vettigt. När dina diskusar växer till sig och börjar parbilda sig och "gruppfasen" är över så behöver det finnas plats för flera revir där du kan bryta siktlinjen med rötter, grenar eller växter. Så två meter ger ju plats för en 3-4 revir om du är listig som en räv.
                  Tänker som Inger pinnar och tunna grenar mer än tjocka rötter. Det för att dina skönheter ska få lite utrymme att simma också.
                  Jag vet att du har en faiblesse för dansk sjösten men du skulle få det bra mera lättskött med en stor andel sand så att överdriven mulm kan glida över sanden istället för ned i den.. På så sätt med rätt riktning på utblåset blir karet nästan självrengörande. Det där att slamsuga ofta är jag egentligen tveksam till då rotande i sanden (om du nu inte ska ha den klinisk ren) kommer att vända en del av de nedbrytningslager som finns där i sanden så att det kan bli temporär obalans efter en slamsugaromgång. Har du oflyt kan det bli en ökning av bakterier eller annat olustigt. Men som sagt jag säger mera vad jag tror på än vad jag vet.
                  Så rådet är ändå att du kör sand, men det är sista gången jag babblar om det....
                  Kommer att följa varje steg och håller tummarna den dag du kör igång i skarpt läge.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    #10
                    Ja du, sand eller Sjösten......min tanke var nog att det skulle vara lättare att hålla rent ett tunt lager Sjösten än sand, men jag tänker kanske fel. Min plan är ju att ha en fas under diskusens uppväxt där jag försöker hålla väldigt rent men vill enda ha en botten......tycker i och för sig att det är finare med sand när jag tänker mig en långsamt flytande Amazonflod..... får fundera lite till....just nu är det filtret som upptar mitt funderande.....

                    kastar ur mig en fråga, får se om någon har ett svar. Jag skall ha filtermatrial bakom hela btn-Amazonas bakgrunden och har fåt för mig att man får bästa effekten av sitt filter om man även luftar det.....jag vet inte varför jag tror detta och har inte häller hittat någonting om detta, men det finns liksom med i min hjärna att det är så......frågan är alltså " är det bra att ha en syretillsättning i botten av filtermatrialet?" Eller har jag bara fantiserat ihop detta.....

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      #11
                      Idag pajade frysen här hemma, ja eller någongång under gårdagen......för i morse var det göteborgsväder, noll grader och väldigt blött..... ja fiskarna blev ju glada när de fick extra mycket räkmix idag... så efter att beställt ny frys och kyl, kände jag att det var dax......lika bra att beställa discusfiskar på en gång nu när ändå alla pengar rasar iväg.....
                      Det blev tyska discus för min del, Alexander Piwowarski heter odlaren. Distributör är Storks zoo här i Göteborg . Att valet föll på dessa discusar beror ju på flera faktorer, fiskarna är i mitt tycke det finaste jag sett, förutom viltfångade men det har jag tidigt bestämt mig för att inte köpa. Fiskarna simmar i måttligt inredda akvarium med sand och rötter, de är pigga och inte skygga, vana vid exakt samma vatten som jag har i min kran och Patrik har gett mig så mycket kunskap och råd så jag börjar nästan tro att jag inte kan misslyckas .... efter att gått runt i någon timme idag lyckades jag välja ut ett gäng. Fyra stycken Snakeskin Red, två stycken Leopard Red och två Solid Cobolt Blue. Alla rätt jämnstora, sådär 11-12 cm. Så nu får de gå kvar i ett kar och bekanta sig med varandra tills jag är färdig här hemma. Min plan är ju att kunna vattenfyllt mitt akvarium under helgen och köra igång, i början av nästa vecka skall jag få några spänner med vatten och en blit filter från det akvariumet där mina fiskar går så att jag får samma bakterier hos mig och sedan när det mognat och mitt vatten har rätt värden skall fiskarna få flytta hit.... spännande... och troligen kommer jag åka förbi och hälsa på fiskarna varje dag efter jobbet....hm tills Patrik tröttnar på att ha mig rännande där......

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #12
                        Det skall bli ytterligt spännande, intressant och kul att följa detta projekt!
                        Nu är du på gång. Härligt!

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          #13
                          Ja, inte bara följa hoppas jag....räknar iskallt med att få lite råd framigenom av dig

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ekenberg
                            Ja, inte bara följa hoppas jag....räknar iskallt med att få lite råd framigenom av dig
                            Det vet du!

                            Kommentar

                            • miiaoo
                              • January 2006
                              • 2815

                              #15
                              Å så spännande med discusarna, och inte minst med den framtida bakterieodingen! Ja, jag är väl lite udda, jag tycker att det är rätt kul med detta att du ska ympa in hans bakterier för odling i dina filter. Det tilltalar mig på det biologiskt vetenskapliga sättet.
                              Glöm inte fota snyggingarna när du hälsar på!
                              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                              Kika gärna in i min dagbok!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...