550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Ekenberg
    svarade
    Fortsätter väl med att lägga ut ett par filmer till som jag tog här hemma precis.



    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Manado
    Vill bara säga att jag fortsätter läsa din tråd med glädje. Ska börja uppdatera min efter ett uppehåll.
    Kul, ja både att du läser och att du kommer igång med din tråd igen.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Hoppas ju att ni kommenterar så att jag får veta om det funkar för i så fall är det ju barnsligt enkelt att lägga ut filmer. Nu gäller det ju bara att låta sig att filma i så fall....
    Jag försökte ta på smådiskusarna också

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Så....nu får vi se om det verkligen är så här enkelt. Jag gjorde en liten video snutt i lokalen idag, sprang egentligen bara förbi karen för att se dels hur det blir på film och sedan se om jag kan lägga upp den. Jag pratar ju egendom alla mina filmer så vill man höra mig får man sätta på volymen. Ja om detta nu funkar. Vi får väl se

    Lämna en kommentar:


  • Manado
    svarade
    Vill bara säga att jag fortsätter läsa din tråd med glädje. Ska börja uppdatera min efter ett uppehåll.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Japps, nu koncentrerar vi oss på SA!
    Precis så. Börjar med det nu så får vi se var det slutar

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av ted64

    Tack vare din tråd här så har man fått upp ögonen lite för dom..... så vet inte om jag ska tacka dig eller förbanna dig ännu (vet hur jag brukar bli när jag hittar något roligt) har haft akvarium i över 40 år men mest kört på tanganyika o lite annat i ciklidväg + en 10 år med salt o det brukar överdrivas av mig när jag börjar med något nytt
    Hahahaha. Ja jag skyller mitt intresse helt på zoopet och de diskustrådar som fanns här, innan dess var det ju malawi som gällde.
    Den 24 januari är det två år sedan jag köpte mina först diskus ( förutom de vilda jag hade för 30 år sedan och som gjorde att jag lovade att aldrig ha diskus igen) men nu två år efter har jag 53 diskus. Så jag förstår precis vad du menar med att överdriva när man börjar på nytt......

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Spännande Mats, jag har ju haft både och och har ju defenitivt fastnat för malawi , vissa Tanganyika älskar jag dock, men det är ju de med liknade sätt som malawi, mina favoriter är de som lever i familjer, grymt fascinerande tycker jag. Men nu är det ju sydamerikanskt som skall studeras
    Japps, nu koncentrerar vi oss på SA!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Halloj Thomas!
    (Jag har läst ditt meddelande, och vi har ett datum inom kort).
    Det är intressant det där med hur man upplever olika fiskar och vad man föredrar.
    Cikliders beteende, och inredning, är ju vad som får mig att fortsätta att syssla med akvarium.
    Jag tror att det handlar om att skaffa sig en mer djuplodad kunskap om de ciklider man väljer.
    Discus är, för min del, en vansinnigt intressant, spännande och tillfredställande ciklid att hålla. Discusen har ju ett fantastiskt register av signaler och beteendemönster att studera och lära in - de är helt makalösa och det händer hela tiden något nytt och spännande!

    Jag skall inte vara sämre än att erkänna att jag med det ovan skrivna har roterat en massiv murbräcka i ett litet glashus; Det finns en ciklidgrupp jag har noll intresse av, och det är Malawiciklider.

    Se där, jag gör en grov generalisering när det gäller Malawiciklider - jag har helt enkelt inte någon djupare (eller saknar helt) kunskap om dessa ciklider.
    Vad som är underligt att jag däremot är helt fascinerad av Tanganyikaciklider, vilka jag haft i otaliga kar under årens lopp.

    Som sagt, det är väldigt intressant vad vi väljer för typer av ciklider och fiskar i allmänhet.
    Det finns inga rätt och fel, och vad vi väljer är upp till var och en. Gott så!
    Spännande Mats, jag har ju haft både och och har ju defenitivt fastnat för malawi , vissa Tanganyika älskar jag dock, men det är ju de med liknade sätt som malawi, mina favoriter är de som lever i familjer, grymt fascinerande tycker jag. Men nu är det ju sydamerikanskt som skall studeras

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av ted64
    håller precis på o försöker plöja igenom din tråd Mats mycket roligt o läsa där oxå..... förstår inte hur jag missat detta forum innan. Det där med Malawi o Tanganyika e nog en svår fråga de men de behöver vi ju inte gå in närmare på här.... haha sorry för trådkap Thomas
    Det är en lång tråd (och längre håller den på att bli), men det finns en hel del att kolla in - om man orkar.
    Kul att du är här!

    Lämna en kommentar:


  • ted64
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Halloj Thomas!
    (Jag har läst ditt meddelande, och vi har ett datum inom kort).
    Det är intressant det där med hur man upplever olika fiskar och vad man föredrar.
    Cikliders beteende, och inredning, är ju vad som får mig att fortsätta att syssla med akvarium.
    Jag tror att det handlar om att skaffa sig en mer djuplodad kunskap om de ciklider man väljer.
    Discus är, för min del, en vansinnigt intressant, spännande och tillfredställande ciklid att hålla. Discusen har ju ett fantastiskt register av signaler och beteendemönster att studera och lära in - de är helt makalösa och det händer hela tiden något nytt och spännande!

    Jag skall inte vara sämre än att erkänna att jag med det ovan skrivna har roterat en massiv murbräcka i ett litet glashus; Det finns en ciklidgrupp jag har noll intresse av, och det är Malawiciklider.

    Se där, jag gör en grov generalisering när det gäller Malawiciklider - jag har helt enkelt inte någon djupare (eller saknar helt) kunskap om dessa ciklider.
    Vad som är underligt att jag däremot är helt fascinerad av Tanganyikaciklider, vilka jag haft i otaliga kar under årens lopp.

    Som sagt, det är väldigt intressant vad vi väljer för typer av ciklider och fiskar i allmänhet.
    Det finns inga rätt och fel, och vad vi väljer är upp till var och en. Gott så!
    håller precis på o försöker plöja igenom din tråd Mats mycket roligt o läsa där oxå..... förstår inte hur jag missat detta forum innan. Det där med Malawi o Tanganyika e nog en svår fråga de men de behöver vi ju inte gå in närmare på här.... haha sorry för trådkap Thomas

    Lämna en kommentar:


  • ted64
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Oj, missförstod dig där Tommy . Jag har också hört de som inte tycker det händer något, men precis som LoGeek har jag uppfattningen att det händer något hela tiden, bara man ger sig tid att titta. De är långsammare än Tanganyika och Malawi ciklider men väldigt beräknande . Och just det här med att de känner igen dig och att de har olika beteenden gentemot olika individer i karet gör det väldigt spännande att studera dem.
    Tack vare din tråd här så har man fått upp ögonen lite för dom..... så vet inte om jag ska tacka dig eller förbanna dig ännu (vet hur jag brukar bli när jag hittar något roligt) har haft akvarium i över 40 år men mest kört på tanganyika o lite annat i ciklidväg + en 10 år med salt o det brukar överdrivas av mig när jag börjar med något nytt

    Lämna en kommentar:


  • ted64
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek

    Detta är något jag ofta läser men aldrig upplevt under mina år med diskus. De är ständigt aktiva och visar upp sig för varandra för att bevaka sin plats i hierarkin.
    De e just de #under mina år med diskus# som jag inte har sett innan här nere i mina krokar finns inte så många som håller på med diskus o de ggr man sett dom har varit i affärer o där studerar man inte en flock skygga fiskar som trycker i en hörna

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Halloj Thomas!
    (Jag har läst ditt meddelande, och vi har ett datum inom kort).
    Det är intressant det där med hur man upplever olika fiskar och vad man föredrar.
    Cikliders beteende, och inredning, är ju vad som får mig att fortsätta att syssla med akvarium.
    Jag tror att det handlar om att skaffa sig en mer djuplodad kunskap om de ciklider man väljer.
    Discus är, för min del, en vansinnigt intressant, spännande och tillfredställande ciklid att hålla. Discusen har ju ett fantastiskt register av signaler och beteendemönster att studera och lära in - de är helt makalösa och det händer hela tiden något nytt och spännande!

    Jag skall inte vara sämre än att erkänna att jag med det ovan skrivna har roterat en massiv murbräcka i ett litet glashus; Det finns en ciklidgrupp jag har noll intresse av, och det är Malawiciklider.

    Se där, jag gör en grov generalisering när det gäller Malawiciklider - jag har helt enkelt inte någon djupare (eller saknar helt) kunskap om dessa ciklider.
    Vad som är underligt att jag däremot är helt fascinerad av Tanganyikaciklider, vilka jag haft i otaliga kar under årens lopp.

    Som sagt, det är väldigt intressant vad vi väljer för typer av ciklider och fiskar i allmänhet.
    Det finns inga rätt och fel, och vad vi väljer är upp till var och en. Gott så!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Oj, missförstod dig där Tommy . Jag har också hört de som inte tycker det händer något, men precis som LoGeek har jag uppfattningen att det händer något hela tiden, bara man ger sig tid att titta. De är långsammare än Tanganyika och Malawi ciklider men väldigt beräknande . Och just det här med att de känner igen dig och att de har olika beteenden gentemot olika individer i karet gör det väldigt spännande att studera dem.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...