550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Ekenberg
    svarade
    Jag skall ju inte grotta ner mig i värden utan bara köra på. Smådiskusarna är underbara. De är inne i en riktig växtperiod nu och känns helt återställda efter gälparasiten. Igår var det lite mörka men då hade jag glömt att sätta i värmaren efter förrgårs vattenbyte och temperaturen hade gått ner till 26 grader. Nu är vi uppe på 29 egen och då trivs de som fiskar i vattnet......

    Klicka på bilden för större version

Namn: 4EFE374F-E6E8-422B-A00B-6FFD3B31DCF5.jpeg
Visningar: 160
Storlek: 374,5 KB
ID: 2413024
    Klicka på bilden för större version

Namn: BAA3D703-6344-4301-B8F7-412212D97DE0.jpeg
Visningar: 157
Storlek: 503,9 KB
ID: 2413025

    Klicka på bilden för större version

Namn: A08E8D45-1D91-42EF-8699-1A520654743E.jpeg
Visningar: 159
Storlek: 635,0 KB
ID: 2413026

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Gäller att passa på nu då, när vattnet är rätt.
    och troligen är det som du säger, för två år sedan skaffade jag diskus vid denna tiden på året. Och möte värden ofta. För ett år sedan fick jag yngel vid denna tiden på året och mätte ofta, i år på sensommaren ville jag ha yngel och började mäta igen och fick ett helt annat värde som hållit i sid ända tills nu....
    får se hur länge dessa värden nu håller....

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Göteborg liksom Linköping har ytvatten (sjö, å) i kranen och att det kan variera över årstider och framförallt nederbörd får man nog räkna med.
    Senast redigerad av c90368; 26 January 2020, 14:16.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Kaffet kallnade här, jag blev liksom lite uppspelt när pH visade under åtta, har nu kört dropptest både i karet och i vattenkranen, det ligger på 7,2 precis där det brukade ligga..... förra veckan låg det på nästan 8,4. Så även om jag egentligen inte tänkt det blir det nu stora vattenbyten hos alla diskuskar. Det gäller ju att passa på, kanske kommer det stanna på 7,2 kanske är det snart tillbaka på 8,4....

    Nu skall jag dicka upp mitt kalla kaffe

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Är ju inte så mycket för det här med att testa vattenvärden men körde ren enkel sticka test på det nya karet..... det mesta var som jag trodde men ett värde förvånade mig stort....

    temperaturen ligger nu på 26,7 så det känns bra, tänker ju att detta kar skall pendla mellan 26-28 vilket torde vara rätt optimalt både för fiskarna jag skall ha och även för växterna.

    Det skall bli spännande att jämföra växterna i detta kar med växterna i de varmare karen. Är det temperaturen eller är det jag som gör att jag inte lyckas med växter.....

    Klor är noll, vi kör ju med kolfilter på vattnet, vet inte hur mycket det betyder men skönt att det visar noll.

    Nitrir noll, är ju helt nystartat så det var nog att räkna med, men nitraten ligger på tio.... det är ju alltid denna nitrat som ligger lite högre, brukar ligga på 25 vid vattenbyten , kanske inte direkt skadlig men det hade ju varit skönt att lyckas hitta en balans.

    sedan kommer ju dessa värden jag aldrig förstår. GHd mindre än 4, ppm mindre än 70
    KHd på cirka 6.....alla dessa siffror har säkert stor betydelse men jag kan dem inte, och har inte lyckat förstå dem ännu.....

    sist det som förvånade mig otroligt... pH visar på 6,8 ..... det var där jag brukade ligga när jag började detta äventyr men sedan i somras har jag haft runt 8-8,4 i vattenkranen något mindre i karen. Mycket förvånad . När jag är klar med kaffet får det bli en dropp test på pH , gissar ju att stickan visar fel.

    Men först lugn, kaffe och en ljuvlig söndag.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ja annars är det en dag i lokalen som ligger framför mig, dels är det min städhelg här, sedan måste jag se om jag kan få lite fason på hantel och jordätar karet, vi plockade ju en del material ut det igår så det ser lite naket ut. Annars blir det bara att njuta......

    Klicka på bilden för större version

Namn: 8A05C6B4-70CE-472D-A178-F5ED2936254F.jpeg
Visningar: 184
Storlek: 249,7 KB
ID: 2412998

    Klicka på bilden för större version

Namn: 42B206FE-D34D-4F4B-958C-0DBB889A4A9D.jpeg
Visningar: 169
Storlek: 363,6 KB
ID: 2412999

    Klicka på bilden för större version

Namn: AFA44F6F-7638-4B52-BD54-66049BDF1A27.jpeg
Visningar: 159
Storlek: 544,0 KB
ID: 2413000

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ny dag nya möjligheter.....
    Det blev ingen lugn natt dock, drömde mardrömmar om att säkringen i lokalen gick och allt bara var katastrof...
    så det blev ingen lugn morgon inte med kaffe framför hemma karen, nä en snabb kopp och hundpromenad sedan direkt hit. Men allt är frid och fröjd, ingen säkring hade gott....

    karet Mats jobbade med igår har klarnat lite, de grenar som monterades hängande har lagt sig lite mer på utan men de får helt enkelt ligga så. Tycker fortfarande resultatet är kanonfint.

    Det som stör mig är dock svampfilter och slangen till det, själva filtret är bra gömt men plaströret och slangen syns alldeles för tydligt. Jag skall se om jag kan dölja det med en anubis eller kanske med någon rot. Möjligtvis tillför jag lite mer växter idag. Men annars får det helt enkelt bara stå till sig så att säga.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 7236BE80-D8D4-45D0-AC31-76447FEE0FF8.jpeg
Visningar: 143
Storlek: 363,3 KB
ID: 2412996

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Riktigt roligt att se, det ska bli roligt att följa den här utvecklingen

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Detta kar skall nu bli så optimalt som möjligt för Ivanacara Adoketa. Förutom rötter och löv kommer även torv läggas i karet eftersom pH skall ner under sju gärna ner under sex också. Ingen värmare kommer behövas eftersom temperaturen skall ligga på 26-28 och det är ju vad våran lokal ligger på. I detta kar kommer det bara vara luftdrivet filter eftersom vattnet skall vara stillastående men ändå syrerikt. Förutom Adoketa , två eller eventuellt tre par, kommer golstripen få bo i karet. Sedan har jag inte riktigt bestämt mig, kanske blir det bilbuk , kanske smyckestetra, kanske glödkolstetra. Kanske två olika sorter ja eller rent av alla tre.... Det kommer bli mycket flytväxter, tror jag kör vidare med flytormbunke, kanske ett par anubis, kanske javaorbunke......kanske sötvattens tångt, Ja vem vet. Det skall få mogna fram lite långsamt, medans nu vattnet surnar lite.
    Detta blir spännande

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Haha!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Japp, jag erbjud honom vår special byggda pall men den behövde inte Mats

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Det är ju jäkligt bra att ha en tvåmeters Mats när man ska inreda ett 540 på ställning en bit upp

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Underbart kul att få vara med

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Härligt! En mästare in action!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    En toppen dag helt enkelt. Jag har lärt mig massor av att bara titta och lyssna. Vilken mästare du är Mats. Riktigt kul som sagt, längtar liksom att åka dit igen, men det får vänta tills imorgon. Nu får jag helt enkelt känna in karet så det rockar, ja eller hur nu Mats utryckte det.... kanske jag tillför ett par anubis imorgon. Sedan tänkte jag lägga lite energi på hantelkaret och kanske även stordiskusarna . Jag har ju fått massor av råd. Nåväl vi får väl se... kul dag var det iallafall.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 7A44B794-286E-4F7F-983C-6E7F50298C0B.jpeg
Visningar: 154
Storlek: 573,8 KB
ID: 2412956

    Klicka på bilden för större version

Namn: EA48AEB1-F897-4E96-BC9B-955B8A8092E0.jpeg
Visningar: 158
Storlek: 479,0 KB
ID: 2412957

    Klicka på bilden för större version

Namn: A9AE9958-5D53-45A7-B647-ACCD0E8C5450.jpeg
Visningar: 166
Storlek: 397,2 KB
ID: 2412958

    Klicka på bilden för större version

Namn: A48FEABC-B3FA-4BF2-A856-4447773061C7.jpeg
Visningar: 178
Storlek: 447,7 KB
ID: 2412959

    Klicka på bilden för större version

Namn: 856C2B96-3E3E-4A9A-91AB-3CC6BAB97F68.jpeg
Visningar: 153
Storlek: 424,4 KB
ID: 2412960

    Klicka på bilden för större version

Namn: 9EABFD7B-B61A-455D-BBAE-EBB5F5C0A1E4.jpeg
Visningar: 148
Storlek: 462,8 KB
ID: 2412961

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...