550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Gjorde en smörgåstårta i höstas, mest av nostalgi själ. Var en flitig smörgåstårtbakare på 90 talet. Men insåg nu att en smörgåstårta av bra kvalité är en ganska dyr pjäs. Smakar gott, men värt priset, tveksamt.
    Om man inte fyller år naturligtvis
    I min barndom på 70 talet åt vi smörgåstårta vid några tillfällen och jag älskade det, så sedan dess har det varit ett stående inslag att på min födelsedag är det smörgås tårta. När vi sedan fick barn på 90 talet var det utmärkt mat vid barnens dop. Så smörgåstårtan har följt med hela tiden. Och en av mina söner hyser samma kärlek till smörgåstårtan som jag så nu är det alltså även på hans födelsedagar ett stående inslag. Sedan kan det ju hända att det blir några till när vi har besök från utlandet för fortfarande är väl smörgåstårtan det svenskaste som finns, ja efter smörgåsbordet och köttbullarna vill säga.......

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av ampe

    Du är ju iaf smart som låter det va så då. Jag har när jag tappat gnistan sålt av allt. Och sen går det ett tag så ångrar jag mig o får köpa allt nytt.
    Jag har ju hållit på de senaste 40 åren och har aldrig sålt av karen.... och under hobbyns gång har ju intresset gott upp och ner. Men alltid har fiskarna funnits kvar. Nu är ju allt hemma igen och jag har testat attt ha lokal.
    jag har fantastiska fiskar och allt fungerar. Så jag kommer låta det puttra på och kommer naturligtvis fortsätta på forumet. Men den här lusten måste få komma tillbaka igen och det verkar ta tid.

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Gjorde en smörgåstårta i höstas, mest av nostalgi själ. Var en flitig smörgåstårtbakare på 90 talet. Men insåg nu att en smörgåstårta av bra kvalité är en ganska dyr pjäs. Smakar gott, men värt priset, tveksamt.
    Om man inte fyller år naturligtvis

    Lämna en kommentar:


  • ampe
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Japp, nu slutar jag med smörgåstårta, lovar, ända tills den 20 juli då storsinne fyller och då är det naturligtvis smörgåstårta igen....

    tusen tack, jag mår bra som 55 åring men tyvärr har inte lusten för karen återvänt ännu.
    fast allt puttar på.
    Du är ju iaf smart som låter det va så då. Jag har när jag tappat gnistan sålt av allt. Och sen går det ett tag så ångrar jag mig o får köpa allt nytt.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av ampe
    Men alltså! Sluta visa smörgåstårtor! Har varit sugen på det hur länge som helst nu för att du visat det! Och ett stort grattis i efterskott!
    Japp, nu slutar jag med smörgåstårta, lovar, ända tills den 20 juli då storsinne fyller och då är det naturligtvis smörgåstårta igen....

    tusen tack, jag mår bra som 55 åring men tyvärr har inte lusten för karen återvänt ännu.
    fast allt puttar på.

    Lämna en kommentar:


  • ampe
    svarade
    Men alltså! Sluta visa smörgåstårtor! Har varit sugen på det hur länge som helst nu för att du visat det! Och ett stort grattis i efterskott!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Tack så mycket, jodå det blev allt en del firande.... tur att det bara är en gång per år.
    Jag har fått nog av smörgåstårta på ett tag.

    Allt funkar bra i karen, men tyvärr har jag svårt att liksom få tillbaka mitt intresse, förhoppningsvis kommer det.

    Det känns skönt att ha allt hem igen men lusten har ännu inte kommit tillbaka. Men visst njuter jag av mina fiskar.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 27B8CEC4-A55E-42AC-977B-BFCC7D51A781.jpeg
Visningar: 133
Storlek: 155,8 KB
ID: 2428136
    måndagens tårta blev en köpt liten en.... men perfekt för två och dessutom god

    Klicka på bilden för större version

Namn: B8D39790-3668-4E60-9B0E-5FF59C3A63A2.jpeg
Visningar: 124
Storlek: 479,2 KB
ID: 2428137 och sist tårtan på min födelsedag, den räckte och blev över....

    Lämna en kommentar:


  • Superpescado
    svarade
    Grattis i efterskott!

    Hur mår alla fiskar nu?

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Grattis i efterskott! Hoppas du mår bra samt njuter av att ha hund igen och fiskarna hemma!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Är allt fokus på den lilla Pudeln nu så akvarier och Zoopet hamnar i andra hand?
    Nja, mycket tid tar den ju. Men inte allt, just den här helgen var det faktiskt något helt annat i centrum.....jag själv, jag fyller år imorgon och i dessa Corona tider gäller ju det att fira säkert, så ett par söner med respektive på lördagen med grill lunch på förmiddagen , långpromenad och smörgåstårta på kvällen i lördags. Två söner med respektive på kaffe fika utomhus med vårsol och semla i staden och sedan smörgåstårta på kvällen..... ikväll är det mammas tur att få fira mig med smörgåstårta och imorgon på min födelsedag firar jag med killarna som bor här hemma ..... gissa med vad? Smörgåstårta naturligtvis...... så efter denna fyradagarsfest så kanske det blir lite tid igen för akvarium......

    Klicka på bilden för större version

Namn: 22B026F5-699F-47AF-A07A-6840A8D40B1D.jpeg
Visningar: 196
Storlek: 192,7 KB
ID: 2427820
    Lördagens lax och tonfisk tårta

    Klicka på bilden för större version

Namn: B1C01A2C-DDC8-4043-9704-C4D91F4FF70C.jpeg
Visningar: 177
Storlek: 724,3 KB
ID: 2427821
    söndagens räktårta

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Är allt fokus på den lilla Pudeln nu så akvarier och Zoopet hamnar i andra hand?

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    OK!
    Hoppas att dom kan få dra på en kull att valla runt.
    Ivanacara adoketa är lite som Discus, Fjärilsciklid och några till, en aning "picky". Man får lätt lek på dom, men sedan är det en rad smådetaljer som skall vara rätt för att det hela skall lyckas.

    Nu måste snart den förbannande "förkylningen" vara över - det vore kul att träffas.
    Har vi ett akvarium att inreda, eller kör du på och gör iordning rubbet själv?
    Jag hade ju hoppats på att de bara skulle vara nu och inte leka....men som sagt, de verkar ju må hyfsat väl i tillfällighets karet..

    Angående Adoketa karet hade drömmen varit att du gjorde inredningen med mig med lite positiva tillrop det är sista karet så vi får väl se vad som händer till dess. Om jag måste göra det själv kommer jag använda samma rötter som sist och foton när du jobbade. Hoppas på att kunna kopiera ett mästerverk.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    OK!
    Hoppas att dom kan få dra på en kull att valla runt.
    Ivanacara adoketa är lite som Discus, Fjärilsciklid och några till, en aning "picky". Man får lätt lek på dom, men sedan är det en rad smådetaljer som skall vara rätt för att det hela skall lyckas.

    Nu måste snart den förbannande "förkylningen" vara över - det vore kul att träffas.
    Har vi ett akvarium att inreda, eller kör du på och gör iordning rubbet själv?

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ja angående ljuset, jag kör faktiskt mycket släkt, det har varit mycket sol ljus och alla fiskar i karet har fått finare färger sedan jag inte har tänt ljusen lika mycket. Tänder under eftermiddag/ kväll men kör då inte mer dämpar än de andra, bara lite flytväxter.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Thomas, några små frågor; när adoketorna har lekt, är då honan "kolsvart" och osedvanligt aktiv kring lekplatsen, och även hela tiden fläktar rommen?
    Skulle du kunna ta en bild på lekplatsen och miljön runt omkring?


    Edit; Jag antar att du kör åt "svartvatten"-hållet, dämpat ljus och temperatur på runt 29°C.?
    Hej Mats.

    verkligen skönt när lunket infinner sig, men fortfarande har jag själv lite tendens till att leta fel och oroa mig...

    I lokalen körde jag svartvatten typ, men nu är de bara i ett tillfälligt kar med en rot och växter. Trodde aldrig de skulle leka här.
    Både honan och hanen är mycket svarta, och båda stannar vid romen . Men som sagt, nu är det tillfälligt kar på 320 liter med både orange head och dolksticks tetror förutom de övriga Adoketa och corydoras. Så kör vattenbyten varje vecka. Temp är 28 och 7 ph. I lokalen höll jag ett ph på under 6 och bytte bara lite vatten sällan.... så jag är verkligen förvånad att det blir lek nu.

    Jag skall se om jag kan fota, detta par har naturligtvis valt den bakre sedan av inredningen. Kan tyvärr inte se om de fläktar men honan håller sig mestadels över romen medans hanens uppgift verkar vara att hålla de andra fiskarna borta.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...