550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Hella 40
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Tyckte jag också, men har märkt att det är svårt att ropa så oftast blir det Scotti ....
    Nästan finare ju

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Hella 40

    Vilket härligt namn på en valp
    Tyckte jag också, men har märkt att det är svårt att ropa så oftast blir det Scotti ....

    Lämna en kommentar:


  • Hella 40
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Hej. Javisst gör vi det allihop, kollade in det enastående vackra nyinredda kar, så enkelt det ser ut när du gör det och så bra det blir.

    Jag pysslar på här lite varje dag efter jobbet och tanken är att visa upp något till helgen. Men det går långsamt och får gå långsamt.

    Men som sagt allt funkar som det skall, Biscotti sover hela nätter nu så även där går det i rätt riktning.
    Vilket härligt namn på en valp

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Det låter bra!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Tittar in här med en förhoppning om att du, fiskarna och valpen mår fint!
    Hej. Javisst gör vi det allihop, kollade in det enastående vackra nyinredda kar, så enkelt det ser ut när du gör det och så bra det blir.

    Jag pysslar på här lite varje dag efter jobbet och tanken är att visa upp något till helgen. Men det går långsamt och får gå långsamt.

    Men som sagt allt funkar som det skall, Biscotti sover hela nätter nu så även där går det i rätt riktning.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Tittar in här med en förhoppning om att du, fiskarna och valpen mår fint!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Ja, det var kul att få besöka lokalen - och även röja runt i ett av karen.
    Gôtt att du, Thomas, kan landa i något som ger dig lugn, ro och tillfredsställelse.
    En ära att ha dig där. Och fler tillfällen blir det väl får vi hoppas, att röka runt i karen...

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Men lokalen var (tråd)trevlig så länge den varade! Jag är glad att jag fick se den i verkligheten och sitta i de bekväma fåtöljerna
    Vi får inte glömma att lokalen finns kvar och även fotöljerna.... det är bara jag som flyttat

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Din tråd är alltid uppskattad, oavsett vad du för tillfället skriver mest om!
    Hahaha, ja kanske skulle jag helt enkelt söka ett forum där jag skriver om allt istället för att skriva i flera olika forum om allt

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ja, då var jag här igen. Söndagsmorgon framför ett kar, första kaffekoppen tillbringades på trappan i solen så en bra start på dagen.

    Tänk det är redan mitten av mars och snart är det dags att köra igång utvändiga projekt. Av erfarenhet vet jag ju att april med påskhelgen brukar bli startskottet för sommarstuga och sedan båt och då är inte akvarium prioritet. Men även årets semester är lagd i veckopass med tvåveckors mellan rum som funkade bra för fiskarna förra året.

    Men nu är nu och fram till påsk har jag nu på mig att få tre kar klara. Och fördelen med detta projekt är ju att karen är igång, bakterie floran finns och jag har rötter och växter i ett överflöd, dessutom allt är hemma.

    Så nu är det ju bara att sätta igång eller hur?

    Ja, men även om det nu är så har jag tack och lov ingen stress utan det får ta den tid jag behöver för att inte bli en belastning utan bara ett nöje.

    Ett skönt upplägg, eller hur.

    Men visst skall jag hålla er uppdaterade, och när det inte sker något i karen ja då kommer säkert en eller annan iakttagelse eller någon fundering...

    Just nu funderar jag på om mina stora fina brun/röda diskus verkligen skall vara i hallen och om det inte skulle var i vardagsrummet i stället. Det är ju dessa kar jag tittar mest på.
    Tål att tänkas på...

    Tidigare kallade jag ju vissa för mina stordiskusarna och vissa för mina små, det funkar ju inte längre när de flesta ändå är runt och över 15 cm. Så det får bli de bruna och de färgade tror jag när jag beskriver de olika karen.

    De färgade så, där har det ju hänt massor, karet består ju av sex av mina äldsta samt fyra av de nyaste och så ett par köpta av en kompis. Det har varit ett spännande kar att följa eftersom alla strukturer , rangordningar och par har testats. Det har inte varit mycket bråk, troligen för att det var många nya individer för alla och det har tagit tid att lära känna och pröva. Men jag tänker ändå ge mig på att försöka beskriva vad som hänt och hur det ser ut nu.

    Av mina första köpta finns ju Snake, Kaa, Lady och Lea kvar. Snake var ju en topp rankad hane innan han blev sjuk och han har ännu inte tagit sig upp utan det är han och Kaa, som alltid varit låg i rang som håller ihop med Lea, de har lagt beslag på mitten bak där de håller sig . Men de äter bra och kanske kan Snake nå sin tidigare glans. Sedan har vi de stora jättarna Big Boy och RT (röd turkos ) som har området mitten fram ibland även med Lady. Dessa hanar har ju alltid varit störst men aldrig dominanta och aldrig direkt kämpat för revir har inte förändrats påtagligt , det har nog varit mest Lady som försökt hitta en ny partner i dom nu när Snake är lite lägre i rang, I det högra hörnet har vi White och Pricken, White butterfly hanen och gul Pidgeon blood , White är en av de dominanta hanarna i karet och hans hona och Lady slåss lite om att vara ”the first lady” White och Pricken har regelbundet rom men det blir inte något mer, men om paret håller blir de ett av paren som får flytta till lek kar i höst. I andra hörnet har vi paret Blue Diamond ( de har inte fått namn ännu) BD hanen håller stenhårt på sitt revir men annars inte bråkig. Lady är mycket intresserad av denna vackra pojke men ännu håller han fast vid sin hona. De har också regelbundet rom. Sedan har vi en Redspotted green hane och en Cobolt hona som rör sig i hela karet men som är låga i rang och troligen inte ses som hot mot någon av topparna och därför kan hålla sig under radarn.

    Jag funderar lite på att återanvända namn och om jag kommer fram till att det är möjligt så skulle cobolt honan få överta namnet Bridgit eftersom hon känns lite som en hona med samma position som Bridgit hade. Cobolthonan hade en cobolt hane och det var ett troget par men tyvärr var han en av dem som gick bort när jag blandade diskus från två kar . Och den stora BD hanen skulle ju få namnet Blue. Ja vi får väl se.....

    Nå, en uppdatering på flera nivåer, men nu tar vi tag i dagen innan den är slut. Måste ut i det fina vårvädret innan akvarie arbete körs igång..... kram på er

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ja, det var kul att få besöka lokalen - och även röja runt i ett av karen.
    Gôtt att du, Thomas, kan landa i något som ger dig lugn, ro och tillfredsställelse.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Men lokalen var (tråd)trevlig så länge den varade! Jag är glad att jag fick se den i verkligheten och sitta i de bekväma fåtöljerna

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Dag 73

    ja ni som undrar över dag angivelsen, jag skall förklarar. Mitt diskusäventyr har gått lite upp och ner under de tre åren jag har hållit på, minst sagt.... och det som kunde vara spiken i kistan kom i höstas när jag en stor del av mina diskusar genom att slarva. Så efter att inte gjort mer än minsta möjliga fram till årsskiftet bestämde jag mig för att årskiftet även blev nystart och första projektet var att tömma lokalen.

    Naturligtvis var det ju fel projekt att nystarta med, det skrek ju avslut över detta projekt och innebar ju mest hårt jobb. Nu trodde jag ju att jag klarat projektet till 28 februari dag 59. Nu fick jag ju besked om att jag glömt mitt fack i frysen.... så det får ju göras i dag och därmed är detta projekt avslutat ( 14 dagar försent ) så nu slutar jag att räkna dagar...

    Klicka på bilden för större version

Namn: 6C489287-025C-4C13-BED1-E11483C7C0D0.jpeg
Visningar: 166
Storlek: 392,9 KB
ID: 2428500
    nu ett minne blott....

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Din tråd är alltid uppskattad, oavsett vad du för tillfället skriver mest om!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Hella 40
    Älskar och läsa din tråd
    Roligt att höra, men sista tiden känns det ju mest som jag skrivit om barnbarn, hundvalp och smörgåstårta och väldigt lite om mina kar. Men det kommer att bli bättre. Jag lovar.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...