550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av Inger H
    Du är lite vågen nu enligt mig om du tillsätter nya nu när det har varit lite "down", bara en tanke av mig, som förmodligen har fel

    ///Inger
    Jag vet att du har rätt, Inger, så inganya diskusar än, men idag var jag och valde ut två vackra blue Diamond , men de får allt stanna kvar hos Patric tills allt är klart här. Jag har problem i mitt akvarium, ja eller med fisken. Idag dog en Corydoras så nu blir det lite drastiska åtgärder som gäller. Kommer flytta alla diskusar till nytt kar, ett av mina tomma 375 som först skall göras riktigt ren på eventuella bakterier..... detta för att se om det är noga i mitt stora kar som inte diskusarna trivs med. Först sedan när allt är ok med både fisk och kar kommer nya fisk att tillföras.

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Så, även om jag vill ha is i magen och tro att allt rättar till sig så är det något som inte är bra i karet. Det funkar om jag byter vatten varannan dag men det känns ju inte som rätt väg att gå, alla fiskar är ju fina och ser friska ut ,sottis är jag ju orolig över, men för övrigt....men det andas kraftigt, inte snabbt men kraftigt eller tung kanske man skall säga, dessutom är Corydoras väldigt lugna, ligger stilla på botten och det är verkligen inte lagt dem. En var ju dessutom död idag. Vattenprover visar inget, där är allt väldigt bra.

      Så planen är rent naket kar, sandbotten för Corydoras och några rötter, ett par fluval 4+ innerfilter och inte så mycket mer, skall ta bort bakgrund ikväll, sträcka bakrutan svart . Sedan får karet gå med en dubbel dos cloraminT ( ja eller vad det nu heter) för att ta död på bakterier och sedan omfattande vattenprov innan diskus och Corydoras flyttas. Sedan skallade stora karet få samma behandling...... ja det är ju tur att man har semester.....Jag hade ju planerat ett par veckor hemma nu men det var väl mest tänkt för att måla utsidan och renovera ett par rum inne....

      Så till det skojiga, ett par spirans nya helglasakvarium på 540 liter kommer i höst, först skall vägg i vardagsrum tapetseras om och två underreden byggas. Men sedan så.....två blue Diamond är tingade, supersnygga och dessutom hoppas jag på två Piwowarski rödturkos om två månader. Men det är inte riktigt klart än. Så det blir en spännande höst......

      fortsatt glad och skön sommar vänner

      Kommentar

      • smajlet
        • January 2018
        • 1374

        Inget roligt med problem i karet.
        Ser att alt fler har problem nu under den varma perioden.

        Kan det vara en bidragande orsak till problem i karen?
        Men diskus är ju fiskar som ska gå i varmare vatten.
        hoppas du får ordning på ditt kar snart.

        Jag är som sagt fortfarande sugen på diskusar i mitt kar
        såg jättefina stora 6 st för 1800kr.

        Jag följer och ser hur det går för dig med spänning.

        Ha det gött i värmen

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6058

          Vad jobbigt när du vet att något är fel men inte vad felet är... Vad tror uppfödaren? Bra att du har ett extrakar och en plan för vad som ska göras i alla fall. Jag hoppas verkligen att du kommer tillrätta med vad det nu är som felar. Låter också som att du har en rolig höst framför dig! Jag följer med glädje dina projekt!

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13127

            Usch va frustrerande Ekenberg! Det finns ju ämnen och processer som ska fungera som vi, eller åtminstone jag, inte har kännedom om och som är så komplext så det övergår vårat förstånd.
            Det jag vet dock är att inget filter kan fungera effektivare än det finns tillgång till syre, ev, karbonater? Jag rekommenderar starkt att du provar med en kraftig luftpump och ett par stora luftstenar och blåser fart på karet, för syre kan fixa mycket otrevligheter och ogynsamma processer...

            Jag har egna exempel där jag kört stora ytterfilter men fisken och känts lite off på nåt sätt. Rengjort ytterfilter där jag kunnat känna på lukten att det lidit av syrebrist och det är inge bra...

            Jag har med ingen annan filtreringsmetod haft så friska och välmående och ystra fiskar som med luftpump, spongefilter och luftstenar, så är det bara och jag kan bara gissa mig till varför och jag gissar på en mycket effektiv syreättning av hela akvariet och vädrar ur gaser.

            Passar också på att tipsa om bra utrustning och räddar du bara en diskus så har du ju fått igen pengarna. https://dammtrivsel.se/produkt/luftp...v-20-komplett/
            Senast redigerad av åheim; 16 July 2018, 22:00.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av smajlet
              Inget roligt med problem i karet.
              Ser att alt fler har problem nu under den varma perioden.

              Kan det vara en bidragande orsak till problem i karen?
              Men diskus är ju fiskar som ska gå i varmare vatten.
              hoppas du får ordning på ditt kar snart.

              Jag är som sagt fortfarande sugen på diskusar i mitt kar
              såg jättefina stora 6 st för 1800kr.

              Jag följer och ser hur det går för dig med spänning.

              Ha det gött i värmen
              Tjena, ja värme kan ju vara ett problem, men just för diskus borde det inte vara det, har sänkt mina värmare så nu och har markis ute och rullgardiner nerdragna så tempraturen brukar ligga på mellan 28-30 så det är nog ok.

              låter ju som ett kanonpris på stora diskus, varför slår du inte till......

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av Nando
                Vad jobbigt när du vet att något är fel men inte vad felet är... Vad tror uppfödaren? Bra att du har ett extrakar och en plan för vad som ska göras i alla fall. Jag hoppas verkligen att du kommer tillrätta med vad det nu är som felar. Låter också som att du har en rolig höst framför dig! Jag följer med glädje dina projekt!
                Jag har pratat med uppfödaren, han tyckte också att jag skulle ta till dessa åtgärder eftersom vi inte riktigt kommer till rätta med problemet. Så förhoppningen är att jag ser en skillnad ...... nåväl, hoppas....

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6058

                  Håller tummarna!

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av åheim
                    Usch va frustrerande Ekenberg! Det finns ju ämnen och processer som ska fungera som vi, eller åtminstone jag, inte har kännedom om och som är så komplext så det övergår vårat förstånd.
                    Det jag vet dock är att inget filter kan fungera effektivare än det finns tillgång till syre, ev, karbonater? Jag rekommenderar starkt att du provar med en kraftig luftpump och ett par stora luftstenar och blåser fart på karet, för syre kan fixa mycket otrevligheter och ogynsamma processer...

                    Jag har egna exempel där jag kört stora ytterfilter men fisken och känts lite off på nåt sätt. Rengjort ytterfilter där jag kunnat känna på lukten att det lidit av syrebrist och det är inge bra...

                    Jag har med ingen annan filtreringsmetod haft så friska och välmående och ystra fiskar som med luftpump, spongefilter och luftstenar, så är det bara och jag kan bara gissa mig till varför och jag gissar på en mycket effektiv syreättning av hela akvariet och vädrar ur gaser.

                    Passar också på att tipsa om bra utrustning och räddar du bara en diskus så har du ju fått igen pengarna. https://dammtrivsel.se/produkt/luftp...v-20-komplett/
                    Det är lustigt att du nämner detta med syre, det tror jag på.....har ju lagt syreslang och syreplattor under hela baksidan av bakgrunden, under filtermatrialet. Jag har ju lärt mig att syre påskyndar nerbrytningen och ökar effekten avsevärt. Men sedan blev jag osäker eftersom ingen tyckte detta var en bra ide . Så jag har aldrig kört syre . Har ju frågat flera gånger om det kan vara syrebrist men svaret är alltid det samma, har man rörelse på ytvattnet så syresätter detta tillräckligt. Jag har ju ökat cirkulations pumparna så nu är det ju mycket rörelse. Men jag tror på det du säger, det är ju lite den erfarenheten jag också har.
                    kommer göra flytten och köra med en syrepump också . När mitt stora kar är tomt på fisk skall jag köra igång syret under filtermatrialet och se om det förändrar vattenkvaliteten på något mätbart sätt. Tack för din hjälp, hoppas syret är det som behövs.

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Håller tummarna!
                      Jag också.....

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13127

                        Kul att vi tänker lite i samma banor! Du gör ju vad som känns rätt men var det mitt kar så skulle jag först köra igång ett par kraftiga luftstenar och ge det det några dagar, innan flytt och stress för fisken... men som sagt du känner väl bäst vad som behövs för dina akvarier och fskar just nu!

                        Lycka till iallafall
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av åheim
                          Kul att vi tänker lite i samma banor! Du gör ju vad som känns rätt men var det mitt kar så skulle jag först köra igång ett par kraftiga luftstenar och ge det det några dagar, innan flytt och stress för fisken... men som sagt du känner väl bäst vad som behövs för dina akvarier och fskar just nu!

                          Lycka till iallafall
                          Jag gissar att köra syrestenar i akvariumet inte kan skada, så efter morgondagen vattenbyte kör jag igång med syre i karet, det andra karet blir ju inte klart på ett par dagar.....kanske slipper jag flytta fisken

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13127

                            ... jag håller dem allihop!
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Igår var Patric hemma hos mig ( Stork zoo ägare, Norden återförsäljare av Piwowarski , diskusuppfödare, maluppfödare, akvariebyggare....ja, säkert mycket mer en akvarie expert helt enkelt) kollade av mitt akvarium, mina diskusar mitt vatten, filter pumpar syresättning....ja allt vi kunde komma på, men fortfarande hittade vi inga fel. Så planen står fast, sterilisera ett kar, pumpar och sand och genar, sedan flytta diskusarna och sedan se om det blir bättre. Om det blir bättre är det något i mitt akvarium, kanske mitt filtermatrial som är det svarta inte det blåa..... men om problemen kvarstår är ju diskusarna sjuka . Nu har jag fått hem mediciner av alla slag, fast det är klart att det gäller ju sedan att komma på vad det kan vara..... I vilket fall som helst känns det skönt att veta att vi verkligen gjort allt som går att göra och att planen finns.....

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Hej igen
                                Du borde läsa om Bluewings Discus äventyr och även de slutsatser han drog efter att ha gått igenom alla problem...

                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...