550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Gav mig på att fotografera nu med bara solen som belysning.....det är svårt, men det finns ju inget vackrare. Tyvärr lyckas jag inte återge fiskarnas skimmer...

    Klicka på bilden för större version

Namn: B28896E6-BE86-43FF-9539-73445EBBBF3E.jpeg
Visningar: 85
Storlek: 575,2 KB
ID: 2386775

    Klicka på bilden för större version

Namn: 28DA501B-3D86-4F3C-9C1A-3ED448199432.jpeg
Visningar: 77
Storlek: 857,6 KB
ID: 2386776

    Klicka på bilden för större version

Namn: 10A29427-1C12-4F62-87CD-2F09ED596DF5.jpeg
Visningar: 82
Storlek: 646,2 KB
ID: 2386777

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Imorgon har jag haft diskus i detta kar i fyra månader . Tanken jag hade från början var att jobba med balans och med färre vattenbyten, jag hade hoppats på att kunna få friska och välmående fiskar på detta sätt... Ja och ni som följt mig hela vägen har ju sett att jag inte lyckats så br med just denna plan.
      Nu gör jag ju näst precis det motsatta, små vattenbyten varannan dag. Det känns som alla fiskar trivs och jag slipper rädslan och stressen som få men stora vattenbyten gav.
      Nu matar jag ju också betydligt mer och fyra gånger per dag. Så om det är bara vattenbyten eller en kombination av vattenbyten och mat flera gånger om dagen som har gjort den otroliga förändringen i karet det vet jag ju inte. Men alla fiskar är framme hela tiden och otroligt aktiva. Alla kastar sig över maten precis som små diskusarna gör. Så nu kommer jag köra på så här till semestern......
      Just idag är det en bråkig dag i karet, alltid när Snake och Lea har ätit upp sin rom är de runt i hela karet och detta medför lite gruff på alla håll.

      Klicka på bilden för större version

Namn: 6A9FBA9F-416E-449A-8E0D-1196AD965EFB.jpeg
Visningar: 82
Storlek: 656,9 KB
ID: 2386779

      Klicka på bilden för större version

Namn: 3396ACD6-7634-4289-99E4-F98D852A408D.jpeg
Visningar: 84
Storlek: 523,0 KB
ID: 2386780

      Klicka på bilden för större version

Namn: 89B295AA-4659-427E-B641-81E45808D003.jpeg
Visningar: 86
Storlek: 559,5 KB
ID: 2386781

      Klicka på bilden för större version

Namn: F9E8326E-9EB7-4158-9CFD-4977BBC2B08E.jpeg
Visningar: 82
Storlek: 599,3 KB
ID: 2386782

      Klicka på bilden för större version

Namn: BD72F804-099B-4473-955F-66805E291BE1.jpeg
Visningar: 78
Storlek: 773,0 KB
ID: 2386783

      Klicka på bilden för större version

Namn: AA08F192-92EC-4EC8-8A9A-86C2A045D611.jpeg
Visningar: 77
Storlek: 747,4 KB
ID: 2386784

      Klicka på bilden för större version

Namn: 42D34C9E-BE6B-4E3A-BE1D-2BB398C0A12B.jpeg
Visningar: 66
Storlek: 896,3 KB
ID: 2386785

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6059

        Härligt att allt funkar så bra! Fina bilder också (så klart!)

        Kommentar

        • LindaAlgo
          • July 2015
          • 1373

          Kan bara hålla med Nando.
          Med vänlig hälsning Linda

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Tack för allt beröm för mina foton. Skyller det helt på diskusarna som så väldigt gärna poserar framför kameran

            förutom att levererat iväg ett trettiotal ungfiskar ( Malawi ) och hjälplig trädgårds skötsel så har mina sex kuber fått sig en ordentlig tvättning. Jag har beslutat mig för att bara behålla tre av dem. De övriga tre har jag lovat bort till Patric och hans diskusodling. Att jag bara sparar tre beror helt på platsen. Det skall ju på något sätt fungera här hemma. Jag har min möbel kvar efter mitt 540 liters akvarium som började läcka och fick resa till tippen. Där får jag plats med tre kuber. Visserligen blir placeringen i tvättstugan men det får bli så. Tänker att det blir lite höst pill sedan att ställa iordning dessa. Har ju inte planerat att börja odla egentligen, men det gör ju inget att kuberna finns om man skulle känna att det är dax.

            de stora diskusarna leker lite överallt idag och jag misstänker att jag har ny rom i kväll igen.....har tappat räkningen på vilken gång i ordningen det är nu. Men de får helt enkelt hålla på. Det är fortfarande bara Snake och Lea som lägger rom, Bridget har inte kommit igång, hon har sin rot som putsas,blue är med ibland, sotis ibland och en av de namnlösa Snakeskinen ibland, men det blir aldrig rom, det var bara med indie det. Duke och Lady putsar flitigt men inte heller här blir det mer än putsande, och sedan har vi den snygga leoparden som också fortfarande är namnlös som har sin rot, där blue håller till när sotis är hos Bridget och tvärt om....så änsålänge räcker ju mina kuber mer än väl....

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6059

              Spännande med odling! Oavsett när du drar igång blir det intressant att följa!

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av Nando
                Spännande med odling! Oavsett när du drar igång blir det intressant att följa!
                Visst är det. Nu har Snake och Lea åter lagt rom. Vaktar den duktigt tillsammans, står och fläktar med fenorna så att vattnet cirkulerar ordentligt. Spännande att se om se lyckas denna gång......

                passar på och kasta ut en fråga här på forumet, set är ju flera duktiga diskushållare här..... kuberna, de är målade med blå färg på sidor och botten. Förstår att det är smidigt och lätt att hålla rent. Men min första fråga, är det en nackdel om jag köper btn slimline och sätter på de tre väggarna, fråga två, man har ju alltid dessa keramik eller plastkoner för dem att lägga romen på, är det sämre om jag tar en stående rot. Jag tycker ju att det känns trevligare att inreda kuberna lite mer som naturen än bara kliniskt rent, men är det dumt och kanske rent av skadligt?

                Kommentar

                • LoGeek
                  • September 2008
                  • 1651

                  Ursprungligen postat av Ekenberg

                  Visst är det. Nu har Snake och Lea åter lagt rom. Vaktar den duktigt tillsammans, står och fläktar med fenorna så att vattnet cirkulerar ordentligt. Spännande att se om se lyckas denna gång......

                  passar på och kasta ut en fråga här på forumet, set är ju flera duktiga diskushållare här..... kuberna, de är målade med blå färg på sidor och botten. Förstår att det är smidigt och lätt att hålla rent. Men min första fråga, är det en nackdel om jag köper btn slimline och sätter på de tre väggarna, fråga två, man har ju alltid dessa keramik eller plastkoner för dem att lägga romen på, är det sämre om jag tar en stående rot. Jag tycker ju att det känns trevligare att inreda kuberna lite mer som naturen än bara kliniskt rent, men är det dumt och kanske rent av skadligt?
                  Mina små växte upp i ett Lido 120l med Slimline. Det var inga problem alls. Borstade av med tandborste någon gång.

                  Att köra rot går nog lika bra som kon för dig. Konernas fördel kommer väl inte förrän man vill täcka rommen med nät för att föräldrarna äter den.

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av LoGeek

                    Mina små växte upp i ett Lido 120l med Slimline. Det var inga problem alls. Borstade av med tandborste någon gång.

                    Att köra rot går nog lika bra som kon för dig. Konernas fördel kommer väl inte förrän man vill täcka rommen med nät för att föräldrarna äter den.
                    Jaha.....mina diskus äter alltid upp romen på tredje dagen, men det trodde jag berodde på att det inte blivit något, eller att de ännu inte är mogna att bli föräldrar. Visste inte att man täckte rom för att hindra dem att äta upp dem....

                    Kommentar

                    • LoGeek
                      • September 2008
                      • 1651

                      Ursprungligen postat av Ekenberg

                      Jaha.....mina diskus äter alltid upp romen på tredje dagen, men det trodde jag berodde på att det inte blivit något, eller att de ännu inte är mogna att bli föräldrar. Visste inte att man täckte rom för att hindra dem att äta upp dem....
                      Dina behöver nog bara öva. Men för föräldrar som aldrig lär sig kan man täcka rommen.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Ekenberg

                        Jaha.....mina diskus äter alltid upp romen på tredje dagen, men det trodde jag berodde på att det inte blivit något, eller att de ännu inte är mogna att bli föräldrar. Visste inte att man täckte rom för att hindra dem att äta upp dem....
                        Thomas, jag tror att dina discusar kommer att lyckas till slut med naturliga romläggningsplatser, mina gjorde det efter många misslyckanden och tillika ett väldigt dåligt vattenvärde (Ph 8.2 som vi hade då) . Sen är det en annan femma varför jag inte lyckades att föda upp småttingarna en längre tid trots konstens alla regler.
                        Dina discusar är vackra och ser himla välmående ut

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av LoGeek

                          Dina behöver nog bara öva. Men för föräldrar som aldrig lär sig kan man täcka rommen.
                          De skull få öva. Jag har ju inte något intresse av att sätta igång med någon direkt uppfödning, blir det så blir det. Under regniga dagar förbereder jag mina kuber sedan får vi som sagt vad se vad som händer längre fram.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av Inger H

                            Thomas, jag tror att dina discusar kommer att lyckas till slut med naturliga romläggningsplatser, mina gjorde det efter många misslyckanden och tillika ett väldigt dåligt vattenvärde (Ph 8.2 som vi hade då) . Sen är det en annan femma varför jag inte lyckades att föda upp småttingarna en längre tid trots konstens alla regler.
                            Dina discusar är vackra och ser himla välmående ut

                            //Inger
                            Det får ta den tid det tar. Jag på något sätt har jag nog knäckt koden för vad mina diskusar vill ha. Små vattenbyten ofta och mindre mat flera gånger dagligen. Nu är de sysselsatta för jämnan och det känns som de är friska och välmående......(hoppas det håller i sig)
                            jag kommer köra så här några veckor till....sedan kommer jag glesa ut vattenbyten för att i juli åka iväg två veckor, håller tummarna för att planen skall funka.
                            Jätte kul att höra av dig igen Inger, vi är många som saknar dig. Stor kram.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6059

                              Instämmer i att vi saknar dig Inger!

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Kramar gillas Thomas, tack för den
                                Nando, jag kommer snart igen - var så säker, kommer väl aldrig att svika Zoopet

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...