550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    Kul med film!

    Får intrycket av att det är rätt strömt i mitten framför glaset, där som diskusar gärna står och håller koll över vardagsrummet...?

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av LoGeek
      Kul med film!

      Får intrycket av att det är rätt strömt i mitten framför glaset, där som diskusar gärna står och håller koll över vardagsrummet...?
      Det stämmer.... jag vet tyvärr inte riktigt hur jag skall få till det bättre. Men det känns som de lärt sig var strömmen är. Vissa står ofta i strömmen och vissa ställer sig aldrig där. I början hade jag bara vatten från ena hållet men då blev det en bit av karet på andra sidan där ytan aldrig rörde sig och det blev stillastående vatten, så nu kör jag plåster från båda sidor, 1500 l/h från varje sida vilket innebär att det är två stökar som möts i mitten och går ner mot botten där. Är inte riktigt nöjd med detta men har ju hört att det är viktigt att hela ytan är i rörelse. Har du, eller någon annan ett annat och bättre förslag att lösa det på är jag ju tacksam.

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        Svårt att ge tips på distans... Ytrörelse blir det ju nästan oavsett hur man riktar filterutblåsen. Jag har ett riktat mot ytan i bakkant och ett riktat rakt ner i botten i ett hörn. Det ger ok cirkulation av ytan utan kraftig ström i mitten där fiskarna oftast står.

        Men om dina fiskar har ytor att komma fram på så är det säkert inga problem.

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          kanske skall jag beröva med lite mindre genomströmning och bara från ett håll igen...
          Det känns inte som det besvärar diskusarna nämnvärt men det stör ju ögat så att säga.
          Jag är bara orolig för genomströmningen...syrebrist.
          alltid är det något.....
          tack för all stöttning

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              En teknisk fråga....om någon vet varför, filmen i förra inslaget är perfekt i kvalitet på telefonen, inspelad i 4K HD , när jag delar filmen till plattan är den perfekt men sedan när jag lägger upp den på you tube och kopierar den hit blir det kass kvalitet....vad gör jag för fel?

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Vid dagens vattenbyte var det ingen som gömde sig... det är första gången det funkat. Alla var framme och fullt utfärdade . Äntligen. Jag kör vattenbyten varannan dag nu....dels för att jag matar mer och sedan är det så enkelt att ta set karet när man ändå håller på med de små. Små byten och många verkar vara vad mina diskusar vill ha.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6059

                  Hurra! Vad härligt, hoppas det håller i sig!

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Jag har ju ett par som ständigt lägger rom samt tre par som putsar och putsar och putsar på sina rötter...
                    och även om tag ju sagt att jag skall sluta med allt vad uppfödning är ... ja så känns det ju ändå lockande. Så när en kille här i Göteborg sålde sex kuber 50x50x50 så slog jag till, skall hämta dem på lördag morgon... så nu har jag sprungit runt här med måttband och letat plats att ställa dem.....jag börjar luta åt att jag kanske skulle ha ett akvarierum ändå.....hm, jag har inte sagt något till övriga familjen än. Men sönerna tycker redan jag är otroligt knasig.....och kvinnan jag dejtar kallar mig nörd, vilket jag naturligtvis ser som en fin komplimang ....

                    nå väl, om det nu är så att det blir några regniga dagar under sommaren skall jag börja med en kub och se omc Aqua scape kan vara något som man skall börja med...

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6059

                      Underbara planer!

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Underbara planer!
                        Som sagt, planen är halva nöjet.....

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6059

                          Så sant! Hur mår discusarna?

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av Nando
                            Så sant! Hur mår discusarna?
                            Lungt och fridfullt i alla karen.....men jag tampas med alger överallt....alla mina kar får direkt solljus några timmar per dag och det känns som det varit rätt mycket solsken sista tiden...

                            imorgon är det dax att hämta mina kuber, sex stycken 50x50x50. Killen som säljer kom med en liten försynt fråga idag...... han undrade om jag inte var intresserad av hans diskusfiskar också.....suck.... det blir en jobbig dag imorgon, jag är dålig på att säga nej.....

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6059

                              Oj då, fler discusar på gång alltså!

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av Nando
                                Oj då, fler discusar på gång alltså!
                                Vet inte riktigt, för några dagar sedan var ett 960 liters till salu här i Gbg , jag var grymt sugen att köpa det bara för att.....hade jag gjort det hade jag ju enkelt kunnat husera sju diskusar till... imån 09:30 skall jag titta på dessa diskusar. Är jag galen

                                Kommentar

                                Arbetssätt...