550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ja......nu till det lite pinsamma då.....
    Jag har ju några stycken som ännu ute fått namn.
    men det har liksom inte blivit något som kommit till mig naturligt ännu...

    så nu kommer snyggingen.....jag tycker hon är otroligt vacker, både i färg, teckning, form.... därför känns det lite extra spännande att hon är intresserad av sotis, som då inte har någon snygg teckning.....fick ju med honom utan kostnad av Patric .... nå snyggingen är liksom näpen i allt. Också lite försiktig håller sig lite bakom de andra men inte på något sätt mindre aktiv. Hon har liksom mindre teckning än de andra leoparderna ....lite mer lik snakeskin egentligen, i mitt tycke är hon vackrast i karet. Någon centimeter mindre än de största men rund och fin.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 83A42929-4DB1-4C56-A4E7-A60A297F1ED9.jpeg
Visningar: 74
Storlek: 680,1 KB
ID: 2386292

    Klicka på bilden för större version

Namn: FF13B604-1412-4AD1-8513-FD13385F7DB8.jpeg
Visningar: 73
Storlek: 848,7 KB
ID: 2386293

    Klicka på bilden för större version

Namn: AE5558E3-E67A-4B4B-B5DB-CBA73DC91592.jpeg
Visningar: 72
Storlek: 818,9 KB
ID: 2386294

    Klicka på bilden för större version

Namn: A43C6444-9948-4622-977F-C81FA8598163.jpeg
Visningar: 70
Storlek: 698,0 KB
ID: 2386295

    Klicka på bilden för större version

Namn: C442D7CC-0AAA-4C04-BBAC-FAB744FB0F76.jpeg
Visningar: 69
Storlek: 822,4 KB
ID: 2386296

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Så har vi då den randiga leoparden..... hon visar ofta stress ränder , alltid lite svagt men ofta rätt starkt. Och det har hon gjort ända sedan hon kom till mig... det är därför jag fortfarande är lite orolig för min vatten kvalitet. För några veckor sedan andades hon bara med en gäle. Men efter två dagar andades hon med båda igen. Nu när jag försöker titta på henne tycker jag hon andas mindre med ena gälen än med andra. För övrigt ser jag inga fel. Hon är alltid framme och håller sig inte undan. Äter bra och är lite blues alternativa tjej..... hon är stor och biffig hon också , tillhör de största i karet.

      Klicka på bilden för större version

Namn: 045905A9-400B-47EC-8087-A9A904AB4DCE.jpeg
Visningar: 73
Storlek: 706,2 KB
ID: 2386300

      Klicka på bilden för större version

Namn: 7CD9C2EC-9DBF-41BD-AAE6-33E331BAB831.jpeg
Visningar: 77
Storlek: 667,3 KB
ID: 2386301

      Klicka på bilden för större version

Namn: 64764E9D-B206-45E5-84FC-38B38A0CA002.jpeg
Visningar: 77
Storlek: 616,4 KB
ID: 2386302

      Klicka på bilden för större version

Namn: 69902918-5070-4AC8-BBF8-12D0DD8C1001.jpeg
Visningar: 74
Storlek: 756,4 KB
ID: 2386303

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Så.....har jag räknat rätt nu så är det bara två kvar....

        mina två snakeskin som är mindre än de största men större än den minst....dessa två har växt massor och börjar närma sig de störst, iblan misstar ja dem för Snake .... ettan och tvåan får de helt enkelt heta...
        skäms på mig......

        Ettan är troligen en hane, han uppvaktar både Bridget , den randiga och snyggingen flitigt. Han blir ofta bortkörd av de Duke och Snake om han kommer för nära. Som jag sa har de växt men ännu inte kalt sig till med buffligheten så att säga...

        ettan har inget direkt blått runt huvudet som tvåan och stresssträcken på ena sidan korsar varandra på ett ställe annars är dessa två otroligt lika....

        Klicka på bilden för större version

Namn: D755F4CA-D30D-406A-B4FE-FB80A233C7D9.jpeg
Visningar: 73
Storlek: 737,4 KB
ID: 2386305

        Klicka på bilden för större version

Namn: 5538D0F1-18AD-4881-A925-F49ABE94C4CD.jpeg
Visningar: 72
Storlek: 698,2 KB
ID: 2386306

        Klicka på bilden för större version

Namn: 7D4024D6-D80E-4D7C-97F3-37B06CED0668.jpeg
Visningar: 72
Storlek: 664,7 KB
ID: 2386307

        Klicka på bilden för större version

Namn: A102205D-22BA-4EF3-A870-E5F200557A97.jpeg
Visningar: 70
Storlek: 887,4 KB
ID: 2386308

        Klicka på bilden för större version

Namn: BC053BCB-3D45-4C8C-8B34-65CCDC8A9C1C.jpeg
Visningar: 75
Storlek: 866,7 KB
ID: 2386309

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Så börjar jag närma mig slutet..... hoppas jag gjort rätt bu och inte missat någon.....tvåan så.

          Tvåan ses oftast med Snoken, har aldrig sätt tvåan varken uppvakta någon eller bli uppvaktad av någon. Precis som med Snoken, och ingen jagar någonsin bort dessa två. De är liksom inte så mycket ivägen fast de liksom är överallt.... funderar på om dessa två inte är könsmogna ännu..... nåväl tvåan har lite blåa markeringar vid huvudet annars på pricken lik ettan, i färg och storlek.....

          Klicka på bilden för större version

Namn: AAD4945A-B40D-4B9F-A1FD-8D08D0DC2262.jpeg
Visningar: 69
Storlek: 706,7 KB
ID: 2386311

          Klicka på bilden för större version

Namn: B9F64C5D-5295-4C8A-AAD6-F280BE6DE645.jpeg
Visningar: 62
Storlek: 850,7 KB
ID: 2386312

          Klicka på bilden för större version

Namn: 7126E49D-FC9C-4675-BB29-EA8CD64A3596.jpeg
Visningar: 57
Storlek: 937,6 KB
ID: 2386313

          Klicka på bilden för större version

Namn: 5552E8C8-C62A-4EB0-A038-69FFC16D64D9.jpeg
Visningar: 68
Storlek: 821,3 KB
ID: 2386314

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Så där ja.... klart.

            Och frågor på det....

            Kommentar

            • Marten64

              • July 2012
              • 1020

              Ursprungligen postat av Ekenberg
              Så där ja.... klart.

              Och frågor på det....
              Allt är solklart och under kontroll! .....Om det inte hade varit för Leopardens andning...?
              / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                Kul. Mycket fina fiskar! 12st är det va?

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av Marten64

                  Allt är solklart och under kontroll! .....Om det inte hade varit för Leopardens andning...?
                  Japp, har man diskus så är det alltid något....... jag testar fler men mindre vattenbyten nu ett tag får vi se om det hjälper...

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av LoGeek
                    Kul. Mycket fina fiskar! 12st är det va?
                    12 stycken ja, fem snakeskin , fem leopard oc två cobalt blue.

                    Har du någon ide vad det kan vara med min randiga leopard? Vattenkvalitet .....tänker köra byten nu varannan dag men mindre typ 25 %....

                    Kommentar

                    • LoGeek
                      • September 2008
                      • 1651

                      Ursprungligen postat av Ekenberg

                      12 stycken ja, fem snakeskin , fem leopard oc två cobalt blue.

                      Har du någon ide vad det kan vara med min randiga leopard? Vattenkvalitet .....tänker köra byten nu varannan dag men mindre typ 25 %....
                      Hmm... jag vet faktiskt inte vad den har för problem. Och jag vill inte ge dig massor med råd som strider mot Patrics så du bara blir förvirrad. Han har gjort ett toppenjobb med att föda upp dina praktexemplar och har säkert mycket större erfarenhet av diskus i inredda kar. Så hör med honom. Kanske du redan gjort? Vad säger han?

                      Något är lite vajsing med tanke på att de blir stressade vid vattenbyten, men svårt för mig att säga vad.

                      Hoppas leoparden återhämtar sig!

                      Kul med alla bilder du kan ta nu när du fått upp rullgardiner

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av LoGeek

                        Hmm... jag vet faktiskt inte vad den har för problem. Och jag vill inte ge dig massor med råd som strider mot Patrics så du bara blir förvirrad. Han har gjort ett toppenjobb med att föda upp dina praktexemplar och har säkert mycket större erfarenhet av diskus i inredda kar. Så hör med honom. Kanske du redan gjort? Vad säger han?

                        Något är lite vajsing med tanke på att de blir stressade vid vattenbyten, men svårt för mig att säga vad.

                        Hoppas leoparden återhämtar sig!

                        Kul med alla bilder du kan ta nu när du fått upp rullgardiner
                        Rullgardinerna gör att jag inte måste vänta till tio varje kväll innan jag kan fota.....fast oftast tittar jag utan att fota...

                        Tyvärr har ju inte Patric kommit på vad det kan vara eftersom alla värden är bra. Pratade med Patric i går senast och han tyckte jag kunde pröva med tätare och mindre vattenbyten under ett par veckor, om det hjälper borde man se det på två veckor tyckte han. Han tyckte inte jag skulle ha i några medel i vattnet. Han föder ju upp sina egna yngel uta att ha meddel i och har inget i något utav sina kar, varken i butiken eller i sin odling.

                        Så hans råd är ju inte samma som dina...men att testa fler vattenbyten är ni överens om, han höll med om att de vita prickarna jag fick på Lady är ett täcken på dåligt vatten eller hög nitrit....och kraftig andning är också det...

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          Ok. Jag gillar heller inte att hälla medel i mina kar. Missförstå mig inte. Har knappt använt ett medel eller medicin på 30 år med akvarium.

                          Men eftersom vi har rätt mycket kloramin i vattnet i Sthlm och det irriterar fisk så binder jag det med Seachem Safe i mitt diskuskar.

                          Jag har ingen aning vad du har i ditt vatten men nämnde det kopplat till att fiskarna blir stressade av vattenbyten. Men min gissning är att det beror på något annat som de reagerar snabbare på eftersom de associerar vattenbyte med fara/stress.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av LoGeek
                            Ok. Jag gillar heller inte att hälla medel i mina kar. Missförstå mig inte. Har knappt använt ett medel eller medicin på 30 år med akvarium.

                            Men eftersom vi har rätt mycket kloramin i vattnet i Sthlm och det irriterar fisk så binder jag det med Seachem Safe i mitt diskuskar.

                            Jag har ingen aning vad du har i ditt vatten men nämnde det kopplat till att fiskarna blir stressade av vattenbyten. Men min gissning är att det beror på något annat som de reagerar snabbare på eftersom de associerar vattenbyte med fara/stress.
                            Har förstått att du inte har mycket medel i. Efter sista bytet av vatten funkade de fint, fiskarna var framme efter några minuter bara....så nu kör jag små byten varannan dag under ett par veckor får vi se hur det funkar. Det känns inte som det är ett stort akut problem, men däremot är det ju något som inte är hundra. Och nu när jag kör så många byten i smådiskusarna kar känns det inte som det är så jobbigt att byta deras kar också. Jag rapporterar vad som händer

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6054

                              Jättefina bilder och härliga beskrivningar av dina vackra fiskar. Förlåt att jag försvann någon gång i mitten av presentationen. Somnade i soffan. På tal om att vara småbarnsförälder... Ja, ja, nu har jag läst och tittat ikapp och ”känner” dina discusar lite bättre. Hoppas du får ordning på vad det nu är som stressar en del av dem. Vackra är de i alla fall!

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av Nando
                                Jättefina bilder och härliga beskrivningar av dina vackra fiskar. Förlåt att jag försvann någon gång i mitten av presentationen. Somnade i soffan. På tal om att vara småbarnsförälder... Ja, ja, nu har jag läst och tittat ikapp och ”känner” dina discusar lite bättre. Hoppas du får ordning på vad det nu är som stressar en del av dem. Vackra är de i alla fall!
                                Ja du Nando undrade just vart du tagit vägen.....
                                nä det här med att somna på soffan är rätt skönt faktiskt, spelar ingen roll om man är småbarnsförälder eller inte.

                                naturligt vis är det säkert så att alla fiskar har olika personligheter, men man kanske ger sig mer tid att studera det när fisken är lite större. Jag tycker iallafall att det är vansinnigt spännande att följa deras sociala samspel. och Det var väl det jag försökte få fram lite i mon beskrivning. Att vara diskusägare är nog lite som att vara småbarnsförälder , man vill gärna prata om sina små....

                                Jag hoppas det skall bli bra efter fler vattenbyten, vi får väl se.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...