550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LindaAlgo
    • July 2015
    • 1373

    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Annars är det ju fortfarande lika spännande att låta några timmar försvinna här framför akvariumen... det har nästan blivit en ritual att gå upp lite tidigare på söndagar, morgonsolen lyser rätt in i mitt sovrum så kanske är det orsaken. Men iallafall....gå ner och sätta på kaffet och sätta mig framför karen, sedan byter jag kar när kaffet är slut och jag ändå måste hämta nytt. Allt fungerar bra i alla karen. Så skönt, idag skall inga vattenbyten göras mina enda måsten är att tvätta bilen , har nämligen fått den hedervärda uppgiften att vara chaufför till och från studentbalen ikväll och då måste ju naturligtvis bilen bara spottless....
    Visst är det rogivande och så spännande att sitta framför karen. Och skönt att höra att det verkar gå åt rätt hålla med prickarna.

    Hoppas att körandet till och från studentbalen gick fint med.

    Med vänlig hälsning Linda

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av LindaAlgo

      Visst är det rogivande och så spännande att sitta framför karen. Och skönt att höra att det verkar gå åt rätt hålla med prickarna.

      Hoppas att körandet till och från studentbalen gick fint med.
      Det har varit en skön lördag, både biltvätt utvändigt och inne gick bra....körningen till balen gick finfint, sedan hade jag två av de andra sönerna här med flickvänner på grill......Ja, och nu sitter jag här och väntar på att det är dax att hämta från balen igen....och det kan bli en lång väntan har jag än känsla av.....suck, vad gör man inte för barnen....

      Klicka på bilden för större version

Namn: 6965C39E-025A-476D-BB2B-691B4502D678.jpeg
Visningar: 85
Storlek: 654,3 KB
ID: 2385952

      Klicka på bilden för större version

Namn: 009325AB-0143-471A-ADE4-4774399BFD09.jpeg
Visningar: 81
Storlek: 493,4 KB
ID: 2385953

      Kommentar

      • LindaAlgo
        • July 2015
        • 1373

        Ursprungligen postat av Ekenberg

        Det har varit en skön lördag, både biltvätt utvändigt och inne gick bra....körningen till balen gick finfint, sedan hade jag två av de andra sönerna här med flickvänner på grill......Ja, och nu sitter jag här och väntar på att det är dax att hämta från balen igen....och det kan bli en lång väntan har jag än känsla av.....suck, vad gör man inte för barnen....
        Så stilig han är. Det låter som att ni har haft fullt upp helt enkelt, på ett bra sätt!
        Med vänlig hälsning Linda

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Han brås på sin far....
          idag har det varit en lugn söndag, riktigt skönt. Inget nytt har hänt i karen, diskusarna med rom vaktar och luftar den ömt.....men min erfarenhet sedan tidigare är ju att den försvinner i natt, tredje dygnet, men vi får väl se. Spännande är det iallafall .

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6059

            Har de vita ”finnarna” försvunnit helt nu?

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av Nando
              Har de vita ”finnarna” försvunnit helt nu?
              Nästan helt, misstänker att de är helt borta imorgon. De har liksom torkat men hänger kvar.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6059

                Det måste väl vara ett bra tecken!

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Det hoppas jag verkligen, för övrigt verkar hon helt frisk. Så min oro har lagt sig.

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6059

                    Vad skönt!

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      I morse fick jag leta länge efter märken från de vita prickarna en diskus hade, de är nästan helt borta.....men det var ju inte bara prickarna som var borta, även romen var försvunnen.....Men det gör ju ingen, har inte kommit dit än att jag är intresserad av yngel. Så lugnet har lägrat sig i karet igen.

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Mitt akvarium har nu varit befolkat i lite mer än tre månader och ett par veckor. Det har ju gått både upp och ner......men har jag blivit klokare, kan jag mer, vet jag nu hur jag skall göra........tyvärr måste jag svara nej på all dessa frågor. Jag kan egentligen inte ett dugg mer....

                        Jag kan nu göra vatten tester, både med sticka eller dropptest.....mina värden är bra, lika bra före vattenbytet som efter, ja eller dåliga om det nu är så att något är fel.....men inget som visar sig i testerna, jag har gjort tester på kranvattnet direkt ur kranen också och det är ju nästan identiskt med de i karet, pH är lite högre i kranen 7,0 än i karet 6,8 annars är värdena de samma. Jag har nu gjort större vattenbyten en gång i veckan, typ 70% bara för att se om det blir någon skillnad, och det gör det....det verkar som fiskarna blir mer stressade av det än när jag bytte 50% i veckan. Under en period bytte jag varje dag vilket också stressade fiskarna massor sedan varannan dag cirk 30 %.... Jag har ju haft lek och rom av två olika par under tiden, alla fiskar verkar nu rätt ok, ja förutom det med dessa prickar som kom och att två av fiskarna ofta är stressrandiga samt att en andas lite kraftigare än de andra..... Så ännu känns det liksom jag inte hittat någon bra ballans i karet.

                        De nästkommande veckorna kommer jag öka antalet vattenbyten men byta mindre mängd vatten varje gång för att se om det stressar fiskarna mindre, och om jag ser någon positiv förändring.....som det är nu känns det ju alltid som fiskarna mår bäst precis innan vattenbyten .......jag funderar mycket på vad som kan vara fel då inget visar sig på tester och varför det alltid känns som det värsta jag kan göra är att byta vatten...

                        Sedan har vi ju det här med växterna.....det blir liksom aldrig något med dem, de växer men är alltid mer gula än gröna, och alltid kommer algerna, akvariumet får ju direkt solljus cirka fyra timmaper dag, ja när solen skiner. Och det känns ju tråkigt att kärva av det eftersom de är under de timmarna som fiskarna är som mest aktiva, de verkar verkligen uppskatta solsken.

                        Jag funderar på om jag helt enkelt skall ta bort alla växter, bara ha javaormbunkarna kvar då de är de som verkar trivas bäst. Skulle nog nästan föredra att ha rötter, grenar och inga växter....

                        Mina Corydoras lever och frodas, de leker jämt men och diskusarna älskar att leta upp och äta deras rom. Ända gången corydorasen är lugna och inte har så mycket energi är när tempraturen passerar trettio grader.

                        Ja, annars är ju alla fiskar enastående vackra, otroliga färger och väldigt aktiva, ingen som står och trycker utan alla är med...... men som sagt, fortfarande känns det inte som jag har en susning om vad som är rätt eller fel och hur jag skall göra det bättre.......en liten avraportering så här tre och en halv månad in i detta äventyret...

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          Får jag bara fråga om du kört med vattenberedning mot klor/kloramin under de vattenbyten som stressat fiskarna? Har du filtrerat bort mikrobubblor eller har du massor som sätter sig i slemlager och hjälar?

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Hoppades nog lite på att du skulle vara lika snabb som vanligt ja jag filtrerar bort luftbubblorna och det hjälper, det känns iallafall så, de släpper inte längre sitt slämlager som tidigare, och jag försöker fylla på så att vattnet går ungefär som när pumparna är igång och försöker verkligen inte vara inärheten, gör inga förändringar i karen vid vattenbytartillfällena.... inskar verkligen att jag kunde se något positivt vid dessa tillfällen men, tyvärr inte..... det är alltid då det känns som risken är störrst att jag stressar fiskarna. Det är väl därför jag hoppas att tätare byten av lite mindre vatten skall vänja fisken vid att de inte är farligt. Det är faktiskt bara Corydorasen som verkar älska vattenbyten, de blir om möjligt ännu mer aktiva. Jag har ännu aldrig använt något vattenberednings medel ... hoppades ju på att det positiva med nytt vatten skulle vara nog, men jag kanske skulle pröva och se om det lugnar fiskarna, jag gjorde ett litet byte idag vid halv sex, ännu har ingen utav diskusarna kommit fram....

                            Kommentar

                            • LoGeek
                              • September 2008
                              • 1651

                              Om du har klor eller kloramin i vattnet så är ett medel för att binda detta ett måste för diskus tycker jag.

                              Du gör rätt som observerar och provar dig försiktigt fram

                              Vid särskilda tillfällen då man vill trigga lek kan tempsänkning vid vattenbyte vara effektivt. Men annars bör tempen matcha akvariet så att inte fiskarna stressas.
                              Senast redigerad av LoGeek; 21 May 2018, 18:57.

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Jag har ju redan tidigare kollat klor och kloramin, utan att det visat på något högt värde.....men vid nästa byte testar jag beredning av vattnet, får se om det hjälper. Men det känns lite lustigt att man nu har haft fiskarna i snart tre månader men fortfarande famlar sig fram.... prickarna/fläckarna är iallafall helt borta så den biten löste sig ju....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...