550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av Nando
    Det låter väl bra att allt får puttra på medan du, i lugn och ro, funderar på eventuella nya grejer till hösten!

    Själv funderar jag på om jag ska tömma mitt ”storkar” helt, byta sand och göra en mycket renare scape med i princip enbart rötter och grenar samt släppa i ett större gäng Sterbai som får gå där på obestämd tid tills jag, kanske, vågar mig på Discus.
    Låter klokt. Har ett gång Sterbai själv. En trevlig och robust mal som är en de vackrare.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Halloj Thomas! Hoppas att allt är bra och gôtt med dig.
      Vi har ju snackat om det förut, men varför inte testa att försöka fasa ut oxhjärtefödan med hjälp av några olika hemmagjorda mixar - det finns massor av fina grejer att fixa mixar med.
      Jag undrar vad som skulle hända om du gav dina discusar lite levande föda? (Du har ju sett vilket mat-frenzy lite levande foder, de flesta dagar i veckan, genererat hos discusarna jag haft).
      Som sagt, vi har gaggat om dessa ting tidigare och jag vet att du har koll på grejerna!
      Ha en riktigt go' helg, Thomas!
      Senast redigerad av Mats Bryzell; 12 February 2022, 18:37.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Hej Thomas! Hur är läget med dig, hunden och karen nuförtiden?

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Blev det någon camping i vildmarken i somras?
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • MikBac
            • September 2012
            • 39

            Mycket intressant läsning som givit mig massor av svar på frågor, idéer! Är ni aktiva här / har ni kvar diskuskaren?

            Själv akvarist sen barnsben (nu gubbe ) och tja, nyfikenheten till diskus har väl alltid funnits men inte förräns nu gjort slag i saken. Har nu 7 st "ynglingar" om ca 7-8 cm som snart ska få flytta in i ett 530 akvastabil och nu går de i ett 240 juwel. Tempen har jag på 28,5-29, men litar inte helt på juwel värmaren, så har en jäger i beredskap (avsedd för 530).

            Läst en del om att vissa kör dagliga vattenbyten - vissa kör veckovis med allt från 10% till 40%. Där är jag lite klyven och vill rådfråga er diskus veteraner..
            Har kommunalt vatten; måste man låta det stå nån dag eller använda något preparat?

            Sen, i tidigare stora kar (1200 liter) hade jag ett UV filter för att döda bakterier, som jag hade plan på att använda framöver i diskuskaret - men, blev lite rådlös: är det kanske mer skadligt för diskus? Det dödar ju alla bakterier, goda som dåliga.

            tacksam för råd, tips och kommer använda denna tråd som referens

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              Vattenbytesintervall beror på hur man utfodrar, tex om du har under uppväxt eller seniorer...
              Vanligt att man tittar på hur uppfödningsanläggningar sköter sin fisk men det har väldigt lite att göra med akvaristik och dem har ett anpassat vatten för att kunna göra massiva vattenbyten!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              Arbetssätt...