550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Tack Mats, ja det är ju det viktigaste…. Att få ett skönt flow…

    så några foton från 600-karet, här är mina curilenquer och san mehra,

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Så himla gött att höra att det vänt för dig och att du börjar bli den du trivs att vara igen. Underbara bilder som både väcker minnen och sug. Vad kör du med för foder till dina fina diskusar?
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        Uppskattar också att du är tillbaka på Zoopet Ekenberg. Gillar din tråd och dess inlägg.
        Satan vad vacker diskus du visar upp i inlägg 3766, den till vänster är ju riktigt ståtlig.

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Så himla gött att höra att det vänt för dig och att du börjar bli den du trivs att vara igen. Underbara bilder som både väcker minnen och sug. Vad kör du med för foder till dina fina diskusar?
          Hallå Bluewing. Kul att se att du är med igen.Det var ju din tråd som gav mig lusten att pröva Diskus från första början.

          Mat ja, det är ett problem, jag har testat allt men tyvärr magrar mina diskusar av snabbt när jag försöker med annat än oxhjärta. Och sedan Stork zoo stängde här i Göteborg är det svårt att få tag i bra oxhjärta. Foder av oxhjärta med hög kvalitet förorenar inte vattnet så snabbt som den jag nu hittar, den faller sönder snabbt och grumlar väldigt. Så som sagt har nu testat allt men mina diskus vill ha oxhjärta även om det nu är en sämre än den som Stork zoo hade…. Försöker göda dem nu så det blir många vatten byten nu.

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av ICC
            Uppskattar också att du är tillbaka på Zoopet Ekenberg. Gillar din tråd och dess inlägg.
            Satan vad vacker diskus du visar upp i inlägg 3766, den till vänster är ju riktigt ståtlig.
            Hallå ICC. Ja jag tog en timeout, fiskarna är kvar men intresset har inte funnits där på samma sätt som tidigare. Men har saknat er alla på forumet. Så även om jag kanske inte kommer vara här varje dag så kommer det bli någon gång i veckan.

            Nu använder jag ju min telefon och bilderna kommer på rad uppifrån och ner så tyvärr vet jag inte riktigt vilken firre det är du tycker ser bra ut. Själv tycker jag att de är lite magra nu men jobbar på att göda upp dem igen.


            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ursprungligen postat av Ekenberg

              Hallå Bluewing. Kul att se att du är med igen.Det var ju din tråd som gav mig lusten att pröva Diskus från första början.

              Mat ja, det är ett problem, jag har testat allt men tyvärr magrar mina diskusar av snabbt när jag försöker med annat än oxhjärta. Och sedan Stork zoo stängde här i Göteborg är det svårt att få tag i bra oxhjärta. Foder av oxhjärta med hög kvalitet förorenar inte vattnet så snabbt som den jag nu hittar, den faller sönder snabbt och grumlar väldigt. Så som sagt har nu testat allt men mina diskus vill ha oxhjärta även om det nu är en sämre än den som Stork zoo hade…. Försöker göda dem nu så det blir många vatten byten nu.
              Kul att se dig också. Tack för svar!
              Det är ju lite bökigt att de så himla lätt snöar in och fastnar på ett foder.
              Senast redigerad av Bluewing; 01 February 2022, 18:47.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Superpescado
                • March 2020
                • 715

                Dina diskus i 600 baljan har fantastiska färger. Dom ser ut att må bra

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av Superpescado
                  Dina diskus i 600 baljan har fantastiska färger. Dom ser ut att må bra
                  Tack, tyvärr har flera magrat av men jag hoppas få dem lite rundare igen. Så nu får de dubbelt så mycket mat och vattenbyten får bli varje vecka. Men de är pigga och känns rätt stabila.

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Hej på er.

                    Har haft en riktigt skön helg. När jag inte varit ute med vovven eller lagat mat har jag läst i era trådar. Mycket spännande har hänt sedan jag sist gav mig tiden att läsa ikapp.

                    Här i mina kar händer det ju inte så mycket nytt utan de puttrar på. Och tanken är att de skall vara så ännu ett tag, åtminstone till i höst.

                    Men visst finns det nya idéer och funderingar för framtiden . Men tanken är ju att skynda långsamt denna gången.

                    Jag har ju haft akvarium hela mitt liv, antalet kar och typen av fisk har varierat men akvarium har alltid funnits. Under de senaste åren har det ju varit sydamerikanska ciklider och då framförallt diskus. Jag startade ju även ett malawi kar för att se hur det kändes, jag har ju haft malawiciklider och tangyikaciklider under 30 år, men kom ganska snabbt fram till att diskus är min favorit .

                    Så nu är det bara tre kar igång, och fiskarna funkar ihop men riktigt bra är det inte. Så lite nya projekt blir det allt till hösten. Men nu får bara puttra på.

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Det låter väl bra att allt får puttra på medan du, i lugn och ro, funderar på eventuella nya grejer till hösten!

                      Själv funderar jag på om jag ska tömma mitt ”storkar” helt, byta sand och göra en mycket renare scape med i princip enbart rötter och grenar samt släppa i ett större gäng Sterbai som får gå där på obestämd tid tills jag, kanske, vågar mig på Discus.

                      Kommentar

                      • stefanr72
                        • November 2010
                        • 1022

                        Ursprungligen postat av Ekenberg

                        Hallå Bluewing. Kul att se att du är med igen.Det var ju din tråd som gav mig lusten att pröva Diskus från första början.

                        Mat ja, det är ett problem, jag har testat allt men tyvärr magrar mina diskusar av snabbt när jag försöker med annat än oxhjärta. Och sedan Stork zoo stängde här i Göteborg är det svårt att få tag i bra oxhjärta. Foder av oxhjärta med hög kvalitet förorenar inte vattnet så snabbt som den jag nu hittar, den faller sönder snabbt och grumlar väldigt. Så som sagt har nu testat allt men mina diskus vill ha oxhjärta även om det nu är en sämre än den som Stork zoo hade…. Försöker göda dem nu så det blir många vatten byten nu.
                        Du kanske skulle prova att göra eget foder? HOW TO: Make Quality Discus Food | Gabe Posada - YouTube

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Det låter väl bra att allt får puttra på medan du, i lugn och ro, funderar på eventuella nya grejer till hösten!

                          Själv funderar jag på om jag ska tömma mitt ”storkar” helt, byta sand och göra en mycket renare scape med i princip enbart rötter och grenar samt släppa i ett större gäng Sterbai som får gå där på obestämd tid tills jag, kanske, vågar mig på Discus.
                          Låter som en underbar idé. Sterbai funkar utmärkt med alla parametrar diskus kräver och vad jag märkt i mina kar kompletterar de varandra utmärkt . Sterbai är suveräna på att hålla rent efter diskus och känns också som de låter varandras rom vara. Flera olika tetror trivs ju utmärkt i samma förhållanden och måste ju säga att gruppen med nyckelhålciklid kläder också för niar jättebra i mina diskuskar . Så kanske vi kan kör igång nya diskuskar är höst tillsammans. För diskus är något helt speciellt.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av stefanr72
                            Du kanske skulle prova att göra eget foder? HOW TO: Make Quality Discus Food | Gabe Posada - YouTube
                            Ja du, till mina malawi gjorde jag eget foder. Men just oxhjärta är rätt pilligt att göra själv. Det viktiga är att få bort hinnor och fett. Så den salen får nog bero ett tag till.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Det låter toppen det du skriver om Sterbai! Jag är dock inte alls redo att köra igång med Discus till hösten. Däremot hoppas jag hinna byta inredning och sand i storkaret under vår/försommar och sedan tillsätta corysarna. Min tanke är att karet därefter ska få gå så en längre tid för att, i en obestämd framtid, vara redo för Discus. Jag kommer förhoppningsvis ha fullt upp med en annan grej i sommar och framöver vilket troligtvis ökar sannolikheten att jag lyckas ”sitta på händerna” gällande karen en tid!

                              Kommentar

                              • Komatsu
                                • May 2019
                                • 1

                                Ursprungligen postat av Ekenberg

                                Hallå Bluewing. Kul att se att du är med igen.Det var ju din tråd som gav mig lusten att pröva Diskus från första början.

                                Mat ja, det är ett problem, jag har testat allt men tyvärr magrar mina diskusar av snabbt när jag försöker med annat än oxhjärta. Och sedan Stork zoo stängde här i Göteborg är det svårt att få tag i bra oxhjärta. Foder av oxhjärta med hög kvalitet förorenar inte vattnet så snabbt som den jag nu hittar, den faller sönder snabbt och grumlar väldigt. Så som sagt har nu testat allt men mina diskus vill ha oxhjärta även om det nu är en sämre än den som Stork zoo hade…. Försöker göda dem nu så det blir många vatten byten nu.
                                Jag kör med räkmix och animix från åled och det funkar riktigt bra till mina discusar. Animixen är ett väldigt kraftigt foder som funkar riktigt bra. Oxhjärta har jag aldrig provat för det är ju väldigt onaturligt för en discus. Jag har både vildfångade och odlade discus och alla är i väldigt god kondition utan oxhjärta.
                                PS. Började läsa din tråd vid jul och är nu ikapp. Måste tacka för riktigt trevlig läsning. Du skriver verkligen bra!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...